Paino

Aattolapsi

Vasta-alkaja
Hei!
 
Onko muita jolla painon nousu saa aikaan ahdistusta!? Mulla lähtö paino n. 75 kg ja
nyt jo tullut n. 3-4 kg ja kohta vaihtuu kymmenluku. On siis 10 vko menossa. Jonkin verran ylipainoa lähtötilanteessakin joten pelkään todella, että paino karkaa käsistä. Ruokailutottumukset on tervelliset. Pahoinvointia on ollut paljon ja siihen on auttanut syöminen, mutta en siis syö mitään herkkuja mahdottomasti tms. Ihan kotiruokaa, paljon salaattia, hedelmiä jne. Karkkipäivä kerran viikkoon. Eniten pelottaa, että miten neuvola suhtautuu asiaan. En mitään saarnoja halua. Mun suhde painoon on ollut ongelmallinen joten asiahan on korvien välissä.
 
Just tulin neuvolasta.. Ja kohta pamahtaa painon kanssa kymmenluku taas. Hiukan harmittaa, että painoa tullut niin paljon, mutta hermoilen asiaa sitten vasta kun vaavi tullut ulos.. Tällä hetkellä kiloja tullut 14 lisää.. Ja kun lähtöpainokin oli hieman ylle "sallitun" rajan, niin nyt todella turvonnut olo.. Mulle tuli alkuraskaudessa kanssa paljon painoa lisää.. Osin johtui siitä että lopetin tupakanpolton. Tästä sitten aineenvaihdunta hidastui.. Välillä siis ahdistunut olo, mutta toivon että lähtisi helpolla pois.. Odotan innolla, että pääsisi vähän vaunulenkeille..[:)] Ja sitten sitä aikaa, kun saa alkaa laihduttamaan.. Kerrankin näin päin...[:D]
 
Täällä on nyt tullut kaikenkaikkiaan painoa 20 kg ja kymmenluku on jo kahteen kertaan vaihtunut... Lähtöpaino n.65 eli nyt mennään siinä 85 kg. Jossain vaiheessa painonnousu ahdisti kovastikin kun tuntui että vaikka miten yritti terveellisesti syödä niin sitä vain tuli. Ja näin loppuvaiheessa turvotus tekee osansa jota yrittänyt helpottaa veden juonnilla ja ananaksella.. Itsellä alko paino nousta heti plussauksen jälkeen mikä luultavsti johtui tupakan polton lopettamisesta ja siitä että päästin itseni helpommalla kuntoilussa [:D]. En enää rehkinyt salilla niin paljoo ja lenkit muuttui myös rauhallisemmiksi.. Jotenkin sitä pelkäs että jotain sattuu vaikka kuntoiluahan voi alussa samaan malliin jatkaa, joskin vaaralliset lajit syytä unohtaa.

Mutta siis painoa on tullut mikä tasasesti kerääntynyt joka paikkaan, ei pelkästään tuohon mahan kohdalle [8|]. Neuvolassa ei kuitenkaan olla missään vaiheessa oltu huolissaan tästä vaan th on lähinnä hymyillen tuuminut että jospa se siitä tasoittuisi [:D]. Viimeseen kuukauteen en ole niinkään jaksanut stressata koska kohta pääsee tosiaan vaunulenkeille (jos tämä vauva nyt ikinä haluaa nahkayksiöstään pois muuttaa ) ja uskoisin että paino siitä lähtee laskuun.. Se kyllä tällä hetkellä stressaa että onko vauva myös kasvanut liian isoksi kun ei ole mitään kokoarviota tehty. [8|]

Liikaa stressiä painosta ei kannata kuitenkaan ottaa koska se niin paljon vaikuttaa yleiseen mielialaan mutta tottakai on hyvä katsoa mitä sinne suuhun laittaa. Herkkupäiviä kuitenkaan unohtamatta [:D]. Ja kuntoilu oman voinnin mukaan pitää myös kiloja kurissa.

