Päivähoidon aloitus.

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Onko monella lähtemässä lapsi ensimmäistä kertaa päiväkotiin? Jännittääkö lasta? Entä äitiä?

Meidän viisi vuotias aloittaa nyt elokuussa päikyn 20h/vko. Äitiä taitaa jännittää enemmän :nailbiting: Tyttö odottaa innoissaan :happy:

Mitä kaikkea pitäisi muistaa pakata mukaan? Mistä parhaat nimikointitarrat, vai onko joku parempi systeemi nimikointiin? Mitkä on parhaat sisätossut?
 
Meillä lapsi 2v9kk aloittaa ensi viikolla päiväkodissa. Äitiä jännittää, lapsi ei taida vielä jännittämisestä tietää mitään.

Tossuissa meillä ei ole valinnan vaikeutta, sillä lapsi suostuu käyttämään vain yksiä tossuja, toivotaan, ettei ole kuumia päiviä, sillä tossut ovat lämpimät.

Nimikointiin käytän ihan nimikointitussia. Sukkiin ja villavaatteisiin käytän haavateippiä, johon kirjoitan nimen.

Minulla oli myös aikomus tehdä lapselle mukaan valokuvakirja rakkaista ihmisistä ikävän varalle, mutta en ole vielä ehtinyt. Ehkä huomenna tilaan, niin saattaa ehtiä.
 
Tilasin nimikointitarrat täältä Nimilappu-palvelun kautta, ovat toimineet tosi hyvin. Tarran koko nyt ei ole aivan optimaalinen kun halusin mukaan formula-auton kuvan, mutta saksilla saa sitten leikattua sen pois, jos ei mahdu. Tarrat tarttuvat kiiltävään kankaaseen hyvin, esim. pesuohjelappuun, kestävät pesua hyvin, ja kuitenkin irtoavat suht helposti, eivätkä jätä siltä liimaa sinne pesuohjelappuun. Olen merkinnyt niillä tarroilla myös kengät ja juomapullonkin, tarra kestää myös astianpesukoneessa pesun. Ostin samalla myös silitettäviä nimilappuja, mutta niitä ei ole tullut käytettyä yhtään, kun nuo toiset ovat niin käteviä.

Itse juuri sunnuntai-iltana vähän myöhässä pähkäilin, että mitä kaikkea pojalle pitääkään nyt laittaa kuukauden kesäloman jälkeen tarhaan mukaan :O Laitoin sitten sisävaatteiksi varalle kolmet housut ja kolme paitaa/bodya, kaksi paria sukkia, ja ulkohousuiksi verkkarit nyt näin kesäajalle, ohuen sadehaalarinkin jo laitoin varuiksi, myös välikausihaalarin. Kumisaappaat myös. Hatut ja lenkkarit kulkee aamuisin mukana muutenkin, niitä ei ole nyt varalla siellä päiväkodissa. Vaipat olivatkin jo siellä päiväkodilla valmiina. Myös tarvittavat voiteet laitoin mukaan, saavat päivällä rasvailla pojan jalkoja tarvittaessa.

Sisätossuja ei ole meillä vielä käytössä, ehkä sellaisetkin täytyisi jossain vaiheessa olla. Poika (kohta 1v 11kk) käyttää jarrusukkia vielä, se on myös ollut päiväkodin toiveena. Tossuista ei ole ollut mitään puhetta vielä. Ehkä siinä on päiväkotikohtaisiakin eroja, halutaanko niitä lapsille vai ei?

Meillä on kyllä hienosti päiväkoti ilmoitellut, jos jotakin puuttuu tai tarvitaan lisää, tai jos vaatteet jäävätkin pieniksi, jos varavaatetusta ei tarvitakaan pitkään aikaan ja olen laittanut jotain sellaista kiikunkaakun sopivaa vaatetta varavaatteeksi.
 
Pitää vielä kyllä lisätä, että minua jännitti ja pelotti ihan kauheasti laittaa 10 kuukauden ikäinen lapsi päiväkotiin. Tuntui, että koko maailma kaatui kun minun piti palata töihin "kesken kaiken" pojan ollessa niin pieni vielä. Onneksi saatiin hyvät vinkit ja ohjeet päiväkodista tutustumiskäynneillä, että mitä kaikkea pitää olla mukana ja mitä siellä päivän aikana mahdollisesti tarvitaan. Kaikki meni kuitenkin hyvin silloin aikanaan, nyt vasta isompana on tullut pieniä hankaluuksia sinne jäämisen kanssa aamuisin.
 
