Painonpudotusryhmä

Towanda

Asioista perillä oleva
Onko täällä muita, joiden pitäisi vähän keventää? Ajattelin laittaa pystyyn vertaistukiryhmän, jossa voidaan tsempata toisiamme karikoiden yli kohti kevyempää ja terveellisempää elämää!

Itsestäni sen verran, että olen aina ollut normaalipainon rajoissa, mutta pari kertaa pudottanut painoa yli kymmenen kiloa, kun mopo on alkanut karata käsistä. Tänä talvena meni selkä (SI-nivel), minkä takia en ole päässyt enää edes kävelylenkeille ja se on turhauttanut todella paljon. Olen kotona 1,5-vuotiaan lapseni kanssa ja herkut ovat maistuneet liian hyvin. Mässäilystä ja liikkumattomuudesta on seurauksena se, että olen lihonut muutamassa kuukaudessa 8 kg (kyllä!) ollen nyt virallisesti ylipainoinen ja paastoverensokeri on ihan ylärajoilla. Siispä nyt on PAKKO tehdä jotain!

Tällä hetkellä olen fysioterapeutin hoidossa selkäni takia ja yritän kovasti saada sitä kuntoon. Jonkin verran pääsen jo kävelemään, tavoitteena saada 5000 askelta päivässä nyt alkuun. Aloitin Nutrilett-kuurin, mutta se oli liian rankka - kolmen päivän jälkeen lopetin sen, kun silmissä musteni ja kropasta katosi tunto.

Kaivoin esiin Fitfarmin Bikini Challenge -ruokavalion, jolla sain paljonkin tulosta aikaan v. -13. Tuntuu hyvältä kun saa taas syödä ruokaa. :grin Painoa on tällä hetkellä 78 kg, tavoitteena päästä nyt ensin tasalukemiin ja jatkaa siitä vielä eteenpäin. Työsarkaa on paljon, mutta otan sen haasteena. Periksi ei anneta, koska nyt on terveys kyseessä.

Olisi mukava saada henkistä tukea muilta saman asian äärellä painivista, laihdutetaanko yhdessä? :)
 
Ilmoittaudun mukaan! Ennen viimeisintä raskautta häilyin normaalipainon ylärajoilla, mutta raskauden jälkeen en ole sinne enää päässyt. Parhaimmillaan on ollut vain +5kg,mutta tämän viikon maanantaina oli jo +10kg. Ryhdistäydyin jopa kahdeksi päiväksi, joten enää +9kg.

Minulla on käytössä aktiivisuusranneke ja MyFitnesPal - ohjelma, johon merkitsen ruuat. Menetelmä toimii, mutta vain sillä ehdolla, että merkitsen, mitä olen syönyt.

Liikun aika mukavasti, päivittäin noin 9000-10000 askelta ja viikkokohtaisesti tehominuutit 150-300. Liikunnalla ei ole kovin suurta merkitystä, sillä pienenä ihmisenä en kuluta juuri mitään. Painosta johtuvia terveyshuolia ei ole, mutta enhän minä mikään terveyden perikuva ole.
 
Tervetuloa mukaan, Yölento! :happy:

Omalla kohdallani olen huomannut, että liikunnalla on paljon merkitystä, vaikka monesti toisin väitetäänkin. Ehkä se ei sitten kaikilla päde. Olen saanut syödä aika vapaasti eikä paino ole mennyt tietyn rajan yli, mutta liikkumattomana näköjään paino nousee tosi nopeasti. Masentavaa! :confused:

Olen ollut dieetillä maanantaista asti, en siis vielä kauan. Vatsa on jo litistynyt kun en ole syönyt hiilareita, enkä ole enää kävelevä kaasupallo. Mahtavaa! :angelic: Maanantaina on punnituspäivä!
 
Towanda, maanantaina minulla on aina punnituspäivä.

Liikunnalla on merkitystä esimerkiksi miehelläni, joka on merkittävästi minua isompi. Minulla liikunnan tuoma kulutus on parhaimmillaan 300 kaloria.
 
