Painon seuranta raskausaikana

mannikka

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Helmikuunmammat 2015
Elomammat 2016
Syysmammat 2016
Elomammat 2018
Vinkkejä maltilliseen painonnousuun raskausaikana..
 
Itsellä on ainakin semmonen tilanne, että ennen puolta väliä painon ei tartteis nousta, eikä kyllä mielellään paljon sen jälkeenkään.. 10kg jäi edellisestä raskaudesta niin kyllä tätä ylimäärästä löytyy. Muistelisin että viimeeksi alkuraskaudessa paino putos muutaman kilon, nyt toivon samaa ja sais paino jäähäkin alas.
 
mua pelottaa kauheesti että tääs tulee se sama noin 22kg ... olin kyllä hoikka ennen raskautta mutta nyt kiloja jäi 10. Koitan kattoa mitä suuhun pistän ja pienennän hieman annoskokoja. Aion myös olla napostelematta ja ottaa säännöllisen syömisrytmin. Tottakai silloin tällöin sallin itselleni herkkuja :)
 
Haha, mäkin tuun seuraamaan. Nimimerkillä viimeksi oli erittäin tasaista nousua alusta loppuun. Yli puoli kiloa joka viikko!! Mulle ei kyllä sanottu kertaakaan mitään, se stressi siitä oli enemmänkin mun omien korvien välissä.
 
Mimmi, sama täällä :D ite mä tein raskauksissa siitä stressin :)
 
Mannikka, aika hauska toi laskuri... :)

Just katselin, että mulla ennen kumpaakin raskautta paino ollut 59 kg! noh nyt se on kyllä aika paljon enemmän... :oops: eli pakko yrittää kattoo mitä suuhunsa laittaa, mut tää jatkuva nälkä tekee siitä niin vaikeaa. :laughing025
 
Onko teillä kellään aiemmin ollut radi? Mulla oli viime raskaudessa ja nyt pelottaa, että tulee uudelleen. Painoa tuli viimeksi +25 kg, olin turvonnut pallo :sad001
 
Elisinha, täällä olis myös edellisessä raskaudessa, ruokavaliolla pysyi kurissa. Ja sama täällä, pelkään että tulee uudelleen. Syömisiä olen alkanut katsomaan ja ruokapäiväkirjan aloitin myös, ainakin nyt alkuun.. ja pyrin, ettei paino nousisi liikaa, viimeksi 22kg..
 
Miuna, mulla oli myös ruokavaliohoitoinen. Pidetään peukkuja ettei tulisi kummallekaan tässä raskaudessa.
 
Elisinha80, mulla ollut kummassakin edellisessä rakkaudessa ja jotenkin sellainen olo, että taas tulee.. :sorry: mutta siis ruokavaliolla ja verensokereiden mittauksella pysynyt kurissa.
 
Mul oli ekassa raskaudessa radi ja lopulta r.myrkytys ja painoa tuli +26kg, niistä ei synnytyksen jälkeen lähtenyt kuin nesteitä jäätävän turvotuksen takia muutaman kilon edestä pois. Söin sillon ihan mitä lystäsin ja ihan millon huvitti ja en ottanut ollenkaan tosissani varoituksia korkeasta sokerista.

Tokaa kun aloin odottaa niin lähtöpaino oli 86kg ja radi diagnoosi tuli 12+3 käydyn rasitustestin jälkeen. Söin plussa testistä saakka säännöllisesti ja kohtuulisia annoksia, vaihdoin ruispalat täysjyvä kauraan, koska se nostaa hitaammin sokereita ja pitää pitkään tasaisena. Söin tuikitavallista kotiruokaa, en käyttänyt yhtään mitään joka olis keinotekoisesti makeutettu, enkä myöskään mitään rasvatonta kuraa. Eli söin ihan rehellisesti sokerilla olevia ja käytin ja voita ruoanlaitossa jne. ja paino nousi koko raskausaikana 4-5kg.
Mä oon tosi allerginen vähän kaikelle ja mulla on tosi tarkka ruokavalio muutenkin. Kävin viime kerralla ravitsemusterapeutin juttusila ja hän ei löytänyt mun ruokavaliosta yhtään mitään mitä pitäis muuttaa, käski lisätä yhden välipalan ei muuta.

Nyt tän kolmannen kanssa oon jo nyt alkanut varuiks seurailla sokruja ja ne on olleet välillä 5.3-5.4 eli mulle täysin normaalit. Mä syön edelleen mitä mieleni tekee, mutta mulla tosiaan allergiat rajoittaa.

Aamupalaksi yleensä syön joko 2 palaa leipää, päällä juustoa ja rehuja tai sitten kaurapuuron normaalilla mehukeitolla tai esim munakas ja tietysti kahvia.
Lounaaksi edellisen päivän ruoan jämiä, uunimunakasta tai ruokaisaa salaattia.
Välipaloja en osaa syödä vieläkään mutta voisin kuvitella et se olis vaikka rahkaa bonnen hedelmäsoseella
Päivällisenä ihan tavallista kotiruokaa, meil syödää paljon kasviksia ja salaattiakin syön liki joka ruoan yhteydessä.
Iltapalaksi syön useimmiten pari palaa leipää.

