Painon nousu

Hilla83

Vauhtiin päässyt keskustelija
Miten on muilla tullut painoa lisää?
Mulla nousi paino ekalla kolmanneksella 2kg, mutta nyt on lähteny kilo taas pois.. Eli nyt viikkoja 15 + ja yhteensä vain kilo tullut lisää. Ruoka ei vaan maistu ja jos jotakin innostun syömään niin maha on heti täynnä.

Onneksi kaikki sanoo, että vauva kyllä ottaa tarvitsemansa eli ei ole sillain hätää, jostain varavarastostahan se ravinto sitten menee. Maha on kyllä kasvanut!

Toinen syy varmaan "laihtumiseen" on se, että nykyään sitä katsoo niin tarkkaan mitä suuhun laittaa eli enemmän vihanneksia, hedelmiä ym. Roskaruokaa ei edes tee mieli ja siideriä kun ei enää juo.
 
2-3kg täällä. Ruoka maistu niin kovin ensimmäisellä kolmanneksella että meinasi ruveta ihan itkettämään. Ensimmäisellä neuvola kerralla painoa oli noin 2kg lisää ja toisella +400g. Mut ensimmäisellä kerralla mulla oli farkut jalassa ja toisella kerralla minishortsit ja toppi. Pitäisi oppia välttämään herkkuja ja mäkkiruokaa.
 
Mulla on noussut 100g paino, nyt menossa 16viikko. Ihmettelen kyllä, koska niin paljon on vedetty herkkuja täällä, että ihan pelotti mennä neuvolassa vaa´alle :) Nyt täytyy kyllä tosissaan alkaa syömään terveellisemmin tai muuten tämä varmasti kostautuu vielä.
 
Mulla on paino laskenut n. 2-3kg siitä mitä se oli ennen kun kävin ekaa kertaa neuvolassa ja nyt on viikkoja 15+1. Neuvolantäti kauhisteli viime käynnillä että enkö mää syö tarpeeks, mutta nykyään tulee syötyä paljon pienempiä annoksia kerrallaan ja paljon enemmän kasviksia ja hedelmiä mitä ennen (vois niitä kyllä syödä vieläkin enemmän mitä nyt...). Muuten olen suhteellisen tyytyväinen syömisiini, mutta karkin syöntiä pitäisi kyllä vähentää huomattavasti. Lopetin 2,5 vuotta sitten tupakanpolton ja olen syönyt sen jälkeen enemmän karkkia mitä laki sallii. :S Pidin välissä vuoden karkkilakonkin, muttakun lakko loppui alkuvuodesta alkoi karkki taas maistumaan entiseen tahtiin...
 
Paino nousi siinä heti alussa noin pari kiloa, mutta viime neuvolareissulla oli jo puoli kiloa tippunut. Etomisvaiheen jälkeen mulle on kyllä ruoka maittanu ja himotuksen kohteet on vaihdelleet, esim. nyt mulla on villitys yhteen ruottalaiseen näkkäriin ja parsakaaliin:D Ylipäätänsä terveellinen ruoka on maistunu (kasvikset!!), mutta kyllä tuota on tullu välistä herkuteltuakin, (esim. eilen värkkäsin amerikkalaisia pannareita).  En oo koskaan omistanu vaakaa, mutta nyt päädyin semmosen tilaamaan (Hello Kitty-vaaka Hobby Hallista), haluan pikkusen seurata tuota painon kehitystä, mihinkään valaskuntoon en halua turvota, tulis ällön kalliiksi uusia vaatekaappi(=huone) runsaiden ylikilojen takia.
 
Kiitos vastauksista, tämähän on siis vallan normaalia ettei niitä kiloja kerrykkään vasta kun myöhemmin. Ei tarvi alkaa siis väkisin mässäämään
 
Mulla on nyt viikkoja 17+1 ja kiloja on tullut melkeen 5,5 kg. Nälkä on ollut;) En saanut neuvolassa kuitenkaan huutia, koska lähtötilanteeni oli hoikka. Täytyy toki seurata, ettei se ala liian nopeasti nousta. 
 
Viikkoja 15 ja paino noussut noin 2 kg. Lähtötilanne on ylipainoinen, joten nyt saa painonnousu loppua. Koko pahoinvointivaiheen myö oksetti salaatit, kasvikset, rahka jne. terveellinen ruoka, jota rakastin ennen raskautta. Mieleni teki suolaista ruokaa, juustoa ja kaikkea ei niin terveellistä. Onneks tuo on takana ja nyt suorastaan himoitsen rahkaa, mansikoita, mustikoita, salaatteja, keittoja. Nyt maistuu terveellinen ruoka.
 
koti vaa'an mukaan on tullu kilo lisää, mut neuvolas eivät viimeks kattoneet, saapi nähä kattovatko maanantaina.. iltasin on kyllä sen näkönen ku viikkoja olis enemmänki ku 14..
 
Itellä paino laskenut melkein 4 kg sitten lähtöpainon, kiitos pahoinvoinnin, joka esti tehokkaasti yritykset syödä. Tosin lähtöpaino oli hienoisesti ylipainoinen, joten ehkä ei oo ihan kauheen paha juttu. Karkit alkaneet taas valitettavasti maistua.. Sittenhän se nähdään, kuinka paljon pukkaa lisää painoa kun viikot etenee.
 
