Painon nousu

atheros

Vasta-alkaja
Raskausviikkoja nyt 23+5. Paino noussut noin 9 kg. Sokerirasitustesti näytti plussaa viimeisellä arvolla. Olen 41-vuotias. Lapset 9v. ja 14.v. Mitä liiallinen painonnousu ja yleensä verensokerin heilahtelut voivat vauvalle aiheuttaa.Ennen raskautta harrastin aktiivisesti juoksemista.Viimeksi Helsinki city maraton jolloin jo odotin vauvaa, mutta en sitä tiennyt.Sairastan lisäksi paniikkihäiriötä johon minulla on säännöllinen lääkitys. Rintasyöpä todettiin v.2006 jolloin vasen rinta poistettiin. Kaikenlaisia huolia ja murheita on, mutta niin ihanaa kun kaikesta huolimatta tulin vielä raskaaksi. Löytyykö kohtalontovereita?
 
Itsellä myös keskiviikkona sokerirasituksessa kaksi viimeistä arvoa koholla ja nyt sitten mittaillaan sokereita 3-4 päivänä viikossa. Joulun jälkeen synnärille lääkäriin, vissiin ultra, en huomannut kysyä... Lapselle ei sinällään ole sokereista kehitykselle haittaa, mutta sokerit pitää pyrkiä pitämään matalalla jottei lapsi kasva liian isoksi. Kasvua seurataan meidän tapauksissa tarkemmin jotta voidaan päättää mahdollisesta käynnistämisestä aikaisemmin.
Sulla mitä ilmeisemmin on aika matala tuo lähtöpaino, mutta varmasti silti joudut jatkossa seuraamaan sen kehitystä tarkemmin. Mulla oli reilusti ylipainoa jo raskaaksi tullessa, nyt tullut nelisen kiloa lisää ja viimeisen kk aikana ei yhtään hyvä näin.
Liikkuapitäisi mutta mulla on nyt toinen flunsa putkeen joten vähälle on viimeaikoina jäänyt muu kuin arki sellainen :( Tosiaan papereissa luki että joka kymmenennellä äidillä todetaan raskausdiabetes, ei siis tosiaan olla mitään kummajaisia.Nyt vähän mittailtua en ainakaan itse ole vielä mitannut kertaakaan yli ohjearvojen olevia sokereita. Ilmeisesti siis se testin sokerimäärä on aika raju!
 
Mun äidillä ja siskolla on molemmilla noussut verensokeri raskausaikana. Äitini oli mua odottaessaan täysin sokerittomalla dietillä, kun sokeriarvot oli niin korkeat. Jännityksellä siis odottelen omaa sokerirasitustestiä.. Aika kova sukurasite mulla ainakin on.
 
Mulla itsellä ei ole paino noussut ollenkaan, päin vastoin... Maanantaina taas neuvola, uskosin kyllä että nyt jo olis tullu joku kilo painoa lisää.

Tuosta raskausdiabeteksestä, niin siinä on riskejä myös lapsen kannalta, juurikin tämä paino, lisäksi riski mataliin verensokereihin heti syntymän jälkeen sekä tulevaisuuden ongelmat sydän- ja verisuonisairauksien suhteen.

Myös äidillä on suurempi riski sairastua 2 tyypin diabetekseen synnytyksen jälkeen. 

Diabetes on sairaus jonka kanssa kannattaa oikeesti olla varuillaan. Jos sokerit on koholla, niin siitä pitää olla huolissaan ja asialle pitää jotain tehdä. 

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta hoitajana tiedän, että se on vakava asia.

Muokkasin tekstiä, alkuperäisestä sai ihan päinvastaisen kuvan.. :D
 
Mulla tuo paino ei alkuraskauskaudessa noussut ollenkaan vaan laski. mutta nyt viimeisen 6-8 viikon aikana tullut painoa lisää reilu 5 kiloa :S
Sf mitta on suurempi mitä tarvitsisi olla.

Sokerirasituskokeeseen joudun aaton aattona, siellä sitten näkeepi mistä tämä johtunee.

Täytyy nyt jo alkaa katsomaan mitä syö.. ettei tuota painoa tulisi nuon kovalla vauhdilla, ja jos vielä jossain välissä ehtisi ja jaksaisi liikuntaakin harrastaa, muutenkin kun vain koirien kanssa lenkeillä.

