painonnousu

happydays

Vasta-alkaja
Onko teillä tullut vielä painoa lisää?kolmisen viikkoa sitten kävin neuvolassa jolloin painoa oli tullut puolisen kiloa. neuvolan täti ei tästä tykännyt (olen normaalipainoinen) ja kehottimuun muassa katsomaan mitä suuhuni laitan. äsken kävin puntarissa ja nyt on tullut painoa parisen kiloa lisää...tekisi mieli jättää seuraava neuvolassakäynti kokonaan väliin...
 
No onpas sulla ollu röyhkee neuvolan täti. Normaaliahan se on että painoa tulee.
Mulla on tullu jo painoa n.4 kiloo lisää, enkä oo ottanu siitä paniikkia eikä neuvolassakaan siitä sanottu mitään.
Mistä näitä inhottavia neuvolan tätejä tulee??
 
happydays, älä välitä oikeesti tommosesta. Mulla kans se neljä kiloa keskimäärin tullu ku raskauden alussa paino tippui 3 kiloa, eli se kolme tuli takas plus yks lisäkilo [:)] Enkä ole mitenkään "katunut" ja murheissani painon tulosta, tartteehan vauva ny herrajumala ravintoo, ja kiva itekki herkutella välillä ku ei muuten pääse huvittelemaan [;)]
 
Useissa paikossa sanotaankin, että ruoka on ravinnon lisäksi vielä tärkee nautinnon lähde. Ja ihan normaalia painonnousu on. Mun tuttukin sanoi, että sille oli tullut puolet sen raskauskiloista raskauden alkupuolella (siis semmosia ei-vauvaan liittyviä kiloja). Aika törkee neuvolantäti sulla, happydays. Mun käsittääkseni neuvolassa varsinkin tässä vaiheessa on tärkeetä, että äidin ja neuvolatätin välille kehittyy semmonen luottamus, että äiti sitten uskaltaa rehellisesti kertoa voinnistaan eikä tule mollatuksi ym. Itellä kiloja jo alussakin liikaa, muttei täti ole mua missään vaiheessa siitä syyllistänyt tai ruvennut saarnaamaan.
 
Voi happydays, musta toi on ihan älytöntä! Ensinnäkin painon kuuluukin nousta raskauden aikana ja lienee aika yksilöllistä, missä vaiheessa ja minkä verran painoa kertyy. Toisekseen ei ole mitään järkeä mussuttaa puolesta kilosta, kun paino joka tapauksessa vaihtelee päivän aikana - suunnilleen käyt pissalla niin toi puol kiloa on poissa [:D] Itse olen hoikka ja painoa oli tullut kaksi kiloa, kun viikolla 16 kävin viimeks neuvolassa eikä mun täti ei kyllä ollut tästä millänsäkään. Toivottavasti siellä neuvolassa muut asiat hoituu asiallisemmin!
 
Ei voi olla! Mulle neuvolatäti sanoi naureskellen että hyvä onkin pari kiloa tullut lisää, ja lisää on tulossa vielä :). Jäi positiivinen olo. Tärkeintä on nyt syödä hyvin ja monipuolisesti. Ei sitä painoa kannata liikaa katsella varsinkaan jos on normaalipainoinen! Minulle tullut lisää aikas paljon. Normaalisti painan 47, ekassa neuvolassa 50 ja nyt painan 53!!! Ja kannustusta vain saan. Myöskin kannaattaa katsoa se painonnousu käyrä, jossa on laitettu paljonko keskimäärin tulee lisää painoa raskauden aikana, se on painoindeksin mukaan! Pyydä vaihtaa neuvolatäti, kuulostaa aika kyyniseltä tapaukselta.

Tälläisen löysin:
Normaalipainoiselle (BMI 20 - 25) suositeltava painonnousu on 11,5 - 16 kg. Jos BMI on 26 - 28 paino saisi nousta 7 - 11,5 kg. Mikäli odottava äiti on lihava (BMI> 29) painon ei tulisi nousta raskauden aikana 6 - 8 kiloa enempää.
 
Tänne painoa tullut noin 5 kg. Hieman normaalia alhaisempi paino ollut ennen raskautta. Paino kuitenkin heitellyt niin että jonain päivänä tuosta 5 tulleesta kilosta onkin tippunut 2 kg. Mutta en ole itse ottanuut stressiä vaikka neuvolassa asiasta sanottu. Syön suht normaalisti, ja  terveellisesti. Tietysti joskus on näitä herkku ja laiskuus päiviä! [:)]
Olen aina huomannut että liika painon ajattelu aiheuttaa vain turhaa stressiä ja sitä ainakin itse koittaa välttää.
 
