Painonpudotus raskauden aikana?

Henrietta

Satasella mukana keskusteluissa
Heippa äidit :) Nyt on mulla semmonen juttu että pitäis pudottaa painoa tässä odotuksen aikana. Esikoinen syntyi viime elokuussa. Sen jälkeen lähti kaikki 10kg raskauskiloja pois. Ja nyt on tullut 12kiloa lisää jossain 5kk :O järkyttävää. Onkos täällä muita jotka aikoo tarkkailla painoa tai tiputtaa sitä nyt raskauden aikana? Olisi kiva saada neuvoja ja keskustella vaikkapa täällä painonpudotuksesta/ painon tarkkailusta. :) 

No täällä on jokunen kilo tullut lisää työttömyyden myötä enkä todellakaan haluaisi enempää ylimääräistä. Esikoista odottaessa ei tullut ns. liikakiloja ollenkaan ja synnytyksen jälkeen lähtöpaino tippu n. 8kg. Nyt sitten on paino pomppinut ees taas. Karppaus toimi mulla, mutta se on niin kallista. :O Mutta ajattelin  kyllä, että voisi ainakin noi perunat, makaronit yms. jättää pois. Ja tota herkutteluakin olis saatava vähennettyä. ;)
Neuvolassa en taida mainita asiasta mitään, viimeksi kun tuli hirveä saarnaus vähähiilarisesta ruokavaliosta. :D Mutta eiköhän jokainen itse tiedä millaisella ruokavaliolla voi parhaiten.. Loppujen lopuksi haluaisin pudottaa painoa normaalirajoissa n.10kg. Ei taida kyllä ihan nyt onnistua, mutta jos ton nousun sais ainakin kuriin..

Mulla olis kans ylimääräistä sellanen 10 kiloa ja tavoite olis ettei kauheesti lisäkiloja raskaudesta tulisi. Laihduttaa varsinaisesti en aio mutta yritän syödä terveellisesti, masuasukinkin vuoksi. Mua turvottaa ihan hirveesti ja luulen että johtuu lugesteronista, eli pieni toive on että kun ne saan lopetettua, niin olotila ainakin hieman kevenis. 

Heips, ensiodottajana mietin, että kuinkahan nopeasti vauvamasu alkaa näkyä? Olen normaalipainoinen painoidexin mukaan mutta vatsassa on kyllä ylimääräistä tavaraa (makkaroiksi menee kun istun). Kai se iho siitä pingottuu jossain vaiheessa? :) Ruokahalu on kyllä suuri vaikka vasta rv 5+5 menossa..koko ajan pitäis olla jotain suuhun laittamassa..ja siinähän sitä ylimääräistä varmaan nopeasti alkaa kertymään...

Ja tohon VHH/karppaukseen oon kyl sitä mieltä, että varmaan jonkun verran täytyis masuaikana hiilareitakin saada.. ne on kuitenkin kasvavalle masuasukille tärkeitä rakennusaineita. Toki turhat hiilarit voi varmasti jättää pois..itsekin kovasti yritän vähentää ylimääräisen pastan, riisin ja leivän syöntiä..leipä on vaan niin hyvää, et se on kovin vaikiaa! :)

Mulla kans paino menee vielä just ja just painoindeksin mukaan normaaliksi mutta vatsamakkaraa kyllä löytyy eli mulla taitaa vauvamasu näkyä vasta lähempänä 20 rv.. Mä haluaisin sen verta makkaraa pois, että olis itellä mukavampi olla.. 

no mulle sanottiin neuvolassa ettei sais oikeen laihduttaa nyt. :( Mutta aion kuitenkin nyt liikkua ja syödä hyvin ja jättää ne HERKUT pois. :) Katsotaan mitä tapahtuu. viimeks kyllä mun entinen neuvolatäti sanoi että monet laihtuu raskausaikana ettei tuu kiloja ollenkaan että päinvastoin. En sitten tiiä mitä uskoa. No kohta näkee miten käy painon. Nyt vaan ne kirotut herkut pois. Oon kyllä niin  herkkupeppu että. Kaikki herkut menee ;) No nyt siirtyy vaan hedelmiin ja kasviksiin. Mistä myös tykkään tosi paljon :) 

Joo siis mä kans oon niin perso herkuille ettei mitään järkee! Joka aamu päätän jättää ne pois/aloittaa karkkipäivä-systeemin, mut silti sorrun joka ainoa ilta. Eilenkin meni jätskiä paketillinen..Sit on jotenki epämukava olo kun nyt on jotain turvotusta vielä niin on ihan semmonen pömppö olo..tukala.

majiima: Sitä juurikin tarkoitin, että ne turhat höttöhiilarit pois. Kasviksia ja hedelmiä enemmän tilalle. :)

Mulla on koko alkuraskauden ollut loppumaton nälkä, mutta nyt rupee pikkuhiljaa helpottaan. Johtuu osittain siitä, että pieniä pahoinvointipäiviä on ollut. Mutta kaikki raikas, kuten appelsiinit ja ananas, namnam!!

Joo, tuntuu että parin tunnin välein pitää nappasta jotain pientä ettei tuu huono olo. Täytyy yrittääkin pitää l'ähettyvillä jotain hedelmiä ettei sit ne pikku napostelut tuo vaivihkaa turhia kaloreita. :)

Mä olen kans ymmärtänyt, että raskauden aikana ei saisi laihduttaa. Rasvakudokseen kun jää kaikenlaista ympäristö- ym. myrkkyä "varastoon" ja laihdutuksen myötä ne myrkyt sitten vapautuvat elimistöön - ja sitä kautta sikiöön. :( Toki kannattaa kaikkia herkkuja välttää, niin ei tule niitä ylimääräisiä raskauskiloja.

