Painonnousu raskauden aikana

sohvinen84

Jostain jotain jo tietävä
Hei kaikki!

Löysin vain vanhoja keskusteluita koskien painonnousua. Olen 177cm pitkä ja kun raskaannuin painoin 59-60kg. Nyt olen rv 28+0 ja painan 72kg!! :O joo tykkään herkutella ja se on lähtenyt käsistä ja koetan vähentää. MUTTA. Koen huonoa omaatuntoa heti kun syön jotain hyvää. Neuvolassa huomautellaan joka käynnillä painostani vaikka se ei näy missään muualla kuin tisseissäni ja vauvamahassa! Tuntuu pahalta ja ahdistaa ettei voi syödä mitä haluaa. Ennen olen aina voinut syödä kaikkea mikä maistuu ja paino ei ole noussut. Neuvolassa sanottiin että tätä menoa kun jatkan niin ylipainoa on 25kg jouluun mennessä. Samoihin housuihin mahdun kun raskauden alussa (mammapöksyt jotka ostin viikolla 13?) eikä ne purista tai ole tiukat! :D mihin h*lvettiin se paino menee ja miksi siitä huomautellaan AINA neuvolakäynnillä?? Sain raskauden alussa jonkun "käyrän" jolla seurata painonnousua ja olen siinä rajalla että nopeammin ei saisi nousta.
Onko totta että alipainoisilla nousee helpommin/äkimmin/paremmin/nopeemmin paino raskaudessa? Alkuun se ei paljoa noussut. Nyt melkein 900g per vko :O

Kerroinkin tuolla yhdessä ketjussa jo kuinka kaverillani oli raskauden aikana tullut 28kg painoa. Ja hänkin oli ihan normipainoinen ja oli vielä ihan tiukallakin ruokavaliolla. Herkutteli välillä. Loppupeleissä vauva oli enintään 3,5kg syntyessään ja ihan laskettuna aikana syntyi. Se on niin yksilöllistä tuo painonnousu. Joillakin voi olla ns suvussa tuollaista kun tuon kaverini äidillä ja siskoillakin oli raskauden aikainen painonnousu aina siellä 30kg tienoilla. Se paino kyll siitä sit lähtee imetyksen myötä ja myös osahan jää ns synnärille ja osa tulee sylissä kotia :)

Ne ny huomauttelee siitä painosta varmaan sen takia ku ei mee käyrien mukaan tai sit heidän mielestään sitä on liikaa. Onhan siin riskejä jos paino nousee turhan nopeaa. Ittelläkin ärsyttää kun pitää sokerien takia tarkkaan kattoa syömisiä, mutta sit välillä täytyy ns palkita ittensä ja hiukan herkutella jotenkin :) Kun pitää tästä kuitenkin pystyä nauttimaan tästä raskausajastakin. Neuvolasta ja diabeteshoitajaltahan niistä saa huutia sit mutta itte ne päätökset tekee ja sit vaan "kärsii" seuraukset :) Eli kun ottaa herkun niin hyväksyy jo siin vaiheessa että siitä voi tulla sanomista jossain vaiheessa :)

Kiitos vastauksesta :) sehän tässä ihmetyttää eniten kun ei näy missään se painonnousu. Olen kuitenkin BMI:n mukaan edelleen normaalipainoinen.. Äidilläni ei kuulema noussut paino ollenkaan raskauden aikana. Tuntuu että ei voi nyt syödä enää mitään kun kaikesta nousee vaan paino :(

Mulla on pituutta 174 ja olen painanut noin 75 ennen plussaa. Ja ihan olen normaalipainoinen tuolloin ollut. Rv:t 23-28 nousi paino parhaillaan 1300g ja jouduinkin sokerirasitukseen raskausdiabetes epäilyn takia mutta puhtain tuloksin, kävin myös 27+0 lääkärillä painoarviossa joka oli 1100g (pitkä, hoikka, paino alakäyrällä). En ole juurikaan muuttanut ruokailujani ehkäpä pääruoat saattavat olla hiukan isompia ja yks välipala leipä saattaa maistua enempi mutta ei siis mitään suurta mässäilyä sekä lopetin polttamisen. Nyt 30+1 ja paino ei ole noussut viimeisen 4 viikon aikana vaikka edelleen mitään muuttamatta. Neuvolassa mietittiinkin yhdessä että missä mahtaa kaikki tuo 17 kiloa olla kun käytän edelleen lähes samoja vaatteita kuin ennen raskautta toki etuvarustus on jo plus kaks kuppia. Epäiltiin sit että kun olo on aika pökkelö ja jalkoja pakottaa niin kyse on nesteturvotuksesta ympäri kehoa eikä siksi näy ja toisena syynä että koska olen ollut ennemmin todella kova liikkumaan mutta olen kärsinyt tosi suurista määristä harjoitussupistuksia alusta alkaen niin olen joutunut sitä vähentämään ja juuri tuolloin puolen välin jälkeen lopettamaan kokonaan. Meillä ei onneksi neuvolan täti ole moksiskaan lisäkiloista toki pistää heti kokeisiin varmistaakseen että kaikki on hyvin mutta on sanonut että kylläpä sitä pitää äitillä muotoja olla ja jokainen kantakoon oman kroppansa sen näköisenä kun tahtoo ja muokatkoon sitä sitten taas raskauden jälkeen jos ei siinä sellaisenaan viihdy. =)

