PAINON NOUSU

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja keke85
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mulle lääkäri sano tokassa ultrassa että pitäs jättää kaikki turha pois etten vetäs liikaa kiloja itteeni ku pojka jo siin vaihees oli aikas iso ultran mukaan ja matkaa oli viel ennen synnytystä mutta neuvolassa ei mitää onneks moitittu..

Kilojen kertyminen on hieman huolettanut. Siis sen kannalta että niitä kiloja ei ole tullut. Alussa paino laski kolmisen kiloa ja nyt viikoilla 24+6 on tullut vajaa kaksi kiloa takaisin. Jes..

Aimee, onko sulla lähtöpaino millanen? Jos oot normaali- tai ylipainoinen niin ei varmasti mitään hätään. Minä ylitin lähtöpainon vasta muistaakseni 34. raskausviikolla, ja äippäpolilla ei oltu tästä vähääkään huolissaan. Erikoislääkäri sanoi vaan, että länsimaissa liian vähäinen painonnousu on erittäin harvoin ongelma sikiön kasvulle, että ne aliravitsemuksesta johtuvat raskausongelmat on lähinnä kehitysmaiden tai esim. anorektikkojen pulmia.

Mulla tuli ekassa raskaudessa se 20+ ja toisessa 12.  Joskin sillon kun esikoista odotin oli lähtöpainokin tosi alhainen.  Lopputulos oli kummallakin kerralla sama, eli painoin saman verran.  Nuo esikoisen kilot ehti kyllä siinä välissä lähteä pois mutta kun imetys sitten loppui kuin seinään 9kk kohdalla niin enpä osannut hillitä syömistäni sitä silmällä pitäen vaan sain kivan määrän kiloja itteeni.  Vaan eipä tuon väliä.  Monta muutakin asiaa tähän kroppaan tullut jäädäkseen raskauksien myötä joten ei ne lisäkilot maailmaa kaada.

Nyt viikkoi on 21+3 ja kiloi on tullu noin 4 kg. Vielä oon tavoitteessani, mutta saas nähä miten käy ;)

milli79 kirjoitti:
Mulla on viikkoi ny 17+2 ja kiloi on tullu sellaset 3,5 kg. Toi pienehkö luku on ainoastaan sen ansiota, että sairastelin koko 10-11 viikot ja mikään ei pysyny sisällä, ei ruoka eikä juoma ja olinkin 4 päivää sairaalassa tiputuksessa =\ Onneks me molemmat selvittii siitä hienosti ja nyt kaikki taas hyvin! Tavoitteena olis saada painonnousu pysyyn kokonaisuudessaan siinä 10 kg tietämillä, mutta vähä epäilen et onnistuis...

Mulla nyt 22+6, painoa tullut 3 kg. Lähtöpaino on normaali, mutta odotettavissa on turvotuksia:) Meinaa, ettei tarvi paljon syödä suolasta, kun seuraavana aamuna ei mee kädet nyrkkiin:) Auts.

Kumma juttu mutta esikoisen kanssa oli rv 40 tullut sen 25kg lisää, ja kun kotiuduin, oli vatsa pienempi ja olin hoikempi mitä koskaan aikaisemmin. Nyt odotan kaksosia ja rv 31 painoa tullut ainoastaan 3kg, ja olen ollut jo yli kuukauden vuodelevossa ja tuntuu että koko ajan olisi nälkä. Lääkäri kysyi syönkö ollenkaan? tottakai, olisin koko ajan vaan jääkaapilla :D mutta kaksoset ovat molemmat hyvin kasvaneet vaikkei minulla painoa paljoon olekkaan tullut. Vatsa on myös valtava,luulis että painoa olis enemmän tullut, mutta ei.

Minulla nyt viikkoja 18+3, ja 4.5 kg on tullut painoa lisää. Ajattelin ensin, ettei se nouse mihinkään, mutta onhan sitä painoa vähäsen kertynyt...

