Paras kivunlievitys synnytyksessä?

En ehtinyt kokeilla muuta kuin ilokaasua, se toimi jotenkuten. Samoin lämmin suihku helpotti. Oli kyllä elämäni kivuliain kokemus ne supistukset, mun mielestä se ponnitusvaihe oli miljoona kertaa vähemmän tuskainen, vaikka en ehtinytkään lääkitystä saada.

Ehdin käydä kerran käyrillä ja lähdin vielä kotiin. Mutta sitten kotona parissa tunnissa tilanne eteni lähes nollasta siihen, että vauva oli käytännössä jo tulossa ulos, kun päästiin uusiksi sairaalaan, että ei ihme, että oli ihan :angry4 ne kivut. Ei ollut mitään erityistä intressiä yrittää luomusynnytystä ja jos seuraava kerta tulee, otan kyllä varmasti jotain kivunlievitystä, jos vaan ehtii:rolleyes: epiduraali tosin vähän pelottaa, et jos menee ihan tunnottomaksi:eek:
 
Molemmissa epiduraali ja kohdunkaulan puudutus. Jälkimmäisessä ilokaasu auttoi keskittymään hengitykseen, kun epin kanssa piti odotella, että sain antibiootit varotoimena, kun esikoisesta tuli sepsis synnytyksessä.

Molemmista sain morfiinia, kun vietiin leikkuriin korjailtavaksi. Kaikki kivut hävisi siinä kohtaa. :happy:
 
Tens-laitteella pärjäsin aluksi, sitten vedin ilokaasua joka auttoi kai vähän. Tai ehkä se vain teki olon niin tokkuraiseksi ettei kipua enää täysin huomioinut. Lopuksi olin niin loppu että laitettiin spinaali ja se oli kyllä pelastus. Ponnistamisvaihe vähän venähti kun en tuntenut supistuksia, mutta taitava kätilö opasti ja päästiin maaliin:grin
 
Muistan ekasta synnytyksestä vain sen, että köyttivät mut sänkyyn (tai sit se oli jokin mahan yli laitettava mittarisysteemi...) ja työnsivät maskia naamalle. Mä huitasin maskin pois, koska en saanut henkeä. Sanoivat laittavansa spinaalin kohdun lihaksia rentouttamaan. Sit vaan sanoivat, milloin pitää ponnistaa (ja minähän en tiennyt kuinka ponnistetaan). Kaikki oli kivuliasta, vaan silti en vaadi muuta seuraavaan synnytykseen. Mut miehelle sanoin, että muistaa ilmoittaa sairaalassa, ettei mistään saa leikata koska ensimmäinenkin vauva tuli ulos leikkaamatta.
 
Ekassa synnytyksessä epiduraali vei kivut, mutta myös ilmeisesti tunteen tarpeesta ponnistaa. Ponnistamisvaihe meni täysin kätilön ohjeilla. Ilokaasu oli lisänä.

Toisessa sain ilokaasua ilmeisesti melko kovalla tahdilla, kalvojen puhkaisusta spinaalin saamiseen kului tunnin verran aikaa, josta mulla on muistikuvana vain hetki, kun anestesialääkäri spinaalia laittaessa pyytää kätilöä laittamaan kaasun takaisin kovemmalle. Vei siis täysin muistin ja olin aivan pöllyssä. Kiitos kätilölle, koska kivut taisivat olla minulle sietämättömät. Spinaali ilmeisesti vei myös tunteen ponnistamisen tarpeesta, koska tämäkin ponnistusvaihe meni täysin kätilön ohjeistaessa "ponnista nyt..."

Uskon, että jos vielä joskus synnytän, on selkäpuudutukselle tarvetta, vaikka se taitaa haitata ponnistusvaihettani.
 
Kotona ennen lähtöä kävin kuumassa suihkussa, se toimi hyvin kun supistukset alkoivat. Sairaalassa pääsin ammeeseen ja se ei kyllä auttanut mitenkään. Vettä oli niin vähän ja se ei edes ollut lämmintä.
Salissa saatu ilokaasu ei sopinut ollenkaan kun siitä tuli niin huono olo. Lopuksi sain spinaalin ja se oli parasta ikinä! Kaikki kipu loppui kuin seinään ja teho kesti tarpeeksi pitkään. :)
 
