Painon nousu

Meillä sokerirasitukseen lähetetään puolestaan kaikki yli 25-vuotiaat. Ja olin juuri sopivasti täyttänyt 26 ensimmäisellä neuvolakäynnillä, niin joudun siihen sokerirasitukseen. Huomenna taas neuvola niin näkee paljonko paino on noussut siitä ensimmäisestä punnituksesta.
 
Täällä laitetaan sokerirasitukseen kaikki jolla on bmi yli 25.
mulla ekassa neuvolassa bmi oli 26, eli rasitukseen mennään 17.1 emoticon
 
Kävin tänäaamuna Neuvolassa. Asun Hyvinkäällä, mikä kuuluu HUS-piiriin.  Viimeksi sanottiin että kaikki >25 vuotiaat joutuu sokerirasitukseen, täysin muista tekijöistä riippumatta.
Tänään neukkulantäti sanoi että on tullut uudet ohjeet, jatkossa pienenriskin äidit ei tarvii. Eli ikä <40v, BMI <25 raskauden alussa ja painonkehitys kohtuullista raskauden aikana. Ei DM 2 suvussa tai aikaisemmissa raskauksissa sokeriongelmaa/ isoa vauvaa.
Ei ollut vielä virallisena paperina, vaan sähköpostia näytti. Ilmeisesti muuttumassa vuodenvaihteesta tai jotain.
En pistä pahakseni emoticon  Kammotti jo etukäteen sen litkun juominen!
Muutoin painoa tullut kaikenkaikkiaan 6kg. Ja + 500g/vko edelliskäynnistä joka H17. Ei sanonut siitä mitään, eli ilmeisesti kohdallaan tämäkin. Lähtötilanteessa BMI 23.5

Hb yllättäen 151, lähtötilanteessa 146!  En tietääkseni ole kuiva. Voiko noihin sormenpäämittauksiin luottaa? Olen ymmärtänyt että liian matalia arvoja voi helpostikin tulla, mutta ei kai liian hyvää?
 
Mulla tosiaan todettiin se raskausdiabetes tuossa viime viikolla. Kuitenkin minusta se rasituskoe ei nyt mitenkään erityisen kamala ollut. Sitä sokerilientä piti juoda noin 2dl, mutta ei se mitenkään erityisen pahaa ollut: sellaista sokerilientä. Samoin mieluummin testeissä turhaan kuin diabetes toteamatta. Nyt pystyy sitten rajoittamaan ruokavaliota entuudestaan tarvittaessa ja pääsee useammin ultraan ym. En todellakaan halua tuupata mitään 5kg vauvaa pakolla pihalle. Mulla ei painoa ole tähän mennesä tullut kuin noin 4kg koko raskausaikana, joten siitä ei ainakaan olis voinut päätellä mitään. Eikä myöskään ole sukurasitetta erityisemmin. Omat sokeriarvot on aina olleet ihanteelliset ja niin itseasiassa nytkin paastoarvot on, ja niinä neljänä päivänä kun olen nyt kotimittauksia tehnyt ainoastaan yksi arvo on ollut yli raja-arvojen. Yritän silti nyt olla huolellinen, jotta minun ja vauvan terveydelle ei olisi vaaraa tästä.
 
Neuvolassa käyty. 5,5 kg on paino noussut ensimmäisestä neuvolakäynnistä. Ei tuo mikään älytön, mutta pitäisi ehkä kyllä seurata mitä sinne suuhun paneen...
 
emoticon Juu, terveisiä vaan neuvolasta...
Huomas, että joulun aikaan ja vähän ennenki sitä on tullu syötyä, paino oli noussu kuukaudessa vajaat 3 kg emoticon . Kaikkiaan painoo on tullu nyt alusta 5 kg eli ei vielä toivoton juttu. Pitää silti ryhdistäytyä... onneksi joulu on ohi!!

Verenpaineita taas vähän mittailtiin... 160/104 neuvolassa ja neuvoksi lisätä edelleen lääkitystä yhellä tabulla... Ja sain paperinipun täytettäväkseni. Äippälomalle sais jäädä 16.3.2011.
 
emoticon Juu, terveisiä vaan neuvolasta...
Huomas, että joulun aikaan ja vähän ennenki sitä on tullu syötyä, paino oli noussu kuukaudessa vajaat 3 kg emoticon . Kaikkiaan painoo on tullu nyt alusta 5 kg eli ei vielä toivoton juttu. Pitää silti ryhdistäytyä... onneksi joulu on ohi!!

