Painon nousu

nanna_h

Satasella mukana keskusteluissa
Kävin tänään neuvolassa, ja painoa oli tullut raskauden alusta lisää noin 2,5 kg. Painon nousu on siis ainakin vielä aika maltillista, mutta toisaalta tuntuu, että se on noussut nyt tosi lyhyen ajan sisällä. Olen nyt viikolla 18.

Miten paljon teidän muiden paino on noussut?
 
Mulla paino noussu jo 5 kiloa. Siitä 3 kiloa tuli heti joululomalla ku söin ku possu.. enkä sittemmin ole noita kiloja saanu pois. Nyt on onneksi aikalailla samoissa lukemissa pyöriny pidemmän aikaa aamupaino. Vaan eikös se painonnousu näillä viikoilla vasta pitäis alkaa kiihtymään? :wink
 
Mulla oli paino noussut viikkoon 18 mennessä vajaa 2kg. Nyt ollu aika turvotus olo mahassa, kum meni syömiset vähän huonosti ja maha reagoi heti jumittamalla. Oon pitäny omaa painopäiväkirjaa, mihin kirjannu aamupainon, kun neuvolan painossa että punnitus olosuhteet oo kuitenkaan aina samat. Oon normaalipainoinen ja kyllä mua ainakin mieityttää paljon paino nousee ja lähteekö se sitten helposti pois. Mietityttääkö ketään muuta nää painoasiat?
 
Mä olen punninnut itseni aina aamusin kotona, enkä ole käyttänyt neuvolan vaakaa. Neuvolassa punnittaessa paino voi tosiaan vaihdella aika paljon riippuen siitä, mitä on päällä ja onko juuri syönyt ja juonut.

Painon nousu tietysti kuuluu asiaan, mutta kukapa haluaisi, että sitä kauheasti kertyy lisää. Imetys varmasti auttaa painon pudotuksessa, mutta ei vielä tiedä, onnistuuko se. Kyllähän nää asiat vähän mietityttää. :wink
 
Eh, mun paino on tullut tän 20 viikon aikana ylös 7kg...

Enkä ole mikään sorja lähtiessäkään.

Kaikissa raskauksissa kiloja on tullut noin 25, ja vaikka tähän yrittää kiinnittää huomiota, nimenomaan välttelymielessä, niin ei näytä olevan vaikutusta :/

Oon tosi turhautunut, enkä tykkää lainkaan.

Jos jotain lohduttaa, niin tähän asti oon ollut easy come easy go -tyyppiä, eli paino on imetyksen myötä taas tippunut noin 40 kg aina ekan 6 kuukauden aikana, jolloin oon näyttänyt mielestäni lähes elävältä ruumiilta sen pystyynnostdtun hylkeen sijaan. Imetyksen päätyttyä taas sit vastaavasti noussut 10-15 kg takas "alkupainoon" parin-kolmen kk:n aikana. Että vuoden sisään mahtuu aika monta vaatekokoa. Ihan perseestä, kun kovin moni look ei ole mieluisa.
 
Kun muistaa syödä terveellisesti eikä kahden edestä niin ei pitäisi olla huolta! :) Paitsi tietysti jos tulee raskausmyrkytys ja sen myötä turvotusta isommin niin voi painokin sit nousta rajusti! Itselläni tuli viimeksi 31kg lisää joista kyllä vajaa puolet lähti melko nopeesti synnytyksen jälkeen kun kroppa palautu raskausmyrkytyksestä ja sitten jumppasin imetyksen loppumisen jälkeen 16kg pois jutan superdieetillä kolmessa kuukaudessa! :)
 
Muokattu viimeksi:
Kolmisen kiloa vko 18. Omat housut menee vielä, kun matalavyötäröisiä, eli peppu samaa kokoa toistaiseksi kuin ennenkin. Vähän kieltämättä säikähdin, kun rinnoissa näkyy arpien alut (jo tässä vaiheessa!). Aiemmin ei ole rinnoissa moisia ollut. Sain hetken psyykata, että ovat _jälkiä vauvasta_. Ja päätin, etten todellakaan ala mieheltäni niitä tai muitakaan peittelemään. Onhan tää kaikkineen ihan hurja muutos kropalle.
 
Pitäisi panostaa tähän ruokapuoleen kyllä tosissaan, noin 4-5 kg jo tullut, mikä on aivan liikaa näille viikoille. Tuntuu, että ennen kun joku päivä herkkutteli, riitti kun söi pari päivää hyvin ja nesteet lähti, nyt tuntuu ettei se riitä. Paino ei laske samalla tavalla kun ennen. Annoskoko on aina ollut ongelma, joten siihen puoleen pitäisi erityisesti panostaa nyt.
 
