Heippa,
minä puskin esikoiseni ulos Oysissa muutama viikko sitten. Minusta kokemus oli mukava, mitä nyt synnyttämistä voi mukavaksi luonnehtia :D
Kun tulimme vastaanottoon, ei ollut ruuhkaa (tultiin vaan pahaan aikaan just kymmentä vaille puolenyön, niin PPSHP veloitti sitten siitäkin kokonaisen vuorokauden osastomaksua). Vastaanotossa makoilin käyrillä melkosen kauan ja valittelin jo kipuja, mutta vastaanoton ihminen lähti etsimään mun papereita, kun ne olikin jääny jonneki äitipolin puolelle edelliseltä käynniltä.
Mun "oma" kätilö oli tosi kiva. Sain mennä ammeeseen avautumaan. Ois kai siellä huoneessa saanu liikkua ja kiikkua vaikka miten päin mutta sehän se määrää että jos käyriä pitää seurata niin hankala niitten johtojen kanssa on hönttästä ees taas. Ja meillä piti laittaa pinni vauvan päähän niin jumppaaminen ja vessassa käynti loppu sitte siihen. Mä sain lämpötyynyjä tai mitä olivat pötkylöitä kun niitä pyysin. Kätilö kyllä osasi asiansa ja oli hyväntuulinen ja oikeasti kuunteli mua että millä lailla haluaisin homman hoituvan. Sitte ku ei menny ihan alkuperäisen suunnitelman mukaan, osasi suositella seuraavaa ratkaisua. Kivunlievitystä sai tosi nopeasti kun sen tilasi, kun ei ollut ruuhkaa. Kannattaa varmaan kysyä jo tullessa, että minkälainen potilastilanne on, että jos tarvii sitä kivunlievitystä niin onko ne anestesialääkärit ihan tupella.. sillon ei ehkä kannata oottaa ihan viime tippaan niitten kipujensa kanssa.. mulla kävi siis tässä asiassa tuuri :)
Synnytys kesti sopivasti kätilöiden vuoronvaihdolle, ja mukana oli vielä joku osastolle palaava sairaanhoitaja / kätilö, niin ponnistusvaiheessa olikin sitte läsnä kolme kätilöä, lastenlääkäri sen takia ku vauva oli kakkinu lapsiveteen ja vielä anestesialääkäri joka oli laittamassa epiduraalia aiemmin. Poika tuli maailmaan ja vuoronvaihto suoritettiin loppuun. Se seuraava kätilö, joka sit tikkaili mua oli vähän töykee mutta olin aikasta onnellinen niin en jaksanu ressata :)
Meillä ei tullu kiirettä synnyttäneiden puolelle eikä käytävälle odottaa eikä mittään. Juotiin miehen kanssa kahavit ja syötiin aamupalaa synnytyshuoneessa ja sain käydä äkkisuihkussa. Siellä synnyttäneiden puolella oli kans tosi mukava henkilökunta, mutta kolmen pedin huoneessa ei kyllä hirveesti omaa rauhaa saanu ja oli siellä jotenki noloaki puhua omista asioista ku mies tuli aina koko vierailuajaksi (12 - 19). Mulle sattu sitte kuitenki tosi kiva huonekaveri jonka kanssa juteltiin paljo ja katottiin vuoron perään toistemme vauvoja että itse pääsi vessaan/suihkuun rauhassa.
Pääasiassa henkilökunta oli just "herttasia" ja ne sai ainakin mulle semmosen olon että me oltiin ainutlaatuisia, vaikka olihan siellä kymmeniä muitakin tuoreita vauvautuneita. