Päivähoito- ja kotihoitoasioita

Mulla loppuu äippäloma 23.12 ja aion mennä töihin vasta tammikuussa 2017. Ei meilläkään varaa olis mut maksetaan ensi vuonna asuntolainasta pelkkiä korkoja ni sit pärjätään. En haluu laittaa alle vuoden ikäistä vielä pk;hon. Esikkokin meni päiväkotiin hiukan vajaa 2 vuotiaana. Silloin en pystyny olee ku kuukauden hoitovapaalla mut anoppi otti töistä vuoden verran vuorotteluvapaata ja hoiti poikaa ku olin töissä.
 
Justiinsa meidän kaupungin sivuja kattelin noiden päiväkotihommien osalta..Pitäisi 4kk:ta ennen hoidon tarvetta hakea paikkaa ja huonosti näyttää alle vuotiaalle olevan tarjolla mitään. Mun vanhempainvapaa loppuu 19.12 ja sit pitäis alkaa miettiä joko töihin paluuta tai hoitovapaata. Mutta rahat ei kyllä riitä hoitovapaalla olemiseen ja kun ei tiedä vielä ukonkaa työtilannetta onko vielä sillon töissä vai ei ja jos on niin miten...Huoh.
Työstäni tykkään ja osittain myös odotan töihin paluuta, mutta ajatus alle vuotiaan laitosta päiväkotiin hirvittää. Jos löytyisi mukava perhepäivä hoitopaikka, olisi se ihanteellisin tilanne. Oma äitini on vielä työelämässä (vapaa päivinä voisi ottaa muksun hoitoon), anoppi ei tule kyseeseen MT taustan takia missään vaiheessa,vaikka lääkkeitä nyt syökin (aiemmin on ollut montakin hoitojaksoa vuoden välein, kun ei lääkkeitä ole suostunut syömään), niin en luota siihen, että kykenisi huolehtimaan pienestä lapsesta ja tiedä milloin taas saa päähänsä ettei tarvitse lääkkeitä syödä. Appiukko ja isäni ovat sellaisia, että pitävät sylissä ja juttelee lapselle, mutta muu hoitaminen ei kyllä luonnistu :D Jotta hieman vähäiseksi jää meidän puolen hoitajat, jolloin perhepäivähoito tai päiväkoti melkeimpä ainoat vaihtoehdot.
Meinasin kyllä lyhennettyä tehdä ensi alkuun eli sitä 90h/lista eli hoitopäiviä tulisi kuukaudessa huonolla säkällä 16 päivää, jos ei saada työvuorojen kanssa sumplattua niitä vähemmälle.. Argh miten vaikeeta tää onkaa!
 
Meinasin kyllä lyhennettyä tehdä ensi alkuun eli sitä 90h/lista eli hoitopäiviä tulisi kuukaudessa huonolla säkällä 16 päivää, jos ei saada työvuorojen kanssa sumplattua niitä vähemmälle.. Argh miten vaikeeta tää onkaa!

Mä mietin kanssa tuota ositaista hoitovapaata jossakin välissä, että olis tehnyt 4 pv viikossa töitä ja 1 päivä lapsen kanssa, mutta... mun töissä se onnistuu periaatteessa. Käytännössä kuitenkin se johtaisi siihen, että tekisin niiden 4 päivän aikana 5 päivän työt, jolloinka se varsinainen hyöty siitä jäisi aika vähäiseksi, jos työpäivät venyy ja stressilevelit paukkuu.
 
Onko teidän kunnissa tarjolla kuntalisää tuohon kotihoidontukeen. Meillä ei. Se lakkautettiin joku vuosi sitten :sad001
 
Eipä taida olla. Muutenkin oon ihan ulkona noista tukihommista ja milloin pitää ilmotella ym. Pää on ihan vaahtokarkkia niin ei vaan pysty keskittyyn mihinkään että ottais selvää.
 
Täällä kanssa yksi höttöpää. Nytkin ihan pellolla kaikkien rahojen suhteen, kun olen saanut edelleen palkkaa ja nyt myös kelan tukia. Ja kyselyistä huolimatta kukaan ei ole halunnut rahoja takaisin. Ota näistä nyt sitten selvää.

Kuinka aikaisin hoitovapaata pitää hakea? Täytynee vierailla kelan sivuilla seuraavaksi.
 
Hoitovapaasta pitää sopia työnantajan kanssa. Sille jääminen ei kai ole ihan yhtä selviö kuin äitiyslomalle ja vanhempainvapaalle jäämiset. 2kk ennen pitää viimeistään ilmottaa työnantajalle. En itsekkään ole ihan selvillä näistä tuki- ja vapaakiemuroista, mutta tälläisen käsityksen olen saanut. Ainakin toi 2kk on se deadline.
 
