Pakolliset vauvakamat

Lumikello2015

Puuhakas puhuja
Tammikuunmammat 2016
Syysmammat 2017
Opastakaapa esikoistaan odottavaa, mitä ilman ei selviä, kun pieni tulee maailmaan. Ensimmäistäkään vauvatavaraa ei taloudesta löydy, mutta äitiyspakkaus meinataan ottaa.
 
Se on vähän niin että riippuu ihan henkilöstä mitä katsoo pakolliseksi...

Minun listani on tällainen:
- nukkumapaikka: pinnis, perhepeti, kehto, vauvapesä vai äp-laatikko
- ulkoilu: vaunut, liina tms,
- ulkovaatetus: toppapussukka/makuupussi/vanupuku (mä pärjään äp:n pussilla ja vanupuvulla, kun kotona on sitten peittoja mitä käyttää lämmikkeenä tarvittaessa), lämpimät sukat+tumput+myssy
- autoilu: turvakaukalo
- vaatteita, vaippoja (kertis vai kestot), pyyhkeet, lakanat, kosteuspyyhkeet, joku laukku hoitolaukuksi, pumpulipuikot (mm. navan puhdistusta varten), vanulappuja, bebanthen (vaippaihottuma, hautumat), harsoja
- tutteja (kaikki vauvat ei syö, mut 1pkt kannattaa varulta ostaa jos vauvalla kova imuvietti)

Sit tarvittaessa/myöhemmin ostettavia:
- kaukaloon sopivat matkarattaat, kätevät esim. kauppareissulla ja matkoilla
- rintapumppu jos maidontulo runsasta, huomioitava myös se jos haluaa rintamaitoa pakastaa
- tuttipulloja, tutit niihin ja korviketta jos ei imetys onnistu
- sitteri / syöttötuolin vauvaosa kun alkaa syömään kiinteitä (voi myös syöttää vauvan sylissä)
- vauvan ruokailuun sopivia mukeja, lusikoita, lautasia, ruokalappuja yms.
- nenäfriida, keittosuolaliuos (käteviä flunssan aikana), kuumelääke (nestemäisenä)
 
Muokattu viimeksi:
Todella hyvä vaippaihottumaan sinkkivoide. Paksua voidetta jolla pahakin ihottuma häviää nopeasti. Eikä tarvii laittaa ees paljoa. Ja täällä tulee talkkia käytettyä nivusiin esikoisella kun meinaa vaippa-alue hautua.
 
Lanoliinia eli villarasvaa nänninpäitä varten, tosin yksi sellanen purkki tulee myös äp:n mukana :) Sitä voi myös hyvin käyttää huuliirasvana ja myös vaippaihottumaan. Ja on omalla kokemuksella pebanthenia tehokkaampi, suojaa paremmin koska ei sisällä lainkaan vettä.

Ja liivinsuojia kertakäyttösinä tai kestoina.
 
Pumpulipuikkoja ja lappuja. Puikot navan putsaamiseen ja laput silmien pyyhmiseen.

Suppoja. Voi olla pienelle helpompi antaa kuin nestemäinen panadol. Ainakin meillä oli näin pienen kanssa.

Vaunuverho on ollut hyvä hankinta täällä pk-seudulla kun tuulee paljon. Toki monet laittaa ihan vaan harson vaunun kopan eteen.

Imetysliivit oli tärkeetä olla mukana jo synnärillä kun maito pamahti tisseihin, niin en pystyny enää kaarituellisia liivejä pitämään. Ja alkuun tota lanoliinivoidetta kului paljon ennen kuin tissit tottui imettämiseen :D
 
^ esikoinen myös talvivauva. Pidin kestoliivinsuojista kun ne samalla toimi rintojenlämmittimenä. Ainakin ImseVimsen suojat on sen verran reiluja että ei mulla ehtinyt rinnat paleltua eikä tulehtua esikoisen aikana koko talvena.
 
Meidän ehdottomasti pakolliset tarvikkeet vauvan syntymään on

Vauvalle:
Riittävästi vaatteita (bodyja, puolipotkuhousuja/sukkahousuja, myssyjä ja tumppuja sisälle ja ulos, haalari/lämpöpussi yms)
Vaippoja
Sänky petivaatteineen
Rattaat (+sadesuoja)
Turvakaukalo
Amme
Kynsisakset
Vanupuikkoja ja -lappuja silmien ja navan puhdistusta varten
Harsoja pukluja ja imetyksiä ym varten
(rasvoja, pesuaineita tms ei mun mielestä normaalisti vauva tarvitse ja jos tulee tarve niin ostetaan sitten ja alle 3kk:n ikäistä ei pitäisi kipulääkitä ilman lääkärikäyntiä niin kipu- ja kuumelääkkeen ehtii hankkia sittenkin)

Äidille:
Siteitä jälkivuotoa varten
Liivinsuojia
Lansinohia rinnanpäitä varten
Paljon suklaata ja lakua synnytyksen jälkeen nautittavaksi :wink

Näiden lisäksi meillä hommataan tuttipullo ja korvike varalta ja olen myös valinnut valmiiksi rintapumpun niin että akuuttiin tarpeeseen kuka vaan voi tuoda. Ja jonkinlainen hoitoalusta on myös olkoon se sit pala muovitettua froteeta tai pehmustettu hoitoalusta lipaston päällä tms. Itkuhälytinkin (meillä tosin cobran radiopuhelimet itkuhälytintoiminnolla) on meillä tarpeen kun kahdessa kerroksessa asutaan ja anoppilassa vieraillessa lapsi voi nukkua 280neliöisen omakotitalon vastakkaisessa nurkassa missä muut oleskelee.

