Pakastealkion siirto (PAS)

Kiitos @Cha-cha ihanan kannustava jaksat olla!😍 ja @Almagirl en kestä kuinka pitkään tekin ootte joutuneet jo odottamaan!😭 toivottavasti nyt pääsette siirtoon!

Mulla jotenkin aivan synkkeni mieli nyt tästä vaikka onhan sitä toki jo päästy eteenpäin kun on alkiot odottelemassa. Mutta se siinä onkin kun ne on siellä valmiina niin eikö sitä saakeli voisi jo siirrellä😂 hoitaja vastasi myös, että nyt hormonitoiminta ei ole hyvä, joten siirtoa ei kannata tehdä. Mutta nyt sitten ootellaan, että onko se kierto sen 29 päivää vai meneekö 38 päivään mitä edellinen kierto oli vai meneekö perhana pidemmälle. On kait sitä elämää hoitojen ulkopuolellakin, mutta eihän sitä osaa enää sellasta ajatella…
Siis oikeesti niin tuttua! Kävin viime kierrossa kahdesti ultrassa ja se keskeytettiin. Lopulta kierto oli 52 päivää 😆 sitä edeltävä olis ollu 28 pv, mutta sillon kilpparit vielä ooteltiin mukaan. Jotenkin ihan surkuhupaisaa välillä. Oot niinku hipaisemassa jo sitä hetkeä ja sit se viedään kauemmas. Toivottavasti teillä aikataulu on paljon joutuisampi!
 
Yhtä odottelua tää on.. Tai pelkoja ja pettymyksiä. Silti pitää vaan sinnillä jaksaa. Ei oikeastaan voi muuta kuin toivoa voimia kaikille. ❤️

Ite olen tällä hetkellä ihan maahan lyöty. Väsymyksen ja pienen lämpöilyn ja pienten menkkakipujen lisäksi en edelleenkään tunne mitään raskausoireita. Hetki sitten vessassa sormella kokeilin mikä meno ehkä on ja sormeen jäi ruskeaa möhnää.. Että tässäkö se nyt olikin koko homma.. Pahinta on, että jos tässä vielä jatketaan niin osuessaan se pettymys tulee olemaan vielä isompi..

En tiedä pitäisikö soitella Felicitakseen. Tiistaisen labran jälkeen tein lauantaina yhden Clearbluen, silloin vielä tulos oli ”raskaana 3+viikkoa”..
 
Yhtä odottelua tää on.. Tai pelkoja ja pettymyksiä. Silti pitää vaan sinnillä jaksaa. Ei oikeastaan voi muuta kuin toivoa voimia kaikille. ❤️

Ite olen tällä hetkellä ihan maahan lyöty. Väsymyksen ja pienen lämpöilyn ja pienten menkkakipujen lisäksi en edelleenkään tunne mitään raskausoireita. Hetki sitten vessassa sormella kokeilin mikä meno ehkä on ja sormeen jäi ruskeaa möhnää.. Että tässäkö se nyt olikin koko homma.. Pahinta on, että jos tässä vielä jatketaan niin osuessaan se pettymys tulee olemaan vielä isompi..

En tiedä pitäisikö soitella Felicitakseen. Tiistaisen labran jälkeen tein lauantaina yhden Clearbluen, silloin vielä tulos oli ”raskaana 3+viikkoa”..
Aina kannattaa soittaa klinikalle. He tietävät tilanteeksi parhaiten ja osaavat arvioida tilannetta. Toivottavasti olisi harmitonta vuotoa. :red-heart: itsellä oli harmitonta ajoittaista punaista ja rusehtavaa vuotoa rv 13 asti, mikä johtui luultavasti istukasta kohdunsuulla.
 