Tasse83 kannattas laittaa rahaa säästöön jos kela päättää periä kaikki takas... Mulle käy meinaa niin. Työnantajan piti maksaa palkan ja kelan äitiyspäivörahan erotus ekat 3kk mut sit yhtäkkiä maksoikin normi palkan kysyin sitä lähimmältä esimieheltä ja hänen mukaansa maksoivat lomarahat samalla mut näin ei ollukkaan ja nyt kela perii multa 3600€ takas ja sehän onkin helppo homma saada tuo summa kasaan näistä runsaista rahoista mitä kela mulle maksaa...
 
Tuotahan mä just pelkään. Olen kysynyt asiaa töistä ja kelasta ja kaikki sanoo, ettei mitään peritä. Pahoin pelkään, että jossain vaiheessa Kelasta kuuluu... laitan siis sivuun kaiken sieltä tulleen, paitsi lapsilisän. Sitä tuskin voidaan periä takasin. Keljuttaa, kun joutuu itse selvittelemään toisten mokia, ja sitä, minne pitää maksaa takasin yms. Aivot on muutenkin pehmenneet tässä viime kuukausien aikana. Naurattaa tosin, kun ongelmana on se, että rahaa tulee joka suunnasta. Jospa vaan saisi pitää kaiken....
 
Mulle tänää selvis, että olen niin köyhä, että saan jo ihan yleistä asumistukea :hilarious: 31.7 kun sais hakemuksen kaikkineen ärsyttävineen pikku tietoineen sisään niin saisin takautuvasti ihan kesäkuunkin tuet! Pari hunttia kuussa on ihan tervetullut lisä. Samalla selvis, että tuo mies tienaa ihan hirveesti mun mielestä, mutta silti valittelee pieniä tulojaan! :woot: Ja kun kattelin mitä tienaisin sitten hoitovapaalla kaikkineen tukineen ja lisineen niin se on ihan sellainen summa että sillä elää! :eek: Tietääkö joku kuinka paljon sais tehdä töitä, jos on hoitovapaalla? Tai onko järkevää tehdä vähän töitä silloin tällöin?
 
Hui, kohtahan tämäkin päätös pitää tehdä!:nailbiting: mielelläni olisin kotona, mutta ei onnistu taloudellisesti:shifty: (eikä pää ehkä kestäis) miehellä lomautukset talvella... ja omakotitaloa ei tosiaan pyöritetä kauaa parilla sadalla eurolla kuussa.
Tällä hetkellä ajattelin (tämäkin ajatus muuttuu, välillä iskee oikeen stressi) että jäisin hoitovapaalle 3kk eli tammi-maalis niin poju olis ainaki just 1v. Täällä on 3 päiväkotia joissa voi alottaa aikasintaan 1v suomenkielellä ,kaupungin sivuilta en löytäny yhtään nuoremmille paikkoja:wideyed: tai sitten olis kielikylpy, mutta mies ei halua. Perhepäivähoitoon voi ilmeisesti laittaa aiemmin ja luultavasti se olisi muutenkin meille oikea ratkaisu (mulla 3vuoro ja miehellä työmatkoja).
Tietysti mulla pitäis olla kesäloma kun ei sitä tälle vuodelle pysty pitää, tai voi olla että se maksetaan vuoden loppuun mennessä... sen olisin pitäny tammikuussa jos mahdollista ja samalla mies olis voinu pitää isäkuukauden. Eikö se oo niin että mies ei voi pitää isäkuukautta jos oon hoitovapaalla?? Sitten maaliskuusta eteenpäin tekisin 50% eli 2-3 päivää vkossa ja olisin osittain hoitovapaalla syksyyn tai talveen 2016. Vai oliko tälle joku nimitys joustava hoitovapaa? Mä oon niin pihalla:dead: pomoki on äitiyslomalla ja sijainen kehotti menee kelaan ku kysyin ennen äitiysloman alkua....:meh:
 
Mä käsitin Kelan sivuilta niin, että hoitovapaalla ollessa voi kyllä tehä töitä. Hoitorahaan se ei vaikuta kun ei ole tulosidonnainen, hoitolisään kylläkin. Pääsääntö siinä on, että lapsi ei saa silloin olla maksullisessa päivähoidossa, että hoitorahaa saa. Kun sitä joku täällä pohti.

Ja Kelan sivuilla luki, että hoitorahaa maksetaan esim myös vanhemman pitäessä palkallista vuosilomaa, jos lapsi ei sillon ole hoidossa.

Eli mä pidän todennäklisesti tammikuun ja helmikuun hoitovapaata. Tammikuussa teen ehkä satunnaisesti töitä ja helmikuun pidän vanhoja kertyneitä lomia pois, eli tuolloin saan sekä palkkaa että hoitorahaa.
 
Kotihoidon tukeen ei vaikuta oletko töissä vai et, pääasia on et lapsi ei oo kunnallisessa hoidossa hoidossa. Itse menin esikon äitiysloman jälkeen heti töihin ja saatiin kotihoidon tukea kun anoppi oli poikaa hoitamassa kun olin töissä. Mulla oli silloin 2 vuorotyö ja tein 15h viikossa.