Mulla tullut painoa n.6-7kg alusta, saa kyllä osittain syyttää tätä väsyä mikä tuli raskautumisen myötä :sad001
 
RV 19+1 ja noin 5kg lisää :meh: En ole mikään hoikkanen alkujaankaan joten ylimääräisten kilojen kerääminen ei olisi tarpeen mutta toki tiedän että varmaan noin 10kg tulee jo painoa pelkästään vauvasta, lapsivedestä ja istukasta yhteensä. Mutta laitoin itselleni tavoitteeksi että maksimissaan kokonaisuudessaan +15kg saa tulla. Silloin osa jää synnärille ja sitten loput toivottavasti imetyksen ja toivottavasti lisääntyvän liikunnan ansiosta sulavat pois. Mutta kyllä minuakin hiukan hirvittää tämä painonnousu, tunnen itseni varmasti aivan norsuksi kesällä :yuck: Tiedän kyllä että makeita herkkuja minun tulisi syödä vähemmän ja koittaa lisätä hedelmiä + kasviksia, niin välttyisi paremmin painon nousulta, mutta tietämisestä on vielä matkaa käytännön toteutukseen :wacky:
 
Rv 16 ja painoa tullu noin 5kg. Iso osa turvotustakin. Ainahan pelkkä ruokavalio ei auta... Kiloja tulee osalle helpommin, mm. raskaushormoonien takia.
 
Tsekkailin tänään painoa, kun tuntui, että nyt on parempi fiilis. En tiiä mikä siinä, on että tietää kuitenkin, että jos turvottaa niin se lisäkilomäärä on kuitenkin nesteitä, ei läskiä, niin ei halua vaa'alle nousta. No, aamulla kävin, kun fiilis oli hyvä, oli saanut treeneissä hikoiltua ja muuteki olo tuntui hyvältä. 1,9kg tullut vk 19 loppupuolella, eli reiluun viikkoon 200g lisää :) Elikkä varmaan ihan normaali tahdilla mennään :) Mulla auttaa hiilarihimoihin ihan normaalistikin se, että päivän molemmilla ruuilla on myös hiilaria tarjolla.
 
En ole toviin käynyt puntarilla, mutta viimeksi painoa oli tullut noin 2 kiloa lisää. Tästä tosin on jo kolmisen viikkoa (nyt 17+4), joten eiköhän se paino ole noussut siitä taas. Toisaalta en jaksa huolestua raskausaikana saaduista kiloista, kun nyt näyttävät kuitenkin pysyvän suht kurissa. Olen vähentänyt makean syöntiä, ettei elokuussa sylissä ole vauvaa, joka haluaa maidon sijaan sokerivettä :grin
 
Mulle on tullut näiden vajaan 17 viikon aikana 2-2,5 kg, mikä ei ole mun mielestä mitään vakavaa :) Olen yrittänyt pitää syömiset kohtuudessa ja välttää herkuttelua, ja tuntuu toimivan ihan hyvin.
 
Mulla nous ihan alkuun 3kg paino, siis jo ennen ekaa neuvolaa. Siitä tippui sit kilo pois ennen tokaa neuvolakäyntiä ja nyt on kuukauden pysynyt siinä. Eli 2kg tullut lisää, rv16+5. Tosin mulla todella tiukka tavoite että max 6kg tulis joten eipä se voi paljoa noustakaan. Vielä ei oo tarvinnu herkuttelua jättää ja oon voinu syödä normaalisti. Eli ruokavaliossa on sit kiristämisen varaa jos paino alkaa nousta reilummin. Mä oon käsittänyt et hoikille ihmisille tulee herkemmin raskauskiloja ja sit ylipainoisille ei mielellään saiskaan tulla paljoa. Siksi itellä just tuo aika tiukka tavoite kun on jo valmiiksi ylipainoa ja selkäongelmiakin. :)
 
Hemma, oli itsekin pakko mennä kokeilemaan tuota :grin ja toki antaahan tuo "hupi" myös varmasti ihan järkevääkin tietoa, jos ei yhtään ole kartalla, kuinka paljon painoa olisi "saanut" noussa mihinkin viikkoon mennessä.
 
Mulla nousi paino alussa heti nopeasti 5kg ja nyt pysynyt kuukauden about samassa painossa. En liiemmin vielä huolestu koska tiedän tasan tarkkaan mistä painonnousu johtuu: kolme raskauden ensimmäistä kuukautta jäi liikunta pelkkään kävelylenkkeihin (ennen salilla 5krt/vko) ja normaali ruokavalion mukanen ruoka ei maistunut yhtään. :/
Nyt siis viikot 16 + 4 ja onneksi nyt päässyt takaisin salille ja normaaliin ruokavalioon. :)
 
Mulla ekasta neuvola punnituksesta tullut vain 1.8kg mutta masu on jo aika iso ja mikä parasta, mun takapuoli on kasvanut! :) siis oikeesti oon ilonen isommasta takalistosta kun se jossain vaiheessa pääsi kuihtumaan ennen raskautta kun laihduin :D normaalipainoinen olin mutta en haluaisi että paljon tulisi kiloja, max 13kg kuulostaa hyvältä :)
 
Takaisin
Top