Löysinkin tämän keskustelun ja kysyn myös täällä samaa kuin tuolla salaisella puolella, josko joku osaisi vastata 🫣

Nyt kun ivf alkaa olemaan itselle ajankohtainen, 2 viikon päästä suunnittelukäynti, niin mielessä on paljon paljon kysymyksiä ja stressaan mitä enemmän sitä asiaa mietin 🥲
Mutta, onko siis niin, että punktion jälkeen alkavasta vuodosta ei voida heti aloittaa PASia? Varmastikin minulla tehdään lääkkeelliseen kiertoon koska omaa kiertoa ei ole, mutta mietin että pitääkö siinä odottaa joku tietty aika? Olin jo kuvitellut että päästäisiin huhtikuussa punktioon ja toukokuussa heti siirtoon. 😔
Eli tosiaan YLEENSÄ tehdään näin: Punktio ja tuoresiirto jos mahdollista. Jos tuoresiirto ei nappaa/sitä ei tehty, alkaa vuoto. Tästä alkavasta kierrosta ei yleensä tehdä alkionsiirtoa, vaan vielä odotetaan seuraavat ”oikeat” kuukautiset, jonka jälkeen pääse PASiin. Käytännössä siis punktiosta menee melkein kaksi kuukautta PASiin. Jos ajoitus ei oikea, sitten enemmän….

Joitakin poikkeuksia palstoilla on ollut, mutta en tiedä millä perusteella ja missä saatetaan tehdä ilman välikiertoa PAS.

OYS selitti kuitenkin että niiden lääkkeiden jälkeen kroppa ja hormonitoiminta voi olla sekaisin ja seuraava kierto vähän mitä sattuu. Ainakin lääkkeetöntä kiertoa vaikea ajoittaa siihen. Ja itsellä kyllä myös on tuntunut kropassa muutenkin siltä että hyvä odottaa että on kunnolla toipunut. Jotenkin en tykkää edes tuoresiirroista siihen lääkehöyryiseen rikkinäiseen kroppaan ja viimeksi siitä sitten kieltäydyinkin.

Toipukaa naiset rauhassa rankan kasvatuksen ja punktion jälkeen - terve ruumis ja sielu on parempi kasvupaikka varmasti ❤️ jos ikä ei tule vastaan niin parilla kuukaudella ei ole mitään merkitystä tässä show’ssa.
 
Yhtä odottelua tää on.. Tai pelkoja ja pettymyksiä. Silti pitää vaan sinnillä jaksaa. Ei oikeastaan voi muuta kuin toivoa voimia kaikille. ❤️

Ite olen tällä hetkellä ihan maahan lyöty. Väsymyksen ja pienen lämpöilyn ja pienten menkkakipujen lisäksi en edelleenkään tunne mitään raskausoireita. Hetki sitten vessassa sormella kokeilin mikä meno ehkä on ja sormeen jäi ruskeaa möhnää.. Että tässäkö se nyt olikin koko homma.. Pahinta on, että jos tässä vielä jatketaan niin osuessaan se pettymys tulee olemaan vielä isompi..

En tiedä pitäisikö soitella Felicitakseen. Tiistaisen labran jälkeen tein lauantaina yhden Clearbluen, silloin vielä tulos oli ”raskaana 3+viikkoa”..
Hei, kohdunsuu on verevä raskaana, voi olla ihan normaalia, jos sieltä tutkiessa tulee vähän jotain. 🌈
 
Mulla tehtiin Taysilla tuoresiirto, josta tuli kemiallinen ja heti seuraavassa kierrossa luonnolliseen kiertoon PAS, josta raskaus sitten alkoikin. Toki siirto oli omakin toiveeni silloin ehdottomasti, en muistaakseni joutunut hirveästi vaatimaan. Follikkeleita taisi olla 9, eli ei pelkoa hyperistä.
 
Mulla ei tehty helmikuussa tuoresiirtoa hypeririskin takia ja heti kun punktion jälkeinen vuoto alkoi niin aloitin zumenonin käytön pas:ia varten. Eli ei ollut välikiertoa. Äskön kävin just ultrassa ja kaikki näytti siltä kuin pitää ja keskiviikkona siirtoon. Eli on todellakin näköjään todella tapaus- ja hoitoyksikkökohtaista näiden välikiertojen kanssa. Itse Tayssissa hoidossa.
 
