Painonnousu

täällä tullu kans ihan kiitettävästi painoa lisää... 10-12 kg alusta? (en oo ihan varma lähtöpainosta..) mä laihdutin kivasti ennen raskautta 15 kg 3:ssa kk:ssa kun innostuin kokeilemaan karppausta. mutta sitten raskauden alussa kyllä vedin hiilareita senki edestä :D
noh, onneks ei oo raskausdiabetesta (kop kop kop) tullu ja toivon ettei ihan hirveitä nouse enää, mut jos nousee nii sit nousee. täytyy sit vaan ottaa itteään niskasta kiinni kun vauva saatu maailmaan ja pääsee taas liikkumaan normaaliin tahtiin.
mä oon päättänyt etten stressaa, sekään vauvalle tee hyvää.. ja satun nyt vaan olee sellai et herkkujen kattominenki lihottaa, ni minkäs teet ;D seliseli..
näillä mennään.
 
Mua myös streessaa välillä painoasiat raskausaikana. Olen myös lievästi ylipainoinen, joten painoa "ei saisi" tulla kovin paljoa lisää.

Mutta asiaan, koko raskausaikana painoa on tullut lisää 6kg. Viimeisimmässä neuvolassa oli tullut 500g/vko (rv 29+6). Ei tuosta noottia tullut, sanoi vain että helposti paino nousee kun en selkäkipujen takia paljoa pysty liikkumaan. Suositteli tarkkailemaan syömisiä :P Muuten keskimäärin paino on noussut 200g/vko.

Nyt rv31.

 
Täällä neuvolassa rv 28+3 tullut 9,5kg. Ihan reippaasti kyllä, mutta saman verran oli samoilla viikoilla myös esikoisesta. Ja nopeestihan nuo lähti, 3kk synnytyksestä olin jo 4kg kevyempi mitä ekassa neuvolassa :) Eli en ota stressiä siitä, tulee mikä tulee. Mä oon aina ollu sellanen, että tosi helposti tippuu paino ja saan syödä kyllä mitä tykkään, mutta näköjään raskaana vaan kerään paljon painoa :D
Mulla oli siis bmi ennen raskautta 20, eli ei sen suhteen hätää vaikka tuliskin vähän enemmän kiloja. Ja kaikki kyllä väittää etten näytä yhtään lihonneelta, maha vaan kasvanu.
 
Mulle on tullu alkupainoon nyt vajaa 5 kiloa.. Tosin nyt vissii lähinnä nestettä keräytyny, koska ennen eilistä neukkua olin 2,5 alkupainoon. Jaloissa hurjasti turvotusta, niiin epäili neuvolassa että siitä johtui tuo mun reilun 2 kilon painon lisäys kahdessa viikossa. Tai musta tuntu että se tuli muutamassa päivässä sen edellisen neuvolan jälkeen ja siihen sitte jumahti. Tänään kun kävin vaa'alla niin samaa näytti kun eilen neuvolassa, vaikka just syöny ison annoksen ruokaa. Oon koittanu tänään juoda laimennettua ananasmehua, se kuulemma auttaa turvotuksiin, ehkä siitä sitte ollu jotain hyötyy.

Pienellä siis päästy ja mulla on tippunu moneen otteeseen tuo paino. Neuvolassa oli puhetta et jos yrittäis jäädä alle 8 kiloon.. Katotaan.. :D
 
Päivitystä hieman omalta osalta, eli eilen käyty neuvolassa ja viikkoja kasassa 28+5. Paino oli vähän pudonnut edelliskäynnistä joten se kolmisen kiloa on tullut koko aikana. Itellä bmi normilukemissa ennen raskautta joten lääkärin mukaan ei haittais vaikka tulis vähän reippaammin tuota painoa. Nyt joudun aloittaa sokeriseurannan kun oli rasituskokeessa se 2 tunnin arvo yli 11 ja ruokavaliohoito nyt näin aluksi, eli varmaanki se paino siitä alkaa nousta kun joutuu syödä enemmän ja useammin. Tähän saakka kun ei ruoka oikein ole maistunut.
 
ISO HUH! Mulla oli viimeksi neuvolassa viikkoja 28 ja rapiat, kiloja 10.. huhhuh.. Onneksi täällä oli kohtalotovereita
 
^No johan ny toki kohtalokavereita löytyy! emoticon
Itellä on ainaki sellaane maitovalas olo.. tai mursu tai rakkaan mieheni sanoin merilehmä -fiilis. Ja ukko ei ees tarkottanu loukata, hän vaan yritti keksiä jonkun söpön ihrakasan emoticon 
 
Mulle on nyt tullut alusta painoa 8kg ja nyt siis viikkoja 29+4. Olin jo jotenkin helpottunut, että ei tässä raskaudessa varmaan paino nouse niin paljon ku esikoisesta (18kg), mutta sitten vertailin neuvolakortteja ja niin ihan samoilla viikoilla painoa tullut tismalleen saman verran... Kymmenessä viikossa siis odotettavissa kymmenen kilon nousu. Ahdistavaa! Pakko alkaa rajoittamaan herkkuja.
 
