Painonnousu raskaana

Minulle tuli yhteensä 13kg. Synnytin viikko sitten rv 40+0 ja 3kg on jäljellä. Paino 62kg ennen raskautta. Ei tosin ole ruokakaan hyvin maistunut o_O Lähinnä janottaa vaan. Sairaalaan jäi 6kg ja kotiutumisen jälkeen on neljässä päivässä lähtenyt 4kg. Eli turhaan hirvitti kuinka saan raskauskilot pois. Varmaan yksilöllistä. Imetys lähti hyvin käyntiin heti kun päästiin kotiin.
 
Ensimmäisen raskauden nousu oli hieman vajaa 10kg kokonaisuudessaan. Jo synnäriltä lähtiessä vajaan kahden vrkn jälkeen oli lähtenyt melkein kaikki :joyful: Nyt raskaana 28+1, nelisen kiloa tullut tähän mennessä.
 
Niin, miten pidätte painon kurissa raskaana?

Mulla on aika mitättömän vähän mielihaluja mutta ei varsinaisesti myöskään ruokahalua. Silti sormet eksyvät napostelemaan suolapalaa ja suklaata.

ensimmäisen 3 kk aikana tuli vähän yli 3 kiloa painoa. Syytän joulun konvehteja, kun mikään muu ei maistunut. Vai pidättekö painoa kurissa enemmän liikunnalla? Mulla vieläkään viikolla 16. Ole tullut energiapiikkiä ja oloa: olen elämäni kunnossa.
 
Mulla tuli yhteensä 15 kg, sairaalaan jäi se viitisen kiloa mitä synnytyksessä pihalle tuli vauvaa ja muuta tavaraa, kuukaudessa tai parissa lähti 6 kg, ja nyt 3 kk kohdalla on edelleen se nelisen kiloa jäänyt kiinni. Oikeasti kyllä enemmän, koska lihakset on lähtenyt varmasti kanssa. :D ennen raskautta ja koko raskauden ajan kävin neljä kertaa viikossa salilla, mutta nyt ei enää innosta kun mielummin on illat kotona kun koko perhe on kasassa :)

loppuraskaudesta painoa tuli paljon, helposti kilo viikossa. Turvotusta mulla ei ollut ollenkaan eikä painonnousua nähnyt kyllä lihomisenakaan. En sitten tiedä mihin se meni. :D
 
Niin, miten pidätte painon kurissa raskaana?

Mulla on aika mitättömän vähän mielihaluja mutta ei varsinaisesti myöskään ruokahalua. Silti sormet eksyvät napostelemaan suolapalaa ja suklaata.

ensimmäisen 3 kk aikana tuli vähän yli 3 kiloa painoa. Syytän joulun konvehteja, kun mikään muu ei maistunut. Vai pidättekö painoa kurissa enemmän liikunnalla? Mulla vieläkään viikolla 16. Ole tullut energiapiikkiä ja oloa: olen elämäni kunnossa.

Mä ainakin olen ihan patalaiska ollut raskauden aikana, normaalisti kyllä suht liikunnallinen, mutta erittäin pieneen jäänyt nyt liikunta raskauden aikana. Ensin rajujen oksentelujen takia ja kun ne helpotti, ei kuitenkaan intoa tai jaksamista liikkumiseen juurikaan löytynyt. Perusterveellisesti kuitenkin syön, itsetehtyä kotiruokaa (lihaa, kalaa, kanaa, perunaa, tummaa riisiä/pastaa, tummaa leipää, puuroja, vihanneksia, hedelmiä, marjoja, maitotuotteita) ja suhteellisen vähän herkkuja. Joskus sipsiä (joihin suurimmat mielihalut yleensä kohdistuu) tai jos olen tehnyt esim. muffinsseja. Jollakin tapaa odottaa sitä, että pääsee sitten synnytyksen jälkeen liikkumaan, ei tunnu kroppa kovin omalta näin pallomahana.
 
