Painon seuranta raskausaikana

Mulla kertyi edellisestä raskaudesta yli 20kg painoa ja poika syntyi 4100g painavana. Oon aina ollut hoikka ja pienikokoinen, ei radia ja syönyt kyllä ihan terveellisesti. Tällä kertaa painoa on tullut vaan sen 8kg (rv39), mutta silti on arvioitu yhtä isoa vauvaa kuin esikoinen. Vähän kyllä luulen, ettei vauvan kokoon pysty itse loppujen lopuksi hirveesti vaikuttamaan syömisellään. Onhan se silti hyvä syödä mahdollisimman terveellisesti ja jättää herkut vähemmälle.

Niin ja turvotusta ei tosiaan ole.
 
Joo mä oon Heinis samoilla linjoilla. Mulla radi mutta arvot pysyneet hyvinä. Silti veikkaavat isoa vauvaa joten en tiedä mitä olisin voinut tehdä toisin. Meillä suvussa perinteisesti yli 4kg vauvoja syntynyt joten oon miettiny että kai genetiikkakin jonkun verran vaikuttaa. Saa nähdä mikä on tuomio ens ma synnytystapa-arviossa..
 
Mulla tuli kaikenkaikkiaan 16kg raskauden aikana ja siitä 10kg on nyt jo 8vrk aikana karissut pois, vaikka imetys ei vieläkään suju. En vaan tajuu missä mun maito on!!
 
Jennyhannele, mulla ei esikoisen aikaan noussu maito ollenkaan ja aika pian sai heittää hyvästit imetykselle ku rintaa ei enää huolittu sitte ollenkaan. Veikkaan että se johtu pitkästä synnytyksestä, ei niin kivasta sairaala ajasta ja esikoisen aiheuttamasta jännityksestä. Eikä mistään saanu tukea siihen imetykseen.. mutta terve, ihana lapsi siitä kasvoi kaikesta huolimatta! Toivottavasti sulla menee paremmin imetyksen kanssa ku mulla mutta kyllä korvikkeellaki saa ihan terveitä muksuja! Tosin sitä huono äiti fiilistä se ei poista..varmaan ikinä, mutta sen kanssa oppii elämään! :wink Juo, lepää, paljo ihokontaktia ja vähä ressiä!
 
Meillä toistaseks huolii kyllä tissiä, mut vatsavaivoja on tosi paljon johtuen korvikkeesta. Nyt vielä alkanut tulemaan ihottumaa jokasen korvikeannoksen jälkeen ja tänään on ostettu sitä korviketta, jonka pitäis sopia lehmänmaitoallergia alttiille masuille. Neuvolasta siis suosittelivat kokeilemaan. Nyt on myös oltu kakkaamatta 3päivää ja vauva huutaa melkeen kokoaika kun on hereillä. Neuvottiin pyörittelemään kuumemittaria takapuolessa varovasti, josko sillä saatais se kakka tulemaan. Tätä vauvan herätessä päästään nyt sitten kokeilemaan.
Tosta imetyksestä vielä, mä itkin eilen ihan hysteerisenä kun vauvalla on masukipuja. Automaattisesti sitä syyttää itteensä, koska maitoa ei heru ja korvike ärsyttää sitä masua. Tiedän että se ei tee musta huonompaa äitiä, mutta siltä se ikävä kyllä tuntuu. Maitoa tulee niin vähän, et sillä ei edes osaa päivästä saa syötettyä. :sad001
 
Voi, Jennyhannele. Kunpa vois jotenkin auttaa. Tunnen ihmisiä, joilla imetyksen alkutaipale on ollut tosi vaikea, mutta jotka ovat saaneet apua sieltä Imetyksen tuki -ryhmästä. Toivottavasti sunkin tilanne paranee.
 
Jennyhannele suosittelen kanssa tutkimaan sitä imetyksen tukiryhmää ettet jää yksin ajatuksien kanssa,niin monella on sama tilanne sieltä saa hyvää tukea. Voimia tilanteeseen,onneksi siulta tulee kuitenki jonkii verran maitoa, että voipi viellä hyvin alkaa tulemaan kunnolla ottaa vaan aikansa kroppa hoksata.
 
Ja hei ei oo välttämättä korvikkeesta johtuvia ne masuvaivat, samalla tavalla voi tulla imetyksestäkin, älä siis turhaan syyllistä itseäsi sen suhteen!
 
Tsemppiä jennyhannele! Masuvaivoja voi tosiaan tulla myös imetyksestä (kokemuksen syvällä rintaäänellä esikoisen kanssa: suihkutissit --> hotkiva vauva --> ilmaa mahassa ja itkua), joten ei missään nimessä kannata soimata itseään liikaa. Toki helpommin sanottu kuin tehty.