Täällä on painoa tullut 9,5 kg raskauden alusta ja viikot nyt siis 32 + 3. Siinä on pikkuisen liikaa, kun olen pienikokoinen. Alkujaan toivoin, että selviäisin 10 kg:lla koko raskauden, mutta välillä paino humahti vauhdilla ylöspäin. Reilu viikko sitten oli kilo enemmän, kun oli paljon turvotuksia, mutta nyt olen saanut pidettyä turvotukset vähempinä ja painokin tuli kivasti vähän alaspäin.

Maaria
 
mulla oli nyt rv 29+4 neuvolassa painoa tullu 11 kiloa.

5 kg vielä edelliseen maksimiin, eli menee yli varmaan..8 kg lähti kevyesti synnytyksen jälkeen ilman mitään parissa viikossa, mutta sittenpä lihoinki takas ja se oliki vaikee tiputtaa..nyt on siis 3 kg laihdutettavaa jo, sillä kaheksan kilon kaavalla. kääk. aattelin josko huomenna alottais ton kuntopyöräilyn uudella tsempillä.
 
Mulla viikkoja nyt 28+5 ja painoa tullut tähän mennessä jotain n. 10 kg (en nyt hetkeen ole käynyt puntarilla). Esikoista odottaessa tuli koko raskausaikana vain 7-8 kg, joten reippaasti enemmän tällä kertaa, välillä on tullu yli 500g/vko, mutta neuvolatäti sanoi et ei ole liikaa. Lähtöpaino mulla oli alipainon rajamailla, et sikäli on "varaa" tullakin painoa. Itsestäni vaan tuntuu et olen paisunu ihan hirveästi! Supistelun takia en pysty liikkumaan ja herkut maistuu turhan hyvin, et ei sinänsä ihme... turvotusta ei onneksi ole ollut. Mulla viimeksi imetys kyllä vei nopeasti raskauskilot ja enemmänkin, toivottavasti samoin käy tälläkin kertaa.
 
Mulla on painoa tullut alkupainosta vajaa 6kg. Olen muutenkin todella hoikka ja bmi aina alipainoisen rajalla.Ei ole terkka mitään sanonut painoon tai lääkärit muutenkaan(enpä ole kauhean tiheään kyllä käynytkään neuvolassa yms.) Mutta pysyy varmaan alle 10kg tuo painon nousu. Vauva on kyllä viikkojaan vastaan ollut isohko mutta niin olen itsekin ollut sikiöaikana ja pikkuveljeni ja mieheni myös.Ja kaikki syntyessään yli 4 kiloisia ja viikkoa ennen laskettua aikaa.Nyt oli painoarvio laskettuun 3600kg ainakin tälle muksulle jo silloin viikoilla 27+5 kun kävin lääkärin ultrassa. Jännittää vaan mikä on synnytystapa sitten.Kun olen tosi pieni ja lantio ei ole leventynyt oikeastaan ollenkaan..maha kyllä kasvanut mutta ei muu kroppa :D
 
Multa on jo useampi kk sitten kyselty, että milloinkas oikein jään äitiyslomalle ja "kehuttu" valtavaa mahaa. =D Painoa on tullut raskausaikana lisää tähän mennessä 19kg ja jo ennen raskautta tupakoinnin lopettamisesta 10kg. Eipä tuo haittaa, neuvolassa on todettu viikottaisen painonnousun olleen ihan normaalia, paitsi viimekerralla kun 1400g/vko kolmessa viikossa. :S Turvottaa sieltä sun täältä ihan hillittömästi, oon ilmeisesti herkästi paisuvaa tyyppiä muutenkin. Oon nimittäin jo ennen raskautta käynyt joskus lääkärissäkin kysymässä onko ihan normaalia, että jalat paisuu kesäisin kuin pullataikina.. Mahtaako perimä vaikuttaa jotain? Äitini on saanut 30kg painoa lisää ennen meikäläisen synnytystä.
Tästä painonnoususta tulikin mieleeni, onko teille muille tullut jotain erikoisia "himoja" ruoan suhteen? Olen tässä odotellut, mutta ei vieläkään tee mieli mitään erityistä, ellei lasketa sitä, että tekisi ihan älyttömästi mieli juosta ja pyöräillä ja liikkua ylipäätään.
 
Voi teitä höyhensarjalaisia :D onneksi täältä sentään löytyi yksi kohtalotoveri mullekin. Santtsa. Tosin en tiedä hänen raskausviikkojaan. :-o

Mulla on nyt painoa tullut +17kg. Rv vasta 32+5 menossa.
Tossa yhtenä päivänä kun tämän asian tajusin niin hyvä ettei itku päässyt! emoticon Miten mulle on voinutkin kertyä noin paljon kiloja? Mielestäni en ole tolkuttomasti herkutellut tai syönyt muuten roskaruokaa, toki joskus, mutta en edes viikottain.
Kaikkea en kyllä laita vauvankilojen piikkiin vaan myöskin mulla toi tupakoinnin lopetus toi omat kilonsa, niin teki edelliselläkin kerralla kun olin lakossa.

