Painonnousu

Mä en ymmärrä painopanikointia. Mulla alkuunkin jo 8 kiloa ylipainoa, nyt tullu joku kuus kiloa lisää (22+3), en jaksa niitä niin kytätä ku se vähän niinku kuuluu tähän hommaan (neuvolassa vaan oikeastaan vaa'alla käynyt). Herkkuja en oo olennaisesti vedelly että sekin on, et ku ei siihen vaan välttämättä silläkään voi vaikuttaa ni voi voi :D Oon aikasemmin laihdutellu isoja määriä, esim. 20 kiloa kerralla. En mää niihin kiloihin huku varmaan vauvan maailmaantulon jälkeenkään ja pääsen niistä eroon, vaik se ehkä hankalampaa oliskin. Omasta tahdosta se on kiinni. Ja mistä sitä tietää miten imetys vie.

Mä oon vältelly vaakaa kun on ollut todella läski fiilis. Mutta, kappas kappas, tänään kävin aamuvaa'alla ja paino oli 2.4kg korkeampi kuin ekalla neuvolakäynnillä. JESJESJES!! Ja sen takia Jes, koska alkupaino oli ylipainon puolella ja sen takia suositeltiin n.8 max10 kg painon nousua, että synnytys ja mun oma olo olisi hyvät raskauden lopussa. Nyös sukurasitteena kulkeva dm2 (aikuisiän diabetes ja raskausajan diabetes) toivat omat suosituksensa painon kehitykselle mun kohdalla. Oon sika tyytyväinen! Tämä masu ON vauvamasu eikä läskiä olekkaan kertynyt :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Mulla alkupaino normipainossa ja kai tää painonnousukin kohtuullista. Se painonnousun panikointi on tapauksessani lähinnä korvien välissä. Tykkään hirveästi kasvavasta masusta, mutten kasvavasta vaa'an lukemasta. Se miksi ylimääräinen painonnousu pelottaa johtuu siitä, ettei minulla ole kokemusta suurista painonpudotuksista, ja pelottaa kykenisinkö melko mukavuudenhaluisena ihmisenä sellaiseen. Että kohdallani olisi varmaan helpompi pitää painonnousu kurissa kuin tiputtaa kertyneitä herkuttelukiloja.

Lisäksi ajattelen että lapselle on enemmän iloa normaalipainoisista vanhemmista jotka jaksaa touhuta enemmän -Ja joo, tiedän ettei ne 10 kiloa vielä kauheasti näkyisi ehkä jaksamisessa, vaan siihen tarvittaisiin jo merkittävää ylipainoa, mutta silti... Ja myös sekin ettei lapsen terveydelle aiheutuisi haittaa ylipainostani odotusaikana. Ja etten periyttäisi lapselle ihan huonoja elämäntapoja jajajaja... Joo, mutta suurin syy on siis tuo, etten luota siihen että saisin painon tippumaan jos päästäisin itseni paisumaan. Olkoot sitten vaikka miten turhamaista... :rolleyes:

Hei, löysin tuolla syyskuisten ketjussa kuokkiessani linkin kivaan taulukkoon: http://www.kidspot.com.au/weightgain/pregnancyweightgain.asp
-Tätä juuri olin nimittäin mietiskellyt, että onko nykyinen painonnousutahti sopiva viikkoihin nähden, ja koska keskikäyrillä mennään niin hyvä niin. :) Kun esikoista odotellessa ei voi tosiaan tietää että miten ja milloin ne kilot tapaavat humpsahtaa. Tulkitkaa omalla harkinnalla, ei mitään tietoa ko. taulukon luotettavuudesta sit...

Hauska toi taulukko, ei tosin pitänyt omalla kohdalla yhtään paikkaansa :D
Nukkumaan pitäis mennä.. Huominen ultra ja reissuun lähtö pitää hereillä!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Vieläkin itselläni paino on -2kg lähtöpainosta ja ekasta neuvolakäynnistä, joten omalla kohdalla ei taulukko pitänyt paikkaansa. Kuitenkin omaan ylimääräisiä kiloja, joten sitä painoa ei saisi niin paljoa saisi tulla kuin normaalipainoisella.

ton mukaan meen rajan minimeissä. mahtavaa :grin oon vähän stressannu, että tuleeko maanantain neuvolassa sanomista, kun painoa tullut lähtötilanteesta n. +7 kg.. nyt rv 23+6.

Ihana taulukko ❤ sen mukaan mennään keskiarvoissa! :) Toisaalta olisi ollut ehkä parempi kuulla lihoneeni liikaa niin tulis ehkä jätettyä niitä herkkuja enemmän pois ja syötyä terveellisemmin :D
Sent from my RM-941_eu_finland_208 using Tapatalk

Maximeissa täälläkin mennään tuon taulukon mukaan. Pahinta raskausajan lihomisessa on kun naama alkaa levenemään :( :D

Mulla on paino nyt viimeisen kuukauden aikana alkanut vasta nousemaan. Jotenkin lapsellisesti ajattelin, että jospa ei nousis ollenkaan, ku ekat 4kk pysyi samoissa lukemissa, mutta sitten tulikin se 2,2 kg kuukaudessa... :confused: Olen siis tosiaan entuudestaan jonkin verran ylipainoinen. Mahakin alkanut sen verran pyöristymään, että ostin ekat mammapöksyt, nimittäin sortsit, kun on niin tuhottoman kuuma! Masun alkaa vihdoin jo huomaamaan, en enää näytä pelkästään läskiltä :p Toivottavasti painonnousu on maltillista. Ruoka maistuu kyllä liiankin hyvin... nälkä koko ajan.

Mulla tuli esikoisesta 18kg, 10kg jäi sairaalaan ja se 8kg jäi pysyväksi. Nyt olen rv 24 ja 5kg tullut. Ylipainoa on, eilen neuvolan vaaka näytti 90kg. Ihan hirvittää koko painon nousu, vaikka vaatteet kyllä mahtuu normaalisti mahan kohtaa lukuunottamatta.

Tuon taulukon mukaan minimun olis 91.47, kuulostaa liian hyvältä...

Täällä 24+2 ja painoa tullut 8kg vaikka olen käynyt salilla ja lenkkeillyt säännöllisesti. Vähän herkuttelua tietty kans :)

Mulla on tullut nyt n. 6 kg ja menossa rv 25+1. About kuukauden sisällä näistä on tullut yli puolet. Herkutkin ovat maistuneet vähän liikaakin nyt kesälomalla. :rolleyes:

Juu sama juttu, suurin osa kiloista tullut ihan viimeisen kuukauden aikana.

Täällä neuvola perjantaina ja oon tehny sen emävirheen etten oo uskaltautunu vaa'alle. Lisäks nyt helteillä liikunta ollu tooooooodella vähäistä. Että terve, varmaan taas kilo per viikko.....

Täällä myös suurin osa painosta nyt tupsahtanut n. 1,5kk aikana. Jos se nyt sitten vähän tasaantuis.. toiveajattelua? :rolleyes:

Takaisin