Paino onelma ja Sokerirasitus testi

käyttäjä28da

Vasta-alkaja
Heippa, odottelen toista lasta tällä hetkellä,  olen aika paljon lukenut raskausmyrkytyksestä ja raskaus diabeteksestä, mua hieman pelottaa ja ahdistaa sokerirasitus testiä vaikka siiheen on 8 viikkoa aikaa, eniten pelottaa se että tulee huonoa palautetta. Ensinmäisellä raskaus aikana ei ollut mitään paino ongelmia, mutta synnytyksen jälkeen mun käteen tungettiin ehkäsy kapseli (nexplanon) joka sitten tuhos melkein kaiken minä vain söin ja söin, lihoin 30 kiloa. Marraskuussa 2011 pätin ottaa kapselin pois. Aloin heti mennä painossa alas. Ennen raskautta olin pudottaut 17 kg. Yrittän katsoa nyt tokan raskauden aikana mitä laitan suuhuun, olen nyt rv 20 ja mennyt ylös 2kg joka tunttuu hirvettävältä. :(


Onneksi on tukeva mies rinnallaan  :) 
 
Mulla on melkee 20kg ylipainoa nyt, ja esikoista kun odotin niin saman verran, vähä enemmänki, synnytyksessä lähti kyl ne mitä raskausaikana tuli. Sitte pääs taas lipsumaa ja palattii sinne +30kg ylipainoo. Sitte tammikuussa löysin itelleni uuden ruokavalion ja painoa tippu n.10kg pois, ja painoa tippu vielä pari kiloa raskausaikana tosi se voi johtua siitä että ku ei saanu mitää alas. (Mulla molemmat raskaudet alkanu heti tai melkein heti ku olen vaihtanu ruokavalion niin että laihdun. :D)  Nyt ku on parempi olo niin vähä oon ajatellu siirtyä takasin siihen ruokavalioon mikä oli ennen raskautta lisäten vielä vähä hiilareita ruokavalioon. Ei kuitenkaa ole tarkotus nyt laihuttaa. 

Esikoisen kanssa sokerirasituksessa oli alotusarvo sen 5,3 mikä on se raja. joten sillo todettii että mulla on raskausdiabetes. Sokereita mittailin ja jätin vain herkkuja pois ni sokerit pysy aisoissa. Neuvolassa eivät syyllistäneet mitenkää siitä että on ylipainoa, vaan olivat hyvin asiallisia.. Nyt sitte jouduin jo vk 14 ensimmäiseen rasitukseen ja siinä kaikki oli hyvin. Mutta voi olla että se puhkeaa sitte sillo myöhemmillä viikoilla ku raskaus on pidemmällä. 
 
itellä kans ylimääräistä painoa ihan tarpeeksi. ennen raskautta puotin n 12 kg ja hups yhtä äkkiä olinkin raskaana en voinut todeksi uskoa miten on mahollista pitkän yrittämisen ja epätoivon myötä jo.  olin lähes varma etten edes voi saada lapsia kun erittäi epäsäännölliset kk ja aiemminkin on yrittänyt mutta ei ole tärpännyt.  täällä päin ainakin neuvolat ja lääkärit ei ole painosta tms valittanut  tein kyllä selväksi heti eka neuvola käynnillä tiedostavan asian ja asia on arka itselle joten siitä ei ole sen jälkeen puhuttu  mitenkään ongelmana.ja nyt onki paino tippunut viel n -6kg ja viikkoja tasan 16. mulla myös kaks sokerirasitusta painon ja sukurasitteen vuoksi. kauhulla odotan seuraavaa  kun se litku on niin järkyttävän pahaa.


 
 
Mulla on myös valitettavasti ylimääräistä painoa. Kaks edellistä raskautta meni normaalipainoisena (olin laihduttanut ennen raskauksia). Silloinkin kävin sokerirasituksissa, mutta kaikki arvot oli ok. Ekassa raskaudessa paino nousi noin 15 kg ja puolessa vuodessa kaikki oli pois. Tokassa raskaudessa paino nousi varmaan 25 kg. Vuodessa kaikki oli pois. Nyt kolmas raskaus ja mulla on ikää reilusti enemmän ja painoa myös reilusti enemmän. Yritän pitää painonnousun vähäisenä, mutta lomalla on kyllä herkutetlu. Ihme kyllä paino ei ole juurikaan noussut, vaikka olen syönyt omasta mielestäni liikaa herkkuja. Ekassa sokerirasituksessa kävin jo ja kaikki arvot olivat todella hyviä. Kuitenkin suuren sukurasitteen vuoksi menen vielä uudestaan rv 26 kieppeillä. Jännitän myös tuloksi kovasti. Raskausdiabeteksen lisäksi ne myös kertovat jotain viitettä siitä, mitä on odotettavissa vanhemmalla iällä. Jos nyt saisin rd:n niin ois kai aika todennäköistä, että diabeteskin puhkeaisi iän myötä. Testiä myös inhoan. Odotteluaika on niin pitkä ja litku on tosi pahaa.
 