Että mielestäni voit ihan hyvillä mielin nauttia raskaudesta ja vasta sitten kun jälkitarkastuksessa katsot puntariin että mitä jäi nesteiden ja vauvan jäljiltä niin jumppailet pienen kanssa jos sitä tahdot. =)

Heipodei.. Täälä yksi painosta itkua tirhrustanut vielä muutama viikko sitten. Mä olen myös saanut painosta naputusta neuvolasta mutta lähinnä lääkärin osalta.
Mä veikkaan että mulla on abaut painoa tullut saman verran kun sulla.. ehkä kaks kiloa max. vähemmän. Oon viikolla 27. Mulla on tiistaina neuvola niin voin kertoa sitten mitä se niiden vaaka nyt sitten näytti. Viimeksi painoa oli tullut 4kg kuukauden aikana.
Mä olen itse tietoinen että kiloja on tullut herkkujen takia mutta en siltikään pysty lopettamaan niiden puputtamista. Koska sokeritesti oli puhdas,verenpaine normaali ja kaikki muutkin testit hyvät niin puputetaan sitten.
Otan vastaan sen mitä tulee ja kun se motivaatio joskus ensi vuonna iskee niin sitten teen töitä että saan ne ylimääräiset pois.

Tiistaina pistän sulle päivitystä!! Kyllä me selvitään!

Joo mulla ei ainakaan paljon liikkuvana ole ressiä siitä ollutkaan, enkä ota kun tiedän että kun keho toimii taas kivutta niin kuin tahtoo niin asia muuttuu lähes itsestään. =) Sullakin pääasia on että arvot ovat hyvät ja vointi hyvä ja vauvan koko pysyy kohtuu mitoissa. Joskushan suuri sokerin käyttö voi kasvattaa vauvaa nopeampaa vauhtia jota ensisynnyttäjillä seuraillaan siitäkin syystä että synnytys ei hankaloidu.

Että nautit vain raskaudesta ja parista siivusta pullaa jos siltä tuntuu. Eipä sitä pullaa enää kohta kerkeä suuhun laittamaankaan kun on vauva sylissä, ja kun saa kehon omaan käyttöön niin on helpompi kasvattaa omaa aineenvaihduntaa ja askareet vauvankin kanssa varmasti tekevät oman osuutensa. =)

Tsemppiä jatkoon ja tokihan neuvolassa on tarkoitus kertoa että mitkä on suositukset ja joskus hieman liian ilkeästi, mutta omasta onnellisuudesta päätät vain ja ainoastaan sinä! =) Kun sun tai vauvan turvallisuus ei häiriinny niin eikö se ole hyvä raja.. =)

Mä olin ennen esikoisen raskautta 173cm ja 48kg. Raskausaikana paino nousi 25kg. Esikoinen syntyi 41+4 ja painoi 3770g. Jälkitarkastukseen mennessä oli lähes kaikki tuosta painosta kadonnut. Lähtöpainossa olin alle puolen vuoden päästä synnytyksestä enkä liikkunut yhtään enempää, söin mitä käsiini sain jne. Toisessa raskaudessa (11v myöhemmin) lähtöpaino oli 73kg ja paino nousi lähes 20kg silti. Olin alle lähtöpainon kun lopetin imetyksen lapsen ollessa reilu 1v. Toinen lapsi syntyi 39+6 ja painoi 3990g. Mulla siis imetys on todella tehokas raskauskilojen poistaja selvästi. Toisaalta raskauden aikaiseen painonnousuun on varmasti vaikuttanut ennenaikaiset supistukset joiden vuoksi olen ollut vuodelevossa tai vähintään rasituskiellossa jo varhaisilta viikoilta.

Nyt kolmannessa raskaudessa lähtöpaino oli pari kiloa edellistä enemmän ja paino ei ollut noussut ollenkaan puoliväliin mennessä. Nyt on rv 22+ ja paino on noussut 3kg. Tuo on tosin lähes täysin turvotusta, koska vielä viikko sitten (huvikseni testailin) aamupaino oli lähtöpaino ja iltapaino kolme kiloa enemmän :D

Mutta älkää turhaan stressatko painonnoususta. Suurin osa pääsee raskauskiloista eroon helposti imetyksen ja normaalin arkiliikunnan avulla ja ainakin vähän liikuntaa lisäämällä. Ja juurikin imetykseen valmistautumista varten painoa kertyy enemmän niille joilla lähtöpainoa on vähemmän. Jos lähtöpaino on ylipainon puolella niin lisäpainolla ei ole niin suurta merkitystä ja sen vuoksi painonnousun olisi parempi olla vähäisempää ettei sitten imetyksen loputtua jäisi niin paljoa ylimääräistä. Näin mulle on asiaa selitetty eri tahoilta :)

mua kyllä kieltämättä pelottaa että vauvasta kasvaa liian iso.. nään usein unia että mulla menee koko vauva aika ohi ja vauva onkin jo iso :D että se kai se eniten ärsyttää ettei tätä mussutusta saa loppumaan edes sillä ajatuksella että tekis sen vauvan takia...:shifty:

