P O K S ! ! !

24+0. Ihan hemmetin tärkeä etappi henkisesti. Kaksosuutisen jälkeen olen mennyt paniikista, riemuun, pelkoon ja terveeseen riskianalyysiin. Kyseessä kun on riskiraskaus ja puolet kaksosista syntyy etuajassa.

Nyt ollaan siinä kohtaa, kun vauvoilla on jo 70 pinnan selviytymismahdollisuus.

Tää on jotenkin käsittämätön ajatus, että totta tosiaan, jos nää meidän rääpäleet alle 1 kg ihmisenalut syntyis tänään, niin ne todennäköisesti jäis henkiin ja jopa saattais selvitä ilman mitään aikuisiällä haittaavaa vamma tai vaivaa. Saavat toki kaikki pysyä kohdun suojissa mun puolesta vielä monta monta viikkoa, mutta ajatuksena uskomaton.

Kahdelle kaverille on nyt syksyllä syntynyt keskoset. Toiselle yksi viikolla 31 ja toiselle kaksoset viikolla 33. Kaikki voivat hyvin. Laittaa perspektiiviä tähän omaankin odottamiseen.

Meillekin esikoisen lasketun ajan ryhmässä ensimmäiset lapset synty kun 30+0 viikot oli täynnä ( vau kirjan mukaan sillon painoa ois sillon 1600 g ja pituutta 36 cm). Marraskuisia oon käyny katsomassa niitten yleisessä ketjussa niin sielläkin ekat on syntyny kun 30 viikkoo on täynnä! Sinne ei oo enää pitkä aika. Ja 80-luvun alussa Suomessa on alettu hoitaa 750g painavia lapsia eli 35 vuoden kokemus jo on! Toki hoidot on tuossa ajassa kehittyny!

Muokattu viimeksi:
Takaisin