Päivähoito- ja kotihoitoasioita

Meillä meni aikoinaan vuosi ennenkun saatiin paikka siitä päiväkodista josta haettiin. Sellasia paikkoja olisi saanut mihin olis pitänyt autolla viedä (ei ollu autoa) tai pph:lle olis myös ollu mahis, mutta en halunnut pph:lle lapsia koska esikoisella olis eskari kuitenkin ollut sitte siinä tarhassa josta molemmille paikkaa haettiin.
Jos paikkaa ei ota vastaan jota on tarjottu, niin joutuu hakujonon hännille ja voi varautua odottamaan uudet 4kk.
 
Jäi vähän toi edellinen kesken, että siitä ei ole varmaa tietoa jos ei ota vastaan sellaista paikkaa jota ei ole hakenut, että miten käy.
Sitten en tiedä voiko sillä parantaa mahdollisuuksia saada paikka haluamastaan laitoksesta jos laittaa hakemuksen reilusti ennen 4kk ennen.
 
Sitten en tiedä voiko sillä parantaa mahdollisuuksia saada paikka haluamastaan laitoksesta jos laittaa hakemuksen reilusti ennen 4kk ennen.

Tuota mä kanssa mietin, että vaikuttaako se, että jos hakee vaikka 5 kk ennen jo. Meneeköhän silloin sitten nopeammin käsittelyyn tai jotain.
 
Mä en nyt muista, että eikös ne hakemukset palauteta siihen päiväkotiin johon haluaa hakea, niin voiskohan sinne mennä juttelemaan asiasta. Kun ainakin niihin saa mennä tutustumaan ja katselemaan ennen hakemista, että mihin lapsensa haluaa. Tai mikä paikka se nyt ikinä onkaan kenelle hakemukset palautetaan, niin varmaan tietää noi jutut.
Onko se niin, että jos mun lapsi tarvitsee paikan vaikka1.3. ja jonkun toisen lapsi viikkoa aiemmin, niin se yksi vapaana oleva paikka menee sille joka sen aiemmin tarvitsee riippumatta siitä olenko minä hakenut paikkaa aiemmin kun tää toinen perhe. (esim. 6kk ennen tarvetta ja se toinen vaikka 4kk ennen).

Mä niin toivon, että meillä kaikki toimiin, niin kun olen ajatellut ja mitään tarhapaikkoja ei tarvitse hakea. Sit vasta jotain kerhoa 3 vuotiaalle. Pahimmassa tapauksessa meidän lapsi joutuisi vuoropäiväkotiin ja käytännössä se olisi hoidossa kolme kertaa kuussa melkein 5 vuorokautta putkeen. Mun mielenterveys ei missään tapauksessa kestäis tollasta. Ennen äitiyslomalle jäämistä ilmaisin työnantajalle huoleni ja se sanoi, että asia järjestyy niin, ettei näin tapahdu. Täytyy hyvissä ajoin vielä käydä keskustelua järjestelyistä työpaikalla ennen kun palaan takas.
 
Ei paranna! Paikkaa haetaan mut ihan turha hakea liian aikaisin. Ne paikatkin lopullisesti päätetään vasta juuri ennen pkn aloitusta, ja siinä esim.sisarukset menee aina edelle. Tosin kaikille tarjotaan paikka Jostain. Me saatiin esikolle alkuun paikka aika kaukaakin, siirto sitten lähi pkhon kun mahdollista!
 
Meillä kaupungin verkkosivuilta haetaan paikkoja pk/ryhmäperh.p ja joku tiimi päättää minne sijoitetaan. Tietysti saa toivoa, mutta ei mitään tiettyä paikkaa...
 
Toivomisella meinasin siis millaista hoitoa tarvitsee (vuoro, pyhä,yö..) ja onko joitakin erityistarpeita hoidon suhteen.
 
Kuulin eilen että työpaikallani on yt neuvottelut menossa, meidän tehtaasta irtisanotaan tai lomautetaan 15 henkilöä. Tilanne ehtii muuttua monet kerrat ennen kuin ite olisin takasin menossa. Aloin kuitenkin järkeileen että jos alottasin työt 1.6 ens vuonna ja ne löis mulle lomautuslapun käteen, mulla on liiton päivät täynnä nii sieltä saisin rahaa. Tietääkö joku et jos jää heti äitiyslomien ja näitte jälkee lomautetuks nii maksaako liitto rahaa näiden kelan armopalojen mukaan vai sen mukaan mitä sillo joskus töissä on tienannu? :)
 
Kävin tänää töissä laittaa hoitovapaa paprut. Kotona oon alustavasti vaan tammikuu-huhtikuu. Kesän riippuu miehen töistä ja tilanne selviää talvella. mielellään olis tietty koko sen ajan, mutta aika näyttää.
Pomo sano että keikkaa saa heittää talossa. Kuinka monta kertaa hoitovapaata voi hakee pätkissä?? Tai miten sen päättyminen määritellään, sittekku lapsi on 3v vai sittekku hoitovapaan alottamisesta on 3v?
 
