Pakastealkion siirto (PAS)

Onko sulla siis edelleen huonot arvot? Ootko kokeillut vaihtaa valmistetta (ja varmaan oot katsonut että et esim nauti kalsiumia samalla kun otat raudan ja otat samalla esim c-vitamiinia tehostamaan imeytymistä)? Mulla esim Ferrodan 2x100mg/päivä nostaa hyvin arvoja muutamassa kuukaudessa.

Jos oot kaikki vinkit koittanut ja syönyt rautaa vuoden, ja silti arvot huonot niin mä lähtisin ihan julkisen puolen lääkärille valittamaan asiasta. Sanoisin, että huimaa koko ajan ja oot niin väsynyt koko ajan ettet sängystä meinaa päästä ylös ja että et vaan saa arvoja nousemaan suun kautta raudalla. Luulis sen infuusion saavan, mut tosiaan voi olla että joutuu liioittelemaan vähän.
Joo oon kokeillut eri valmisteita ja valmistajia.. ottanut aamuin illoin ja kokeillut joka toinen pvä 😂

Ja joo tuntuu että pitää suurennella oireita et muuten ei uskota

Mulla on aina ollut huonot arvot. Esim esikoista odotin ferrit oli 7 ja HB 70 nii pitkin hampain suostui puoli pussia laittaa rautaa 🙄🙂

Joo oon kokeillut eri valmisteita ja valmistajia.. ottanut aamuin illoin ja kokeillut joka toinen pvä 😂

Ja joo tuntuu että pitää suurennella oireita et muuten ei uskota

Mulla on aina ollut huonot arvot. Esim esikoista odotin ferrit oli 7 ja HB 70 nii pitkin hampain suostui puoli pussia laittaa rautaa 🙄🙂
Siis kamalaa, mulla suunniteltiin jo punasolusiirtoa tuolla 85 hemoglobiinilla ja sä olit raskaanakin vielä tuossa ja noin matalalla hemoglobiinilla😳 Kävi omalla kohdalla kyllä sitten uskomaton tuuri, kun pääsin yhteensä 3 kertaa infuusioon, täytyy olla tosi kiitollinen. Pakko sanoa kyllä, ettei ne infuusiotkaan kyllä helppoja olleet keholle, joka kerta nousi kuume ja tuli kovat lihassäryt infuusioiden jälkeen. Mullakaan tosiaan ei ne rautavalmisteet nostanut arvoja ja vatsakivut oli ihan hirveitä.

@bluebe Paljonko sulla oli ferritiini silloin ekassa keräyksessä, muistatko yhtään? Mietin, kun mulla ferritiini oli nyt puhdin kautta 12 ja Hb 138, onkohan sitten ferritiini liian alhainen siirtoja ajatellen...? On siis taustalla vaikeakin raudanpuuteanemia (pahimmillaa hb 85, ferrit 4), että sinänsä onhan tässä siihen huomattava parannus😅 Netistä tietty sen maagisen 50 rajan löytää, mutta itellä ei kyllä ilman infuusioita tai jatkuvaa p.o. rautaa mitään mahdollisuutta noihin arvoihin.
En kyllä muista tarkkaan mitä se oli, mut ehkäpä jotain 10 luokkaa. Ja sain sen kyllä nostettua jonnekin 30-40 tasolle muistaakseni. Tais olla 43 lukema korkein ferritiini mitä koskaan mitattu, mut en muista oliko tää just ennen sitä keräystä vai joskus myöhemmin.
Nyt ei mitattu ennen ekaa joulukuista siirtoa ferritiiniä, mutta hb katsottiin ja koska se oli alakanttiin niin varmasti ferritiinikin. Ehdin sen reilu 2kk syödä taas rautaa, ja tuli tärppi.
Mä en tiedä vaikuttaako tuo raudanpuute oikeasti siirtojen/keräyksen onnistumiseen, mut koska oon saanut TAYSsta ohjeen syödä rautaa silloin epäonnistumisten jälkeen, niin mielelläni oon sit niin tehnyt. Ja sattumaa tai ei, niin mulla ainakin sen jälkeen aina onnistanut 😊 Aika alhaiseltahan toi sun ferritiini kyllä kuulostaa.