Mulla on kans se tilanne ollu jo pitkään, että ylimääräisiä kiloja on ollu enemmän kun tarpeeks. Viimeiset kaks vuotta olen nyt pyrkinyt painoa tiputtamaan, jotta mahdollinen raskaus olisi sitten "helpompi" ja sen myötä tulevat kilot ei nostaisi painolukemia ihan hirmuisiin sfääreihin. Helpommalla tarkoitan lähinnä selkävaivoja yms., joita raskauden myötä voi hyvinkin tulla. Selkä kun mulla on viotellut jo muutoinkin ja on ollut ihana huomata, että ne vaivat on nyt tuntuneet helpottavan kovasti, kun on saanut painoa pois. Olen saanut mun lähtöpainosta nyt 15 kiloa pois, mutta silti mun painoindeksi on edelleen 30 eli ylipainon puolella. Ei mikään ihanne kyllä ja olisin toki halunnut pudottaa enemmänkin, mutta nyt viimeiset 3 kk paino ei ole inahtanutkaan alaspäin. Alkaa olemaan pääkoppa tyhjänä ideoista millä saisin tuon pudotuksen taas etenemään.

Lisäksi toi raskausdiabetes on mietityttäny, koska sukurasitetta löytyy ja siihen, kun lisätään vielä ylipaino niin avot, sekin on mahdollinen. Mutta sitähän ei tiedä ennen kuin sen aika on, jos ja kun on, ikäni puolesta mä joutuisin kuitenkin jo suorilta sinne rasitukseen. Diabeteksen hoito sinänsä ei kauhistuta, sillä meidän perheessä se on läsnä päivittäin muutenkin eikä siis sinänsä ole uusi asia. Mutta vauvan kannalta sen puhkeaminen kuitenkin mietityttää ja olisihan se omanlaisensa rasite raskausaikana syynätä niitä sokeriarvoja ja mahdollisesti vielä insuliinihoitokin pahimmassa tapauksessa. Vaikkakin kaikki se olisi vain vauvan parhaaksi...

Noh mun painosta huolimatta me ollaan nyt ihan virallisesti aloitettu yrittäminen, ei sitä lastentekoa voi kuitenkaan ikuisuuksiin lykätä, kun koskaan ei tiedä onnistuuko se raskautuminen ihan normaalisti. Ja jos onnistuuko niin pysyykö kyytiläinen sitten matkassa loppuun asti. Painoa pyrin pudottamaan koko ajan, mutta jos nyt sattuisin raskautumaan niin sitten jatketaan pudotusta joskus tulevaisuudessa. Toki pyrkisin sitten pitämään raskaudenaikaisen painonnousun mahdollisimman minimissä terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla.
 
P_K            1oletko pitäny ns. herkkupäivää välillä? Ennenku tulin raskaaksi nyt viimeks niin olin sillä Jutan superdieetillä GoFatGo.. Ja söin 3 viikkoa ohjeen mukaan ja yhtenä päivänä vkl pidin herkkupäivän, eli söin mitä tahansa, kattomatta sen enempää mitä siinä oli, kunha oli hyvää. Sitte taas orjallisesti 3 viikkoa ruokaohjeen kanssa. Aluksi söin 4 viikkoa ja sitte herkkupäivä mut huomasin että se 3 viikon jälkee maha ei tahtonu toimia mut herkkupäivän ku piti ni se shokeerasi elimistöä niin että se toimi taas seuraavat 3 viikkoa hyvin, reilu 4kk tippu 10kg. Välillä oli sellasia 2-3 vk että paino ei tippunu mihinkää mut sit yhtäkkiä humpsahti pari kiloo alaspäin. Vyötäröltä lähti yli 10cm. :) Nii ja tuohonha kuuluu se liikunta isona osana, mut mie en laiskana liikkunu läheskää niin paljoa mitä olis pitäny. 
 
