Oysiin synnyttämään

Me taidettiin olla herneen kanssa samaan aikaan synnyttämässä, eri osastolla ilmeisesti kuitenkin. :)
Aikaisemmat lapset on syntyneet toisessa sairaalassa ja tämä neljäs nyt heinäkuussa OYSissa. Jännitin etukäteen vähän minkälainen paikka on, mutta ihan ok oli. Mulla tosin oli aika pikavisiitti: oltiin sairaalassa 21.05 ja tyttö syntyi 21.38! Kohdalle sattunut kätilö oli kyllä oikein mukava.
Osastolla olin 2 yötä, joina en juuri nukkunut (jos ei oma vauva valvottanut niin viereisestä lastenhoitohuoneesta kuului aina jonkun muun vauvan itku). Sain sen käsityksen, että osasto oli melko täynnä ja multakin oikein kysyttiin, että milloin lähtisin kotiin. Edellinen vauva joutui valohoitoon, joten en etukäteen edes elätellyt toiveita nopeasta kotiinlähdöstä. Vauvalta lisäksi seurattiin verensokereita mun radin takia. Mutta ne oli ihan kunnossa ja bilirubiinikin otettiin mun pyynnöstä, ja mulla itellä hyvä vointi. Lastenlääkäri "tarkasti" vauvan, kun oli 36 tunnin ikäinen. Ja kotona oltiin siis kun vauva oli vajaan 2vrk ikäinen. :) Vierihoitopolilla käytiin vielä parin päivän päästä.
 
Onpa tosiaan ollut pikainen käynti! Heinäkuu kuuluu olevan tosi kiireistä aikaa OYS:ssa. Saa nähdä, miten kesäkuussa, jos OYSiin päätetään mennä. Toivoisin tietenkin, että olis vähän rauhallisempaa ja että vois päästä jopa perhehuoneeseen, kun ensimmäinen tulossa ja haluttais miehen kans olla molemmat sairaalassa vauvan kanssa.
 
Toivottavasti pääsette perhehuoneeseen. Tuolloinkin näin useamman isän siellä syömässä, joten varmaan useampi perhehuone oli kuitenkin käytettävissä.
 
Kun lueskelee näitä juttuja niin voi vaan todeta että suomessa synnytyssairaalat on ihan liian täysiä :/ ei ihme jos tulee paljon komplikaatioita kun hutiloidaan vauhdilla.. synnyttämisessä pitäisi saada olla rauhallinen meininki..
 
Kun lueskelee näitä juttuja niin voi vaan todeta että suomessa synnytyssairaalat on ihan liian täysiä :/ ei ihme jos tulee paljon komplikaatioita kun hutiloidaan vauhdilla.. synnyttämisessä pitäisi saada olla rauhallinen meininki..

Sitäpä juuri itekin mietin tuossa OYS:ssa. Kun usein kommenteissa lukee, että OYS oli tosi täysi, lähetettiin vielä kotiin odottelemaan / ei päästy heti saliin, kun oli täyttä / hoito oli tosi hyvää, vaikka olikin tosi täyttä ja kätilöt kiireisiä....

Varmaan tuuripeliä ja monelle on sattunut rauhallisempiakin ajakohtia, mutta enemmän on omaan silmään osunut noita kiirepiikkikertomuksia. Ja haluaisin kanssa rauhallisen paikan ja ehdottomasti perhehuoneeseen synnytyksen jälkeen. Ei taida olla toivoakaan siitä, jos sattuu osasto olemaan tupaten täynnä.

Mua ärsyttää se, että Suomessa mennään koko ajan enemmän suuriin synnytyssairaalayksiköihin. Ulkomailla on enemmän Birth Centre -tyyppisiä kodinomaisia "synnytystupia", jotka saattavat kyllä olla sairaalan yhteydessä / läheisyydessä, jotta apu on tarvittaessa lähellä, mutta niissä välttyy ikävältä laitosympäristöltä.
 
Apua, just tuota pelkään, että siellä kätilöt ja lääkärit toimii omin päin ja itse jää seurailemaan sivusta katsojana omaa synnytystä. Raivostuisin, jos yhtäkkiä joku seisois siinä epiduraalipiikin kanssa mun pyytämättä! No, hyvä, jos ovat kokeneita ja osaavat asiansa, mutta silti haluaisin, että synnytystä ei aleta hoitaa automaattivaihteella mua kuulematta.
 
Täällä olis ihan pian tulossa synnytys oys:ssa... kuulostaa hyvältä tuo että osaavat toimia jos näkevät ettei äiti kykene kertomaan sitä mitä synnytykseltään haluaa...
 
Takaisin
Top