Välistä huutelen että kuulostaa hirveältä, jos noilla arvoilla ei saa apua. 😵‍💫 Miehelläni kun oli hb 60 luokkaa niin otettiin verikokeesta suoraan osastolle ja alettiin tutkia, mikä vikana. Varmaan sai myös rautainfuusion ellei ollut verensiirto. En ihan varmasti muista kumpi, mut varmaan se infuusio. Ja eihän tuo sun ole kuin kymmenen yksikköä parempi. Onkohan tässä joku "naisilla arvot on aina alhasemmat" periaate, mikä on kyllä ihan älytön.

Välistä huutelen että kuulostaa hirveältä, jos noilla arvoilla ei saa apua. 😵‍💫 Miehelläni kun oli hb 60 luokkaa niin otettiin verikokeesta suoraan osastolle ja alettiin tutkia, mikä vikana. Varmaan sai myös rautainfuusion ellei ollut verensiirto. En ihan varmasti muista kumpi, mut varmaan se infuusio. Ja eihän tuo sun ole kuin kymmenen yksikköä parempi. Onkohan tässä joku "naisilla arvot on aina alhasemmat" periaate, mikä on kyllä ihan älytön.
Tätä mä oon epäilly että naisilla on muutenkin matalammat tai jotain.. nyt jännitän kotona labran tuloksia ja sit saa odotella että mitä lääkäri sanoo

Ja siis joo noi arvot oli kun odotin esikoista ja nyt toivon josko saisi nostettua ennenkuin menee edes noin matalalle.. serkkujen kanssa puhellu nii monella samaa ongelmaa

@Vargynja
Raskaana ollessa plasman määrä lisääntyy, niin hemoglobiini on laskee aina pakostikin (veri on laimeampaa). Se on kyllä totta ettei raudanpuute julkista kiinnosta kovin paljoa. On tullut nähtyä sekä miehiä että naisia joilla hb 50 pintaan eivätkä saa edes vuodepaikkaa päivystyksestä (koska punasoluja on normaali määrä). Naisilla tosin raudanputteesta on helppo syyttää kuukautisia. Siellä perusterveydenhuollossa pitäisi tutkia syy raudanpuutteelle ja sulkea pois esim. keliakia!

Noista veriarvoista tosiaan pystyy päättelemään vuotaako potilas vai johtuuko esim raudanpuutteesta. Jos herää epäillys että potilas vuotaa (tai jokin kasvain syö verta) niin sitten on tietenkin kiireellinen tilanne ja joutuu osastolle. En ole lääkäri, mutta minusta hb 65 +osastolle kuulostaa enemmän verensiirtotapaukselta kuin infuusiolta. 🤔

Hb ei kerro kaikkea, vaan kokonaiskuva ratkaisee. Olen nähnyt kävelevän ihmisen, jolla hemoglobiini oli 40 (laskenut hitaasti). Sitten toisella potilaalla romahtaa paineet ja menee taju ja annetaan hätäverensiirto vaikka hb olisikin 80-90.

Ongelma mun mielestä on siinä että raudanpuute kuuluisi perusterveydenhuollon selvitettäväksi ja meillä on jatkuvasti säästetty ja leikattu perusterveydenhuollosta.

Laitoin sit illalla sen prolutexin… Onko kenelläkään käynyt niin, että pp9 (6-päiväinen alkio siirretty) ei näy testissä mitään? Mun mielestä siinä näkyi jotain, miehen mielestä ei. Mä laitoin kyllä 12 naksua pp5(?) Ovitrellea… Luulis et se olis näkynyt… Toki tein testin nyt illalla lyhyellä pidätyksellä… Mua vaan pelottaa, että mitä jos tää nyt ei onnistu. Sit varmaan pitää miettiä lahjasoluja… Ikä tulee vastaan omilla soluilla 😭

Sain eilen ovistestiin positiivisen tuloksen (vaikka otin zumenoneja sen 2kpl sillon kierron alussa), mietin terojen tai cyglojen aloitusta "tueksi", kun niitä nyt jemmassa on. Muistaako kukaan, tai onko mitä käytänteitä insseissä teillä ollut niiden aloituksen suhteen positiivisesta ovistestistä? 1+2 taisi olla ohje terojen suhteen. Onko cyglot parempi vaihtoehto?