Minulla on raskauskiloja + muita iän myötä tulleita kiloja. Toivoin, että paino olisi jo laskusuunnassa, mutta ei ole. Itseasiassa paino näytti vähän nousseen, vaikka omasta mielestäni liikunta ok mallilla, 1-1,5 tuntia vaunulenkki päivittäin ja olen saanut vähennettyä herkkuja. Pari kuukautta sitten oli ihan tolkuton ruokahalu (imetys taipaleen alku), nyt vähän tasoittunut. Rankkaa laihdutusta ei varsinaisesti voi näin imetysaikana, mutta jos vähän saisi painoa laskusuuntaan edes. En tiedä miten... Lisää salaatteja ja hedelmiä ainakin.
 
Minulla päivän ateriat ovat pääosin terveellisiä ja sopivan kokoisia, mutta illalla kun saan lapsen nukkumaan, alkaa tehdä mieli syödä kaikki maailman herkut. Jos olen malttanut kirjata päivän ruuat, syön vain sopivan iltapalan, mutta useimmiten näin ei ole. Jäljellä olisi 300 kaloria ja syön 500
 
Mulla on ilmeisesti pakko olla ulkopuolisen laatima ruokavalio, muuten ei tule mitään. Iltapalaksi syön nykyään rahkan ja marjoja, sillä täyttyy vatsa niin, ettei tule mielitekoja. :thumleft
 
Täällä yks elämäntaparemonttia tekevä. :hello
Paino 74kg :smiley-ashamed008 eli ylipainoa on ainakin 6-7kg ja olo omassa kropassa on TUKALA tällä hetkellä. Kuopus on 8kk. Paino putosi imettäessä jo 72kiloon, mutta rupesin löysäilemään ja paino lähti uudestaan nousuun.:banghead:

Tavoitteena normaali paino (kunhan pääsee normaalipainon puolelle, vaikkakin ylärajoille), hyvä lihaskunto ja hyvä olo. Haluan viihtyä kehossani, olla virkeä ja jaksava.


2016 tiputin 4kk 10kg. Nyt ei ole yhtä tiukka tahti mielessä, vaan ennemmin vain pysyvä hyvä olo, kun lapsia ei ole enää haaveissa enempää. Siihen ehtii rauhallisemmallakin tahdilla.

Käytän myfitnesspalia taas alkuun, jotta pääsen vauhtiin.
Näin kesällä liikunta on pyöräilyä, rullaluistelua, lenkkeilyä, hyötyliikuntaa ulkona ja hiit-treeniä. Hiit-treenin koin viimeksi tehokkaimmaksi, polttaa rasvaa eikä vie paljoa aikaa. :) sopii hyvin tässä elämäntilanteessa kun on neljä 0-7v lasta.

Motivaatio on hyvä, sama fiilis kun viimeksi ja siitä on hyvä lähteä. :) ei tunnu yhtään siltä, että tässä kituutellaan kieli vyön alla ja yhtään sokeria ei ikinä saa syödä. Syön fiilispohjalta, mutta tasapainoisesti ja karsien huonoja hiilareita ja ylimääräistä rasvaa. Tiedän, että tällä ruokavaliolla mulla on varaa myös satunnaisesti herkutella ilman minkäänlaista morkkista, sillä se kulutetaan mitä syödään. :happy:

Tukena on maitohappobakteerit, koska ne tutkitusti ja mun oman kokemuksenkin perusteella on ehdoton juttu painon pudotuksessa.
Vielä kun sais nukkua täysiä öitä.... :D

En malta odottaa, että tulokset alkaa näkyä...!! Haluan mahtua entisiin vaatteisiini hyvin ja ilman jenkkakahvoja. Tärkeimmät kohteet treenata on vatsa, selkä ja peba. :D hyvä ryhti ja siluetti, ei niinkään isot lihakset tai langanlaiha olemus.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä yks elämäntaparemonttia tekevä. :hello
Paino 74kg :smiley-ashamed008 eli ylipainoa on ainakin 6-7kg ja olo omassa kropassa on TUKALA tällä hetkellä. Kuopus on 8kk. Paino putosi imettäessä jo 72kg:eek:on, mutta rupesin löysäilemään ja paino lähti uudestaan nousuun.:banghead:

Tavoitteena normaali paino (kunhan pääsee normaalipainon puolelle, vaikkakin ylärajoille), hyvä lihaskunto ja hyvä olo. Haluan viihtyä kehossani, olla virkeä ja jaksava.