Toivottavasti Aattolapsen pahoinvointi helpottaa, se on kyllä kurja kaveri mutta onneksi yleensä helpottaa alkuraskauden jälkeen. Onnea odotukseen! [:)]
 
Mulla taas on painon kanssa päinvastainen ongelma. Ennen raskautta olin normaali bmi:ssä vaikkakin alakantilla ja eipä ole juuri painoa tullut. Nyt kilo tai kaksi vaikka olen jo yli puolivälin.
Muilla kokemuksia tallaisesta ongelmasta?
Varmaan monille tällainen tilanne olisi ihanaa kun saa syödä niin paljon kuin huvittaa, mutta minulla on ainakin toisinaan ruokahalu hieman hukassa...
 
Mulle on tullut nyt n.5kg painoa ja rv 23+5
Neuvolan mukaan sopivaa tahtia ja tasaisesti noussut. Välillä tuntuu että ahdistaa ja välillä taas tuntuu että onko liian vähän tullut, kun ihmiset sanoo että "onpas sulla pieni maha, sillä ja sillä on paljon isompi vaikka se on samassa vaiheessa"
vaikka omasta mielestä tuo vatsa nyt niin pieni ole, ihan sopiva vauvapömppö. Ennen raskautta olin normaalipainoinen, vaikkakin omasta mielestä olisi saanut vähän hoikempikin olla. Mulla paino on kertynyt lähinnä ainoastaan vatsaan ja rinnat ovat kasvaneet.
Mutta kaikki kun on niin yksilöllistä, joillekin painoa tulee juuri sen verran kun vauva tarvitsee ja se häviää samantien synnytyksessä, toisille taas painoa tulee enemmän vaikka söisi kuinka terveellisesti ja liikkuisi. Mutta ei stressata sellaisia, sitä voi sitten taas kamppailla painon kanssa kun saadaan vauvat syliin! nyt nautitaan kaikki raskaudesta ja kesästä, eikö?
 
Heips korento, mulla hieman sama juttu ollut kuin sinulla. Tosin alkutilanteessa minulla oli hieman ylipainoa..viikolle 22 mennessä minulta oli pudonnut 3 kiloa, painoin siis sen verran vähemmän kuin alkaessani odottaa. nyt on tullut nuo 3 kiloa takaisin, eli painonmuutos kaikenkaikkiaan raskauden aikana on ollut +-0kg...nyt viikkoja on siis 35+3. Neuvolassa ei ole th ollut huolissaan sillä lapsi on kasvanut hyvin ja kun minulla tuota ylipainoakin hieman oli, niin th vain tuumasi että eihän se haittaa vaikka paino vähän tippuisikin. Nyt vain katsotaan miten loppuajasta käy, tiedä vaikka paino yhtäkkiä nousisikin rutkasti. Saas nähdä. Mut näköjään tuo painoasia on aivan yksilöllistä. Minäkin kuvittelin että varmasti painoa tulee ainakin 20kg, kun normaalisti nousee paino todella helposti, mut näköjään tuolle masuasukille maistuikin minun rasvavarastoni :D
 
Mulla oli lääkäri aika ja mainitsin sille tuosta painosta ja lääkäri vain totesi, että totta eihän sitä ole paljon kertynyt. Nyt mun pitää käydä parin viikon päästä uudestaan katsomassa josko paino olisi lähtenyt nousuun vai onko jotain vialla. Mielestäni nimittäin syön kyllä ihan hyvin. Ultrassa on kyllä todettu, että lapsi kasvaa hyvin ja lapsihan ottaa ensin kaiken sen ravinnon mitä tarvitsee, joten ne kilot olisi siten multa pois eikä lapselta.

Mutta nyt on tullut taas yksi kilo lisää. Toivottavasti jatkaa nousemistaan!
 