Lähtöpainoni oli normaali, 157cm/53kg ja viikoilla 28+4 ja painoa oli 54,5kg, mutta enää en jaksa ottaa stressiä kun vauva kasvaa kuitenkin keskikäyrällä ja kummatkin ollaan terveitä :) . Viikkoja on nyt 30+3 ja vauvan painoarvio 1540g, taitaa mennä suoraan pikkuiselle kaikki :D  Saanpahan laittaa rahani äitiysvaatteiden sijasta vauvaan mikä on ihan mukava juttu.

Tsemppiä kaikille!

Odotan ensimmäistä ja itselleni kävi niin, että kun "normaalisti" kaikki aikani on kulunut kahden heppani parissa, sen jäätyä hyvin varhaisessa vaiheessa, jäi kyllä liikkuminenkin. Olen nyt rv 34 ja kiloja on kyllä tullut aika  paljon, reilu 20kg. Silti minusta tuntuu ihan hyvältä, enkä ole kärsinyt mistään kummemmista kivuista tai rasituksista, turvotuksesta kylläkin.

Neuvolassa olen sitten saanut joka ikisellä kerralla kuulla enemmän kuin tarpeeksi painonnoususta nuorelta terkkariltani ja suoraan sanottuna tämä on ennen kaikkea ärsyttänyt minua. Kohtu on kasvanut kokoajan tasan keskikäyrällä ja muutenkin verenpaineet ja varsinkin sokeriarvot ovat olleet todella hyvät. Lääkäri sanoi jo ensikäynnillä, että minulla on varmaankin raskausajan diabetes, mutta kappas vain, sokeriarvot olivatkin neuvolan mukaan "aivan loistavat", todella alhaiset... Nyt kun on enää niin vähän viikkoja jäljellä, en toki pyri lihottamaan itseäni, mutta en ajatellut millekkään laihdutuskuurillekaan ryhtyä. Itsepä kilojeni kanssa elän ja oman kroppani tuntien, kunhan saan nämä nesteet liikkeelle ja itseni myös, paino kyllä tippuu. Ja eikös se imetyskin hieman "laihduta"? emoticon

Mulla on vasta näin alussa 6+1 ja kun ei oo pahoinvointii ollenkaa vaa koko ajan hirvee nälkä nii kiloja tullu jo joku 4. O_O Voi johtua myös kovasta turvotuksesta ku näytän mahasta päätellen olevani 5 tai 6 kuulla. Sokeria ei tuu kyl hirveesti syötyä vaan enemmä suolaisia ruokia. Nyt pitäs alkaa jo vissiin vähän kattomaan että mitä sitä napaansa vetelee. 

Mulla oliylipainoa jo ennen raskautta (BMI n. 29), ja neuvolatädin mukaan suositeltu maksimipainonnousu olisi 6-10kg. Mulla pysyi paino tosi hyvin hallussa puoliväliin asti, mutta sitten vähän repahdin herkuttelemaan... Painoa tuli loppukolmanneksella n. 7kg, yhteensä 11kg. Nyt, VIIKKO synnytyksen jälkeen, painoni on vain 1kg enemmän kuin raskauden alussa. Suurin osa painosta olikin siis, vauvan lisäksi, nestettä! Olispa kymmenen kilon karistaminen aina näin helppoa ja nopeeta ;)) 

Melancolique kirjoitti:
Minulla nyt viikkoja 18+3, ja 4.5 kg on tullut painoa lisää. Ajattelin ensin, ettei se nouse mihinkään, mutta onhan sitä painoa vähäsen kertynyt...

Tähän tosiaan tullut nyt lisää 2.5 kg, eli yhteensä 7 kg tähänastisen raskauden aikana. Olin ennen raskautta selvästi alipainoinen, joten kyllä noita kiloja saisikin vähäsen kertyä.