Herkkuja syön silloin kun mieli tekee ja mun ei niitä edes kauheammin mieli tee. Tällai söin edellisessä raskaudessa ja tosiaan painoa ei kertynyt kuin tuo muutama hassu kilo. Mä tosiaan vaihdoin ruisleivän tuohon kauraleipään, koska ruisleipä ei pidä sokereita niin kauaa tasaisina.
 
Tykkään tosta toisiks viimeisestä lauseesta :) niin ja itteni pitäisi varmaan taas lisätä kasvisten syöntiä.
 
Meikä seuraa tätä ketjua ainakin sillä ylipainoa on, ja olen yrittänyt painoa saada pois, mutta miten se onkaan niin vaikeaa. Ennen mun edellistä raskautta olin saanut juuri 10 kiloa pois ja nyt ne tulleet takaisin ja jämähtäneet oikein kunnolla. Tiedän että ei se vaatisi kuin vain ruokavalion tarkkailua, mut herkkuperse kun on ja samoin vielä tunnesyöjä. Joten jos yrittäisi nyt ottaa itseään niskasta kiinni ja saada edes painon nousun raskausaikana pysymään kurissa. Viime raskaudessa kun paino nousi yli 30 kiloa, mistä suurin osa oli nestettä, oli raskaumyrkytys epäily. en tahtois tota kilo määrää takaisin. Onko kellään muulla ollu raskaumyrkytystä?
 
Edellisessä raskaudessa paino nousi reilu 10 kiloa ja kuukausi synnytyksen jälkeen oli lähtöpainoon -5 kg. Paino lähti ihmeen hyvin imettämällä ja kevyellä liikunnalla. Viime kesänä vauvan ollessa 6 kk, painoa oli jo reilu 10 kiloa vähemmän kuin raskauden alkaessa. Noh, nyt on sitten viime kesästä painoa tullut jo 5 kg lisää, sekin selittyy sipsien yms. rasvaisten herkkujen syönnillä...

Nyt olisi tavoitteena pitää paino aisoissa noudattamalla säännöllistä ruokarytmiä, ei herkkuja ja jotain liikunnallista pitäisi tehdä edes muutaman kerran viikossa. Onneksi tuo perheen pienin pitää huolen siitä, että äiti ei kovin pitkää aikaa istu paikoillaan

Herkuista kieltäytyminen ei aiheuta tuskaa, mutta välillä tekee mieli nachoja tai sipsejä. Mutta ne ei oo herkkuja, eihän
 
saike, juu molemmissa ekassa pahempana, tokan kohdalla seurattiin tosi tiiviisti heti kun alkoi hiipiä oireita siitä.
 
odecca Millon sulla ilmestyi noi raskausmyrkytys oireet noissa viime raskauksissa ja millaset ne oli? Mulla itsellä tuli silloin viimeisen kuukauden aikana ja ehkä jo ennen sitä, tosi useasti laitettiin menemään keskussairaalaan tutkimuksiin ja aina pääsin pois paitsi sitten lähempänä laskettua aikaa sinne sitten jäin ja alettiin synnytystä käynnistämään. Mulla oli siis verenpaineet koholla, ja sit tuo kauhea turvotus raajoissa, epäilivät synnytyksen jälkeen veritulppaa kummassakin jalassa. Jännä että niin kauan kuin vauva on mahassa niin on raskausmyrkytys epäily ja samantien kun vauva tulee ulos niin sit onkin veritulpat mukamas jaloissa. Ei ollut siis veritulppia jaloissa. Kauhea paniikki itsellä ainakin oli, sekä kun joutui viikko synnytyksen jälkeen takaisin keskussairaalaan kun keuhkoissa jotain epämääräistä. Eli vähän jännittää ja pelottaa tuleva olotila ja synnytys
 
Ekassa 32 viikosta, mä näin tähtiä ihan koko ajan, naama ja yläkroppa turpos tosi paljon, pallella oli kauhee vannemainen kipu ja sit protskut oli koko ajan plussalla. Paineet nousi ihan vasta lopussa ja sen vuoks mua ei oikein kukaan uskonut. Otettiin virtsasta vuorokausi keräykset ja kaikki ja ihan selkeet oireet mut ei uskottu kun paineet ei noussut. Mulla nousi turvotuksen takia paino pahimmillaan 5kg parissa vuorokaudessa. Niin ja päänsärky oli aivan järjetön koko ajan.

Tokan kohdalla oireet alko joskus 25 tietämillä ja samoja kuin ekasta, mutta ei lähellekään niin pahana, ne paheni vaan pikkuhiljaa ja tokan kohdalla nous sit verenpaineetkin.

Mun oma olo alko helpottaa heti synnytysten jälkeen.
 
Täällä tarvittaisiin oikeen urakalla sitä ohjeistusta ettei pääsisi lihomaan kahdessa raskaudessa lähtöpaino 48 ja ennen synnytystä 74.. ei oo naurattanut niitten kilojen kanssa. Turvotusta tosin tullut aikalailla. Mutta järkyttävä määrä jokatapauksessa tuo painonnousu
 
Takaisin
Top