30+2 painoa oli tullut himpun verran alle neljä kiloa. Tuntuu kuitenkin että vauhti alkaa kiihtyä, vaikka hirveästi ei lisäkiloja tarvisi tulla, niitä kun oli jo lähtötilanteessa ihan liikaa :oops:
Siitä huolimatta en kyllä ole tähän mennessä syömisiä ja liikkumisia jaksanut stressata, mitä nyt välipaloiksi koittanut valita hedelmiä...
 
Painoa tuli raskausiakana n. 15kg, mikä oli ihan hyvä sillä olin ennen raskautta normaalipainon ja alipainoisuuden rajalla. Sinne ei ole paino sitten koskaan palannutkaan.
 
AP/ Mulla on siis myös ylipainoa valmiiksi. Mutta ennen raskautta liikuin 3-4 krt viikossa. Nyt yritän käydä tunnin kävelyllä 2x vkossa ja 1. Venyttelyssä. Tai uimassa tätäkin vaihtelevalla viikkomenestyksellä

Ruokailu on kyllä siirtynyt ravintolalounaisiin ja eineksiin. Salaatit ei jostain syystä mee yhtään alas. Ihan käsittämätöntä. JA uusi outous; tuntuu etten hikoile. Hengästyn helposti, kyllä. Mutta ei hikipisarat ei tirise..miksiköhän?
 
Rv 38 menossa ja painoa huima 14 tullut. Toivon todella että enää max 3kg tulisi ja sekin tuntuu todella hurjalta.
 
Niin, miten pidätte painon kurissa raskaana?

Mulla on aika mitättömän vähän mielihaluja mutta ei varsinaisesti myöskään ruokahalua. Silti sormet eksyvät napostelemaan suolapalaa ja suklaata.

ensimmäisen 3 kk aikana tuli vähän yli 3 kiloa painoa. Syytän joulun konvehteja, kun mikään muu ei maistunut. Vai pidättekö painoa kurissa enemmän liikunnalla? Mulla vieläkään viikolla 16. Ole tullut energiapiikkiä ja oloa: olen elämäni kunnossa.

En liikkunut juuri ollenkaan raskauden aikana. Nukuin ennemminkin pitkiä unia, kun unta tuntui riittävän ja en käynyt paljonkaan töissä. Söin energiatiheää ruokaa pieninä annoksina. Voissa paistettua vuohenjuustoa salaatin kanssa, kermaisia ja juustoisia kasvisruokia, suklaata, juustoja, kaikki täysrasvaista. Paljon myös kasviksia ja hedelmiä, turkkilaista jugurttia, juustomunakkaita, proteiinijuomia ja sokerillisia proteiinipatukoita. Ne oli paras juttu teen kanssa, kun ei muuta saanut alas

Kyse ennemminkin kai annoskoosta. Nuo pitivät nälkää paremmin. Söin kyllä valehtelematta paljon suklaata. Loppuraskaudesta ruokahaluni tosin jostakin syystä katosi ja puoliväkisin söin mitä pystyin toisten painostamana. Kai sitä painoa vaan tulee sen verran mitä tulee. Painoa tuli omalla tahdillaan syömisistä riippumatta. Joskus reilun viikon aikana kaksikin kiloa ja sitten taas ei pariin viikkoon mitään. Mutta itse söisin vain silloin kun on oikeasti nälkä ja pitäisin annoskoot järkevinä. Juoda kannattaa koko ajan. Paino nousi itsellä eniten rv 26-32, ennen puoliväliä ei yhtään.
 
Ensimmäisen kanssa painoa tuli n.13 kiloa ja käytännössä se kaikki jäi synnärille.

Nykyisen kanssa on tähän mennessä tullut tuo sama 13 kiloa, mutta voi tulla ehkä vähän enemmänkin, kun laskettuun aikaan on vielä aikaa. ( tosin kun lähtöpaino on aina ollut todella alhainen, niin kai se painonnousu on ihan tervettäkin.)
 