Minä olen edelleen kilon miinuksella ekan neuvolan punnituksesta, mutta mulle neuvolatäti vaan sanoi, että painoa tulee yksilöllisesti ja eri aikaan raskaudessa kullekin. Mulla ei ole ollut mitään hirveitä pahoinvointeja alussa, mutta ruoka vaan ei maistunut. Nyt syön kuin hevonen, mutta painoa ei silti kerry. Olen kuitenkin tuudittautunut ajatukseen, että kyllä sitä painoa vielä tulee varmasti loppua kohden. Kummallista, että neuvolatädeistäkin löytyy niin eri linjoilla meneviä myös tämän painoasian suhteen!
 
Tänä aamuna hyppäsin vaa´alle (vessassa käyneenä, alasti, mitään syöneenä) - 62,5kg!!! Eli + 3,5kg ihan alkuraskaudesta. Järkytyin niin pahasti, että  meinasi itku tulla. Oon sairastanut syömishäiriötä monta vuotta ennen raskautta, ja nyt kun se vihdoin toteutu, että raskaaksi tulin sössin tän kuitenkin jotenkin. Jotenkin vaan ahdistaa, että näillä viikoilla on tullut ton verran.

Kaikkein kauheinta tässä on se, että pelkäsin aiemmin, etten tule raskaaksi (koska niin lääkärissä sanottiin) ja nyt kun hoitojen jälkeen raskaana olen, niin panikoin jotain hemmetin kiloja!!! Oon kyllä kiittämätön[:(]

Ehkä tää muutenkin alhainen mieliala saa mut ajattelemaan kaikkea tällaista tyhmää..
 
happydays ettei nyt sitten murmuttanut vähäisestä määrästä. tänne tulossa tuplat ja nyt 3kg, sanoi vaan että hyvin maltillista maltillista hmmmm....siis varmaan tarkoitti, että voitko ruveta syömään. mä taas olen ihan onneissani että vaan 3kg puoleen väliin mennessä. esikoisesta tuli 20kg. [:)] lähtöpäino mulla ihan normi tähän.

sofiaana ei tossa tilanteessa voi sanoa, että kyl se siitä. en ole kärsinyt silleen syömishäiriöstä, mutta aina tarkkaillut painoa, ollut dieetilla tms, vaikka aina olen olut ihan normaalimitoissa. älytöntä tosiaan[:o]
sun kroppa tulee muuttumaan ihan mielettömästi, sen kerron jo nyt. mutta sun on syytä ajatella miksi[&:] hoet mantraa "olen kaunis ja ihana" seisot alastomana peilin edessä ja ihailet isoa valtavaksi kasvanutta mahaasi [;)] se on sun, siellä on sun vauva, mikä tulee olemaan sulle kaikista tärkein asia maailmassa [8D] älä ahdistu [8|] ja tosiaan sen painon saa pois[:)] mulla ainakin oman kehon kuva ja itsensä hyväöksyminen muutui paljon raskauksien jälkeen...hyväksytympään ja armollisempaan suuntaan. ei raskaus ole mikään läpihuutojuttu vaan täyttä myllerrystä [:o]
toivon kuitenkin sinulle voimia ja jaksamista, keskustele tunteistasi avoimesti puolison kanssa [:)] hyvää odotusaikaa niistä kiloista huolimatta [;)]
ps. sovi neuvolantädin ym tutkivien ihmisten kanssa ettei sinulle sanota painon noususta, hävitä vaaka kotoa, älä mittaa itseäsi. kerro tilanteestasi neuvolassa [&:]
 
Voimia Sofiaana[:)]

Täällä on paino tippunu raskauden alusta -10kg! Neuvolassa oli puhe,että siihen pyritään ettei kauheesti tule painoa raskauden aikana kun on tuota painoa alkujaankin. Oliko se jotain 6-8kg mitä sais tulla, jos on valmiiksi ylipainoa?! No kuitenkin, olen syöny vaan terveellisemmin (Lue:karkki ei maistu enää samalla tavalla kuin ennen) ja paino on vaan tippunu. Mitenkään nälässä en ole itteäni pitäny, lisänny salaattia lautaselle ja hedelmiä on menny enemmän karkkien tilalla. Kohtahan se kääntyy varmasti nousuun, maha on kuitenkin pullahtanut esiin komeasti. Mutta ihan kiva näin, nyt jos tulis +10kg niin periaatteessa painoa ei tullut raskauden aikana ollenkaan [:D]

Mie en joka aamu puntarille nouse, ehkä 2-3 krt viikossa. Olin pullea valmiiksi tai en,niin ylpeänä kasvavaa vauvamassua hivelen [:)]
 
