Päiväkoti ja hygienia

Kiitos superisti kaikille kommenteista!! Luulen et otan itse eri vaatteet päikkyyn ja kotiin ja riisun sieltä tultaessa. Tapaan tehdä niin myös kaupungilla käynnin jälkeen. Mut lohduttavaa kuulla että otatte noin rennosti eikä mitään ole tullut! Jospa ei tännekään 😄Mä en taas ole muistanut koskaan pestä käsiä lapselta jos tullaan kaupungilta. Sen vois ottaa rutiiniksi..

Voikohan päikkyyn viedä lapselle jonkun syömäessun? Mä en käsitä miksi sotkea vaatteet kun pystyy helposti estämään kaiken sotkun yhdellä pitkähihaisilla essulla. Me käytetään sitä kotona joka ikinen ruokailu ja ikinä ei ole tullut ruokatahroja 😄 Tulee paljon vähemmän pyykättyä, eli sähköä kuluu vähemmän ja vaatteet pysyy parempina pidempään ja mun stressitasot myös pysyy matalempina😄

Meillä lapsilla ja mulla aina vaihdetaan vaatteet päivökodista ja töistä tullessa. Olen päiväkodissa töissä. Tälleen tehty aina. Vaikka meilläkin töissä joka päivä siivotaan, niin se pölyn,hiekan ja kaiken määrä on melkoinen kun on paljon lapsia ja aikuisia, niin en mielelläni halua niitä mun kotiin. 😅

Kiitos superisti kaikille kommenteista!! Luulen et otan itse eri vaatteet päikkyyn ja kotiin ja riisun sieltä tultaessa. Tapaan tehdä niin myös kaupungilla käynnin jälkeen. Mut lohduttavaa kuulla että otatte noin rennosti eikä mitään ole tullut! Jospa ei tännekään 😄Mä en taas ole muistanut koskaan pestä käsiä lapselta jos tullaan kaupungilta. Sen vois ottaa rutiiniksi..

Voikohan päikkyyn viedä lapselle jonkun syömäessun? Mä en käsitä miksi sotkea vaatteet kun pystyy helposti estämään kaiken sotkun yhdellä pitkähihaisilla essulla. Me käytetään sitä kotona joka ikinen ruokailu ja ikinä ei ole tullut ruokatahroja 😄 Tulee paljon vähemmän pyykättyä, eli sähköä kuluu vähemmän ja vaatteet pysyy parempina pidempään ja mun stressitasot myös pysyy matalempina😄
Yhdessä päiväkodissa pienten ryhmässä oli lapsilla sellaiset essut päiväkodin puolesta. Se oli hassun näköistä, kun ne oli sellaiset pitkät essut jotka vedettiin sen puurolautasen alle 🤭 Mutta päiväkodin työntekijöiden vinkkelistä voinee olla helpompaa "antaa vaan sotkea" vaatteensa ja jos on paljon sotkua, niin vaihtaa vain uudet päälle, kuin pukea ja riisua essua kaikille.

Me kans kotona käytetään noita pitkähihaisia essuja syödessä.

Kun lapsi aloitti päiväkodin, käyttivät samanlaisia askarteluessuja mun lapsella syödessä, koska hän kippasi normaalit ruokalaput ympäri 😅 nykyisellään kyllä käyttää niitä normaaleja ruokalappuja (eli sellainen vähän kovempi ruokalappu jossa kaukalo). Kummankaan tapaisen lapun/essun käyttäminen ei tosin ole estänyt paitaa likaantumasta 😂

Voi olla että eivät suostu ottamaan vastaan ellei ole ns pakottavaa syytä, koska ne muoviset normiruokalaput on paljon nopeampia ja helpompia pestä kuin noi hihalliset essut

Voit kysyä saako ottaa oman hihallisen essun päiväkotiin ja tarvittaessa voit pyytää että laittavat pyykkipussiin päivän jälkeen kotia pesuun. 😇 Tosin samalla vaivalla sen paidan pesasee kun sen hihallinen essukin olisi sit pestävä kuitenkin mutta ymmärrän jos on kalliit paidat niin niiden suojelun 🫣😇 ne muovisen ruokalaput on päiväkodille helpoin varmasti huoltaa ja siksi käytössä.