Verenpaineita taas vähän mittailtiin... 160/104 neuvolassa ja neuvoksi lisätä edelleen lääkitystä yhellä tabulla... Ja sain paperinipun täytettäväkseni. Äippälomalle sais jäädä 16.3.2011. Ja ainiin, sokerirasitukseen rv 26-28...
 
emoticon Juu, terveisiä vaan neuvolasta...
Huomas, että joulun aikaan ja vähän ennenki sitä on tullu syötyä, paino oli noussu kuukaudessa vajaat 3 kg emoticon . Kaikkiaan painoo on tullu nyt alusta 5 kg eli ei vielä toivoton juttu. Pitää silti ryhdistäytyä... onneksi joulu on ohi!!

Verenpaineita taas vähän mittailtiin... 160/104 neuvolassa ja neuvoksi lisätä edelleen lääkitystä yhellä tabulla... Ja sain paperinipun täytettäväkseni. Äippälomalle sais jäädä 16.3.2011. Ja ainiin, sokerirasitukseen rv 26-28...
 
emoticon Juu, terveisiä vaan neuvolasta...
Huomas, että joulun aikaan ja vähän ennenki sitä on tullu syötyä, paino oli noussu kuukaudessa vajaat 3 kg emoticon . Kaikkiaan painoo on tullu nyt alusta 5 kg eli ei vielä toivoton juttu. Pitää silti ryhdistäytyä... onneksi joulu on ohi!!

Verenpaineita taas vähän mittailtiin... 160/104 neuvolassa ja neuvoksi lisätä edelleen lääkitystä yhellä tabulla... Ja sain paperinipun täytettäväkseni. Äippälomalle sais jäädä 16.3.2011. Ja ainiin, sokerirasitukseen rv 26-28...
 
Mulle vaan "neuvolan täti" antoi päivämäärän, jolloin sokerirasitukseen.
Mä ymmärsin, että kaikki joutuu täällä meidän kunnassa. Tai enhän mä
sitä tiedä. Itellä BMI ekalla neuvolakäynnillä 19. Ikää on 28, että en tiedä
voisko se sitten vaikuttaa.. Painoa mulle on kokonaisuudessaan tullu
vajaa 3kg. Raskausviikot 24+5.
Mutta ensi vuoden puolella minäkin sitä litkua sitten juomaan...
 
Ei se sokerilitku mitään kamalaa ollut. Mä olin positiivisesti yllättynyt siitä, että
se oli jääkaappikylmää ja siksi mä ainakin pystyin juomaan sen aika
nopeasti. Ei sitä kannata maistelemaan alkaa, vaikkei se juuri miltään maistukaan.
Juo vaan isoilla kulauksilla sen pois. Se on makeaa, mutta jos nyt jotain
karkkiakin pystyy syömään, niin ei paha ollenkaan.

Voihan olla, että jollekin tulee paha olo tms. mutta ei sitä kannata tosiaankaan etukäteen
"pelätä" emoticon
 
Mulla olis vähän kummallinen ongelma. Siis jos tämä nyt on ongelma lainkaan...

Mun paino on tipahtanut melkein 2 kg viikossa ilman mitään järkevää selitystä. Turvotuksia mulla ei ole ollut missään vaiheessa, joten niiden poistumisesta ei oikein voi olla kyse. Painan nyt saman verran kuin ennen joulua! Ja kyllä, olen kyllä syönyt riittävästi.


Milloinkas nainen nyt olisi painon putoamisesta pahoillaan, mut tää tuntuu oudolta. Äippähousujakin piti kiristää, kun meinasvat pudota päältä, ensin luulin vaavin vaihtaneen asentoa, mut sit kävin puntarilla perjantaina, kuten aina perjantaisin kun raskausviikko tulee täyteen... ja sieltähän se syy löytyi. 

7.1. olin neuvolassa viimeksi, ja tuolloin paino oli 67kg, viikko sitten jota n 67,5? en laittanut ylös.
Ja eilen 66,3. tänään 66,1. Miehelle vaaka kyllä näyttää ihan samoja lukemia kuin ennenkin. Eli luulis kapineen toimivan....
 
Neuvolakäynnit ajoittui just sillai sopivasti, et neljässä viikossa näytti tulleen liki 4 kiloa painoa lisää tuossa joulun aikaan. Nousu kyllä on sentään nyt jämähtänyt siihen. Ei oo ollut muutosta painon suhteen nyt reiluun pariin viikkoon. Itse asiassa se on jopa tippunut vähän, kun tanssitunnit alkoivat loman jälkeen.

Kaiken kaikkiaan painoa on nyt tullut suunnilleen 7 kg. Kai se on vielä ihan kohtuuden rajoissa, kun lähtöpaino oli normaalipainon alarajoilla.. Laskennallisesti sitä on kyllä tullut "keskimääräistä" enemmän per viikko. On tuota ylimääräistä kyllä totta puhuen kertynyt jo muuallekin kuin mahaan ja tisseihin.

Emmä kyllä oo viitsinyt siitä sen enempää stressata. Syön kun on nälkä ja suunnilleen sitä, mitä mieli tekee..
 
Takaisin
Top