Raskauteni on nyt kestänyt 39+3 viikkoa ja lähtöpainoni oli noin 75.5kg ja nyt kiloja on kertynyt ihan kiittettävästi elikkä 19 kiloa tuhon lisää. Ja joka viikko tulee 1.5 kiloa lisää. Kiva jos menee raskaus sen pari viikkoa yli ja joka viikko 1,5kiloa lisää ni aika paljon kaikkiaan noita raskaus kiloja kertyy.
No mutta kaikki nämä kilot vain oman pikkuiseni tähden ja ehkä vähän myös itseni, koska kaikki arvot ja paineet pysynyt koko raskauden ajan hyvänä ja ei sokerirasitus testissäkään mitään ilmennyt niin olen antanut karkki himoilleni ihan suosiolla vallan. :)
Sittenpähän itse niitä kiloja saan alkaa karsimaan oikein kunnolla kun imetyskin loppuu.
Turhaa stressiä ei kannata raskaus kiloista ottaa. En ota ainekaan minä. :)

Heijssan kaikki! Lueskelin näitä juttuja,sillä painon nousu on ollut taas mielessä koko odotuksen ajan, halusi tai ei. Ensimmäisessä raskaudessa tuli noin 14-15 kg, olin hoikassa kunnossa ennen raskautta ja kilot jäivät suurimmaksi osin synnärille. Liikuin myös tosi aktiivisesti ja vauva oli pitkä ja hoikka. Toisessa raskaudessa kiloja 37+3 tullut noin 15 ja liikunta jäänyt vähemmälle mm runsaiden suppareiden vuoksi.. Kaipa nämäkin kilot lähtevät pois, lisää ei tarvitsisi tulla, kun aloitus paino oli muutaman kilon enemmän, kun aiemmassa raskaudessa. Lihas ja kestävyys kunnon takaisin saavuttaminen vienee aikaa. Stressiä en kuitenkaan suostu ottamaan asiasta, vaikka varaneuvolan täti oli kauhistunut viikossa 1000g noususta.. sokereita ei kummassakaan raskaudessa ole tutkittu ja kaikki arvot olleet mukavasti. Ei parane stressata aiheesta!

Mulla oli lähtöpaino ekassa terkkarissa 80kg ja BMI 30. Tiesin itsekkin ettei painoa juuri tarvitse kertyä, joten eipä mulle terkkarit siitä hirveesti sitte marisseet.
Nyt RV 30+6 ja painoa tullu 10kg. Olen itse todella tyytyväinen!!! Perheen muut naiset ovat ekassa raskaudessaan olleet VALTAVIA, oli lähtöpainoa sitten normaalisti tai liikaa.
Raskausdiabetes todettiin ja sen jälkeen jätin herkut pois. Diabeteshoitajan kehoituksesta vaihdoin vielä sokerin makeutusaineeseen ja tarkistin ateriarytmin (mikä käytännössä tarkoittaa, että olen koko ajan syömässä jotain, jotta verensokerit pysyy tasaisena). Sokerit ovatkin nyt pysyneet hyvin hallinnasa, enkä tarvitse insuliinihoitoa. Viime viikon ultrassa vauvan kokokin meni vain hieman keskikäyrän yläpuolella, joten kohdussa kaikki hyvin ja sehän se on pääasia =)
Nyt vaan pitää jaksaa olla tiukkana vielä viimeiset 9 viikkoa!
Painon nousua ei omasta mielestäni kannata hirveästi  murehtia raskauden aikana, varsinkaan jos ei syö järjettömän paljon makeaa ja pystyy hiemankaan liikkuumaan. Painon nousu on hyvin yksilöllistä, toisilla johtuu nesteen kertymisestä, toisilla hormoneista. On aina ikävää kuulla kokemuksista, jossa koko ihana odotusaika on mennyt pilalle, kun terkkari tuijottaa vain painoa ja napisee. Minusta on aina hieman ammattitaidotonta, jos ei osata katsoa kokonaisuutta.
Ainoa mikä jännittää on se, että kuinka hyvin saan pudotettua ylipainon ennen seuravaa raskautta (jonka toivon seuraavan vuoden sisällä tämän synnytyksestä), jotta olisi pienempi riski sairastua uudelleen raskausajan diabetekseen. Imetysaikana kun ei saisi laihduttaa.. En  missään nimessä halua pudottaa painoa pienokaisen kustannuksella, jos maidontulo lakkaa. Mutta olen ajatellut lisätä roimasti liikuntaa ja korvata menetetyn energian syömällä vielä roimemmin. Lihas on kuitenkin se, joka rasvaa polttaa ja mitä enemmän lihaskudosta, sitä parempi aineenvaihdunta ja rasvanpoltto.
Ensin kuitenkin katsellaan tämä raskaus loppuun ja odotellaan jälkitarkastukset ;)