Tasse lapsilisää ne ei voi periä takaisin mut kaiken muun ja vielä koekojen kera jos niitä huvittaa...
 
Mäkään en raaskis laittaa alle 1v lasta hoitoon. Oon pitänyt kaikki lapset kotona. Meilläkin tulee olee todella tiukkaa kun vanhempain raha loppuu.saisin N. 800e kk ja mies sais työttömyyspäivähahan ja asuntotuen.
Emmä tiiä mitä pitäis tehä haluisin töihin mut missään ei oo tarjolla. Mies ei pysty hoitaa lapsii sillä aikaa ja sillä meni just jalka poikki. Oma äiti on eläkkeellä mut muuttopuuhissa toiseen kaupunkiin.
Sit täält metsän keskeltä 12kilsaa kylälle,mistä on menossa kauppoja nurin. Ilman autoo ei pärjää. Auton pitokin on kallistunu.
Sossu pummiksi en halua. Sanoin miehellekin et ei siihen.

Pitää alkaa miettii kyl paremmin noit vaihtoehtoi.
 
Meillon nuo isommat menneet 1v7kk ja 1v2kk päiväkotiin ja hyvin on mennyt :)

Nyt oli kesän lomalla lähes 2kk mut pkhon paluuta jo odottavat kovasti! (4v1kk ja 2v8kk)...siellä on kaverit ja kivat tädit ja touhut. Meillä on ihana tarha tässä lähellä jossa pojat viihtyy. Ovat tosin aina olleet 3-4pvää viikossa ja sen max 25h/vko ja sillä jatketaan edelleen vaikka olenkin kotona vauvan kanssa.
Ollaan yrittäjiä niin onnistuu tällainen järjestely.

Tämä vauvakin menee osapäiväisesti pkhon 2016 syksyllä :) eli n.1v5kk. Meillä hyviä kokemuksia pksta...sinne menty aina hyvin mielin ja tykätty :) pojilla ei tullut itkuja juuri edes aloittaessaan. joillekin ilmeisesti pk sopii toki paremmin kuin toisille. meidän pojat tykkää kovin :)
 
Meillä ollaan kyllä puhuttu päiväkodista ja ehdottomasti laitetaan sinne, mielellään vasta lähempänä 1,5-2v ikää, mutta saapa nähdä onnistuuko hoito anopin ja äitini avulla. Onneks pystyy ite vaikuttaa omiin vuoroihin. Harmittaa ihan hirveesti että meitä lähimmässä pk:ssa voi alottaa vasta 3v iässä:sad001
 
Mä olen jotenkin ajatellut, että voin laittaa lapsen päiväkotiin siinä vaiheessa, kun se pystyy ilmaisemaan itseään niin, että muutkin kuin perheenjäsenet ymmärtää. Ettei joudu vieraiden armoille ihan avuttomana. Siinä vaiheessa varmasti kaipaakin jo leikkikavereita. Tietysti olisi kiva olla kotona lapsen kanssa pitkään, mutta ellei toista lasta tule, voi pelkästään aikuisen kanssa kotona oleminen olla tosi tylsää... ja mulla ei ole tietoa siitä, tuleeko toista, kun ei ensimmäisenkään pitänyt olla mahdollinen. No, menee jo ohi aiheen.
 
Niin, siis kun Kela maksaa kotihoidontukea, niin silloin saa tehdä töitä niin paljon kun sielu sietää, mutta lapsella ei saa olla kunnallista hoitopaikkaa.
Mua ihmetyttää se, että silloin kun olin pienituloinen ja meidän perhe eli käytnnössä pelkillä kelan tuilla (asumistuki, opintotuki, kotihoidontuki), niin mulla oli varaa olla kotona hoitovapaalla monta vuotta. Nyt kun on saanut itselleen asiallista työtä, josta maksetaan ihan asiallinen korvaus, niin ei ole mitään mahista jäädä hoitovapaalle kun max 2-3 kk. Nyt joutuu kaiken maksamaan itse, niin ei vaan ole mihinkään varaa. En tokikaan niihin köyhiin aikoihin haluaisi palata, kunhan vaan nyt valitan...
 
HoosiAnna, niinhän se on. Tottakai tulojen kasvaessa menot kasvaa. Itsekin olen ollut työttömänä ja opiskelijana, elänyt tuilla. Kyllä meidänkin pitää miettiä, että miten se tammikuu maksetaan, kun silloin saan sen pelkän kotihoidontuen.

Osaatteko te sanoa noista päiväkotipaikkojen hakujutuista. Kunnan sivuilla lukee, että viimeistään 4 kk ennen pitää hakea paikkaa. Jos laittaa 3 vaihtoehtoa päiväkoteihin, niin voiko kunta silti sijoittaa johonkin ihan muualle? Ja eikös niin ole, että jos on tuon 4 kk ennen hakenut paikkaa, niin kunnan on velvollisuus se paikka järjestää?
 
Takaisin
Top