Mulla oli lähtöpaino ekassa terkkarissa 80kg ja BMI 30. Tiesin itsekkin ettei painoa juuri tarvitse kertyä, joten eipä mulle terkkarit siitä hirveesti sitte marisseet.
Nyt RV 30+6 ja painoa tullu 10kg. Olen itse todella tyytyväinen!!! Perheen muut naiset ovat ekassa raskaudessaan olleet VALTAVIA, oli lähtöpainoa sitten normaalisti tai liikaa.
Raskausdiabetes todettiin ja sen jälkeen jätin herkut pois. Diabeteshoitajan kehoituksesta vaihdoin vielä sokerin makeutusaineeseen ja tarkistin ateriarytmin (mikä käytännössä tarkoittaa, että olen koko ajan syömässä jotain, jotta verensokerit pysyy tasaisena). Sokerit ovatkin nyt pysyneet hyvin hallinnasa, enkä tarvitse insuliinihoitoa. Viime viikon ultrassa vauvan kokokin meni vain hieman keskikäyrän yläpuolella, joten kohdussa kaikki hyvin ja sehän se on pääasia =)
Nyt vaan pitää jaksaa olla tiukkana vielä viimeiset 9 viikkoa!
Painon nousua ei omasta mielestäni kannata hirveästi murehtia raskauden aikana, varsinkaan jos ei syö järjettömän paljon makeaa ja pystyy hiemankaan liikkuumaan. Painon nousu on hyvin yksilöllistä, toisilla johtuu nesteen kertymisestä, toisilla hormoneista. On aina ikävää kuulla kokemuksista, jossa koko ihana odotusaika on mennyt pilalle, kun terkkari tuijottaa vain painoa ja napisee. Minusta on aina hieman ammattitaidotonta, jos ei osata katsoa kokonaisuutta.
Ainoa mikä jännittää on se, että kuinka hyvin saan pudotettua ylipainon ennen seuravaa raskautta (jonka toivon seuraavan vuoden sisällä tämän synnytyksestä), jotta olisi pienempi riski sairastua uudelleen raskausajan diabetekseen. Imetysaikana kun ei saisi laihduttaa.. En missään nimessä halua pudottaa painoa pienokaisen kustannuksella, jos maidontulo lakkaa. Mutta olen ajatellut lisätä roimasti liikuntaa ja korvata menetetyn energian syömällä vielä roimemmin. Lihas on kuitenkin se, joka rasvaa polttaa ja mitä enemmän lihaskudosta, sitä parempi aineenvaihdunta ja rasvanpoltto.
Ensin kuitenkin katsellaan tämä raskaus loppuun ja odotellaan jälkitarkastukset ;)