Mitähän mä unohdin.. Täytyy täydentää sit jos tulee mieleen.
 
Mulla oli alkuvaiheessa käytössä sellaiset vähän verkkomaiset venyvät Carriwellin topit. Aivan huiput ja jatkossakin palvelivat yökäytössä. Ainakin nelisen vuotta sitten tuollaisia oli ja niitä mulle suositteli moni. Koot on s, m, l jne ja tosiaan joustavat sitä mukaa kun rinnatkin muuttaa kokoaan aluksi koko ajan. Itse olen tosin pienirintainen eli en tiedä tukevatko yhtään isompirintaisella. Oli mulla aluksi halpoja luukullisia (ja ehdottomasti kaarituettomia) imetysliivejäkin, mutta kunnon imetysliivit ostin vasta kun maidontulo oli tasaantunut.
 
Aphrael mistä tilasit carriwellin toppeja? Vai myykö joku niitä? Ajattelin ostaa saman merkin imetysrintsikat ku näyttävät niin mukavilta en vaan tiiä saako niin isoja kokoja...
 
Ff, Silloin oli täällä meillä päin liike joku myi äitiys-ja imetysvaatteita niin sieltä ostin. Nykyään ovat vain verkkokauppana. Kerron nimen kun muistan joskus :wink
 
Hmm pakolliset
- Sänky petivaateineen
- Turvakaukalo autoon
- Rattaat johon pussit sun muut
- hoitopöytä/ alusta ( meille tulee alusta pyykkikoneen päälle)
-Vanna + pesu kamat
-Vaatteet ( kannattaa olla reippaasti)
-pihavaatteet kelien mukaan
- Tuttit ja pullot
- ihon ja hygienian hoitoon ( öljy, vanupuikot, laput, rasvat, talkit, voiteet, kyns sakset)

Oon varmaan itsekin tosta unohtanu jotain ja joo oon huono äiti en imetä tai pumppaa. Esikoisen kokemusten uhalla jätän jo suosilla välistä.eli en tuottanut vaan maitoa pahemmin josta johtuen esikoinen ei edes halunnut rinnalle ( ei varmaan maito tuoksunu) pumpaamalla yritettiin mut tunnin tuotos oli niin pieni et eihän siitä oisi kun muiskauksen saanu. Ja silti panostivat rintaruuvalle lasta eivätkä korviketta antaneet synnärillä josta johtuen tyttöni huuti ruokaa suoraa kurkkua kaks vuorokautta ja sit tuli viimeinen yö synnärillä ja hoitsu toi täyden pullolisen korviketta ja laps nukku yönsä hyvin samoin itse viikon jälkeen sain nukkuttua muutaman tunnin. Ja plussaa lapselle nousi verensokerit normaalille tasolle. Ja toki minussahan se vika on kun en vaan tuottanut lapselleni maitoa :sad001 ja päätin et jos nyt kieltäytyy ekalla yrittämällä laps rinnalta pois niin en imetä en halua sitä kokea uudelleen :sad001
 
Sori puhun synnäristä siis jo siellä synnyttäneitten puolella.
 
Tiita_ sehän on mahdollista et sun rintojen rakenne on sellenen että maitoa ei tule. En enää muista sitä hienoa sanaa mikä sille on olemassa, mut liitty siihen et niitä rauhasia ei ole riittävästi tai jotai sinne päin. Ei se susta huonoa äitiä tee :)
 
Bettie kiitos ymmärryksestä :) vain sain silloin siel synnärillä huonon äitin leiman :/ ja jotenkin pelottaa et käy taas samoin :sad001
 
Minä ymmärrän Tiitan pelon. Itsehän vasta odotan esikoista, mutta tuo imetys pelottaa. Tai lähinnä muiden reaktiot.

Äidin puolen naisilla ei ole kenelläkään onnistunut imetys. Minä ja veljeni olemme kasvaneet korvikkeilla, samoin serkkuni. Äiti ja täti saivat vauvoina jotain kauralimaa, koska silloin ei korvikkeita vielä ollut ja myöskään mummoltani ei imetys onnistunut. Itselleni imetys ei ikinä ole ollut siis mikään itsestäänselvyys tai tee kenestäkään parempaa äitiä. Mutta nyt kun olen kuullut kauhutarinoita neuvolan tädeistä ja synnärin henkilökunnasta, jotka syyllistävät ja painostavat asian tiimoilta, on alkanut ihan tosissaan ahdistaa. Tottakai olisi mahtavaa olla ensimmäinen poikkeus tähän sukuun ja onnistua siinä imetyksessä. Tuleehan se halvemmaksikin. Mutta kun todennäköisyys on suuri, että ei onnistu, niin en minä halua kokea asian tiimoilta syyllistystä.

Aion kuitenkin lainata rintapumpun ystävältäni (en ole vielä päättänyt onko se ällöä vai ei :D. Onhan se pesty ja keitetty jne, mut silti), jos jotain heruisikin.

Ja se itkuhälytin pitää vielä hankkia. Jos nakittaisi sen miehelle..
 
Kannattaa muuten muistaa, että pumpulle heruu vähemmän maitoa kuin suoraan vauvalle, silloinkin kun sitä maitoa tulee normaalisti/reippaasti. Ite oon nyt miettiny, et voisin täl kertaa luovtuttaa maitoa, kun siitä on PHKS:ssä kova pula. Mutta se tietty riippuu siitä onnistuuko imetys kuinka hyvin tällä kertaa ja tuleeko sitä maitoa paljon.
 
Takaisin
Top