Pakastealkion siirto (PAS)

Heippa kaikille! ✨ Mulla on 1. PAS edessä mahdollisesti huhtikuussa. Törmäsin tähän ketjuun ja mietin, oisko täällä mahdollisesti joku jolla ollut samanlainen tilanne.

Eli OPU oli viime perjantaina, jossa saatiin kerättyä 16 munasolua > 10 oli tarpeeksi kypsiä > 7 hedelmöittyi normaalisti > vain 1 alkio selvisi pakkaseen. Lääkäri oli jo OPUa edeltävässä ultrassa päättänyt, ettei tuoresiirtoa tehdä hyperstimulaatioriskin vuoksi. Tällä hetkellä menossa välivuoto, joka alkoi kivasti vain viis päivää punktion jälkeen.

Mutta.. Jo se, ettei tuoresiirtoa voitu tehdä, oli iso pettymys. Vielä isompi pettymys oli tuo pudotus 16 > 1. Mietityttää ihan hirveästi mitkä mahdollisuudet tällä yhdellä pallerolla on selviytyä ja tuoda se kauan toivottu raskaus meille, kokemuksia?
Saa jakaa kaikenlaisia kokemuksia mutta mielelläni tietenkin lukisin jotain tsemppaavaa ja rohkaisevaa. Olo on aika toivoton jo valmiiksi kun tietää, ettei alkio välttämättä edes selviä sulatuksesta ja että eihän se välttämättä edes tarraa ja tuo sitä onnistunutta raskauttakaan.

Meillä ei siis mitään selittävää tekijää. M 34, minä 32 ja itsellä edellisestä suhteesta lapsi. Tuntuu jo valmiiksi raskaalta aloittaa kaikki alusta. Vieläpä kun hoidonsuunnittelukäynti varataan vasta jos raskaus ei PAS:ta ala. Eli siinä menee yksi kierto välistä hukkaan.

Heippa! Minulla todennäköisesti ensimmäinen pakastealkion siirto parin viikon päästä. Mietin tässä, että tehdäänkö siirto TAYS:lla yleensä johonkin tiettyyn kellonaikaan? Esim. Aamulla tai iltapäivällä? Osaisi sitten varautua jo etukäteen töiden suhteen
Mulle joskus yksityisellä sanottiin että tekevät siirrot aikaisintaan n. klo 12 kun ottavat aamulla alkion sulamaan.

Ainakin viime keväänä oli niin, että tekivät siirrot iltapäivisin 😊 En tiedä kuinka laajalla aikaikkunalla - mulla oli muistaakseni klo 13.
Itsellä siirrot ovat vaihdelleet 12-14.30 välillä*5, eli iltapäivän puolella tuntuvat aina olevan☺️
Olen muistaakseni pari kertaa myös ovulaatiosta ilmoittaessani viestitse toivonut aikaikkunaa iltapäivän puolelle, jos aamun puolella on vaikka ollut jokin toinen meno.
Okei! No hyvä tietää, että todennäköisesti siis iltapäivällä.

Tää on ihan hullua, kun miettii koko ajan mitä kaikkea pahaa voi vielä tapahtua ennen siirtoa. Kerrottiinko teille minkä lainen alkio istutettiin? Siis sitä luokittelua?

Heippa kaikille! ✨ Mulla on 1. PAS edessä mahdollisesti huhtikuussa. Törmäsin tähän ketjuun ja mietin, oisko täällä mahdollisesti joku jolla ollut samanlainen tilanne.

Eli OPU oli viime perjantaina, jossa saatiin kerättyä 16 munasolua > 10 oli tarpeeksi kypsiä > 7 hedelmöittyi normaalisti > vain 1 alkio selvisi pakkaseen. Lääkäri oli jo OPUa edeltävässä ultrassa päättänyt, ettei tuoresiirtoa tehdä hyperstimulaatioriskin vuoksi. Tällä hetkellä menossa välivuoto, joka alkoi kivasti vain viis päivää punktion jälkeen.

Mutta.. Jo se, ettei tuoresiirtoa voitu tehdä, oli iso pettymys. Vielä isompi pettymys oli tuo pudotus 16 > 1. Mietityttää ihan hirveästi mitkä mahdollisuudet tällä yhdellä pallerolla on selviytyä ja tuoda se kauan toivottu raskaus meille, kokemuksia?
Saa jakaa kaikenlaisia kokemuksia mutta mielelläni tietenkin lukisin jotain tsemppaavaa ja rohkaisevaa. Olo on aika toivoton jo valmiiksi kun tietää, ettei alkio välttämättä edes selviä sulatuksesta ja että eihän se välttämättä edes tarraa ja tuo sitä onnistunutta raskauttakaan.

Meillä ei siis mitään selittävää tekijää. M 34, minä 32 ja itsellä edellisestä suhteesta lapsi. Tuntuu jo valmiiksi raskaalta aloittaa kaikki alusta. Vieläpä kun hoidonsuunnittelukäynti varataan vasta jos raskaus ei PAS:ta ala. Eli siinä menee yksi kierto välistä hukkaan.

Mä voin jakaa oman kokemuksen 😊 Meillä yhdistäviä tekijöitä se, että ollaan suunnilleen samanikäinen pariskunta, selittämättömiä ja mulle ei myöskään tehty hyperin riskin vuoksi tuoresiirtoa. Meillä 1. PAS johti kuitenkin raskauteen ja lapsi on nyt 6 viikkoinen. Joka kolmas PAS kuitenkin ilmeisesti johtaa raskauteen, joten mahdollisuudet on ihan hyvät. Kovasti tsemppiä teille matkaan! 🫶🏼

Okei! No hyvä tietää, että todennäköisesti siis iltapäivällä.

Tää on ihan hullua, kun miettii koko ajan mitä kaikkea pahaa voi vielä tapahtua ennen siirtoa. Kerrottiinko teille minkä lainen alkio istutettiin? Siis sitä luokittelua?

Joo kerrottiin kyllä! Ja lisäksi muistaakseni just kommentointiin miten oli selvinnyt sulatuksesta ja oliko jo lähtenyt kuoriutumaan 😊

Mulla oli aika samanlainen tilanne, yksi lapsi ennestään mutta toista ei alkanut kuulumaan. Ollaan myös samoja ikiä. Multa kerättiin 17 munasolua, ja hypeririskin takia en päässyt tuoresiirtoon mikä oli pettymys, varsinkin kun OYSin kesätauko puski silloin päälle. Noista 17 munasolusta saatiin lopulta pakkaseen kaksi 5 päivän ikäistä alkiota, ja sekin oli pettymys, vaikka totta kai olin iloinen että edes jotain saatiin. Tilastojen valossa odotin kuitenkin vähän parempaa tulosta. Ekasta siirrosta ei tärpännyt, mutta toka asettui onneksi taloksi ja siitä huomenna rv 23+0 ❤️ Eli vähälläkin määrällä voi tulla toivottu lopputulos! Tsemppiä kovasti siirtoon sitten kun se koittaa 🫶🏻

Muokattu viimeksi:
Takaisin