Aattolapsi, mulla myös oli lähtöpaino 75kg ja BMI lievän ylipainon puolella. Sitten oksensin 7 viikkoa, ja paino tippui useita kiloja, en nyt muista kuinka alhaalla kävi alimmillaan. Nyt kuitenkin viime viikolla neuvolassa meni rikki jo 90 kilon raja (90,3)... Mulle ei ainakaan neuvolan täti ole saarnannut yhtään. Toki kysellyt, että oonko syönyt kauheesti herkkuja, mutta kun toisilla tosiaan nousee se paino, vaikka söisi ihan terveellisestikin, niin mun neuvolatäti ainakin ollut sitä mieltä, että parempi syödä just niin paljon kuin hyvältä tuntuu, kunhan syö terveellisesti (karkkipäivän tietenkin saa pitää!) Nimenomaan hän on korostanut, että laihduttamaan ei saa raskaana ryhtyä, sen aika on sitten synnytyksen jälkeen.
Ja monet on sanoneet, että niille joille raskauskiloja helposti tulee, niin niiltä se sitten imetyksen aikana melko helposti lähteekin... Voi toki olla, että ovat vaan koittaneet lohduttaa, mutta toisaalta, hormonithan näihin painojuttuihinkin kauheesti vaikuttaa, joten voi se pitää paikkansakin.
Missään nimessä sitä painonnousua ei kannata stressata. Se tulee mikä tulee, osa jää synnytyssaliin, ja loput voi sitten lenkkeillä vauvan kanssa pois [:D]
 
Mulla on reilusti ylipainoa ja pelkään kans tuota raskauden aikaista painonnousua. Mutta nyt ainaki ensimmäisten viikkojen aikana paino on laskenut hieman. Että ainakaan vielä ei onneksi paino oo hirveesti noussut.

Mun ei oo päivän aikana kovin nälkä, joten syön ilmeisesti vähän liian vähän ja siksi paino tippuu. Mutta kun syö kerran kunnon aterian, pärjään sillä koko päivän.
 
Minulla oli BMI alussa 36 ja lähtöpaino 89kg nyt on paino tullut 9kg alaspäin vaikka en ole ollut edes pahoinvoiva[:-] Yrittänyt syödä terveellisesti ja liikkunut sopivasti, mutta ehkä tuo tiputus johtuu siitä kun painoa on niin paljon jo valmiiksi 30kg liikaa[&:]
 
Kyllä huolestuttaa. Ylipainoa on vielä kaksikymmentä kiloa. Minulla keskeytyi menestyksekäs laihdutus tähän raskauteen. On vähän ristiriitainen olo, koska halusin olla normaalipainoinen kun raskaudun. Mutta näin kävi ja sen kans on nyt sitten elettävä.
Ruokavalioni olen pitänyt samana kuin laihduttaessani (joka oli suht terveellinen), mutta enää en ole niin tarkka määristä. Vielä on paino pysynyt samana. Mutta pelottaa, että vaavin syntymän jälkeen olen taas yli satakiloinen. [&:]
 
Mulla tullut 19kg ja menossa rv 28
Paljon on siis tullut ja lisää tulee aivan varmasti.
Edellisessä raskaudessa tuli yhteensä 35kg ja nyt toivon että jäisi paljon alle tuon, vaan pahalta näyttää.
Jostain syystä mun aineenvaihdunta surkastuu raskausaikana täysin ja nesteturvotusta kertyy ihan jumalattomasti. Tottakai olisi toivonut että olisi nyt kakkosen kanssa ollut erilailla, mutta onneksi nyt sentään lohduttaa tieto siitä että kyllä se paino sitten putoaakin nopeasti. Viimeksi jäi 14kg laitokselle ja loput lähti alle puolessa vuodessa kokonaan ja siis ilman mitään super diettiä.
Normaali terveellinen ruokavalio on koko ajan ollut, joten minun kohdalla painon nousussa ei ole kyseessä se että antaisi luvan itselleen syödä miten sattuu.
Sokerit on ollut molemmilla kerroilla ok ja edellisessä raskaudessa lapsi oli 3400g ja syntyi täysiaikaisena.