P_K            Oletko pitäny ns. herkkupäivää välillä? Ennenku tulin raskaaksi nyt viimeks niin olin sillä Jutan superdieetillä GoFatGo.. Ja söin 3 viikkoa ohjeen mukaan ja yhtenä päivänä vkl pidin herkkupäivän, eli söin mitä tahansa, kattomatta sen enempää mitä siinä oli, kunha oli hyvää. Sitte taas orjallisesti 3 viikkoa ruokaohjeen kanssa. Aluksi söin 4 viikkoa ja sitte herkkupäivä mut huomasin että se 3 viikon jälkee maha ei tahtonu toimia mut herkkupäivän ku piti ni se shokeerasi elimistöä niin että se toimi taas seuraavat 3 viikkoa hyvin, reilu 4kk tippu 10kg. Välillä oli sellasia 2-3 vk että paino ei tippunu mihinkää mut sit yhtäkkiä humpsahti pari kiloo alaspäin. Vyötäröltä lähti yli 10cm. :) Nii ja tuohonha kuuluu se liikunta isona osana, mut mie en laiskana liikkunu läheskää niin paljoa mitä olis pitäny. 
 
Täälläkin on reippaasti ylimääräistä painoa. Häitä varten tiputin painoa mutta jouduin sitten jättämään leikin kesken kun olinkin raskautunut nopeammin kuin kuvittelinkaan.

Sokerirasituksia pitäisi olla se kaksi kun joskus teini-iässä on todettu PCOS. En ole kuitenkaan mennyt vielä ensimmäiseenkään.. Oli vaihe kun sokerit sai mut oksentamaan mutta ilmeisesti suurin syypää olikin makean kanssa nautittu tee..

En nyt vain jotenkin saa varattua aikaa rasitukseen. Yksi suuri syy taitaa olla se kun muistaa miten kauhea kokemus se oli ensimmäisen kanssa, se litku oli niin karseaa ja se olo sen jälkeen. Niin ja nythän on tietty vielä oma terkkari kiinnikin kun on kesäsulku. Onneksi oma neuvolatäti sanoi että testin voi hoitaa myöhemminkin tai sitten vaan mittaillaan sokeriarvo joka kerta verinäytteellä ja syömisien kanssa pitää vähän sitten van kikkailla. Toistaiseksi en ota asiasta stressiä.

Olen yrittänyt vähän pitää järkeä pääsä syömisen kanssa. Syödä kohtuullisesti ja vältellä sitä makeaa. Toisinaan makea maistuu mutta pitäähän sitä aina joskus herkutellakin.
 
Moikka IhanUus, et sinä automaattisesti iän puolesta joudu/pääse sokerirasitukseen, vaan tarvitaan myös sokeria virtsassa tai lähisukulaisen diabetes. Testi kertoo kuinka sokeriaineenvaihduntasi toimii, kun otat tyhjään vatsaan kerta-annoksena 75g glukoosia. Normaalisti verensokeri pysyy haiman insuliinituotannon seurauksena tasaisena, mutta jos on sokeriaineenvaihdunnan häiriö eli heikentynyt sokerinsieto, niin verensokeri lähtee huitelemaan korkealle. Joku voi korjata ja tarkentaa jos menee väärin, mutta eiköhän kunnallisessa katsota 30 min, 1 h ja 2 h arvo. Diabeteksen kriteereinä on paastoarvo ja 2 h arvo, eli jos verensokeri niissä on tietyn rajan yli diagnosoidaan heikentynyt sokerinsieto tai (raskaus)diabetes.

Testi antaa arvokasta tietoa siitä, kuinka korkealla verensokeriarvot yleensäkin päivän mittaan on. Paastotilahan on yleensä vain aamulla, lähes koko muu hereilläoloaika on aterianjälkeistä tilaa, jolloin verensokeriarvot saattavat tietämättään olla korkealla.

Tämä mainospuhe paljastanee, että itse ajattelin mennä testiin vaikka siihen eivät minua ole laittamassakaan. :)
 
Mä oon taas ymmärtänyt, että sokerirasitukseen "joutuu" kaikki yli 25 vuotiaat odottajat automaattisesti iän puolesta :) Tai siis tietenkin se on sitten kaikille vapaaehtoinen, eihän sinne kukaan pakota, mut onkohan se sit niin et käytäntö vaihtelee eri kunnissa?
 
mulla on sokerirasitus koska a) oon 25v, b) mulla on paha pcos ja c) ylipainoa :)

ja tosiaan joka syyn takia oisin joutunut automaattisesti.
 
