Mikä oli paras kivunlievitys sinun synnytyksessäsi?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mulla vähän sama tuo "kivun kanssa työskentely" - ihan omalla tekniikalla siitä selvittiin, se hengitystekniikka ei mulle sopinut kuin ilokaasun kanssa. 6cm auki olin kun sairaalaan pääsin, siihen asti mentiin jumppapallolla, liikkeellä, alaselän painamisella jaa kuumalla suihkulla. Ne toimi ihan hyvin. Mutta paras oli kohdunkaulan puudute minkä sain sairaalassa heti - aah autuutta!Kolme kertaa olen ajatellut synnyttävän mahdollisimman luonnonmukaisesti. Kolme kertaa olen kuitenkin päätynyt ottamaan epiduraalin ja viimeisimmässä myös spinaalin. Olen toki käyttänyt hyödykseni myös lämmintä vettä, tens-laitetta, aquarakkuloita, akupunktiota, kipupistosta ja ilokaasua. Eli melkolailla koko arsenaali ollut käytössä. Synnytyskipu on vaan niin pitkäkestoista ja rajua, en osaa työskennellä kivun kanssa niinkuin synnytysoppaissa neuvotaan. Koko keho vaan menee tahdon vastaiseen kramppiin voimakkaiden supistusten ajaksi. Eikä tähän auta mikään.
Paras lievitys kipuun on omalla kohdallani epiduraali. Se vie kaiken kivun. Sillä on huonot puolensa silti. Piikin laittaminen selkään on epämukavaa, hankalaa ja kivuliasta. Epiduraali saattaa puuduttaa myös jalat tunnottomiksi. Tuntuma ponnistukseen saattaa heiketä myös.