Mulla on paino noussut n. 97g/vkk (terkan laskeman mukaan) eli kiloja on tullut tähän mennessä se vajaa 4. Tai nyt on varmaan jo taas enemmän, kun hetki on viime punnituksesta. Mulla ei ole kotona vaakaa. Kaveri sanoi mulle reilusti toissa päivänä "näytät oikeestaan siltä et olisit vaan lihonu yhtäkkiä". Ihan huumoria oli, mutta tottakin. Tällä hetkellä mä en hirveesti tykkää mun peilikuvasta, kun tuo maha ei ole vielä tarpeeksi iso vauvamahaksi. Töissä olen saanut henk. koht. huumoria, kun tutut kattelee mahaa, mutta eivät vielä kehtaa kysyä [:D] Osa tietysti tietää, mutta nämä ei-niin-tutut-työkaverit eivät tiedä [:)] Mä en stressaa kiloista, tulee mitä tulee. En myöskään syö kahden edestä vaan normaalisti terveellistä ja täysipainoista ruokaa, herkuttelua unohtamatta[;)]
 
Mulla lähtöpainoa 57,8 kg ja nyt kun olen kotona käynyt vaa'alla (n.kerran viikossa) niin 61 kg näyttää. Eli 3,2 kg lisää nyt, kun puolivälissä ollaan maanantaina!

Itse lihoin ihan muutamina kuukausina ennen raskautta (53->57) eli tämä painonnousu tuntuu jotenkin ihan kivalta, nyt kun tietää sen johtuvan jostain muusta kuin "kontrollin" puutteesta. Muutama vuosi sitten paino oli 49/50 eli siihen nähden tullut ihan reilustikin. En ole varsinaisesti sairastanut syömishäiriöitä, mutta masennusta kyllä. Kohdallani siihen osittain liittyy myös kehon tarkkailu, kova itsekritiikki liittyen aivan kaikkeen, mutta myös painoon. Jotenkin itse tätä ihmeellistä raskautta miettiessäni (7 vuoden yritys siis takana) en voi olla ajattelematta sitä, kuinka päätin viime keväänä vakaasti lopettaa itseni tarkkailun, soimaamisen ja aloittaa pehmeämmän kohtelun. Sen seurauksena taisi tulla sitten muutama kilo, kun lopetin viimeisen kymmenen vuotta kestäneen "laihdutuskuurin" ja annoin itseni olla. Annoin itselleni anteeksi. Tämä on toki myös seurausta pitkästä terapiasta, mutta siis onnistuneesta sellaisesta! Siis myös raskauden suhteen..Olisiko omalla asenteellani itseäni kohtaan ollut sormensa osittain pelissä?

Kaikille, jotka painivat Itse itsellensä asettamien odotusten ja paineiden kanssa. Antakaa itsellene armoa. Olette oikeasti tärkeintä, mitä maa päällään kantaa. Itsellenne ja läheisillenne. Tulevalle vauvalle. Me emme ole mitään robotteja, joita voi hallita ja vallita. Myös keholla on oma tahto, etenkin nyt. Sen tehtävänä on tarjota "koti" kehittyvälle lapselle. Hellikää itseänne, se tekee hyvää kaikille asianosaisille. [:)]
 
Mulla painoa ei ole tullut yhtään lisää. Olen jo valmiiksi hieman ylipainoinen, joten ei haitanne.

Kesäkuun painosta oli viime neuvolaan (elokuun lopussa) lähtenyt 4 kiloa ja pari viikkoa sitten kun kävin vaa'alla, niin se näytti, et olis lähtenyt -10kg kesäkuun lähtöpainosta!
Tänään kävin sitten uudestaan vaa'alla, ja se näytti edelleen viisi kiloa vähemmän, kuin kesäkuussa.

Meillä ei ole kotiin hankittu vaakaa, joten en pysty päivittäin sillä hyppäämään. Voi olla ehkä parempi niin.
 
