Paino, ravitsemus, radi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Punis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Missään tutkimuksessa ei ole osoitettu, että pieni määrä alkoholia silloin tällöin olisi millään lailla haitallista alkiolle. Suositus, että alkoholia ei juotaisi ollenkaan raskaana on, koska muuten monella saattaisi lähteä alkoholin käyttö lapasesta. Tämä tieto on siis peräisin neuvolasta. Ymmärrän tottakai, jos joku haluaa pitää nollatoleranssin. Itse en heihin kuulu. Syön myös esim. salmiakkia silloin tällöin.

Esimerkiksi Nina Kaminen-Ahola on tehnyt tutkimuksen, joka viittaa siihen, että alkoholin käyttö jo ennen alkion kiinnittymistä muuttaa solujen genetiikkaa ja myös aivoissa on havaittu poikkeamia. Koe on toki tehty hiirillä, mutta jokainen meistä voi tehdä kokeellista toimintaa sillä omalla pienokaisella. Vertailukohdetta vaan voipi olla hankala saada :rolleyes:.

Mulle on siis aivan se ja sama mitä ihmiset tekee omille penskoilleen, mutta väärän tiedon levittäminen on ihan perseestä.

Tuolla nimellä voi jokainen googlettaa tutkimuksen, mulla ei ole Flashia joten en saa sitä auki. Luin vain uutiset julkaisusta.

http://ketju-lehti.fi/aiheet/tutkimuksessa-tapahtuu/hiiria-ihmisia-ja-alkoholia/

Minä en ole mitään väärää tietoa levittänyt! Suomessa terveyden alan ammattilaiset ovat sitä mieltä, että raskaana voi juoda yhden alkoholiannoksen silloin tällöin eli esim. pienen tölkin siideriä tai 12cl mietoa viiniä. Kysyin tuota asiaa viimeksi raskaana ollessasi neuvolasta ja luotan täysin terveydenhoitajaani. Tuossa tutkimuksessa ei puhuta mitään määristä. Niin arvasin, että tästä tullaan vetämään herneet nenään! 2dl simaa on täysin turvallista juoda. Pikkasen vois käyttää maalaisjärkeä!

Suomessa terveyden alan ammattilaiset ovat sitä mieltä, että raskaana voi juoda yhden alkoholiannoksen silloin tällöin eli esim. pienen tölkin siideriä tai 12cl mietoa viiniä. Kysyin tuota asiaa viimeksi raskaana ollessasi neuvolasta ja luotan täysin terveydenhoitajaani. [...] 2dl simaa on täysin turvallista juoda. Pikkasen vois käyttää maalaisjärkeä!

Evira ja THL ovat tuosta hieman eri mieltä, suosituksissa lukee että ei käytetä. Ollenkaan. https://www.evira.fi/elintarvikkeet...en-kayton-rajoitukset/elintarvikerajoitukset/

Okei, sinun maalaisjärkesi sanoo, että simaa voi juoda. Minun sanoo, että ei. Maalaisjärki kun on siitä hassu asia, että se on jokaisella oma.

Tarkoitus ei ollut alkaa riidellä, mutta olen kyllä ihmeissäni, jos jossain neuvolassa ohjeistetaan, että voi sitä alkoholia vähän juoda raskaana ollessa.

En tähän ketjuun varsinaisesti kuulu mutta nyt on pakko oikaista väärää tietoa. Neuvolat Suomessa eivät missään olosuhteissa voi suositella alkoholin käyttöä raskaana olevalle koska turvallisen käytön rajaa ei tiedetä. Yleinen ohje on että raskaana oleville suositellaan nollatoleranssia ja jos joku terveydenhoitaja sanoo neuvolassa muuta niin toimii suositusten vastaisesti. Kyse ei nyt varsinaisesti ole mistään maalaisjärjen käytöstä vaan siitä että alkoholi on melkoinen myrkky jolle kehittyvää sikiötä ei missään tapauksessa kannata altistaa.

Kylläpäs tästä tuli keskustelua kun sima-aiheen avasin. Ymmärrän täysin ihmisten nollatoleranssiajattelun, en itsekkään koske viineihin, siidereihin yms raskausaikana.. Mutta jotenkin tuollaisen siman kaltaisen mehun, jota yhden pienehkön lasillisen tänään nautin hyvällä omalla tunnolla, liioiteltu paheksuminen menee jo yli. Sen lasillisen sisältämä alkoholimäärä on niin minimaalinen, ettei siitä sikiölle/alkiolle asti riitä tai äidinmaitoon. Enemmän haittaa on siitä siman sisältämästä sokerista, lakupussikin on haitallisempi kuin se minimaalinen alkoholimäärä. Enkä tuomiste ketään joka maistaa kielenkärjellisen vaikkapa viiniä (itse en ole maistanut kun en niistä välitä), ei varmasti tule aivovammaa tms siitä hyvästä.

Kyllä tuolla marraskuistenkin puolella oli pari, jolle neuvolassa oli kerrottu, ettei täysi nollatoleranssi ole tarpeen, samoin monet tuttuni ovat näin sanoneet. Ei neuvolan virallisissa ohjeissa tietenkään voi suositella alkoholin käyttöä. Enkä minäkään sitä alkoholia nauti kuin siman ja kotikaljan merkeissä pieninä annoksina pari kertaa koko raskausaikana. Ja se ei tee minusta yhtään huonompaa äitiä ja olen 100% varma, ettei sillä ole vaikusta lapsen kehitykseen. Jos yhtään epäilisin, en tällaisia juomia tai ruoka-aineita tietenkään nauttisi.