Lämmin kiitos tuesta ja kommenteista, Kanna ja Onnenomena ❤️❤️ nyt pitää kerätä itteni, ehkä huomenna olen viisaampi, oli mikä oli..
Tähän piti kommentoida myös, että mulla onnistunut raskaus oli oireeton viikolle 9 asti, silloin vasta alkoi pieni satunnainen oksentelu ja vuosin enemmän ja vähemmän ainakin ekat 12 viikkoa just rusehtavaa vuotoa 😊
 
Tähän piti kommentoida myös, että mulla onnistunut raskaus oli oireeton viikolle 9 asti, silloin vasta alkoi pieni satunnainen oksentelu ja vuosin enemmän ja vähemmän ainakin ekat 12 viikkoa just rusehtavaa vuotoa 😊

Kiitos vastauksestasi ❤️ Tuntuu vaan niin uskomattomalta..

Tänään jo soittelinkin sitten klinikalle. Hoitajan mielestä ei ollut syytä huoleen. Ehkä mä hermoilen oireettomuuttani turhaan, mutta kun intuitio vaan on mikä on.. Varmaan pian soittelen taas, viimeistään jos ne menkat sieltä kuitenkin tulee.. 😓
 
Mulla ei tehty helmikuussa tuoresiirtoa hypeririskin takia ja heti kun punktion jälkeinen vuoto alkoi niin aloitin zumenonin käytön pas:ia varten. Eli ei ollut välikiertoa.

Ihana kuulla, että tämä on mahdollista ja erityisesti Taysissa! Aion myös tätä toivoa, että välikiertoja ei pidettäisi. 👍 Tsemppiä hurjasti sinne siirtoon!
Jos tehdään lääkkeelliseen kiertoon siirto, niin ajoitetaanko se aina niin, että siirtoon päästään jos vaan vaste on ok? Meillä oi-hoitoja lähes 10 takana, eli dataa pitäisi kyllä olla siitä millä määrällä vastetta tulee.
 
Ihana kuulla, että tämä on mahdollista ja erityisesti Taysissa! Aion myös tätä toivoa, että välikiertoja ei pidettäisi. 👍 Tsemppiä hurjasti sinne siirtoon!
Jos tehdään lääkkeelliseen kiertoon siirto, niin ajoitetaanko se aina niin, että siirtoon päästään jos vaan vaste on ok? Meillä oi-hoitoja lähes 10 takana, eli dataa pitäisi kyllä olla siitä millä määrällä vastetta tulee.
Kiitos, tuntuu ihan uskomattomalta että nyt vihdoin siirto on edessä ja sovittuna, kun tähän pisteeseen pääsy on nyt kestänyt lokakuusta asti 🙈 meinas pikkusen jo usko loppua kaikkien surkeiden sattumusten keskellä.

Tarkoitatko siis lääkkeelliseen kiertoon tehtyä pakastealkion siirtoa? Jos sitä kysyit, niin siinä siis aloitetaan zumenonit kierron alusta ja ne estävät oman ovulaation tapahtumisen, eli johtofollikkelia ei ultrassa pitäisi näkyä ollenkaan. Lisäksi ne paksuuntaa limakalvoa ja se limakalvon paksuus määrittää siirtoajankohdan. Mulla oli nyt kp14 ultra ja nyt kun näytti hyvältä niin siirto sovittiin ensviikolle. Perjantaina aloitan keltarauhashormonin zumenonin rinnalle, eli kerkiän niitä käyttämään 5 kokonaista päivää ennen siirtoa. Mutta lääkkeellisessä kierrossa se siirto voi olla tosi myöhäänkin, mulla esikoisesta siirto tapahtui vasta kp27 kun kesti limakalvolla paksuuntua niin pitkään. 😊
 
Kiitos, tuntuu ihan uskomattomalta että nyt vihdoin siirto on edessä ja sovittuna, kun tähän pisteeseen pääsy on nyt kestänyt lokakuusta asti 🙈 meinas pikkusen jo usko loppua kaikkien surkeiden sattumusten keskellä.

Ohhoh, onpa ollut pitkä odotus! Toivottavasti se nyt palkitaan 🫶 🌈 huippua että ainakin vihdoin hommat etenee.