Jos raskausdiabetes on tai se todetaan, niin silloinhan aletaan seuraamaan tarkemmin, pääsee useammin ultraan, missä nähdään vauvan koko.
 
Sista81: Totta ei tämä mikään leikin asia ole ja pitää ottaa vakavasti oman ja lapsen turvallituuden ja terveyden vuoksi. Siksi on hyvä että pääsee seurantaan ja tosiaan voi itsenäisesti myös kotona mitata tilanteen kehittymistä. Toisaalta seuraamalla ja tarkailemalla omis elintapoja ei tämä kuitenkaan mitenkään erityisen vakava ole, siis nimenomaan kun huomioi oman tilanteen.
 
Mulla alkaa sunnuntaina rv 26 ja paino on nyt noussut 6kg hyvin tasaiseen tahtiin. Jos siis tätä menoa jatkuu niin painoo tulee yhteensä noin 10kg, mikä on siinä ihan ok rajoissa...

Oon oikea sokerihiiri ja sanoinkin siitä neuvolatädille, mut ei hän kokenut tarpeelliseksi mitään sokerirasitustestiä kuitenkaan.. Yhdessä liuskassa oli kerran glukoosi siinä nollan ja yhden plussan välimaastossa, mutta se on kuulemma normaalia.
 
OHO, mä meen näköjään ihan väärällä viikolla, mulla alkaakin viikko 25... HUPS! :D
 
Täällä pikku kylässä kaikki raskaana olevat käy sokerirasituksessa kerran ainakin raskaus aikana.

Ja tuo paljonko painoa tulee riippuu pitkälti paljon siitä paljonko lähtö paino on.
joillekin voi tulla 25 kiloa ja se on silti ihan normaalia.
 
Meillä ainakin kaikki 30-vuotta täyttäneet odottajat käyvät sokerirasituksessa, itsellä se on maanantaina edessä.
 
Meillä sokerirasitukseen lähetetään puolestaan kaikki yli 24-vuotiaat.. Näin ainakin terkkari tänään kertoi. Mulla sokerirasitustesti on vasta tammikuun tokalla viikolla, et sitä saa vielä odotella hetken.
 
Eipä oo otettu mitään sokerikokeita verestä, vaikka ikää jo 43 ja esikoista siis kanniskelen masussa.
Painoa oli tullu viime neuvolakäynnillä punnittuna tasan 2 kg lähtöpainoon verrattuna... mikä tuntuu kyllä aika erikoiselta kun kattelee tuota ihanaa kumpua tuossa edessä... ja vauvakin painoi jo 555 g rakenneultrassa, jollon oli menossa rv 21+5 (mittojen mukaan 22+4)!
 
Täällä Hus:n alueella ainakin ikä on sokerirasituksen teon peruste, tai siis yksi niistä...en nyt muista oliko ikäraja 30...

Itse siis menen ensi keskiviikkona tähän. Toivottavasti ei tule huonoja tuloksia juuri ennen joulua emoticon

Paino on noussut 500 g/vko alusta lähtien. Silloin alussa se nousikin jotain 5 kg kun piti syödä kokoajan enkä liikkunut. Nyt nousu on tasaantunut ja nousee aika lailla vauvan koon mukaan. Ylimääräiset kilot on tullut lähinnä reisiin ja peppuun ja rinnat on myös kasvaneet aika lailla, A kupista varmaan jo C kuppiin.

Nimim: tahtoo A-kupin tissit takas emoticon
 
Kaikki tuo yllämainittu voisi olla minun näppikseltä emoticon
Olitkos se sinä jolla oli istukka etuseinämässä ja poika tulossa? Siinä tapauksessa ollaan ihan samiksia emoticon
 
Mulle on tullut 5 kg, josta 3 kg viimeisen 5 vkon aikana!

En kuitenkaan ole mielestänyt pyöristynyt juurikaan mitä nyt rinnat kans kasvaneet sen 2 kuppikokoa ja masu alkaa pyöristyä nätiksi vauvamahaksi!

 
Satuj:
melkein samoissa mennään...
Mulle tullu 5kg, joista 4,5kg viimeisen kuuden viikon aikana. emoticon

Tuntuu aika hurjalta, mutta ei tässä mitään epänormaalia ole. Näillä viikoilla tuota painoa kaikkein kovinta tahtia kuitenkin tulee. Sais kuitenkin tässä nyt vähän tasaantua.