Laitoin sit illalla sen prolutexin… Onko kenelläkään käynyt niin, että pp9 (6-päiväinen alkio siirretty) ei näy testissä mitään? Mun mielestä siinä näkyi jotain, miehen mielestä ei. Mä laitoin kyllä 12 naksua pp5(?) Ovitrellea… Luulis et se olis näkynyt… Toki tein testin nyt illalla lyhyellä pidätyksellä… Mua vaan pelottaa, että mitä jos tää nyt ei onnistu. Sit varmaan pitää miettiä lahjasoluja… Ikä tulee vastaan omilla soluilla 😭
Mä tein tässä raskaudessa ekan testin pp8, kylläkin illalla ja sain haaleista haaleimman viivan. Kukaan muu ei sitä varmaan olis nähny 🤣
Eli mä sanoisin, et älä vielä heitä kirvestä kaivoon! ❤️

Tultava tänne sanomaan että nyt ymmärrän miksi puhutaan piinapäivistä 😅 Ajattelin että eihän siinä odotellessa, kun yhtä odottelua tää muutenkin on ollut. No nyt on vasta pp3, tuntuu kuin pp13 😆 Voisi taas kaivella niitä kuuluisia jäitä hattuun 😀

Pp10… Jäitä hattuun vaan…. 🤞🏻 tää on jo kuivahtanut…

Liitteet

• IMG_1279.jpeg
    IMG_1279.jpeg
    161.3 KB · Katsottu: 142
Sain eilen ovistestiin positiivisen tuloksen (vaikka otin zumenoneja sen 2kpl sillon kierron alussa), mietin terojen tai cyglojen aloitusta "tueksi", kun niitä nyt jemmassa on. Muistaako kukaan, tai onko mitä käytänteitä insseissä teillä ollut niiden aloituksen suhteen positiivisesta ovistestistä? 1+2 taisi olla ohje terojen suhteen. Onko cyglot parempi vaihtoehto?
Cyclot on varmaan parempi, jos aikoo käyttää vaan toista. Minulla aloitus on ollut joko 2. tai 3. päivä inseminaatiosta.

Moikka, liityn piinailijoiden joukkoon. Tänään oli pas, 6pv blasto siirretty, alkiokuori oli jo avautunut.
Milloinkahan uskaltaisi ruveta testailemaan? 🤭

Taustalla hoitoja vuodesta -17 asti. Nyt ensimmäinen lahjamunasoluhoito yksityisellä ja ensimmäinen siirto. Olo on toiveikas 🥰
Itse oon tylsä ja melkein odottelisin sen pari viikkoa 😅🫣

Mä en usko, että tää tästä muuttuu. Pp11/dpo 17? Ylihuomenna testipäivä.
Pidän vielä toiveikkaasti sormia ristissä sulle, mahdolliset hcg-arvot ehtisi vielä nousta testin havaittaviksi🤞🏻❤️ Mut ymmärrän kyllä et fiilikset voi olla aika latteat kun niin toivoisi sitä toista viivaa ilmestyväksi 🙁

Moikka, liityn piinailijoiden joukkoon. Tänään oli pas, 6pv blasto siirretty, alkiokuori oli jo avautunut.
Milloinkahan uskaltaisi ruveta testailemaan? 🤭

Taustalla hoitoja vuodesta -17 asti. Nyt ensimmäinen lahjamunasoluhoito yksityisellä ja ensimmäinen siirto. Olo on toiveikas 🥰
Tervetuloa piinailijoiden kerhoon 😆 tuolla on ketju "millä pp:llä plussasit", sieltä sain itselleni hyviä suuntaviivoja testaamisen suhteen 😊

Oon itse vähän kahden vaiheilla testaamisen suhteen. Mulla alkaa loma juuri ennen virallista testipäivää, niin oli testitulos mikä tahansa, niin saisin sitten rauhassa sulatella asiaa. Toisaalta jos testailisi jo ennakkoon, niin pudotus negan kohdalla ei ehkä olisi niin paha.

Takaisin