Päivähoidon aloitus.

Kuulostaa kyllä aika oudolta ettei mitenkään huomioida. Kyllä sekä tuodessa että hakiessa pitäisi jonkinlainen kontakti hoitajien ottaa vanhempiin. Aamulla kuunnella jos vanhempi haluaa kertoa jotain esim jos vaikka kotona/perhetilanteessa on tapahtunut jotain erityistä tai ihan vaikka lapsi nukkunut yönsä huonosti. Osaa hoitajakin kohdata lapsen paremmin, jos lapsi on väsynyt tai kiukkuinen, kun tietää heti mistä on kyse. Ja kun lasta haetaan pitäisi edes jotain kertoa päivästä. Meille kerrotaan tavallisesti siitä miten on syönyt, minkä verran ulkoillut, onko mennyt hyvin, kenen kanssa on leikkinyt ja vähän mitä on tehty. Ei nyt kaikkea mitä on tehty, mutta jotain mainintaa että esim. askarreltu. Päiväunista ei meille yleensä kerrota ellei erikseen kysytä, mutta poika onkin jo niin iso ettei yleensä nuku päiväunia. Ja varsinkin jos on jotain ei niin jokapäiväistä tapahtunut siitä pitäisi kertoa.

Vasukeskustelu myös kuuluisi olla kerran vuodessa. Tosin kun poikamme kävi perhepäivähoitajalla ei sellaista ikinä ollut.
 
Meillä poika on ollut nyt päiväkodissa kokopäivähoidossa n. 1v 3kk, ja aiemmin saatiin aina joka päivä jonkinlainen yhteenveto päivän kulusta, juuri että miten on syönyt, miten on nukkunut päiväunia yms.. Nyt tänä syksynä kesätauon jälkeen näitä yhteenvetoja ei ole tullut oikeastaan yhtään! Syynä siihen on varmaankin päiväkodin uudelleenjärjestelyt, hoitajatkin vaihtuivat yhtä lukuun ottamatta. Onneksi kuitenkin poika sopeutui asiaan hyvin, kun oli kuitenkin se yksi tuttu hoitaja siellä, ja nyt on syksyn aikana tutustunut myös niihin uusiin hoitajiin. Meillä kuitenkin nyt menee niin, että aina pitäisi muistaa itse kysyä erikseen päivän kuulumiset, mutta kun ei sitäkään aina muista :sad001 Kyllä se kuitenkin vaikuttaa iltapäivän/illan kulkuun, miten on päivä mennyt siellä päiväkodissa, varsinkin ne syömiset ja päiväunet.

Aamuisin lapsen tulo kyllä huomioidaan kohtuullisen hyvin, aina on hoitaja vastassa, ja hoitaja tekee tiettäväksi, että sekä lapsi että tuoja on huomattu ja huomioitu. Vasu-keskustelut ollaan nyt käyty kahdesti. Minun käsittääkseni varhaiskasvatussuunnitelmaa ja vasu-keskusteluja voidaan edellyttää kaikilta päivähoitoa tarjoavilta tahoilta, oli ne sitten yksityisiä tai kunnallisia.

Minusta sinun Chandelier pitäisi kyllä keskustella noista epäkohdista siellä hoitopaikassa, että mikä siellä on tilanne oikeasti. Reilu, molemmin puolinen rehellinen keskustelu on kaikkien parhaaksi, myös lapsen. Itse en varmastikaan sietäisi tuollaista lainkaan, vaan antaisin palautetta. Minusta lapsen ollessa kyseessä kaikista asioista hoitopaikan kanssa täytyy pystyä keskustelemaan rehellisesti ja kaunistelematta, ja kenenkään hermostumatta kipakastakin palautteesta. Itse olen sanonut päiväkotiin terveisiä, että kaikesta pitää pystyä keskustelemaan suoraan minunkin kanssani. Annan myös itse suoraa palautetta jos jotakin epäkohtaa on, eri asia on sitten, tekevätkö asioille siellä mitään...
 
Mikähän tässä nyt mättää?
Poika on syksyn ajan käynyt "virikepäivähoidossa" kerran, joskus kaksikin kertaa viikossa 6h per päivä. Aluksi jäi tietty itkien sinne, mutta hoitajien mukaan tokeni kyllä leikkimään sitten ja muutenkin on mennyt hyvin. Ja viimeksi kun vein niin vähän meni suu mutruun mutta lelulaatikolle meni samoin tein eikä noteerannut mitenkään kun poistuin.

Kysymykseni kuuluukin, että saatteko te sanallista palautetta hoitopäivän kulusta kysymättäkin? (Esim. Leikki pihalla muiden lasten kanssa/söi x ruokaa / nukkui x h päiväunet tms.).

Meistä nimittäin on alkanut tuntumaan siltä että
A) meidän lapsen tuloa päiväkotiin ei noteerata millään tavalla, joku vaisu hei voi kuulua jostain, mutta hädintuskin edes katsetta nostetaan
B) sama kun haetaan lasta pois

Päivähoitopaikka on aika pieni, kodinomainen, 2 hoitajaa vain. Onkohan lapsemme siellä ihan heitteillä?
Kuuluisiko meille jonkinlaista vasu -keskustelua tai vastaavaa palautteenantoa?