Viikolla 13 kävin viimeeksi neuvolassa ja silloin oli paino noussut 2kg. Nyt olen ollut kesälomalla muutaman viikon ja on tullut hieman mässättyä, joten reilun viikon päästä lähestyvä neuvola pelottaa. Toivon, ettei paino ole kolmessa viikossa aivan mielettömiä noussut. Kuten wissen mainitsi, iltaisin näyttää kuin raskaus olisi jo pidemmälläkin.. Itseäni ainakin turvottaa vatsasta raskauden aikana todella helposti, tosin turvottaa muutenkin, jos syö esim. paljon hiilihydraattipitoisia ruokia. Nyt koitan panostaa enemmän tuohon terveelliseen ruokavalioon, jottei kiloja tulisi liikaa. Kuuluuhan niitä toki tulla, eikä varmaan kannattaisi liikaa stressata, mutta jotenkin tuo kasvava vatsa tuntuu tässä vaiheessa kovin oudolta, kun aina on tottunut olemaan suht hoikka ja ensimmäistä odotan. Ehkäpä siihen pikku hiljaa sopeutuu. :) Jotenkin olisi kivempi, jos se näkyisi ihan "kunnolla". ;)
 
Mulla on tullut painoa vähän laskutavasta riippuen n. 2-3kg. Ekasta neuvolasta kolmanteen neuuvolaan oli tullut 1,6kg.
 
Mulla ei aluksi noussut paino, vaikka söin aika normaalisti. Ehkä normaalia enemmänkin. No sitten alkoi loma ja alkoi tapahtua. Oikeastaan viikosta 13 viikkoon 15 paino nousi 3 kiloa ja on nyt ollut siinä. Tuntuu että maha on koko ajan täynnä, mutta kyllä mä olen sinne ruokaa laittanutkin, että ei ihme... Samalla mahakin pumpsahti esiin, ei vain kohdun kohdalta, vaan aika ylhäältä asti. Taitaa olla outo anatomia mulla ;) Entiset farkut ei enää mahdu ja kai siitä pitää olla vaan iloinen. Kerrankin hyvä syy!
 
1,8 kg tullu lisää si lähtöpainon, ja kyllä sen huomaa! vatsa on kasvanu aikas mahdottomasti, on enää turha yrittää salailla tätä raskautta!
 
ekasta neuvolasta kolmanteen oli lähteny puol kiloo, terveydenhoitajan mielestä se oli huono juttu, mut minkäs sille voit et jos syöt aamulla niin saat lahjottaa ne vessanpöntölle, ja päivällä mielestäni syön ihan hyvin.. työssä toki saa liikuntaa jonkin verran..
 
Mulla kanssa paino tippunut alkupainosta melkein kilon verran, mutta neuvolassa sanottiin sen olevan aivan normaalia :) Paino joko alussa nousee tai laskee. Eiköhän se tästä vielä ehdi nousta, maha on ainakin jo pyöristynyt ja vauvalla kaikki hyvin :)
 
Miulla ei ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen ole paino juurikaan noussut eikä laskenut, pysynyt aika samoissa. Eka neuvola oli 8+1 ja nyt on menossa 14+3. Pelkäsin kyllä, että ois paino noussut ihan kauheesti, ku on kaikki roskaruuat, sipsit ja karkit maistunut kyllä.. :/ Mut sit taas sen vastapainoks ns. "kunnon ruoka" ei oo oikein maistunu isoina määrinä, oon sit syöny tyyliin jonku hedelmän tai jonku aina iltaisin ja välipalaks, ja toisaalta vaikka oon noita herkkujakin syönyt, niin sitten oon syönyt harvemmin kun ei oo maistunut ja tuntuu, että maha tulee hirveen nopeesti täyteen! Ja turvottaa tietty, nii sekin vie sitä ruokahalua pois ku ei haluais sillä syömisellä yhtään turvonneempaa oloa.

Siitä huolimatta 12+3 ultrassa vauvalla oli kaikki oikein hyvin, vastas päivälleen viikkoja ja mahakin on kyllä kasvanut, että kyllä se sit varmaan jostain pehvasta ja reisistä ottaa tuota rasvaa ravinnokseen tai jotain.. :D
 
En ole kaynyt vaa-alla sitten viikon 8. Silloin jo oli pari kiloa tullut. Pahoinvointiin auttoi aluksi vain syominen ja epatoivoissani sit soin vaikkei ollut nalkakaan. Onneksi se on helpottanut. Mulla on aiemmilla keikoilla tullut n 13 kg lisaa ja niista 10 jaanyt synnarille. Loput onkin sitten vaatineet aikaa ja vaivaa lahteakseen, mutta oon molemmilla kerroilla kerinnyt nollaamaan tilanteen ennen uutta raskautta. (Ja nyt sit taas uudelleen..)
 
Nyt on viikkoja 17+1 ja paino on noussut tasan 2 kg. Jotenkin olen yllättynyt, että olen päässyt näin vähällä. Olisin kuvitellut nettoavani kiloja helpommin. BMI ennen raskautta 20.
 
Mullakin oli BMI 20, mutta mulla on tullut painoa melkein 8 kiloa jo, nyt 20+6. Mahakin on kyllä ihan selkeä raskausmaha (kuva masukuvissa). Muuten tykkäänkin mahastani mutta huomenna on eka työpäivä kesäloman jälkeen ja sovittelin tossa työpaitojani, jotain housujakin pitäisi keksiä jalkaan, itku meinasi tulla kun näytän työpaidassani hirveältä. Se ei imartele sitten yhtään. Muutenkin harmittaa ihan hirveästi mennä töihin ja sitten näyttääkin vielä ihan kamalalta.
 
Takaisin
Top