Onko teillä ollut kokeilussa koliikkituttipullot? Semmoiset, missä on se kuminen venttiili pohjassa. Niiden avulla pikkuisen mahaan pitäisi päästä vähemmän ilmaa kuin normipullosta syötettynä, joten voisi ainakin hieman helpottaa masukipuja. :)
 
Tsemppiä jennyhannele! Masuvaivoja voi tosiaan tulla myös imetyksestä (kokemuksen syvällä rintaäänellä esikoisen kanssa: suihkutissit --> hotkiva vauva --> ilmaa mahassa ja itkua), joten ei missään nimessä kannata soimata itseään liikaa. Toki helpommin sanottu kuin tehty.

Onko teillä ollut kokeilussa koliikkituttipullot? Semmoiset, missä on se kuminen venttiili pohjassa. Niiden avulla pikkuisen mahaan pitäisi päästä vähemmän ilmaa kuin normipullosta syötettynä, joten voisi ainakin hieman helpottaa masukipuja. :)
Me ostettiin alunperinkin niitä kolikkipulloja pelkästään. Oon tykännyt kyllä niistä ja cuplaton on ilmavaivoihin hyvin toiminut. Suurin ongelma on nyt toi vatsan toimimattomuus, tänään vihdoin tuli isot liejukakat ja vauva rauhottu samantien. Ihankun olis nappia painanut :D Toivotaan nyt että alkais suolen toiminta aktivoitua vähän enemmän.
 
Meillä kuopuksella oli kans tuota vatsan jumimista ja kun kuumemittari konstia ei suositella pidemmän päälle käytettäväksi niin Ostin mallasuutetta jota annoin kerran viikossa. Ja joko samana päivänä tai viimeistään seuraavana oliko sitte kunnon lastit, tyyliin niskasta nilkkoihin. Ja kuopus oli osittain imetyksellä.
 
mkm: mulla oli samanlainen tilanne esikoisen kanssa, eli imetys ei onnistunut, olin pitkään sairaalassa ja sit lopulta oli veritulppa epäilyä, sekä keuhkoissa jotain ylimääräistä, koin kai jonkin shokin. ja imetys ei enää onnistunut, oon nyt 4 vuotta pähkäillyt tätä imetystä mistä johtui ja potenut huonoa omatuntoa siitä, ja nyt tuleva imetys jännittää että kuinka tällä kertaa sujuu. Mut oon positiivisella mielellä. Yritän ainakin :)

Jennyhannelelle tsemppiä imetykseen ja vauvan masukipuihin.
 
Meillä kuopuksella oli kans tuota vatsan jumimista ja kun kuumemittari konstia ei suositella pidemmän päälle käytettäväksi niin Ostin mallasuutetta jota annoin kerran viikossa. Ja joko samana päivänä tai viimeistään seuraavana oliko sitte kunnon lastit, tyyliin niskasta nilkkoihin. Ja kuopus oli osittain imetyksellä.
Tosta mallasuutteesta mä lueskelinkin, täytyy kokeilla jossei ala toi suoli aktivoitua. Voi olla että nyt alkuun kun on korviketta jouduttu vaihtelee, niin ei toimi siksi. Tänään tuli mini aamukakka! Hurjaa miten onnelliseksi tekee kun toinen kakkaa :D
 
Täällä oli otettu vielä huima loppukiri painon kanssa, kun eilen neuvolassa 40+5 oli kuudessa päivässä tullut 1400g :D Kokonaispainonnousu nyt 13kg luokkaa. Mutta luottavaisin mielin olen sen suhteen, että paino tippuu ainakin lähelle lähtöpainoa, sillä kaikki tuntuu tulleen vain tuohon mahaan ja sekin on melko tiivis paketti. Tiedä sitten millainen jättivauva siellä sitten onkaan odottamassa. :happy090
 
Mulla tuli melkein 20 kiloa massaa raskausaikana, 10 lähti tuosta noin vain, mutta nyt on saatana alkanut jojoilemaan!?
Jos toi nyt tyssäs oikeasti tuohon, kun kiloja on vielä sen 10 jäljellä niin voi hevon vattu!!
 
Hieno juttu sydänkäpynen! :)
Mullakin paino nyt vähemmän kuin plussatessa tammikuussa :) Mut ylimääräisiä kiloja se 40 silti.... Toivoisin tulevan vuoden aikana pääseväni niistä useimmasta eroon :) Haaveissa on vielä neljäskin lapsi, mutta koen että mun on päästävä parempaan fyysiseen kuntoon ja oloon ennen sitä. Ihan jo mun lapsien takia että äiti jaksaa touhuta ja olla terveellisempänä esimerkkinä :)
 
Mä painoin viimeisiläni raskaana 79,5kg ja nyt Painan 74kg :) vielä olisi tiputettavaa on vielä aijon vuoden sisään päästä tavoitteeseen joka on 66kg :) raskaus kiloja tuli vain 3,9kg
 
Sama juttu Sandy mulla. 40kg voisin pudottaa enkä olis liian laiha sittenkään. Ja tosiaan toinen lapsi olis haaveissa joten parempaan kuntoon havittelen ennen sitä :)
 
Takaisin
Top