Ei sitä puntaria oikeesti tartte kytätä! Kyllä ne neuvolan tädit napisee ja antaa napista. Ne kyttää sitä 12.5 kiloo, joka on "normaali" painonnousu yleensä. Mutta ihmiset on erillaisia. Pitää ottaa oma järki käteen. Mulla on monta ystävää joille on tullu 20+ kiloo raskauden aikana ja saanu ne pois, tosi hoikkia kaikki. Ainoo mikä siinä on riski on se raskausdiabetes ja suurikokonen lapsi. Mutta jo pelkästään valvomalla sokerin syöntiä, siitä riskistä pääsee. Ite en oo koskaan tykänny paljoo makeesta, mutta sitten tietysti nyt raskauden aikana vetelen sitä ihan hillittömästi...

Mulla viikkoja 20+5 ja kiloja kertyny n. 6kg. Söin todella huonosti ensimäisellä kolmanneksella, paljon karkkia, jota yleensä en syö. (Ja olin ylipainoinen raskaaksi tullessa).
Pitkään teki kauheasti mieli rasvaista ruokaa. Eikä oikein koskaan jaksanut tehdä mitään kunnon ruokaa ite, joten se oli aina sitten sitä pakastepizzaa. Kasvikset unohdin kokonaan pariksi kuukaudeksi.

Sitten kroppani kertoikin minulle, että nyt riittää! Yhtenä aamuna (toisella kolmanneksella) tuli sairaan paha olo, kun edes ajattelin sitä pizzan syömistä aamupalaksi. Ja tuli ensimäinen oksennus koko raskausaikana. Sitten päätin, että ostan niitä kasviksia ja vihanneksia ja hedelmiä, ja ai että ne maistuikin hyvältä :)

Nyt on vaikea kuvitella, että edes maistaisin mitään rasvassa tihkuvaa pizzaa, vaikka mies niitä edelleen vetelee mun nenän edessä innolla.

Mulla on nyt viikkoja 33+2 ja kiloja on tullu reilut 16-18 kiloa jopa..
Lähtö paino oli ekassa punnituksessa 51kg
Huonosti olen itsekkin syönyt alkuraskaudessa ja nyt loppuraskaudella myös..

Ymmärtääkseni se painon nousu on niin yksilöllistä, ettei kilojen tuloa/tulemattomuutta oikein voi vertailla odottajien kesken. Itsellä rv 24+5 eikä ole tullut kuin 3kg painoa lisää, siltikin vauva ja maha on hyvin kasvanut jne. ja hoitaja on ollut sitä mieltä että sopivaa on ollut vaikka välillä hiukan laskenut ja sitten taas hiukan noussut. Ja lähtöpaino on ollut "normaali", ei yli- eikä alipainoa.

Mulla on painoa kertynyt suhteellisen vähän kuitenkin (rv 34+1), viime neuvolassa +10kg. Neuvolatäti ei ole yhtään huolissaan kun ottaa huomioon että odotan kaksosia.

Välillä on tullut kyllä herkuteltua niin paljon että olisin uskonut suurempaan painon nousuun. Eipähän ole paljon pudotettavaa synnytyksen jälkeen. :)

Takaisin