Me käytetään perusjumppatossuja (cittarista tyyliin 5€ ellei alennus) koska lapsella jalat paistuvat helposti. Mololla (muistaakseni tai ainakin Skidiltä nuo saa) on aivan ihanat ohuet tossut erilaisilla printtikuosilla mutten ole raaskinut niitä ostaa. Vanhempi lapsi halusi nyt crocsit...

Suosittelen kurahousuja haalareiden sijaan kun märällä kelillä ainakin meidän päiväkoti laittaa ne jalkaan muttei takkia tarvitse laittaa ja silloin ei lapsi paahdu täysin.

Mä muuten aina ihmettelin niitä haalareita joissa alaosa on kuravaate ja yläosa normi vettähylkivä kunnes mummi osti kirpparilta sellaisen meille ja ihan paras pienemmälle lapselle. Osaa itse pukea päälle haalari eikä tarvitse kurahousuja niiden päälle (sadekeli eri). Niin ylpeä kun on ensimmäisenä valmis.
 
Niin joo, nuo meidän sadehaalarit (Ciraf) on just semmoiset, että se yläosa on kai osittain vedenpitävä/vettähylkivä, ja alaosa on sellainen kurahousumainen. Tykkäävät niistä tarhassa, kun on niin kätevät pukea päälle, eivätkä kuitenkaan ole kankeat ja paksut, niissä on ohut vuori vaan. Ovat käyttäneet niitä jonkinmoisella sadekelilläkin, kun eivät ole erikseen pyytäneet oikeita sadevaatteita vielä, ehkä ne sitten pelittää ainakin kevyen sateen aikana. Meillä on kyllä sitten oikeita sadevaatteitakin, haalarit ja takki, mutta niiden koko olikin kokomerkintään nähden valtava, ja ne menee pojalle varmaan vasta vuoden päästä :O Nyt tällä viikolla on ollutkin sen verran viileää, että se sadehaalari on ollut hyvä ulkovaate aamun ulkoiluun, iltapäivän ulkoiluun poika ei ehdikään kun jo haetaan pois tarhasta.
 
Olen samaa mieltä mutta juuri tätä taistelua en päättänyt ottaa vaan annoin lapsen valita :)
Paljasjalkakenkien vankkumattomana kannattajana saat suurimmat sympatiani.

Päiväkodin näkökulmasta crocsit on siitä huonot, että ne eivät pysy lasten jaloissa ja niitä saa olla aina kiikuttamassa joko lapselle tai eteiseen. Lapsen jalan kannalta se on hyvä asia. Mitä vähemmän jalassa, sen parempi.
 
Pitääkö lapsi viedä päiväkotiin?
Poika on nyt 1v4kk ja tässä kesän aikana on huomattu että kaipaisi jotain uusia virikkeitä ja erityisesti muiden lasten seuraa, koska selkeästi ei oikein osaa olla muiden lasten kanssa. Ollaan siis käyty sellaisessa äitien kokoontumispaikassa, jossa on muitakin lapsia mutta mikään varhaiskasvatusjuttu se ei ole. Ainoastaan kotiäitien/-isien ja -lasten kohtauspaikka.

Olisin kotona vielä ~1,5 vuotta, mutta sitä aikaa en voi pitää lasta pelkästään kotihoidossa. Ensi keväänä pääsisi varhaiskasvatuskerhoon, 2 -vuotiaiden ryhmään, mutta mielestäni 3h kerran viikossa on aika mitätön määrä.

Ja en ymmärrä noista päiväkotijutuista yhtään mitään :hilarious:
Kunnan sivuilta ei löydy sanaakaan subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta.

Ratakiskoa kiitos.

Ja ehkä paras meidän tilanteessa olisi 2-3 kokonaista päivää viikossa.
 
https://www.infofinland.fi/fi/elama-suomessa/koulutus/lasten-koulutus/paivahoito

En nyt tiedä, miten luotettava sivusto on, ja se on maahanmuuttajille tarkoitettu, mutta minusta siellä oleva tieto oli aika oikeaa. Kuntakohtaista siis, missä laajuudessa ja miten varhaiskasvatuksen piiriin pääsee. Meidän pienessä kunnassa säätövaraa on tosi paljon ja asioista on voitu sopia hyvin. Suuremmilla paikkakunnilla on varmaankin erilaiset säännöt ja käytännöt. Ne varmasti selviävät kun soittaa kuntaan varhaiskasvatuksesta vastaavalle ihmiselle, jonka yhteystiedot pitäisi kyllä olla saatavilla kunnan nettisivuilta! Jos ei löydy, niin vaihteeseen soitto, sieltä ne hommat alkaa selvitä.