2016 tiputin 4kk 10kg. Nyt ei ole yhtä tiukka tahti mielessä, vaan ennemmin vain pysyvä hyvä olo, kun lapsia ei ole enää haaveissa enempää. Siihen ehtii rauhallisemmallakin tahdilla.

Käytän myfitnesspalia taas alkuun, jotta pääsen vauhtiin.
Näin kesällä liikunta on pyöräilyä, rullaluistelua, lenkkeilyä, hyötyliikuntaa ulkona ja hiit-treeniä. Hiit-treenin koin viimeksi tehokkaimmaksi, polttaa rasvaa eikä vie paljoa aikaa. :) sopii hyvin tässä elämäntilanteessa kun on neljä 0-7v lasta.
Tukena on maitohappobakteerit, koska ne tutkitusti ja mun oman kokemuksenkin perusteella on ehdoton juttu painon pudotuksessa.
Vielä kun sais nukkua täysiä öitä.... :D

Täydet yöt olisivat kyllä kova juttu... pitäisi mennä aikaisemmin nukkumaan, mutta kun ei malta mennä lapsen kanssa samaan aikaan. :rolleyes: My fitnesspal kuulostaa mielenkiintoiselta, vaatiikohan se paljon tallennustilaa? Miten tiputit 4 kk:ssa 10 kg, olitko jollain pussikeittokuurilla?

Mulla on sama, eli paino putosi kivasti raskauden jälkeen, kunnes rupesi tulemaan mässäilykiloja. Nolottaa, kun ei edes "raskauskilovaatteet" mahdu enää päälle. En todellakaan aio ostaa kesäksi isompia vaatteita, ei olisi edes varaa. Siinäkin on hyvä motiivi karistaa äkkiä muutama kilo. :hilarious:
 
Mä kirjaan kaikki syömiset my fitness paliin alkuun. Jotta en voi huijata itseäni syömisissä ja jää selkäytimeen se mitä kannattaa syödä ja minkä verran. Ja tulee pidettyä kirjaa vedenjuonnista, muuten unohtuu.
Tilaa sovellus vie alle 82mt.

En mitään vippaskonsteja käyttänyt tuossa painonpudotuksessa. :) rajasin päivittäistä kalorimäärää pienemmäksi niin, että kulutin sen mitä söin. Liikuin mahdollisuuksien sallimissa rajoissa mahdollisimman paljon. Enkä kieltänyt itseltäni herkkuja, vaan lähes joka päivä tuli kahvin kanssa otettua pari palaa maitosuklaata. Se piti mun herkkunälän kurissa eikä tehnyt mieli vetää övereitä, kun "luvan kanssa" nautin sen pienen määrän ja kulutin sen tuomat kalorit. :)
Join vettä 2,5-3litraa/vrk ja mhb:t joka päiväisessä käytössä (oli mielenkiintoista, että painon putoaminen tyssäsi kun mhb:hin tuli 2vk tauko, vaikka söin ja liikuin samalla lailla kuin siihenkin asti! Paino lähti taas laskemaan kun jatkoin mhb:ita.).
Ruokailu 3h välein, jotta verensokeri pysyy tasaisena.
Ja ilman liiallista stressiä asiasta! :) hyvällä fiiliksellä onnistuu paremmin.

Harmi, etten pystynyt pysymään siinä painossa mihin pääsin. Syy ei ollut jojoilussa, vaan elämäntilanne kävi liian rankaksi muuten, joten tietoisesti aloin höllätä ja musta tuli taas tunnesyöjä. Ja sen jälkeen tuli vielä neljäs lapsi, joten paino pomppasi raskauden myötä tietysti taas ylemmäs.
 