Olen siis normaalisti pienikokokoinen/hoikka. pituus 163 ja normaali pano 53-55.
Tuskaahan tämä painon nousu on, niin henkisesti kuin varsinkin fyysisesti mutta onneksi se ei kuitenkaan ole vaarallista. Vai epämiellyttävää [:'(]
 
Mä laihduin ekan 8 viikon aikana (ennen ekaa neuvolaa siis) noin 1-2kg nyt rv 12+6 paino on tuosta neuvolakäynnistä noussut sata grammaa eli melko normaalia vaihtelua.. Lähtöpaino 82-83 eli ylipainoa täälläkin.. Vauvani kuitenkin ultrassa ihan normaalin kokoinen.. [:D] huh!!
 
On tätä painoasiaa tullut pohtineeksi useampaankin otteeseen, mutta en mä oikeestaan oo huolissani osannut olla, enkä kyllä kai ole vieläkään... enemmänkin tää tuntuu oudolta ja ajattelin jakaa tämän, jos vaikka muitakin ihmetyttäisi samanlainen tilanteensa :)

Mulla on siis ollut reilusti ylipainoa raskauden alkaessa, sitten ollaan siitä tilanteesta tiputtu -6kg ja edelleen oli tänä aamuna (rv 20) -5kg lähtöpainosta. Maha kyllä kasvanut, joten varmasti vauva on vaan käyttänyt mun vararavintoja hyödykseen :)
Ja siis ihan normaalisti, välillä enempi tai vähempi, oon syönyt.

Mutta näin täällä, minä jatkan mieluusti pienemmällä painolla ja isommalla mahalla tästäkin eteenpäin! ;)
 
Mullakin tuo alkupaino oli 85-86kg paikkeilla, joten ylimääräistä jo tarpeeksi.
Aloin keväällä jumppailemaan enemmän, ja aloin katsomaan vähän syömisiä.
Kahden ekan neuvola käynnin aikana paino putosi 3kg, nyt luulen että paino siinä 83.5kg paikkeilla,parhaimmillaan vaaka näytti 82kg. Nyt kesälomalla on tullut mässäiltyä kauheesti, mulla ensi viikolla tuo sokerirasitus. Mua hirvittää se että lapsesta kasvaisi tosi iso, pelottaa sitten synnytys kun siskolla molemmat lapset olleet yli 4kg reilusti.. Nyt kun olen taas töissä, täytyy alkaa vähän terveellisemmin taas syömään. Kävin tänään kävelyllä, se oli huomattavasti raskaampaa kuin aikasemmin. Katsotaan jos la aamuna menen body pump tunnille, että jaksaako siellä enää mitään tehdä. Siskokin kuitenkin laihtunut raskauksien aikana, silti lapset olleet isoja, mua hirvittää...

Neuvolan täti ollut tosi tyytyväinen kun paino alussa tippui:) Saa nähdä mitä se neuvolan vaaka taas näyttää 13.8 kun on seuraava käynti... Tuskinpa tää paino nyt enää tippuu, ku vauva kasvaa jo vauhdilla..
 
Ennen raskautta paino oli 57kg, mutta alkuraskauden pahoinvoinnin vuoksi tippui viiteenkymmeneenneljään. Nyt menossa rv 21 eikä painoa ole tullut takaisin päin kuin puoli kiloa, mitä en meinaa ymmärtää ollenkaan! Olen niin väsynyt että vain makaan kaiket päivät (olen sairaslomalla masennuksen vuoksi, eli en todellakaan juuri liiku), kaloreita ei luulisi kuluvan lähimainkaan yhtä paljon kuin niitä saan, sillä olen aika kova tyttö syömään.. Ruokahalu palannut moninkertaisena sen alun pahoinvoinnin jälkeen. Noh, toivottavasti nyt lähtee tuosta nousemaan.
 
minulle on tullut raskauden aikana tasan 2kg lisää painoa. Eli noin 200-400g viikossa ja neuvolassa sanottiin että painoa kertyy tasaisesti.