Sitten kun lapsi täyttää 3v. Hoitovapaa on erilainen kuin äitiysloma tai vanhempainvapaa. Hoito vapaasta sovitaan työnantajan kanssa. Kela maksaa tukia niiltä kuukausilta kun lapsi ei ole päivähoidossa.
 
Sain kelasta kirjeen ja hoitovapaalla 270e/kk verojen jälkeen käteen+96e lapsilisä. Sitte saa vielä kotihoidon tuen joka riippuu miehen tuloista+jos meen ite tekee keikkaa.....ja siitäki varmaan verot pois. Syyään kynsiä ilmeisesti:scared007
 
^tuon takia mie en voinu mitenkää päin jäädä kotiin. Arviolta laskin et viitisen sataa olis ehkä kaikkine tukine saanut. Näin meillä Suomessa tuetaan lapsiperheitä. Ja vielä jos ne meinaa et vanhempain vapaat loppuis 6kk:n kohdalla et joko mennää töihin tai sit kitkutellaa olemattomilla armopaloilla.

Nii ja laitoin sunnuntaina hakupaperit kaupungin puljuihin vetämää.Ensi sijaisesti toiveena perhepäivähoito ja sen jälkee päiväkoti.
 
Hei onko kukaan jo palannut töihin tai alkaako paluu olla jo lähellä?
Mä meen ite nyt kuun vaihteessa. Välillä tuntuu kivalta ja välillä iskee ihan armoton paniikki. Olen nyt viimepäivinä lähtenyt muutaman kerran ovesta ulos itsekseen ja tuntuu tosi hyvältä jättää vastuu vauvasta miehelle ja viettää vauvavapaata, vaikka vain hammaslääkärissä. Sillein se töihinpaluukin olis kai ihan kivaa, mutta säälittää toi pallero kun ei se ymmärrä yhtään miksi äiti häippäsee koko päiväksi. Ja sit mietityttää tuleeko sille kauhee ikävä tai vielä pahempaa, se unohtaa äidin kokonaan.
Meillä ei ole sitä päivähoidon tarvetta, niin se vähän helpottaa tuskaa. Olis hirveetä rahdata pieni päiväkotiin ja miettiä koko päivä töissä kuin se huonosti sitä hoidetaan siellä.

Onko kukaan saanut jo päivähoitopäätöstä ja millasia paikkoja olitte hakeneet?
 
Mä menen kuukauden kuluttua, eli aika lähellä on. Samoin välillä sitä odottaa kovasti (saa esimerkiksi syödä ihan rauhassa yksin! puoli tuntia!!! :D) ja liikkua yksin, mutta sitten välillä taas on semmoinen paniikki "en mä halua lähteä täältä turvallisesta kodista mihinkään apua apua".

Meillä on tosi kivasti asiat hoitojutuista, eli tytön mummi jää vuorotteluvapaalle kevääksi ja tyttö on hänen kanssaan päivät. Päivähoitopaikkahakemus lähetettiin tosin jo, kesäkuun alusta on tarve eli tässä kuussa pitää hakea joka tapauksessa. Me laitettiin siihen vain kaksi vaihtoehtoa päiväkotipaikoiksi, ne on kummatkin ihan vierekkäin ja meitä lähellä sekä työmatkan varrella. Elättelen toiveita, että kesäkuuksi saisikin paikan helpommin kuin elokuussa, jolloinka tuntuu olevan todella suuri tunku hoitopaikkoihin.
 
Meillä isäntä jää likan kanssa kotiin,kun ei töitä oo siunaantunu sille. Ite oon vielä reilu viikon lomalla ja sit alotan työt.Teen vaan osittaista eli sen 30h/vko.
Kieltämättä jännittää sekä töihin meno että miten noi kaks pärjää kahdestaan ja monta puhelua saan työvuoron aikana. Pitänee ukolle tehdä hieman arkiaikataulua lähinnä noiden ruokailujen takia...ne kun ei tahdo kaaliin mennä et koska toi pikku ihminen syö ja mitä.
 
Mulla töihin paluu edessä vasta elokuussa. Hoitovapaalla siis toukokuun loppuun ja sitten open lomat sinne elokuulle. En haluaisi laittaa päiväkotiin. Mietitään perhepäivähoitoa. Katsotaan, mihin päädytään. Välillä tekisi mieli jäädä kotiin, kunnes neiti on sen 3 v., mutta varmaan sekoaisin lopullisesti, jos sen tekisin.

Vähän pelästyin, kun pomo soitti tänään ihan yks kaks. Tuli sellainen olo, että luuleeko ne, että tuun töihin sittenkin. Mammaloma siis loppui juuri. Miten nämä lapset kasvaa niin kovaa vauhtia?
 
Tänään alko hoitovapaa, alkuun vaan huhtikuun loppuun.... mihin tää aika on menny?:confused005
 
Takaisin
Top