Poika on tuolla kyllä nuorimmasta päästä, alle 2v. Seuraava on 2,5 v ja loput hieman vanhempia.

Meillä on sellainen tunne ettei meistä tykätä siellä.
Vasu-keskustelu kuuluu kaikille ja se pitää järjestää kahden kuukauden kuluessa hoidon aloituksesta. Sen jälkeen vähintään kerran vuodessa ja lisäksi tarpeen mukaan. Keskustelussa kannattaa mainita, että tahdotte palautteen lapsen päivästä joka päivä, vaikka sen pitäisi kyllä kuulua normaaliin toimintaan.

Tykkäämiset eivät kuulu ammatilliseen toimintaan. Kaikkia kohdellaan hyvin, oli sitten sielunsisko tai ei.
 
Tänään vein taas lapsen hoitoon, ja tämä samainen hoitaja oli eteisessä. Ei edes päätä kääntänyt tervehtiäkseen. Mutisi kyllä hiljaa "hei".
Mulle tulee tästä käytöksestä niin paha mieli ja huoli että kuinka poikaa siellä kohdellaan.
Tässä on muutakin hoidettavaa ja mietittävää niin olisi kiva että edes hoitopaikassa otettaisiin poika ilolla vastaan.
 
Ei kyllä ole nyt asian mukaista siellä hoitopaikassa. Auttaisiko jos ottaisit yhteyttä hoitajien esimieheen? Jos kyseessä on pieni päiväkoti pitäisi löytyä päiväkodin johtaja, johon ottaisin yhteyttä.
 
Mikähän tässä nyt mättää?
Poika on syksyn ajan käynyt "virikepäivähoidossa" kerran, joskus kaksikin kertaa viikossa 6h per päivä. Aluksi jäi tietty itkien sinne, mutta hoitajien mukaan tokeni kyllä leikkimään sitten ja muutenkin on mennyt hyvin. Ja viimeksi kun vein niin vähän meni suu mutruun mutta lelulaatikolle meni samoin tein eikä noteerannut mitenkään kun poistuin.

Kysymykseni kuuluukin, että saatteko te sanallista palautetta hoitopäivän kulusta kysymättäkin? (Esim. Leikki pihalla muiden lasten kanssa/söi x ruokaa / nukkui x h päiväunet tms.).

Meistä nimittäin on alkanut tuntumaan siltä että
A) meidän lapsen tuloa päiväkotiin ei noteerata millään tavalla, joku vaisu hei voi kuulua jostain, mutta hädintuskin edes katsetta nostetaan
B) sama kun haetaan lasta pois

Päivähoitopaikka on aika pieni, kodinomainen, 2 hoitajaa vain. Onkohan lapsemme siellä ihan heitteillä?
Kuuluisiko meille jonkinlaista vasu -keskustelua tai vastaavaa palautteenantoa?

Poika on tuolla kyllä nuorimmasta päästä, alle 2v. Seuraava on 2,5 v ja loput hieman vanhempia.

Meillä on sellainen tunne ettei meistä tykätä siellä.

Tämä on vain arvaus ja välttämättä näin ei tilanne teillä ole, mutta tarjoan tätä yhtenä mahdollisuutena, koska meillä oli näin.

Jos muut lapset ovat kovin paljon vanhempia niin ovatkohan hoitajat tulleet ajatelleeksi ettei teidän lapsi vielä pysty itse kertomaan päivästään? Olin aika tyytymätön siihen etten tiennyt mitä päivän aikana tapahtuu jos erän tietty hoitaja oli luovuttamassa lasta. Otin asian esiin ja hän pahoitteli kovasti. Lapsemme oli sisarusryhmän nuorin ja hän ei yksinkertaisesti ollut ajatellut että lapsi ei vielä osaa kertoa kivasta puistokäynnistä tai pahasta ruuasta jne. Muut lapset nimenomaan halusivat päästä kertomaan asiat itse joten hän oli oppinut tällaiset pienen lapsen kohdalla tosi huonon tavan toimia. Hoksasi heti missä vika ja alkoi tuon jälkeen kertomaan tarkemmin. Erona kyllä että meillä tuntui että lapsi otettiin ilolla vastaan vaikka kommunikaatio meille aikuisille takkusikin
 
Lainaus varhaiskasvatuslaista: "toimia yhdessä lapsen sekä lapsen vanhemman tai muun huoltajan kanssa lapsen tasapainoisen kehityksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parhaaksi sekä tukea lapsen vanhempaa tai muuta huoltajaa kasvatustyössä"

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1973/19730036

Tuosta aiemmin mainitusta katseen ja kontaktin välttelystä sun muusta paistaa epäammattimaisuus. Päiväkodin asiakkaita ovat perheet ja heillä on oikeus kuulla lapsen päivästä enemmänkin kun "Hyvin mennyt, syönyt ja nukkunut hyvin". Inhoan itse kun kuulen tuon tapaista, vaikka sitähän pienten puolella toiminta pitkälle on ulkoilun ja pienten yhteisten hetkien lisäksi :)

Komppaan myös aiempia, jos joku häiritsee tai vaivaa, ottakaa se puheeksi henkilökunnan kanssa. Kaikkea ei voi ymmärtää mutta myöskään henkilökunta ei lue huoltajan ajatuksia.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top