Pakolliset vauvakamat

Tiita: sä vaan sanot ettet halua imettää ja pyydät maidonnousuestolääkityksen jos vaan siltä tuntuu yhtään, se on jokaisen oma asia että imettääkö vaiko ei ja kenenkään ei pidä sitä arvostella
 
Meillä kanssa on itkuhälyttimenä pienet radiopuhelimet, toimii äärimmäisen hyvin eikä kuulu kaikki linnunlaulut tai ohimenevien traktorien äänet itkuhälyttimestä.

Mä taas oon lapsilla tykänny nestemäisestä kuumelääkkeestä sen takia kun meidän jäpikät on punnanneet supot melkein saman tien pihalle ja pajompa se sulamaton suppo vaipassa auttaa.
 
Hyviä listoja täällä. Itse en satsaa itkuhälyttimeen vaikka ajattelin että lapsi nukkuu pihalla. Onneksi meillä on yksitasoinen koti, mutta vaikka ei olisi niin kai sen itkun kuulisi.. Nyt kerään itselleni sitä kuuluisaa "Huonon äidin leimaa" :joyful:. Uskomatonta, että synnärillä on tullut kommenttia imettämisestä ja siis vielä uskomattomampaa on se, ettei lapselle korviketta ole tarjottu kun 'pakosta'. Imettäminen on tärkeää, mutta jos se ei onnistu niin aivan turhasta asiasta tehdään isoa. Jos ei onnistu niin ei onnistu eikä se kenestäkään sen huonompaa äitiä tee.
 
Mulla on taas vähän toisenlaista kokemusta ihmisten suhtautumisesta imetykseen. Mä kun olen imettänyt kummankin lapsen noin vuoden ikään (koska maitoa kerran on tullut hyvin ja imetys muutenkin onnistunut) ja suurimman osan imetysajasta olen ollut tosi suppealla ruokavaliolla lasten allergioiden vuoksi, että on saatu oireettomiksi. Kummankin kohdalla mua on painostettu lopettamaan imetys ja antamaan lapselle korviketta koska "se on helpompaa js saisit itsekin levätä". Ärsyttävää tuo on noinkin päin. Sitä paitsi nuoremmalle löytyi sopiva korvikekin vasta kun oli reilu 1v ja silloin jouduin imetyksen lopettamaankin kun palasin töihin enkä olisi osittaisimetyksen vuoksi jaksanut kolmivuorotyötä muutamalla ruoka-aineella.

Mut mä olen siis ehdottomasti sitä mieltä että imetys vs korvike on jokaisen oma päätös. Toki kannustan jokaista yrittämään imetystä ihan pelkästään jo sen helppouden takia jos onnistuukin hyvin. Mutta yhtälailla ne korvikkeella ruokitut vauvat kasvavat ja kehittyvät. Ja aina ei voi itse valita kummalla tavalla toimii. Mä koin tuon nuoremman imetyksen jo pakkona jostain 9kk:n iästä lähtien mut vaihtoehtoja ei ollut. Toisaalta osalla ei vaan maito nouse tai lapsi ei syystä tai toisesta osaa tai pysty imemään.
 
Ja kuten meidän "pakollisista" hankinnoista huomaa niin vielä kahden onnistuneen imetyksenkin jälkeen mä varaudun korvikkeella. Jopa siitä huolimatta että kumpikaan mun lapsista ei ole voinut noita tavallisia korvikkeita juoda :D
 
Jos imetys ja siihen liittyvät seikat pohdituttaa niin Imetyksen tuki ry:n sivut on hyvät ja sit heiltä löytyy aktiivinen kysymys-vastauspalsta eräältä nimeltä mainitsemattomalta saitilta. Rikonko nyt sääntöjä?
 
Mä imetin esikoista kaks viikkoa... hän syntyi alle kolmikiloisena joten heti jouduttiin korviketta antamaan ja maito ei tosiaan koskaan noussu mulla kunnolla vaikka sairaalassa pumppailin tms jotta se nousi! Ohje oli että lasta piti syöttää kolmen tunnin välein puol tuntia per rinta+korviketta eli yötä päivää lepoa imetysten välissä oli se 1,5h eikä silti paino lähtenyt "tarpeeksi nopeasti " nousemaan... lopulta olin niiin väsynyt yö valvomisiin etten vaan enään jaksanut ja keskellä yötä jätin vauvan isänsä hoitoon ja kävelin kaverin äidille nukkumaan 3km päähän! Joten tän kohdalla en tosiaan aijo ottaa tressiä vaikka meniskin pullolla alusta asti :)
 
Meillä myös esikoisen kanssa pelastus oli tärinäsitteri tai mikä lei koliikkikeinu se oli nimeltään. Masuvaivojen takia bebe täristeli laitteessa ekat 4kk :D ja sen ansiosta myös äiti sai öisin nukkua!
 
