Synnytyin heinäkuussa 2015 kaikkein kiireisimpään aikaan vuodesta ja se näkyi ja kuului sekä synnyttäjien vastaanotolla että lapsivuodeosastolla. Kaikilla oli kiire koko ajan, mutta mielestäni se ei vaikuttanut hoitoon. Synnytyksestä ja sairaalassa olosta jäi hyvä mieli, koska hoidon taso oli loistavaa ja se pelasti sekä vauvan että minun hengen.
Aluksi minua ei otettu kovista kivuista huolimatta sisälle ennen kuin menin kolmannen kerran svo:lle anelemaan, että ottaisivat minut nukkumaan. Suostuivat siihen, että ottaisivat minut osastolle ja annettaisiin kipu- ja unilääkettä. Käyrillä ollessa kuitenkin vauvan sydänäänet laskivat ja siitä minut kiikutettiin välittömästi synnytyssaliin ja synnytys käynnistettiin kalvojen puhkaisulla. Minua hoitanut lääkäri, kätilö ja anestesialääkäri olivat loistavia! Koko ajan oli turvallinen ja luottava olo heidän ammattitaitoonsa, vaikka vauvan sydänäänet laskivat jatkuvasti. Synnytys päätyi sektioon ja jokainen minua hoitanut henkilö rauhoitteli minua ja miestäni ja kertoi, että kaikki on hyvin ja tulee menemään hyvin ja näin tapahtui. Synnyttäessä ei tarvinnut pelätä, epiduraalinkin sain pyytämättä ja nopeasti, olin niin kipuisa. Kaikki olivat erittäin ystävällisiä ja avuliaita.
Lapsivuodeosastolla oli öisin vain kolme kätilöä ja osastolla oli 20 synnyttänyttä. Silloin kätilöillä oli erittäin kiire, mutta silti he antoivat riittävästi aikaa mm. imetysohjauksessa. Sektion vuoksi jouduin soittamaan kelloa jatkuvasti ja kätilöt näyttivät kiireisiltä saapuessaan ja lähtiessään puolijuoksua seuraavan asiakkaan luokse, mutta aina paikalla ollessaan antoivat hyvin aikaa. Kohtelu ja hoito oli erinomaista ja ystävällistä.
Jos joskus synnytän uudestaan, toivon, että synnytän oys:lla. Heillä on valmiudet toimia vaativissakin tilanteissa ja tietotaitoa ja välineet vakavimpiinkin tapauksiin. Hoitohenkilökunnasta tuli olo, että he ovat erittäin päteviä ja kokeneita, kertaakaan ei tarvinnut pelätä, etteikö vauvan henki olisi heidän ensimmäinen prioriteettinsa. Suuri kiitos OYS:lle, että minulla on nyt terve vauva sylissä, pienemmässä sairaalassa olisi voinut käydä hullusti!