Jos asia noin huolettaa niin voit pyytää jo ylimääräisen painoarvion! =) Mulle tehtiin 27+0 painoarvio yläkäyrää kasvavan SF-mitan ja painonnousun takia mutta vauva oli ala- ja keskikäyrän välillä painon suhteen sillä oli aika pitkä.. =) Neuvolassa varmasti ymmärretään mikäli jotain pelkää ja siihen pitäisi suhtautua avoiminmielin ja tehdä asialle jotain. Meilläkin painoarviot tehdään lähes 100 kilometrin päässä missä toimii alueemme ainut synnäri. Silti äitysneuvolanth laittoi suoraan lähetettä enkä kerennyt edes ajatella moista ennen painoarvion tekoa. =)

okei.. mä en tiennytkään että sellasta edes tehdään.. siis painoarviointia.. voiskohan sen saada jos pyytää sitä.. koska se sit normaalisti tehdään? ja miten tollanen tehdään?

Ainakin itse viimeksi sain painoarvioinnin ultralla, kun pyysin neuvolasta. Kerroin siis huoleni neuvolassa vauvan painosta ja terveydenhoitaja ehdotti ultraa. Metsään meni kyllä arviointi, mutta onneksi positiivisessa mielessä. Painoarvio tehtiin muistaakseni aika lopussa.

Saattaahan neuvolassa mahanpäältä tunnustelemalla tehdä terveydenhoitaja painoarviota.

mä en kyllä kehtaa kysyä kun oon saanut sen käsityksen että ultraavat vaan tosi harvoin...

Ainakin esikoista odottaessa radiin liittyvä painoarviointiultra tehtiin rv36 jos oikein muistan. Sekään ei kyll oo ku tietysti arvio, koska noilla viikoilla vauva saattaa olla jo laskeutunu sen verran alas että eivät välttämättä pään ympärysmittaa saa hyvin otettua joka johtaa sit mahdolliseen virhearvioon, mutta kyllähän siitä ultrasta näkee suuntaa antavasti sit reisiluun ja vatsan ympäryksen perusteella.

Siis kaikille, varsinkin ensisynnyttäjille tehdään synnytystapa-arvio siinä 35-37 viikoilla mutta mut siis pistettiin lääkärille mittauksiin rv 27+0. Eli ei suinkaan millään terveydenhoitajan käsikopelolla. Näillä viikoilla vauva kun tosiaan ei ole kiinnittynyt, on paremmin koko saatavissa ja huomataan jo jos ylärajat oman syönnin takia paukkuu. Olen kuullut hirveästi tuota ei ultrata juttua mutta teille on varattu se puolesta tunnista tuntiin aika niin muuta kun sanotte vaan että tahdotte vauvan nähdä ja höpötellä vähemmän. Kyllä meillä ainakin kuvataan vaikka joka kerta jos tahtoo. =) Toki tuota painoarviota varten tarvitsee lääkäriajan. Joka tosiaan mittailee jonkun aikaa vauvan reisiluuta, vyötärönympärystä ja päätä. Lopuksi mitat lyödään yhteen ja kone antaa arvion painosta. =) Mahan päältä ultraten mulla tuo tehtiin.

Esikoista odottaessa neuvolan lääkäritarkastuksessa rv27 se lääkäri kokeili lantion ja ilmoitti että alatiesynnytys onnistuu. Painoarvio sit oli radin takia ultralla.

Neuvolassa käyty ja painoa oli tullut vähän alle 2kg lisää. eli painoa tullut raskaden alusta sellainen 8kg :) oli iloinen yllätys.

Muokattu viimeksi:
Vau! Siellähän alkaa olla hyvällä mallilla.. :hello2 Ja kyllähän sitä painoa saa tulla mutta kaippa se painon nousu per viikko pitäisi pysyä alle kilon niin säästyy jatkotoimenpiteiltä. =) Tai meillä neuvolassa jos nousee paino enempi kun tuon kilon viikossa niin tulee eteen sokerirasitus, maksakokeet yms. kaikkea pientä ettei mikään sellainen ole sitten syynä että kyseessä on varmasti pelkkä energiansaannin ja sen kulutuksen epäsuhta. =)

Mulla nyt kiloja tullut lisää 16. Silti kun katson peiliin en näe niitä kiloja. On vatsa ja rinnat, mutta en tiedä missä nuo loput kilot lymyävät. Vauva on pieni ja sokerirasituskokeesta olen saanut puhtaat paperit.

Nyt oli tämän päiväisen (27+3) ja kuukauden takaisenneuvolakäynnin välillä paino noussut tosi maltilliset 0,6kg. Hyvältä vaikuttaa vaikka välillä omatunto soimaakin etten ole liikkunut niin paljon kun alun perin suunnittelin. Yritän ottaa iisisti asian suhteen. :)

Takaisin