Kolmosen synnytys tähän mennessä vähiten "kivuton" jos voi sanoa. Olin hyvin valmistautunut, tein itse hypnoosia synnytyksen ajan niin pitkälle kuin pystyin, olo oli todella hyvä ja tietoinen. Ilokaasulla ja jumppapallolla pääsin pitkälle alkuun, kyseessä käynnistettiin siis ballongilla ja asennuksen jälkeen kysyin että voinko lähteä jorvissa pikku kävelylle kauniiseen kevätilmaan jouduttaakseni avautumista , tuntui hyvältä olla aktiivinen ja auttaa synnytystä alkamaan ja kontrolloida kipuja. Hienosti ballonki lähtikin nopsaa pois. Kivut olivat vielä siedettävää 7 kunnes avauduin ja pyysin totisesti epiduraali, kivut olivat 10. Tämän jälkeen kivut hävisivät 1-2 tasolle, ja yhdellä ponnistuksella neitokainen syntyi lapsivesisukelluksen saattelemana, edes pää ei ollut painautunut sanoi kätilö. Olikin "tiet aurattu" jo kahteen kertaan ennen kolmosta, isoa vauvaa pukaten. 😅 Todellakin haluan nyt neljännen synnytyksessä epiduraalin ja ilokaasua! Epiduraali oli kuin taivas, ja sai vain nauttia tapahtumista 😍 Oi sitä endorfiinihuumaa ❤️
 
Epiduraali, kuuma suihku, ilokaasu ja tens. Jos ilokaasua saisi suihkuun tai ammeeseen voisin synnyttää ilman mitään muuta mutta siellä missä synnytin ei ollut mahdollista. Epiduraali kaikista paras kuhan ei liikaa pumppaa että menee kaikki tunto🤔
 
Hengitys, lämmin kylpy ja kipuun suhtautuminen niin, että se tuo vauvan aina lähemmäksi ja pystyn työstämään ja hallitsemaan sitä. Toki sain myös jotain voimakasta kipulääkettä suoneen, jonka avulla sain nukuttua ja levättyä ennen ponnistusvaihetta, mutta sen sain vasta kun olin jo melkein auki, koska synnytyksen eteneminen ois voinut muuten hidastua liikaa. Ponnistusvaiheessa jouduin paniikkiin ja siksi se olikin niin tuskaa.
 
Onko kukaan saanut ilokaasua ammeeseen? Ilokaasu on mun lemppari, ammetta tekisi mieli kokeilla, mutta jos se tarkoittaa et pitäis pärjätä ilman ilokaasua niin taitaa mennä emännältä sisu kaulaan.
 
Onko kukaan saanut ilokaasua ammeeseen? Ilokaasu on mun lemppari, ammetta tekisi mieli kokeilla, mutta jos se tarkoittaa et pitäis pärjätä ilman ilokaasua niin taitaa mennä emännältä sisu kaulaan.
Oon ymmärtäny et se riippuu sairaalasta onko mahdollista. Meidän lähisairaalassa on semmonen ammehuone erikseen, mihin ei kai ilokaasua saa, mutta jos ois toiveissa synnyttää veteen, niin sinne omaan huoneeseen saisi sen synnytysammeen ja silloin saisi myös ilokaasun käyttöön. Siis näin ainaki muistelen. Saatan olla myös väärässä! En päässy koskaan mihinkään ammeeseen, kun vauvan sydänäänet oli huonohkot. Mut selvittelisin omasta sairaalasta sitä tilannetta 🤗
 
Onko kukaan saanut ilokaasua ammeeseen? Ilokaasu on mun lemppari, ammetta tekisi mieli kokeilla, mutta jos se tarkoittaa et pitäis pärjätä ilman ilokaasua niin taitaa mennä emännältä sisu kaulaan.
Mä olin Naistenklinikalla ammeessa jossa pääsi hengittelemään ilokaasua samalla. Itsellä ne supistukset tuntui yllättäen ehkä jopa kovemmilta vedessä, niin ilokaasu oli kyllä hyvä,
 
Kiitoksia @Pikkupikkupikkunen ja @jenna_ , pitääkin ottaa asia puheeksi seuraavalla neuvolareissulla ja kysellä et miten homma hoituisi helpoiten.

Vähän kyllä epäilen että jos heillä ei satu olemaan ammeet ja ilokaasut valmiina niin voi jäädä erikoiskohtelut saamatta. Edellisen synnytykseni kestoksi merkittiin 3h josta tunnin ehdin olemaan synnytyshuoneessa. Toki siinä tunnissakin varmaan olisivat saaneet siirrettävän altaan ja täyttäneet sen vedellä, luulisin. Jännittää et jos tuleva synnytys on yhtä vauhdikas. Onneksi suosikkini ilokaasun saa nopsaan ja aina.
 