Oon pari kertaa pudottanut aika paljonkin kiloja (n 10kg) muutamien kuukausien aikana 5:2 systeemin avulla, eli 2 ns paastopäivää/per viikko. Ja liikuin myös paljon silloin. Tuo on turhan rankka, kun täysimetys vielä päällä.
 
Ei ihan tehoa näin viallisella ihmisellä. En ole vieläkään oppinut erottamaan, milloin on jano ja milloin on nälkä. Toki osaan arvata päättelemällä siitä, milloin olen viimeksi syönyt ja juonut, mutta se tuntemus ei itsessään kerro mitään. Eikä makuaistiani pysty opettamaan. Harjoittelin sisukkaasti yli 30 vuotta, sitten armahdin itseni. Vikoihini kuuluu myös se, että mikään liikunta ei tuota adrenaliinia, joten en tule siitä hyvinvoivaksi, innostuneeksi enkä riippuvaiseksi. Onneksi tykkään liikkua ulkona ihan muuten vaan, niin ei liikunta ole pakkopullaa.

Varmaan toimii normaaleilla ihmisillä.
 
Ei taida tehota mullakaan, vaikka kaunis filosofia onkin. Olen ihminen, joka innostuu ja motivoituu listoista, numeroista ja toimintasuunnitelmista. Jos olen puoli vuotta käymättä vaa'alla, niin siinä ajassa ehdin lihoa kymmenen kiloa kuin varkain. Ja tiedän kyllä syöväni esim. väsymykseen, mutta se tieto ei auta hillitsemään makenhimoa. Punnitseminen ja mittaaminen sen sijaan auttaa. Toki tämä hyvä olo, joka terveellisesti syömisestä koituu, auttaa myös. Olo oli niin pitkään kehno, ettei se hevillä unohdu.
 
Tärkeintähän se on mennäkin sillä tyylillä, joka itselle toimii. Ei kaikille toimi samat jutut! :)

Mä en aiemmin välittänyt liikunnasta oikeastaan yhtään. Varmaan yläasteen liikkatunnit tappoi mielenkiinnon..
Mutta kun silloin 2016 opetin itseni liikkumaan niin, etten mieti päämäärää, vaan yritin nauttia tekemisestä niin siitä tulikin kivaa. Ja nyt osaan jopa janota lisää liikuntaa, se tuntuu uskomattomalta.

Ja painonpudotus onnistui vuosien tappelun jälkeen vasta kun sain oikeanlaisen motivaation, aloin haluta sitä "tarpeeksi" jos sen nyt näin vois muotoilla. Kaiken syömisen ja liikunnan ylöskirjaaminen auttoi näkemään mitä teen oikein ja mitä vois parantaa. Kun sitten sentit ja kilot alkoi karista niin tuli se euforia onnistumisesta, oli helppo jatkaa.

Voi vanhakin koira oppia uusia temppuja näemmä. :D

Tsemppiä kaikille painonpudotukseen!! :smiley-bounce012
 
Tänään +9.2kg, ohjelmassa puistolenkki ja kalakeitto. Teoriassa helppo päivä, mutta jääkaapissa on vielä kakkupala jos toinenkin.
 
Towanda, hienoa! Minulla vain - 800g mutta pidän sitä ihan hyvänä. Ohjelmassa olen säätänyt tavoitteen - 750g / viikko.
 
Hiukan masentavaa olla näin pieni! Olen syönyt tänään neljä ateriaa, jokainen 200-300 kaloria, mikä on kyllä vähän. Lounaalla kirkaslieminen kalakeitto, päivällisellä 60g eilistä pitsaa. Nyt on iltapalaa varten jäljellä 303 kaloria. Siis koko päivän syönyt vähän ja rakas iltapalanikin tulee olemaan vähäinen.

Pitäisi kai olla tyytyväinen, että ainakaan ruokamenojeni vuoksi ei tule konkurssia, mutta kyllä nämä annoskoot näyttävät lautasella siltä, että turhaan otan lautasta likaantumaan.
 
Takaisin
Top