Muokattu viimeksi:
Taikapilvi, ei tässä kukaan ole ”liioitellusti paheksunut” siman juomista, vaan avannut omaa käsitystä siitä, miksi alkoholille on nollatoleranssi, ja on reagoitu Mamulin esittämään virheelliseen tietoon. Sitäpaitsi minä sen siman ensimmäisenä mainitsin...

Te voitte puolestanne kauhistella sitä, että joku noudattaa raskausaikana kirjaimellisesti niitä ruokavalion rajoituksia. Minä yritin edellä avata sitä seikkaa, miksi joku/jotkut meistä niin toimivat.

Kukaan ei ole kutsunut muita huonommaksi äidiksi, tuo on jo ylitulkintaa.

Toistan vielä, ei ollut tarkoitus alkaa riidellä. Kirjoitettu teksti on siitä vaarallista, että sen voi tulkita juuri niin kuin haluaa. Minun viestini oli tarkoitettu täysin neutraaleiksi, mutta ilmeisesti ne olivatkin paheksuvia, moralisoivia ja mitä lie muuta.

Rauhaa, kanssaodottajat, rauhaa.

Join viime raskaudessakin 1,dl simaa ja aion juoda nytkin.
Siinä yhdessä lasissa ei ole oikeastaan yhtään mitään.
Saman verran saat jostain vähän nurpahtaneesta hedelmästä.

Kaikki tekee niinkuin haluaa. Minullekin on ihan neuvolassa sanottu, että voi sen pienen simalasillisen juoda.

Kannattaa myös muistaa, että tutkimuksia on monenlaisia ja monissa saadaan eri tulos. Yksi tutkimus ei automaattisesti ole oikea.

En todellakaan joisi viiniä, siideriä yms raskaana, vaikka esim Italiassa monet juovat lasillisen ruuan kanssa.
Eroja meissä kaikissa on :)

Edit. Perkele mies unohti ostaa sen siman. En sitten juo:hilarious::shifty:

Muokattu viimeksi:
Meillä mies unohti hakea perunasalaatin! Meinas tulla kolmas maailmansota :woot:. Mikä Vappu se on jos ei oo perunasalaattia?!?

Ei hätä ole tämän näköinen! Äkkiähän perunasalaatin tekee itse, ja laittaa sekaan sitä, mitä sattuu löytyä :)

Mä laitan yleensä ainakin perunaa, omenaa, suolakurkkua, punasipulia ja joskus vaikka kapriksia. Kastikkeeksi kermaviiliä sinapilla, pippurilla ja suolalla maustettuna. Nam!

Mullaki oottaa perunasalaattiainekset tuolla, piti vaan eka ottaa päikkärit että jaksaa tehä. :p

Tuo radi kyllä mietityttää. Oon aina ajatellu, että voisin olla sen potentiaalinen uhri. Suvussa on ollu diabetesta ja siskolla myös radi. Lähtökohtaisesti myös ehkä 10kg ylipainoa ennen raskautta. Saas nähä sit kuin käy. En kyllä sitä haluais riesakseni.

Nyt kysyn tyhmän kysymyksen, älkää naurako. Tai naurakaa vaan, mut vastauksia odotan myöslaughing6 Kesän juhlakauden lähestyessä olen miettinyt voiko sydä kylmiä suolaisia piirakoita, kun kaikkihan pitäis lämmittää? Entä voileipäkakku tai majoneesisalaatit?
Majoneesia voi ainakin syödä, jossain sanottiin sen olevan hyvä omega3 lähde. Katkaravut ja kylmäsavustetut ja graavatut kalat jättäisin muille. Voileipäkakusta en tiiäkkään.

Mulla taas on sellanen muistikuva, ettei majoneesia saisi syödä, kun siinä on raakaa kananmunaa ja listeriariski. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Mutta eikö nuo kylmät piirakat kuitenki käy uunin kautta, kun ne tehdään niin eihän siinä sitten mitään kiellettyä ole. Vai minkälaisia piirakoita tarkoitit?

Mulla taas on sellanen muistikuva, ettei majoneesia saisi syödä, kun siinä on raakaa kananmunaa ja listeriariski. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Mutta eikö nuo kylmät piirakat kuitenki käy uunin kautta, kun ne tehdään niin eihän siinä sitten mitään kiellettyä ole. Vai minkälaisia piirakoita tarkoitit?

Felixissä on ainakin pastöroitu tuo muna :)

Felixissä on ainakin pastöroitu tuo muna :)

Vaikuttaako se sitten jotain? Onhan pastöroidut pehmeät juustotkin kielletty. Eihän näissä kielloissa oikein järkeä ole, kun kotimainen ruoka on niin puhdasta..

En muuten tajua, miksei sitten tavallinen pastöroitu maito ole kielletty, kun kerran siitä valmistetut juustotkin ovat. Vai onko se just sen takia, kun niiden maitojen alkuperämaa saattaa olla joku muu, vaikka olis kotimainen tuote.

Itsehän kysyin tuota majoneesiasiaa viime raskaudessa neuvolantädiltä, kun tuntui että himoitsin kaikkea missä oli majoneesia. :hilarious: Hän kysyi asiaa ravitsemusterapeutilta, ja sain vastaukseksi että hygienisesti valmistettu (eli ilmeisesti siis teollinen) majoneesi on turvallista syödä. Samalla ohjeella taidan mennä nytkin. Itse tehtyä majoneesia en söisi, kun siinä kuitenkin sitä raakaa kananmunaa, mitä ei tietysti ole pastöroitu. Kukin tavallaan. :) On kyllä välillä melkosta salatiedettä nää ruokasuositukset. :p

Takaisin