Paino onelma ja Sokerirasitus testi

Itse joudun kanssa sokerirasitukseen kun painoindeksi on yli 25.
Sen verran vielä rasituksesta että sen jälkeen kun on oltu se 12 tuntia syömättä ja juomatta (lasi vettä aamulla, jos on pakko) otetaan ns. nollanäyte ennen juoman juomista. Tämän jälkeen juodaan juoma, mikä ainakin Pirkanmaan alueella on tällä hetkellä jotakin appelsiinin / sitruksen makuista juomaa. Määrä taitaa olla 2,5 dl. Juoman juomiseen on aikaa muutama minuutti, että ei siis koko päivää aikaa :) Makeaahan se toki on, kun glukoosia paljon. Tämän jälkeen otetaan verikokeet tunnin jälkeen ja kahden tunnin jälkeen. Kyseisen kahden tunnin aikana ei saa syödä eikä juoda mitään ja pitäisi olla mahdollisimman paikallaan. Tämän "kahden tunnin" -näytteen jälkeen voi sitten syödä normaalista. Vastaukset valmistuvat päivässä.
Oon töissä laboratoriossa ja ihan jokusen testin tehnyt muille, niin mulla tuskin on oikeutta ruikuttaa etten tahdo sinne pisteltäväksi :) Ja niin kauan kun on hyvä näytteenottaja, niin eipä se juurikaan satu.
 
Tällä meidän HUSin alueen laboratoriossa ei ollut mitään ihanaa makua litkussa, vaan se oli veteen liotettua sokeria, joka maistui... liialle sokerille. Tietysti edellisen testin aikaan kärsin vielä pahoinvoinnista testin aikoihin, mikä saattaa vaikuttaa muistikuvaani.
 
Takaisin
Top