Voi tietty vaihdellakin kunnittain(?), mutta en menisi myöskään täysin luottamaan tuohon meidän neuvolaan. Juttelin oman hoitajani kanssa vaan puhelimessa (en ole häntä edes vielä tavannut vaikka rv21) ja sanoi että mulle ei ole tulossa sokerirasitusta. Mutta siis katsotaan uudestaan käynnillä (ikä 35, ei sokeria pissassa, ei liikapainoa, ei sukurasitetta) jospa se mulle kuitenkin "kuuluu".
 
Mulle sanottiin, että joudun sokerirasitukseen koska edelliset lapset ovat olleet syntyessään yli 4,5 kg. Iästä (39v) ei sanottu mitään. Normaali painoinen, eikä aikaisemmin tai suvussa sokeriongelmia... Näin siis Espoossa.
 
Mä olen joutunut joka raskaudessa, koska suvussa on ollut niin paljon II-tyypin diabetesta. Silloin olin kyllä normaalipainoinen :). Nyt on ikää ja painoa ja vielä sukurasite. Menen siis kaks kertaa testiin.
 
Meillä joutuu kaikki yli 25v ensisynnyttäjät. Mitään sukurasitteita ei ole ja painoindeksin mukaan olen hoikka ja syön terveellisesti. Mietin, että jätän välistä, mutta neuvolatäti oli sitä mieltä että pitää mennä kun ohjeissa niin sanotaan.. Kuulostaa vaan todella ällöltä olla ensin 12h syömättä, juoda jotakin litkua ja sitten vain istua ja odotella monta tuntia ja toiset ottaa verta. Yäk en taho.
 
Mä taidan jättää kyllä väliin koko sokerirasituksen vaikka siinä olisikin pitänyt käydä kahdesti. Makeasta tahtoo aina toisinaan tulla edelleen järkyttävän huono olo ja varsinkin jos se on nautittu muualla kuin kotona. En siis todellakaan lähde kärsimään terkkarille useammaksi tunniksi ja halua todeta että kaikki oli turhaa kun litku tulikin ylös. Ihan sama vaikka tulisi jääräpäisen asiakkaan leima
 
^No sama juttu kun en pysty enkä kykene syömään paljoa karkkia ilman, että tulee etova olo. Saatikka kun pitää olla ensin syömättä, sitte otetaan verikokeita mitä inhoan ja jännitän ylikaiken. Eli koko testi saa aikaan vaan kuvotusta, hikipisaroita, pyörrytystä jne. Onko siis pakko!? Taidan kysyä vielä neuvolassa ennen testin varausta, että onko oikeasti pakko mennä..
 
Mä menen kyllä testeihin ihan oman ja vauvan hyvinvoinnin vuoksi. Samalla tietysti saan selville, kuinka oma sokerinsietoni on kehittynyt iän myötä. Oikeasti välillä olen miettinyt sokeriarvojani ja sitä mahdanko sairastua vielä tyypin II diabetekseen. Jos arvot jälleen hyvät, niin saan ainakin hetkeksi mielenrauhan ja ehkä edelleen motivaatiota parantaa elintapojani. Testi ei ole mukava, mutta ei nyt niin kamalakaan. Omalla kohdalla raskaudessa ja synnytyksessä on vastaan tullut kurjempiakin asioita. 
 
mä menen kans, meillä on labrassa huone sokerirasituspotilasta varten, jossa on sänky ja telkkari. siellä saa ajan kulumaan hyvin. eikä tosiaan verikokeet tai sokerirasitus ollut mitään verrattuna järkyttävään synnytykseen!
 
Täällä menee sokerirasitustestiin kaikki, joiden painoindeksi on yli 25 - tai näin olen ymmärtänyt, koska ensimmäistä odottaessani en vielä joutunut, mutta toisella kertaa jouduin. Itselleni se on joutumista enkä todellakaan odota sitä nyt kolmannella kerralla. Mun painoindeksi ei ole paljon yli 25 ja viime kerralla sokeriarvot laskivat täydellisesti.

Nyt ajattelin, että eihän ne voi mua pakottaa siihen testiin. Ja edellisestä testistä on niin vähän aikaa, että en usko tilanteen nyt kovinkaan radikaalisti muuttuneen. Joten uskon jättäväni sen litkun juomisen väliin tällä kertaa.
 
Takaisin
Top