Eihän lasta ole pakko viedä päiväkotiin, jos muutoinkin pärjää. Meillä oli pakko, koska minun oli palattava töihin, ja mies ei pysty hoitamaan lasta kuin lyhyitä aikoja kerrallaan. Oli meille todella hyvä ratkaisu viedä poika 10kk:n ikäisenä päiväkotiin, kehitys otti hurjia askelia ja poika reipastui todella paljon, kun sai seuraa muista lapsista. Sopeutui myös todella hyvin sinne hoitopaikkaan.
 
Muokattu viimeksi:
Pitääkö lapsi viedä päiväkotiin?
Poika on nyt 1v4kk ja tässä kesän aikana on huomattu että kaipaisi jotain uusia virikkeitä ja erityisesti muiden lasten seuraa, koska selkeästi ei oikein osaa olla muiden lasten kanssa. Ollaan siis käyty sellaisessa äitien kokoontumispaikassa, jossa on muitakin lapsia mutta mikään varhaiskasvatusjuttu se ei ole. Ainoastaan kotiäitien/-isien ja -lasten kohtauspaikka.

Olisin kotona vielä ~1,5 vuotta, mutta sitä aikaa en voi pitää lasta pelkästään kotihoidossa. Ensi keväänä pääsisi varhaiskasvatuskerhoon, 2 -vuotiaiden ryhmään, mutta mielestäni 3h kerran viikossa on aika mitätön määrä.

Ja en ymmärrä noista päiväkotijutuista yhtään mitään :hilarious:
Kunnan sivuilta ei löydy sanaakaan subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta.

Ratakiskoa kiitos.

Ja ehkä paras meidän tilanteessa olisi 2-3 kokonaista päivää viikossa.
Jos olet hoitovapaalla sen 1,5 vuotta, lapselle ei voi hakea paikkaa päiväkotiin, mutta kerhotoimintaan on mahdollista osallistua.

Päiväkodissa toki oppii paljon uutta, mutta alle 3-vuotiaalle riittää myös kotihoito. Vasta 3-vuotiaat alkavat leikkiä yhdessä toisten kanssa, sitä pienempänä leikki on lähinnä rinnakkaisleikkiä eli lapsilla on omat leikit ja ottavat toki mallia toisistaan.

Kerhoja järjestävät kunnan ja seurakunnan lisäksi yhdistykset. Me olemme tähän astihan käyneet vain sellaisissa kerhoissa, joissa lapset ovat yhdessä vanhempien kanssa ja kyllä niissäkin oppii ja saa vinkkejä, mitä kaikkea kivaa pienten kanssa voi tehdä.
 
Riippuu kunnasta...

"
  • Joissakin kunnissa lapsella voi olla oikeus kokopäiväiseen varhaiskasvatukseen myös silloin, kun toinen vanhemmista on kotona.
  • Joissakin kunnissa lapsella on oikeus saada 20 tuntia varhaiskasvatusta viikossa, jos toinen vanhemmista on kotona. "
 
Riippuu kunnasta...

"
  • Joissakin kunnissa lapsella voi olla oikeus kokopäiväiseen varhaiskasvatukseen myös silloin, kun toinen vanhemmista on kotona.
  • Joissakin kunnissa lapsella on oikeus saada 20 tuntia varhaiskasvatusta viikossa, jos toinen vanhemmista on kotona. "

Meillähän on juuri tämä tilanne, että mies on kotona koko ajan, mutta poika on kokopäivähoidossa miehen sairauksien estäessä häntä hoitamasta poikaa kokopäiväisesti kotona. Tämä on meille kaikille kolmelle paras ratkaisu, itse olen siis kokopäivätöissä. En tiedä, miten tuo olisi sitten hoitunut, jos meidän kunnassa ei olisi tätä kokopäiväisen varhaiskasvatuksen mahdollisuutta.
 
Yleensä hyvästä syystä hoitoaikaa voidaan lisätä, vaikka toinen vanhemmista olisi kotona. Meillä esim lapset ovat 75% hoidossa, vaikka olen itse kotona. Tämä on järjestelty yhden lapsen sairauden takia. Hoitoaikaa voidaan lisätä, jos se on lapsen edun mukaista.

Jos lapsella on päivähoitopaikka, ei Kela maksa kotihoidontukea, ellei perheessä ole muita alle 3v lapsia kotona hoidettavana. Olisikohan muun hoidon raja ollut 18h/vko? Voi olla vähemmänkin. Tämän takia lapsi voi osallistua kunnan järjestämään kerhotoimintaan muutamana päivänä viikossa jokusen tunnin, sillä raja ei vielä ylity. Jos vanhemmilla on varaa olla kotona ja pitää lasta päiväkodissa osittain, olisi se tietysti hieno vaihtoehto lapselle!
 