Minulla on myös yli painoa aika lailla reilusti, ja olen huolissani että synnytyksen jälkeen olen pelkkä muodoton pallo.
Liikun ja syön säännöllisesti.
 
ALKUPERÄINEN: luce

Pikka: mainitsit masennuksesi... Jos saa kysyä, niin mites raskaus ja masennus menee yksiin? Erästä ystävääni tässä mietin, sillä hän on samassa tilanteessa.
Onko esim. jotain mitä juurikin ystävän roolissa voisin hänelle/hänen kanssaan tehdä? Sinällään osaan suhtautua masennukseen ihan ok, ei siinä minusta mitään kauhistuttavaa ole. Raskaus vaan muuttaa ihan kaiken - tässä tapauksessa huonompaan vai parempaan?

Ja hei: jos et jaksa asiasta tässä avautua, niin ihan okei. :)


Hei, ei mitään, voin kyllä kertoa :) Ja tosi hienoa että välität ystävästäsi! itselläni heitä ei enää ole, mutta mies on kyllä hyvin tukena. Ihan pienet asiat voi auttaa, ainakin mulle tärkeintä on ollut että minua on kuunneltu, vaikka samoistakin asioista itkisin useaan kertaan. Ja se kun tietää että toinen ymmärtää, tai ainakin tosissaan yrittää. Ja toki sekin auttaa että "vapauttaa toisen paineista", jos hän vaikka joskus on niin allapäin että peruu menonne tms., niin ettei siinä tilanteessa syyllistäisi toista ohareista. Aiemmin kun niitä kavereita vielä oli, jouduin joskus viime tipassa perumaan leffaan tai kahville menoja kun tuntui että halusi vain itkeä rauhassa, niin nämä kaverini ottivat nokkiinsa ja siitähän tuli hirveä syyllisyys jo valmiiksi pahan olon päälle.

En tiedä oliko näistä nyt mitään apua, mutta kuuntelemisen taitoa ei voi liikaa painottaa :) Toivottavasti ystäväsi pärjää!
 
Mulla oli aloituspaino n.60 kg. Ja olen pituuteeni nähden normaalipainoinen/hoikahko. Nyt viikkoja 11+1 ja painoa on kertynyt jo kolmisen kiloa [&:] Olen yrittänyt liikkua säännöllisesti tai lähinnä olen käynyt kävelyllä vähintään joka toinen päivä.. Syönyt olen PALJON,mutta säännöllisesti ja terveellisemmin kuin ennen. Ei ole maistunut esim.roskaruoka jota ennen söin vähän liikaakin [:D] En ymmärrä kuinka sitä painoa kertyykin [&:] Ehkä se vain riippuu niin paljon ihmisestä.. Ja ruokahaluni ei kyllä ole missään vaiheessa huvennut,päinvastoin [:D] En ole kärsinyt edes pahoinvoinnista juuri ollenkaan..
 
Mulla oli lähtöpaino 52kg ja nyt 10kg on tullut pikku kakkosen raskauden myötä. Nyt painan sen verran kuin mitä esikoiselta painoin viimeisilläni vkolla 41+4. Silloin lähtöpainoni oli 47kg eli painoa tuli kaiken kaikkiaan 15kg. Ei näin lyhyeen varteen tietysti tarvitsisi ihan kauheasti painoa kertyä, mutta kyllä se paino sitten lähtee tippumaan. Esikoisen kanssa sairaalassa tippui jo 6kg.

En ottanut painosta mitään stressiä ja vasta kun tytär täytti vuoden päätin että nyt nää muutamat kilot lähtee. Pari viikkoa söin painonvartijoiden pisteiden mukaan, lenkkeilin ja kävin uimassa. Pari kiloa jäi jäljelle mutta siitä olin vaan tyytyväinen koska 47 kiloisena olin liiankin laiha!
 
Takaisin
Top