Parasta kivunlievitystä ei ehkä kuitenkaan voi nimetä, koska kivunlievitykset eivät aina toimi kropassa kaikilla samoin. Minulla oli ensimmäisessä ilokaasu - ei sopinut minulle. Toinen oli luomusynnytys - paras kokemus kaikista. Kolmannessa vauva tuli virhetarjonnassa ja kipu oli hirveä. Kohdunkaulan puuduke auttoi avautumisvaiheessa, mutta ponnistus mentiin ilman kivunlievitystä. Jos kokisin sen uudestaan, pyytäisin epiduraalin. En halunnut menettää ponnistustuntumaa ja siksi en sitä halunnut, mutta kivun takia ottaisin jäin jälkikäteen ajateltuna. Toisessa synnytyksessä kipu oli vielä siedettävä, vaikka ei mitään kivunlievitystä ollutkaan. Niinpä sanon, että paras kivunlievitys riippuu synnytyksestä.
 
@VäriSointu puhuu asiaa. Minullakin on ollut synnytyksiä laidasta laitaan. Kun vauvan asento on hyvä niin sehän tulee niin nopsaan että ilokaasulla pärjää (ja eipä juuri muuta ehdi saamaankaan).

Mutta on tullut koettua avotarjontakin, ja se on hidas ja kivulias tapa synnyttää. Olin hyvin iloinen siitä että sain tuolloin spinaalipuudutuksen, ja puudutuksen turvin kätilö käänsi vauvan niin että hän pääsi syntymään. Isopäinen poika ei olisi tullut muuten alateitse avosuisessa tarjonnassa. Mutta hyvin kävi ja puudutus riitti just sen verran kun oli tarpeen. :smiling-eyes:
 
@VäriSointu puhuu asiaa. Minullakin on ollut synnytyksiä laidasta laitaan. Kun vauvan asento on hyvä niin sehän tulee niin nopsaan että ilokaasulla pärjää (ja eipä juuri muuta ehdi saamaankaan).

Mutta on tullut koettua avotarjontakin, ja se on hidas ja kivulias tapa synnyttää. Olin hyvin iloinen siitä että sain tuolloin spinaalipuudutuksen, ja puudutuksen turvin kätilö käänsi vauvan niin että hän pääsi syntymään. Isopäinen poika ei olisi tullut muuten alateitse avosuisessa tarjonnassa. Mutta hyvin kävi ja puudutus riitti just sen verran kun oli tarpeen. :smiling-eyes:

Meidän pikkuinen tuli avotarjonnassa näkyville, peruutti takaisin, kääntyi lähes oikeaan asentoon niin, että tunsin kun hän kääntyi ja sitten syntyi. Tuo spinaalipuudutus olisi myös voinut olla minulle sopiva. Onneksi meillä vauvat suht pienipäisiä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Varmastikaan ei voi sanoa, mikä on yleisesti paras kivunlievitys. Voi vain kertoa, mikä itselle on tuntunut parhaalta ja keskustella kokemuksista.

Itselläni esikoisesta oli suihku paras. Kuopuksesta avautumisvaihe meni isolta osin hengittelyn ja liikkeen voimin, eli siitä sanoisin sen toimivammaksi. Ilokaasua käytin kun kalvot oli puhkaistu (enkä saanut liikkua, kun piti olla jonkin aikaa makuullaan), mutta se meni vähän liikaakin päähän niin en sanoisi toimivammaksi. Ponnistusvaiheessa en sitä enää halunnutkaan. Tuntui että se olisi vain häirinnyt.

Varsinkin esikoisen synnytyksessä (avautumisvaiheessa) selän painaminen oli myös tosi hyvä ja kuopuksen synnytyksessä se toimi myös alkuun, mutta jossain kohtaa se ei tuntunutkaan hyvältä.
 
Onko kukaan saanut ilokaasua ammeeseen? Ilokaasu on mun lemppari, ammetta tekisi mieli kokeilla, mutta jos se tarkoittaa et pitäis pärjätä ilman ilokaasua niin taitaa mennä emännältä sisu kaulaan.
Taysissa saa, ei ollut mikään "juttu" heille vaan onnistui ilman muuta. Ja ilokaasu on tosiaan paras, olen ilokaasupäissäni sanonut haluavani ainakin kahdeksan lasta. 😂
 
Onko kukaan saanut ilokaasua ammeeseen? Ilokaasu on mun lemppari, ammetta tekisi mieli kokeilla, mutta jos se tarkoittaa et pitäis pärjätä ilman ilokaasua niin taitaa mennä emännältä sisu kaulaan
Toisessa synnytyksessä sain ja oli kyllä hyvä yhdistelmä. Tukihenkilö piti olla ammehuoneessa, muuten ei ois saanu ilokaasua.

Ilokaasu toimii mulla hyvin ja vetelinkin molemmissa synnytyksissä sitä antaumuksella alusta loppuun, vaikka oli myös epiduraali. Mulla epi aiheuttaa niin nopean avautumisen, että vaikka supistuskipu lakkaa, niin hirveä paineentunne tulee tilalle.
 
Takaisin
Top