Pääkaupunkiseutulaiset huhtikuiset

Tuo potilaan aliarvioiminen ja tilanteen vähättely on törkeää, viittaan tässä suskin viestiin. Työkaverin ystävä lähetettiin Jorvista kotiin kun ''et sä vielä synnytä''. Synnytti sitten kotiin työkaverin avustuksella, jolle hädissään soitti kesken työpäivää, ei saanut miestä kiinni eikä tietysti voinut lähteä mihinkään. Onneksi asuu parin kilsan päässä meidän työpaikalta ja onneksi duunikaverilla oli auto ja pääsi vastaamaan puhelimeen jne. Mun mielestä pitäisi tuollaiset kotiinlähettäjät laittaa vastuuseen vaarantuottamisesta, mutta ei sairaalassa kukaan ota mistään vastuuta (ainakaan Jorvissa). Tämän vuoksi haluan NKL:lle, mut ehkä mut sit sieltäkin lähetetään taksin kanssa johonkin Ouluun synnyttämään.

Joo tosi törkeää kohtelua on muut saanu, mulle kätilö sanoi kättärillä esikoisen synnytyksen jälkeen, että ei uskonut synnytyksen olevan käynnissä, kun näytin niin "hyvin" voivalta ja koska en pyytänyt puudutuksia, mä siis oon aina tiennyt että haluan synnyttää ilman puudutuksia (piikki kammo on niin paha) ja kummatkin lapset on luomuna tulleet, (pojan kanssa koitin ilokaasua, mutta aiheytti pahaa ooa joten jäi käyttämättä). Mutta onneks vasta synnytyksen jälkeen en tiedä miten oisin muuten reagoinut :D synnytyksessä avustava kätilö anto kätensä että voin puristaa sitä ja kun puristin ja huusin niin tää apu kätilö huus takas älä huuda mulla lähtee kuulo ja älä purista noin lujaa kun mua sattuu... pääkätilö oli muuten ihan mukava ja pyysi vielä anteeksi ettei uskonut synnytyksen olevan käynnissä, kuulemman harvinaista että ensisynnyttäjällä kestää alle 10h synnytys, mulla siis pojan kanssa meni 7h ja risat joista noin 3h olin.kättärillä. tytön.kanssa oli sit maailman ihanimmat kätilöt, otti sisään vaikka ei supistellut, kun sanlin vaan etten uskalla olla kotona kun jos synnytys alkaa ja en ehdikkään sairaalaan, pääsin sitte sairaalan johonki odotus huoneeseen odottelemaan ja tytön synnytys kesti sitten 1h, supistukset tuli 7min välein ja siinä kätilön ja opiskelijan kanssa samalla juteltiin niitä näitä oli eritin helppo ja kivuton synnytys vaikka luomu olikin, eli ei aina pidä paikkaansa tuokaan että "ei sairaalaan ennen kun supistukset 3min välein ,koska ei ole muuten käynnissä" luottakkaa kaikki itteenne ennemmin kun.kätilöön, ne kätilöt ei tunne sua eikä sun kroppaa, ne ei tiedä kuinka sä siedät kipua :) zemppiä kaikille tulevaan ja toivotaan et saadaan hyvät mukavat kätilöt ja päästään sinne missä itellä hyvä ja turvallinen olo ja valittakaa jos kätilö on epäoikeuden mukainen tai törkeä, kenenkään ei tartte kuunnella törkeyksiä :)

oot sä aika sissi kun olet synnyttänyt ilman mitään kivunlievitystä! mä vaan pelkään sitä järkyttävää kipua, haluaisin kaikki kivunlievitykset mitä on tarjolla... tosin näitäkin juttuja lukee, niin ei niitä näköjään aina saa vaikka haluaisikin...

No esikoisen kohalla mulle ei ois varmaankaan enää saanut siinä vaiheessa pistettyä mitään kun en voinut kun pitää selan visusti sängyllä, neidin kanssa ei olis ehtinyt ja ei varmaan paikat olleet ehtineet palautua niin hyvin, luulen et neiti meni helposti ja kivuttomasti sen takia. Mulla on myös niin järkyttävät menkka kivut mihin ei tehoa mikään niin, luulen että myös se vaikuttanut siihen ettei niin välittänyt siitä kivusta, olin myös varautunut paljon pahempaan niin se myös varmasti teki "kivuista lievemmät". Esikoisen kanssa olisin jotain kaivannut, mutta en niitä puudutteita, ehkä sellanen suihkutettava puudutus ois ollut sillon hyvä, ponnistus vaiheessa nimittäin. Koko synnytyksen pahin osa on mun mielestä se kun pää koittaa tulla.
Ja muutenkin kaikkilla on ihan erillaiset ja eri tuntuiset supistukset ja muut synnytys kivut, mulla käyny hyvä tuuri synnytyksissä :)

Mulla myös teinistä asti ollu ihan hullut menkkakivut, kaksinkerroin voi vaan vaikertaa ja miranax ainut mikä auttaa. Ja keskenmenossa oli myös, kun kohdunsuu aukesi. Tuntui siltä, että jos 2 eri kipulääkkeen yhdistelmä ei kohta auta niin taju lähtee, yhtään kovempaa kipua en olis kestänyt. Paljon pahempaa vielä kun menkoissa. Toivottavasti nää ois vähän valmentanut kestämään sitä kipua ;)
Täytyy toivoa ettei synnytyskipu olis ihan hirveesti paljon vielä sitä km pahempaa, vaikka kyl se varmaan pahempaa onkin... täytyy vaan toivoa et ehtii jonkun piikin saamaan :)

Mulla km kipu oli varmaan 50kertaa pahempi kun synnytys ja kesti viikon, kunnes tuli kokonaisena ulos, se oli niin tuskaa että en voinut kun itkeä ja vetää särkylääkettä ilman mitään tulosta, synnytys ei ollu lähellekkään yhtä paha, mun km tuli noin 7viikoilla. Samoten synnytys kivut lakkasi kun seinään kun vauva oli pihalla :)

Sama kuin Jayy:llä!
Km kivut (tyhjennys siis sillä cytotecillä) oli kyllä 100000x pahempia kuin synnytys, koska ne oli heti nollasta sataan. Synnytyksessä oma kroppa ehti mukaan aaltoihin ja yltyviin kipuihin. Ja sit saikin jo lievitystä:grin

Mulla ei tyhjennetty, tuli tyhjenty itestään ulos ja mitä oon muiltakin kuullut, niin km ja abortti kivut ovat ihan sietämättömiä, ei mitään synnytykseen verrattuna, tosin jos synnytys käynnistetään niin en sitten tiedä

Tää on jotenkin oudolla tavalla lohduttavaa. Kun muistan ne kauhunhetket km tapahtuessa, kun eka lääke ei ollut auttanut mitään, olin kuuman suihkun alla kontallaan ja haukoin henkeä. Kauhulla silloin mietin miten hirveää synnytyksen täytyy olla.

Takaisin