Osaako joku selittää siitä osittaisesta työajasta? Meillä siis lapsi täyttää keväällä 3 v ja hänen on sitten pakko mennä hoitoon. Mutta minun työaika on 7.00-15.30 ja tietysti pitää aikaisemmin olla töissä että ehdin vaihtaa vaatteet, laittaa eväät yms. Joten lapselle tulisi vähintään se 06.30-16.00 hoitoaikaa, jos olen lähellä töissä. Jos siis saan oman alan töitä. Jos olen esim tunnin matkan päässä, paljon pitempi hoitopäivä. Minusta tuo hoitoaika on aivan liian pitkä noin pienelle. Eli mitä mahdollisuuksia minulla on lain mukaan lyhentää lapsen hoitopäivää? Mitä ne 60% ja 80% työajat tarkoittaa käytännössä ja ketkä niihin on oikeutettuja? Onko ne sitten työnantajasta kiinni, mihin hän suostuu? Miehellä on samat työajat, joten se ei auta. Kiitos jos joku osaa auttaa. Olen jo öitä valvonut tän takia näin puoli vuotta etukäteen..
 
Osaako joku selittää siitä osittaisesta työajasta? Meillä siis lapsi täyttää keväällä 3 v ja hänen on sitten pakko mennä hoitoon. Mutta minun työaika on 7.00-15.30 ja tietysti pitää aikaisemmin olla töissä että ehdin vaihtaa vaatteet, laittaa eväät yms. Joten lapselle tulisi vähintään se 06.30-16.00 hoitoaikaa, jos olen lähellä töissä. Jos siis saan oman alan töitä. Jos olen esim tunnin matkan päässä, paljon pitempi hoitopäivä. Minusta tuo hoitoaika on aivan liian pitkä noin pienelle. Eli mitä mahdollisuuksia minulla on lain mukaan lyhentää lapsen hoitopäivää? Mitä ne 60% ja 80% työajat tarkoittaa käytännössä ja ketkä niihin on oikeutettuja? Onko ne sitten työnantajasta kiinni, mihin hän suostuu? Miehellä on samat työajat, joten se ei auta. Kiitos jos joku osaa auttaa. Olen jo öitä valvonut tän takia näin puoli vuotta etukäteen..
Oikeus osittaiseen hoitovapaaseen on nuorimman lapsen koulu-uran toisen luokan toukokuun loppuun asti. Kelasta voi saada tukea alle 3-vuotiaan ja 1. ja 2. luokkalaisen hoitoon, jos on lapsen hoidon vuoksi lyhennetty työaika.

Työnantaja voi painavasta syystä kieltäytyä myöntämästä osittaista hoitovapaata ja työnantaja saa määritellä, miten lyhennetty työaika sijoittuu.

En tiedä, onko mitään minimiä, joka pitää tehdä ja onko se 80% maksimi. Minä teen 50% työajasta ja se on jaettu kolmelle arkipäivälle.
 
Mikähän tässä nyt mättää?
Poika on syksyn ajan käynyt "virikepäivähoidossa" kerran, joskus kaksikin kertaa viikossa 6h per päivä. Aluksi jäi tietty itkien sinne, mutta hoitajien mukaan tokeni kyllä leikkimään sitten ja muutenkin on mennyt hyvin. Ja viimeksi kun vein niin vähän meni suu mutruun mutta lelulaatikolle meni samoin tein eikä noteerannut mitenkään kun poistuin.

Kysymykseni kuuluukin, että saatteko te sanallista palautetta hoitopäivän kulusta kysymättäkin? (Esim. Leikki pihalla muiden lasten kanssa/söi x ruokaa / nukkui x h päiväunet tms.).

Meistä nimittäin on alkanut tuntumaan siltä että
A) meidän lapsen tuloa päiväkotiin ei noteerata millään tavalla, joku vaisu hei voi kuulua jostain, mutta hädintuskin edes katsetta nostetaan
B) sama kun haetaan lasta pois

Päivähoitopaikka on aika pieni, kodinomainen, 2 hoitajaa vain. Onkohan lapsemme siellä ihan heitteillä?
Kuuluisiko meille jonkinlaista vasu -keskustelua tai vastaavaa palautteenantoa?

Poika on tuolla kyllä nuorimmasta päästä, alle 2v. Seuraava on 2,5 v ja loput hieman vanhempia.

Meillä on sellainen tunne ettei meistä tykätä siellä.
 
Takaisin
Top