Ahaa, en ollutkaan kuullut tällaisesta mahdollisuudesta kun zumenon ennen. Oon luullut, että se tehdään nimenomaan aina samalla kaavalla kuin oi-hoito, ja johtofollia seuraamalla määritetään irroitus eli ovulaatio ja siirto. Mutta kiva tietää että tällainenkin tapa on! Missähän tapauksissa tuota limakalvon määrittämää siirtoaikaa käytetään ja milloin toista?
 
Ohhoh, onpa ollut pitkä odotus! Toivottavasti se nyt palkitaan 🫶 🌈 huippua että ainakin vihdoin hommat etenee.

Ahaa, en ollutkaan kuullut tällaisesta mahdollisuudesta kun zumenon ennen. Oon luullut, että se tehdään nimenomaan aina samalla kaavalla kuin oi-hoito, ja johtofollia seuraamalla määritetään irroitus eli ovulaatio ja siirto. Mutta kiva tietää että tällainenkin tapa on! Missähän tapauksissa tuota limakalvon määrittämää siirtoaikaa käytetään ja milloin toista?
Joo vaihtoehtoja on käsittääkseni kolme, eli luonnollinen kierto, täysin lääkkeellinen kierto ja sitten tuo sinulle tuttu tapa, mikä tietyllä tapaa toki on myös lääkkeellinen. En tiedä millä perusteella mihinkin tapaan lääkärit päätyvät, mutta omalla kohdalla on alusta asti menty tällä täysin lääkkeellisellä kierrolla koska omaa ovulaatiota ei aina tapahdu ja kierrot ovat ihan mitä sattuu. Tässä etuna on tosiaan se että ei ole mitään pelkoa esim että ovulaatio osuisi huonolle päivälle eikä siirtoajankohta ole niin justiinsa, riittää vaan että limakalvo paksuuntuu tarpeeksi. Esim eilen sain lääkärissä itse valita minä päivänä ensviikolla haluan siirtoon 😊 tässä myös erona se, että tukilääkitystä jatketaan mahdollisen raskauden alkaessa muistaakseni rv10 saakka.
 
Nyt oli kyllä mielenkiintoinen käynti gynellä. Letrot syöty kp 3-5 2,5mg. Tänään kp 9 limaista 2-3 mm ja isoin rakkula 7-8 mm. Tämäpä gyne ehdotti jatkoksi jatkaa letroja tästä päivästä kp 15 asti, uusi ultra kp 16. Mielenkiintoisen tästä tekee se, että HUSissa on tosiaan siirto, joten siellä voi tulla tälle suunnitelmalle täystyrmäys. Ja hän sanokin, että ihmettelee, jos ei tule. Nyt sitten epävarmana odotan, mitä ne husista sanoo. Kuulemma ei oikein muualla tehdä tuolla tavalla, mitä hän ihmettelee, koska tulokset on hyviä. Vähän rasittavaa olla tässä ristitulessa. Joko tää gyne kysillä on aivan saakelin pätevä tai sitten tässä on vaan jotain niin outoa.

Onko kellään ollu tämmöstä vastaavaa, että letroja olis jatkettu? Onko tämmösillä tuloksilla tässä vaiheessa kiertoa keskeytetty siirtokierto ja määrätty isompi annostus seuraavaan? Vai onko jollain otettu muita keinoja käyttöön limakalvoa ja munarakkulaa kasvatellakseen?
 
Nyt oli kyllä mielenkiintoinen käynti gynellä. Letrot syöty kp 3-5 2,5mg. Tänään kp 9 limaista 2-3 mm ja isoin rakkula 7-8 mm. Tämäpä gyne ehdotti jatkoksi jatkaa letroja tästä päivästä kp 15 asti, uusi ultra kp 16. Mielenkiintoisen tästä tekee se, että HUSissa on tosiaan siirto, joten siellä voi tulla tälle suunnitelmalle täystyrmäys. Ja hän sanokin, että ihmettelee, jos ei tule. Nyt sitten epävarmana odotan, mitä ne husista sanoo. Kuulemma ei oikein muualla tehdä tuolla tavalla, mitä hän ihmettelee, koska tulokset on hyviä. Vähän rasittavaa olla tässä ristitulessa. Joko tää gyne kysillä on aivan saakelin pätevä tai sitten tässä on vaan jotain niin outoa.