Meillä lähtöpaino hyppeli tasaisesti 47-49kg välillä. Lueskelin muutamia kirjoituksia kun on tullut stressiä painosta, voin kyllä myöntää että itsellekkin on muutamia kertoja tullut kun on vaakaa katsonut vaikka se olisi siinä 53-54kg paikkeilla. Olen itsekkin aikoinaan kärsinyt syömishäiriöstä.
Mutta sitten rupeaa ajattelemaan sitä lopullista painoa paljon se sitten on... Mutta nopeasti se menee ohi kun laittaa ajatukset taas raiteilleen ja muistaa että painonnousu kuuluu minulla asiaa. 
Ei siis pidä jäädä ajatukseen että ne kilot jotka tulevat ovat ikuisesti siinä olevia ja esim syömisestä johtuvia. [:)]
 
Mielestäni on ymmärrettävää että mielialat vaihtelevat ja erityisesti omat ajatukset kehosta ja yleisestikkin itsestään.
Onhan niitä keille painoa kertyy hurjasti raskauden aikana ja suurin osa kiloista on niitä ns. turhia kiloja mutta yritetään kaikki nauttia raskaudesta välittämättä niistä tulevista kiloista. Ja yritetään muistaa että vauva ja kaikki muukin sielä masussa painaa. [:)]
 
 
mulle on nyt tullut joku 3-4kiloa ja saan ihan ahistuskuoleman näistä.
Tämä johtuu siitä,että mulla on painoa liikaa jo monta kymmentä kiloa.
Lähtöpaino jotain 88-90kg luokkaa, nyt painoa 92-93luokkaa.
Mulla paino joskus ollut 97kg ja tämän takia saan nyt paskahalvauksia
painon noususta, kerta kun siitä saanut aikoinaan tiputettua reipas 10 kiloa...
ihan kauheeta kuinka voikin ahistaa,että tulee lihoomaan helposti sata kiloseks...
mun piti tiputtaa nyt kesällä kaikki ylimääräset pois, sen verran useita vuosia niitä
mukana kantanut,lohtusyöjä kun olen. Mutta sitten tulinkin raskaaksi<3
ja ääh... ihan tyhmää ees murehtia ja ehtii ne kaikki tiputtaa raskauden jälkeen,
mutta sitten sitä on taaaas lisää ja ja ja... mietin jo kaikkea mahollista,että niitä kiloja
tuleekin kymmeniä ja en saa niitä ikinä pois.
Mies koittaa lohduttaa,että 3-4 raskauskiloa puolessa välissä ei oo paljoa,ja ei ookkaan,
mutta silti vois olla vähemmänkin...

anteeks ahistukset,iski äsken niin piti saada purkaa.
 
w.astis:
Hei kohtalontoveri! [8D] Kuljemme samoissa painoluoksissa, ja just saman verran on mullaki noussu. [:D] Ikinä en oo kyllä näin paljo painanu, ja hirvittää kieltämättä läheiset satasen paukkumiset. [:-] Mutta, turhaahan se on meijän nyt stressata hirveesti tästä asiasta. Yritän liikkua minkä töiltäni jaksan ja olla syömättä herkkuja. Toivottavasti pystyy vaan sit imettämään ja toivottavasti se myös veis niitä kiloja pois... Mutta tosiaan, kuitenkaan meijän paino nyt ei niin hirveesti vielä oo noussu, joten yritetään nauttia vaan tästä raskaudesta ja ihanasta massusta. <3 (Huomaa, tää on samalla tsemppipuhe mulle itelleni. [:D] [:D] )
 
Juu, kääk täälläkin [:D] Olen aina nuorena ollut hoikka. Siis TODELLA hoikka. Mittaa 168 cm ja kun kirjoitin niin 53 kg. Sitten opiskeluaikana tuli pikkasen lisää. Ehkä jossain 63 mentiin. Sitten iski ikä + työelämä + rankat huvit myös (työ = enemmän rahaa = enemmän huveja) ja nyt hätyyttelin sitä 80 kg:n hirmurajaa ennen raskautta.

Olin aivan paniikissa - olenhan aina ollut hoikka. Kun katson peilistä en tunnista itseäni. Tosin syömishäiriötä ei varmaan tule - siihen vissiin vaaditaan selkärankaa, mitä minulta puuttuu.

Olen nyt päättänyt että voi voi, kiloja saa tulla. Jotain nautintoa pitää olla jos ei saa juoda alkoholia ja tupakastakin piti luopua. Joten syön. Ja syön hyvin. Nautiskelen suklaalla ja jäätelöllä. Joskus salmiakilla.

Kiloja viime tarkastuksessa (16+5) oli 87 kg. Kun eka neuvolassa oli 84,6 (7 vkoa). Joten en lähde stressaamaan. Olen päättänyt että kun vaavi tulee, niin sitten saa kilot kyytiä. Aion painaa kerran tai kaks päivässä (säästä riippumatta) 3 - 5 km:n lenkin, ja sitten imettämällä + kotijumppaa (mieheltä kun sain Wiin synttärilahjaksi tammikuussa). Tarkoitus olisi saavuttaa 70 kg tai alle.... Aikaa annan äippä+vanhempainloman loppuun...
 
Takaisin
Top