Täytynee vaan toivoa että imetys lähtee vauvan synnyttyä toimimaan kunnolla ja se veisi kiloja mennessään. Ja että paljon jäisi myös sinne synnärille! :D
 
tänhetkinen tilanne 71kg->83,7kg, eli 12,7 kg raskausviikolla 33+4.

aion raskauden jälkeen tavotella painoa 60 kg, tää on meinaan vika raskaus ja haluun oman vartaloni takas! pitää taas liittyä kalorilaskuriin ja alkaa kunnolla liikkumaan..! tekis mieli jo alottaa, toivottavasti motivaatio säilyy :)
 
Ei täällä ollaakkaan siis aivan yksin :) vajaas 75kg ekassa neuvolassa ja nyt huitelee 87kilossa...
Aiemmissa raskauksissa olen aina saanut tiputettua kilot vaikka ekassa tuli yli 20, toisessa tulikin vain muutama hassu kun lähtö oli 83... Synnytyksen lähestyessä itselläni vaaka näyttää aina samaa vaikka lähtö heittelee 15 kilolla. Synnytyksen jälkeen tavoittelen reilua 70kg, max 75kg.
 
Haha, mua niiiin naurattaa toi mun alotusviesti. "3kg/4vko" hohoo. Hyvä jos nykyään pysyy kilossa per vko! Turvotusta on ihan kamalasti (riippuen päivästä tokikin, mutta silti) ja olo on ku maitovalaalla (ts. kalpea potkupallo).

Nyt mennään siis Rv 34 ja kiloja on kertyny +15 alkupainosta.
Toki isäntä on ollu viimeset 3vkoo kesälomalla että on tullu syötyä mitä millonki ja mihin aikaan sattuu, ja se tuntuu kummasti kyllä vaikuttavan kauhian paljon lihomiseen.
Ja nyt vielä kun tuli entistä tiukempi liikuntakielto lääkäriltä, niin eipä tässä kyllä tehä ku maata pötkötellään entistä tiukemmin vaan. Ei tarttis pienen ihan vielä kuitenkaan tähän maalimaan putkahtaa. 
 
Mullakin kiloja vaan kertyy 56,1 kg --> 68,2 kg eli 12,1 kg oli saldo viikko sitten rv 33+0. Kohta paukkuu taas uusi kymmen! Tasasta vauhtii toi on kyllä kertyny n. 500g/vk. Kyllä sitä alkas olee jo valmis ottamaan sen oman kropan takasin ja käyttämään niitä omia farkkuja...
 
Mulla on viikkoja 37+0 ja kiloja on tullut melko tarkalleen 11 kg.

Ja, jos yhtään lohduttaa, mulla pysähtyi painonnousu noin kolmisen viikkoa sitten. Vauva kuitenkin vaikuttaa kasvavan terveydenhoitajan arvioiden mukaan. Kysyin perjantaina neuvolassa, pitääkö olla huolissaan, jos paino ei enää kohoa. Terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että vauva kyllä ottaa omansa eli ihan ok, jos tähän painoon jäädään.

Onko teillä toista tai useammatta odottavilla kokemusta, että lopussa paino ei enää nousisi? Olisin kyllä tosi helpottunut, jos viimeisinä viikkoina ei tulisi enää lisäkiloja aikaisempaan tahtiin (n. 500 g / vk). Olen nimittäin tosi lyhyt, joten mulle ei tarvitsisi tulla yhtä paljon kiloja kuin vähän pidemmille odottajille.
 
Päivitelläänpä taas. Meneillään on nyt rv37+3 ja raskauskiloja on tullut 23kg.. Siihen kun lisätään tupakoinnin lopettamisesta kertyneet 11kg, niin vuodessa on tupsahtanut yli 30kg painoa lisää. :) Tämä mamma ei ole kuitenkaan huolissaan. Sen verran kovat halut on liikkua kunhan synnytyksestä selvitään, että eiköhän tämä tästä... Mieskään ei ole moittinut, kun olen ollut aikaisemminkin aika tuhdissa kunnossa, vuosia sitten mielialalääkkeiden pöhöttämä. Kun lopetin lääkkeet, painoa katosi 25kg. :O Uskoisin, että mulla on vaan jotenkin yliherkkä aineenvaihdunta joka reagoi hormonimuutoksiin tms. Kuka tietää, pääasia, että itsensä kanssa viihtyy. :)
Neuvolassa painonnousua on kauhisteltu jo pitkään. Painoarviossa lääkäri kyseli onko raskaudessa ollut jotain poikkeavaa ja kun mainitsin painonnousun, niin totesi vain, että eihän sitä ole tullut raskauden aikana kuin parikymmentä kiloa. On siis ilmeisesti "katsojan silmässä" se, miten huolestuttavana kukin sitä lihomista pitää..
 
Takaisin
Top