Onko kellään ollu tämmöstä vastaavaa, että letroja olis jatkettu? Onko tämmösillä tuloksilla tässä vaiheessa kiertoa keskeytetty siirtokierto ja määrätty isompi annostus seuraavaan? Vai onko jollain otettu muita keinoja käyttöön limakalvoa ja munarakkulaa kasvatellakseen?

Yhdellä vertaisella tehtiin juuri noin. Ei ollut husilla. Jatkettiin letroja ja aloitti metformiinin ja jatkoi niitä seuraavaan ultraan asti. Metformiini taisi jatkua vielä joku aika sen jälkeenkin, olikohan ovisplussaan vai raskausplussaan asti. Ja pääsi siirtoon ja plussa tuli. Oiskohan ovisplussa tullut vasta kp20+.
 
Yhdellä vertaisella tehtiin juuri noin. Ei ollut husilla. Jatkettiin letroja ja aloitti metformiinin ja jatkoi niitä seuraavaan ultraan asti. Metformiini taisi jatkua vielä joku aika sen jälkeenkin, olikohan ovisplussaan vai raskausplussaan asti. Ja pääsi siirtoon ja plussa tuli. Oiskohan ovisplussa tullut vasta kp20+.
Se vähän huolettaakin, että meneekö ovisplussa silti päälle kp 20. Sillon eivät HUSissa varmasti siirrä, vaikka ovis kuinka sitten tulisikin. Peruivat viime siirron, kun kpl 15 vai 16 ei ollut vieläkään tilanne suotuisa eikä ovista ilmaantumassa ihan lähiaikoina.
 
Eli tosiaan YLEENSÄ tehdään näin: Punktio ja tuoresiirto jos mahdollista. Jos tuoresiirto ei nappaa/sitä ei tehty, alkaa vuoto. Tästä alkavasta kierrosta ei yleensä tehdä alkionsiirtoa, vaan vielä odotetaan seuraavat ”oikeat” kuukautiset, jonka jälkeen pääse PASiin. Käytännössä siis punktiosta menee melkein kaksi kuukautta PASiin. Jos ajoitus ei oikea, sitten enemmän….

Joitakin poikkeuksia palstoilla on ollut, mutta en tiedä millä perusteella ja missä saatetaan tehdä ilman välikiertoa PAS.

OYS selitti kuitenkin että niiden lääkkeiden jälkeen kroppa ja hormonitoiminta voi olla sekaisin ja seuraava kierto vähän mitä sattuu. Ainakin lääkkeetöntä kiertoa vaikea ajoittaa siihen. Ja itsellä kyllä myös on tuntunut kropassa muutenkin siltä että hyvä odottaa että on kunnolla toipunut. Jotenkin en tykkää edes tuoresiirroista siihen lääkehöyryiseen rikkinäiseen kroppaan ja viimeksi siitä sitten kieltäydyinkin.

Toipukaa naiset rauhassa rankan kasvatuksen ja punktion jälkeen - terve ruumis ja sielu on parempi kasvupaikka varmasti ❤️ jos ikä ei tule vastaan niin parilla kuukaudella ei ole mitään merkitystä tässä show’ssa.
Yksityisellä puolella mulle tehtiin pas tuoresiirron jälkeiseen kiertoon. Eipä siinä tehty muuta kuin käytiin kattoo ultrassa onko Johtofollia kehittynyt ja mitä munasarjoissa ns.tapahtuu. Kun johtofolli löytyi niin oviksen metsästys ja siitä siirtoon.
 
Omakantaan lääkäri on kirjannut kysymysmerkillä, että jos kp 16 ei vielä vastetta jatketuilla letropäivilläkään, FSH-PAS. Tietääkö joku, tarkoittaako tää, että nykyinen siirtokierto keskeytetään ja seuraavasta aloitetaan pistoksilla? Vai voikohan nykyistä vielä buustata pistoksin?
 
Takaisin
Top