Syömisien kanssa kaikki ok, mutta liikunta meinaa olla nyt vähän hankalaa. Mulla silleen inhottavasti alkaa nipistelemään ja vihlomaan vatsaa kun syke nousee ja saa semmosen kunnon kävelyvauhdin päälle. :(
Se ihan selvästi ei ole kohdusta lähtösin, liekö ne ligamentit, lihakset ja muut kudokset paukkuu ja venyy. Kipu on just tuossa vatsakummun sivuilla ja alapuolella, ikäänkuin "pinnassa".
Eli en siis ole tuota tuntemuksesta huolissani, mutta kyllähän se aika tavalla rajoittaa liikkumista. Toooosi hitaasti jos taapertaa, ni on ihan hyvä kävellä, mutta siinä nyt ei sitten enää liikunnasta oikein voi puhua.
 
Mulla on painoa tullut neuvolan ekan punnituksen jälkeen 4 kiloa. Aika tasaisesti se on kerääntynyt, tosin ihan alussa paino nousi kuukaudessa melkein kaks kiloa, kun piti syödä huonoon oloon, eikä vatsa toiminut ollenkaan.

Mulla toi liikunta on nyt todellakin jäänyt kokonaan, koska nää lonkkakivut on niin kovat. Tällä hetkellä sukkien saaminen pois omista jaloista on riittävä urheilusuoritus (eilen mies sai ottaa ne pois mun puolesta..). Viimeinen tanssitunti tosiaan päättyi pukuhuoneen lattialla makaamiseen, enkä sen jälkeen ole sitten voinut tehdä mitään. Ei tarvi muuta kuin haaveilla iltakävelyistä :( Olin tuossa viikon sairaslomalla, ja nyt sitten kahden työpäivän jälkeen hain äitin luota kyynärsauvat.. Eilen en pystynyt kävelemään lainkaan ja tänäänkin aika huonosti. Saa nähdä, mihin tuo painokäyrä nyt sitten lähtee...
 
Cava:
Mulla kans toi liikunta on jäänyt, puolen tunnin kävely koiran kanssa alkaa olla maksimi. Kohtu on alkanut supistelemaan rasituksessa. Kivuttomia harjoitussupisteluja ne toki on, mutta niitä on niin tuhottoman tiheään ja on senverran ilkeän napakan tuntuisia et mieluummin jää sohvalle. Jotenkin vaan toi 2-3 min välein minuutti kerrallaan tuntuu liian paljolta. Mut mitäs mä ensikertalaisenä näistä ymmärrän... 
Täytyy huomenna kysyä neuvolasta mielipidettä kun sinne kerran pitää raahautua taas. 
 
Mullakin on liikunta jäänyt... Ainoo mitä joskus teen on venytyksiä ja selkä, vatsa ja lantionpohjanlihasliikkeitä (niin tyyliin kerran viikossa mikä on liian harvoin)..

Töissä joutuu aika paljon ravaamaan edestakaisin, taluttamaan ja nosteleen ihmisiä, mikä välillä ottaa selkään ja joskus alkaa juiliin alamahassa. Onneks työkaverit yrittää säästää mua parhaansa mukaan :) Mutta siis oon jo työn fyysisestä rasituksesta niin väsyny että en vois kuvitellakaan jumppaavani enää samana päivänä kun oon töissä ollut.... Jalat on usein ihan muusina ja turvoksissa kuin pölkyt. Hehkeetä! :D

Musta tuntuu (ja mieskin sano näin) että mun kaikki paino on menny mahaan. Lantio on ehkä aavistuksen leventyny ja tissit ihan vähän pullistunu, mut samat A-kupin tissikset mulla edelleen menee, huomaa vaan, että jotkut rintsikat missä on joskus ollu vähä tyhjää, istuu nyt pinkeemmin mut sopivat edelleen kaikki. Sinänsä mua ei yhtään haittaa se ettei rinnat kasvanu, eivätpähän veny sitten.... No joo, tiiän kyllä että ne voi kasvaa parilla kuppikoolla sit kun se maito niihin nousee!! Jalat on ihan samanlaiset ku ennenki, samoin pylly... Ja maha edessä on kauhee puskuri.. Toistaiseksi ei näy arpia, mut mulla on sen verran vaalea ja herkkä iho etten ihmettele jos mulla tulee siihen ihan järkyt arvet vielä.
 
Takaisin
Top