Yök. Kehuinpa sitten niitä iiihanan raikkaita hedelmiä. Ei oo enää kauheen raikas olo kun vetäseen 3 tunnin sisään 3 lautasellista hedelmäsalaattia. Kermavaahdolla. :D Nyt ei oo kauheen hyvä olo. :O

kohtuus kaikessa :) paraskin puhumaan, itse vedän aina överit! aion kyllä hakee tänään kebabia nams!

Tuli eilen kans hirvittävän pinnallinen olo kun kävin puntarilla ja itkuhan siinä tuli, 78kiloa 177 centtiin.. ja 7+5 menossa. Nyt kyllä tosin itkettää ihan kaikki. Itse oon miettinyt kans painonpudotusta raskauden aikana mutta laihduttaminen yleensäkin minulle, syömishäiriöisen menneisyyden omaavana on tarkkaa ja varovaista puuhaa että päätin jättää sen sikseen. Herkut (makeat) on pystyny ihan huoletta jättään pois jopa tälläinen karkkimonsteri joka on vetäny jo vuodenpäivät jatkuvalla syötöllä karkkia. Ne nimittäin YÖKÖTTÄÄ! :o viikko sitten uppos kaikki "krapularuuat" eli kaikki rasvainen ja suolainen roska, mutta ainut tällähetkellä mistä ei taida tulla huono olo on mansikat ym raikkaat ja savulohi salaatti<3 enpä muuten tiedä tuosta savulohesta että suositellaanko sitä raskauden aikana? eka neuvola vasta viikolla 10 joten kaikki siihen mennessä vähän internet tiedon varassa.. onnea kaikille pömppömasuille muuten<3

No mä kyllä nyt ajattelin kuntoilla ja jättää ne herkut pois ja keskittyy syömää kunnon ruokaa. En siis mitään kauheeta diettiä meinannut vaan muuttaa tapojaan terveelliseksi. Mutta saas nähdä miten käy.. :P Mä en halua että painan sata kiloa kun menen synnyttämään :D hitto kun olis vaan pysynyt niissä normikiloissa. mutta menin mässäämään joka ilta. No ihmekkös että 10kiloa on tullut painoa. :O On se kauheet aajatella että painan nyt normaalisti saman verran kun menin laitokselle synnyttämään :O 

Ei varmaan suositella painon pudottamista ihan tositarkotuksella raskauden aikana ?!

Pitää vaan kattoo et miten syö, liikkua voinnin mukaan jne.

Mulla tuli viime raskauden aikana (poika synty marraskuussa 2010) kiloja yht. 16 joista jäi pudottamatta n.5kg kun huomasin olevani uudelleen raskaana. Harmittaa sinällään koska mulla on tota painoa muutenki liikaa.. Kova urakka on taas edessä kunhan tämän kakkosen saan synnytettyä...

Niin ei suositellakaan. Siis painonpudotusta tosissaan. Ehkä olisi pitänyt kirjottaa painontarkkailu ;) Mulla lähti ne kaikki 10kiloa. Mutta tuli bumerangina takas. :( Ja mullakin ylipainoa jo ennestään. No katsoo miten tässä käy kun alkaa liikkumaan ja syödä terveellisesti ja useasti. Oon välillä ollut vähä huono syömään. Niin nyt oon yrittänyt alkaa syömään säännöllisesti. :) Ahh ja nyt mulla on crosstrainer :) Sitä oon hulluna yrittänyt käyttää. On niin rapakunto että 5min jaksaa kerralla :/ No kohta se kunto toivonmukaan nousee ;D

Eikö tehdäkin niin, että intoillaan painomme kanssa vasta joulun jälkeen?! Otetaan urakka sitten joka mamma tosissaan ja kuntoillaan silloin onnellisena pienen nyytin kanssa. :)
Nyt keskitytään itseemme ja pieneen asukkaaseen ja nautitaan elämästä! Toki pitäis katsoa mitä suuhunsa laittaa. Painoa tulee kuitenkin raskauden aikana ja se oikeasti kuuluu asiaan.
MWAH!

Miekin oisin poutiksen kanssa samaa mieltä, että nautitaan nyt ja annetaan niitten kilojen olla :) Stressataan niistä sitten vasta ens keväänä..:D On niitä tossa itelläki ihan kivasti mutta ajattelin et jos sittä vasta ku kolmonen tullu ni alkaa vyötäröö metsästään. Jotenki mua enemmän sylettää nuo sadat raskausarvet ympäri kehoa ja vatsa nahka ei siitä kiinteydy vaikka mitä tekis :/ Ja kaiken kukkuraksi viellä sektiohaava pystyssä tekee vatsasta jotain kamalaa mutta kaikki sen arvoista että mulla on ihanat lapset ja toivottavasti viellä yhden saisin :)

No mulla on ihan kauhee olo näistä kiloista. :( En oo siis ollut moneen vuoteen hoikka. Etten oo mikään semmonen ruikuttaja että voi iiks painan 55kiloo ja normaalisti 45kiloa :D 
Mä en vaan nyt pysty katsomaan itteäni peilistä. Ollut tosi kova viha itseäni kohtaan.. :( Oon niin herkkä jos joku sanoo mun ulkonäöstä jotain. niin huono itsetunto. Viime viikolla oli meijän pojan serkun 1--vuotis synttärit. Ja sen serkun kummisetä kysyi multa että oonko vaan läski vai oonko raskaana :/ Ja mä lähin vessaaan itkemään. No oonhan mä raskaana joo (ja on muuten jo raskausmasuu vähän :O ) Mutta se oli jotenkin viimeinen tippa. Haluisin nyt olla etten huolestuisi kiloista. Mutta mulla on ihan kauhee olo ulkonäöstäni :( jos ees vähän sais itsetuntoo takaisin :(

Takaisin