Ekasta 28kg, lähtivät puolen vuoden aikana kaikki ja lisää sitten vielä myöhemmin. Tokasta 22kg, 2kk aikana lähti kaikki. Kolmannesta 26kg, meni ehkä 4kk niin taas lähtöpainossa. Imettämällä ja herkuttelemalla paino pysyy mulla samassa, ylimääräiset herkut (suklaa yms.) pois niin mulla laskee paino nopeasti. Nyt yritän pitää painonnousun vähän maltillisempaa, vaikka uskon että tulee taas reippasti tein mitä tahansa. Normalipainoinen ollut aina raskaaksi tullessa.
 
Minulle tuli yhteensä 13kg. Synnytin viikko sitten rv 40+0 ja 3kg on jäljellä. Paino 62kg ennen raskautta. Ei tosin ole ruokakaan hyvin maistunut o_O Lähinnä janottaa vaan. Sairaalaan jäi 6kg ja kotiutumisen jälkeen on neljässä päivässä lähtenyt 4kg. Eli turhaan hirvitti kuinka saan raskauskilot pois. Varmaan yksilöllistä. Imetys lähti hyvin käyntiin heti kun päästiin kotiin.

Mutta viimeiset pari kolme kiloa ovatkin nyt tiukassa o_O
 
Minulla nyt menossa rv 25+3, painoa tullut tähän mennessä n.7kg. Edellisessä neuvolassa painoa oli tullut +3kg joka oli neuvolan tätin mielestä vähän liikaa ja kehoitti rajoittamaan herkuttelua. Tää ihan ok, koska liian monta kertaa viikossa söin välipalan välipalana suklaapatukan.

Mutta nyt tuo painon nousu jäi puolisolleni korviin kaikumaan ja saan kuulla joka päivä jollain tavalla viittausta painon nousuuni ja vartalon muutoksiin.

Tänään tuli sit mitta täyteen kun olimme syömässä puolison vanhempien kanssa ravintolassa. Oltiin ehditty jo ruoat tilata ja puolison äiti kysyi vointiani. Siinä heidän kuullen puolisoni kävi irvailemaan painon nousuani ja sitä miten paljon kiloja on vielä odotettavissa.

Mulla vaan flippas, nappasin takkini ja kerroin että nyt tuli mitta täyteen. En aio enää kuunnella kommentointia syömistäni kaloreista.

Tämän viikon olen siis laskenut syödyt kalorit ja punninnut painon joka aamu ettei vaan paino nousisi tai ainakaan montaa sataa grammaa.

Menikö flippaus vaan hormoonien piikkiin vai olinko oikeutettu purkaukseen.!?
 
Minusta olet pahoittanut mielesi ihan oikeutetusti. Ei toiselta tarvitse sietää jatkuvaa ilkeilyä. Toivottavasti miehesi ymmärsi että hänen käytöksensä on ollut asiatonta.
 
13 kiloa tippunut paino, puolessa välissä nyt menossa. Alussa oli olo kuin vatsatautisella, ajatuskin ruoasta sai aikaan oksennusrerfeksin. Nyt menee jo ruoka alas, mutta edelleenkään ruoka ei erityisemmin houkuta.
 
Mulle tuli raskauden aikana kaiken kaikkiaan 10kg. Ylipainoa oli lähtötilanteessa reilusti ja neuvolassa koko ajan valittivat painon noususta vaikka todella yritin pitää sen aioissa. No... kun pääsin sairaalasta noin 5pv synnytyksen jälkeen ja kävin vaassa oli lähtöpainosta lähtenyt vielä yksi ylimääräinenkin kilokin pois, eli painoin vähemmän kuin ennen raskautta. Neuvolassakin totesivat, että juu turvotusta taisikin olla. o_O
 
Takaisin
Top