Olikohan mun listalla kantoliina/-reppu.. Nuo on meillä ollut korvaamattomia ja liina lähtee mukaan jo synnärille. Meillä kun äiti ei saa käsiä muuten ikinä vapaaksi ja niskatkin tykkää enemmän liinassa kantamisesta kuin sylissä. Kahden lapsen kokemuksella mun lapset voi hyvin vain sylissä pystyasennossa. Nuorempi oli liinassa usein mun nukkuessa puoli-istuvassa asennossa. Liinan ansiosta uskalsin oikeasti torkahtaa kun tiesi ettei vauva voi pudota. Mutta.. Noi mun lapset on näitä pahemman luokan masuvaivaisia eli on ollut pakko käyttää jos jonkinlaista extreme-keinoa.
 
Kiva, että joku kertoo hieman mitä pitäisi ostaa. Ensimmäistä kun odottaa niin ei edes osaa kaikkea ajatella tarvittavaa. Kiitos siis teille, joiden avulla tämäkin tuleva mamma hiukan paremmin pääsee kartalle. :)
 
Aphrael minkälaista liinaa suosit enemmän trikooliinaa vai kudottua liinaa vai? mulla on jo trikooliina,,, mut mietin oisko kätevämpi vastasyntyneen kanssa esim rengasliina... :)
 
Mä olen käyttänyt trikooliinaa. Rengasliinaa ei saa kuitenkaan yhtä ergonomiseksi kantajalle ja vauvaakaan ei taida saada pystyasentoon. Tosin kokemusta rengasliinasta on vaan esikoisen ajalta ja hän ei voinut sietää liinaa ollenkaan (aistiyliherkkä tapaus ollut aina).
 
Mä niiiiin haluisin oppia imettämään liinan kanssa! Esikoisen kanssa siinä oli niin jumissa että senkin takia jäi lyhyeksi imetys että ajattelin jos sen saisi toimimaan liinan kanssa paremmin!
 
Tosi hyviä listoja, kiitos kaikille, nuo äidin kamat oli jäänyt aika paitsioon omissa mietinnöissä!
 
Edith, Multa olisi kans esikoisen kohdalla jäänyt ne hankkimatta, mutta sisko (sai oman esikoisensa puoli vuotta aiemmin) oli kerännyt lahjaksi korin jossa oli kaikki mitä hän oli itse unohtanut :D Mä puolestani tein 12v myöhemmin vastaavan korin pikkusiskolle joka sai silloin esikoisensa.
 
Mulla oli eka radiopuhelimet käytössä itkuhälyttiminä ja ajattelin niiden toimivan hyvin. Mutta ei ne kauheen hyvin toiminu kun itku kuului vasta kun muksu sai jo kauheet hepulit. Ja siis yhden kerroksen talo niin ei se huuto vielä kauheen hyvin kuulunu sisällekään, varsinkin jos touhus jotain esim. keittiössä samaan aikaan. Ostettiin sitten kunnolliset hälyttimet ja olen niin tyytyväinen. Kuuluu jos aikasemmin kun muksu herää ja heräs siis aina tyytyväisenä, mutta aikasemmin radiopuhelimista kuuli vaan sillon kun oli jo ihan hiilenä. Mukavempi hakea iloinen ja hyväntuulinen vauva ulkoa päikyiltä kuin sellanen joka on jo hermonsa menettäny :D eikä ihan hetkessä rauhoittunutkaan. Ja meillä iso plussa että kuulen jos naapurin kissat menee hyppimään vaunujen päälle.
 
Meidän cobrat reagoi parin sekunnin viiveellä. Mut mulla on kokemusta vaan lapsista jotka ei ikinä herää hyväntuulisena vaan kiljuvat heti suoraa huutoa eli ei tarvi radiopuhelimenkaan kauaa arpoa, että pitäisikö vanhemman reagoida vai ei :wink
 
Takaisin
Top