Me on sovittu omista asioista päikyn kanssa ja esim lapsen petivaatteet tulee kotiin pesuun koska tarvitsee omat. Joskus oli pinnoitettu askartelu essu päiväkodissa mutta totesin että helpommalla pääsee kun pesen likaantuneen paidan kun sen muovitetun essun jota ei pesukoneeseen voinut muun pyykin kanssa laittaa 😅 Rönttis huppari on toiminut myös päikyssä pienempänä... Likasemmissa puuhissa ja pahimmassa ruoka sotku vaiheessa laittoivat hupparin paidan suojaksi ja heittivät pyykkikassiin päivän päätteeksi.🫣
Toki meillä nyt isommalla lapsella on osa vaatteista vaan päiväkoti vaatteita ja osa sitten niitä parempia vapaa-ajan vaatteita niin päiväkoti tädit saa huokaista kun ei tarvii miettiä joka tahran kanssa että hypitäänkö silmille ja lapsen jännittää reaktiota likaantuneisiin vaatteisiin tai kuunnella keskustelua tahraantuneista vaatteista päiväkodin ja meidän välillä 😊 päiväkoti vaatteet on ihan siistejä ja kivoja vaatteita mutta valikoin ne kalliimmat ja kivoimmat sit vapaa ajalle. 😊Päiväkoti vaatteet ei haittaa jos tulee tahroja tms ja jos on epäkelpoja vaatteita tahrojen yms takia niin käytetään mökillä/vara päiväkodissa vielä niitä ja sitten ne voi heittää seuraavaksi pois 😇🫣

@Myrsky21 Mä en ainakaan sitä essua koneessa useinkaan pese vaan pyyhin vaan joka ruokailun jälkeen. Ei siihen niin paljon likaa tule, lähinnä tippuu ruokaa kaukaloon. Mutta täytyypä kysyä joo! Pitäisikin hommata jotain semi "rumia" päiväkotivaatteita joita raaskii antaa likaantua /tahraantua😅

Ei meillä siis kovin kalliita vaatteita ole mutta esim. vaaleita on, niin en usko että kaikki tahrat edes lähtee pois, vaikka nyt mustaherukka, muut marjat jne. Ehkä pelkään tahroja liikaa, kun oon saanu kuvan et osa ei lähde pois 😄

Lähinnä jos kovin pöpö kammonen on niin ois järjetöntä muut vaihtaa aina päivittäin mutta ei sit ei essua pesisi kotiin tuodessa varsinkaan ja sitä tuskin päiväkodissa ehditään pestään 🤔🫣😇

Mä oon "hysteerisempi" ollu ettei muksu syö mitään ruoka tahroja ja saa ruokamyrkytystä/mahapöpöjä tai altistu homeelle jne 🫣 vaikka aika rennolla menolla mennään 😊

Riippuu vaatteista miten lähtee 😂 olin kerran pyörtyä ja varmaan hyperventiloin kun olin ajatuksissani laittanu lapselle hoitoon mukaan uuden paidan joka on suomalaisen merkin ja kalliimpi vaate eikä se ollut edes ollut päällä ennen tota hoitopäivää ja kun näin sen lapsella päällä jossain marjakeitossa joka oli kuivunut paitaan niin jippii mustikkaa, mustaherukkaa tms pitkin rintamusta 🫣🤣😇 manasin jo itseni syvimpään suohon mutta pesussa lähti tahrat kun käytti sappisaippuaa ja vanishiä ja liotti vaatetta ennen pesua. 😇😅😊

Ainoa tahra mitä en oo vaatteista saanut pois on joku maali tahra vaatteessa joka tuli käytettynä vauvalle(en tiedä miten päätynyt vauvan vaatteeseen 🫣)...jäi onneksi piiloon käytössä niin ei haitannut sekään tahra 🤣 ja meidän lapsi on aikamonet vaatteet sotkenu näinä vuosina ja yhä paidan rintamukset vaihtelevalla menestyksellä pysyy päivän siistinä 🫣😅😇

Meillä taaperon päikky alkaa alkuvuodesta. Oon ennakkoon ostanut kirppareilta sen verran vaatteita siellä touhuamista varten etten tarvitse joka päivä niitä käsin pestä eikä hoitajan tarvitse luxus-vaatteita varoa.
Meillä kotona on ollut käytössä vain kankaiset ruokalaput ja hyvin ollaan sappisaippuan avulla tahroista selvitty
Tottakai just päällä on ns pyhävaatteet niin pyrin vahtimaan itsenäistä syömistä koko ajan. Niinpä esim päikystä kotiin mahdolliset pesuun tulevat ruoka tai sormivöritahraiset vaatteet eivät yhtään pelota.
Enemmänkin pelkään sisäilmaongelmia on tms johon en itse saatikka tuo taapero voi millään touhuamisellasn juurikaan voi vaikuttaa vaikka itseltä osaamista ongelmaan löytyisikin.

@Myrsky21 Siis ajattelin et päikyssä on oma ruokalappu ja kotona oma. En usko et siihen ruokalappuun kauheasti muut lapset koskee..

Ja meillä ei tosiaan ole mitään kalliita vaatteita, ei oo Gugguuta tai Metsolaa tms. mutta sieviä on osa (lahjaksi saatuja esim) ja mulla vaan ei psyyke kestä nähdä niitä aivan likaisina😅 Olen myös laiska pesemään jos pitäisi alkaa kaiken maailman kommervenkkejä käyttää, tahranpoistoaine vielä ok. Tai siis mieluummin käytän ajan muuhun kuin tahranpoistoon😄 Sit on rönttävaatteita myös totta kai. Sellaisia joihin saa piirtää ym. Kesällä oli röntät päällä lähes aina kun oltiin ulkona paljon.

Takaisin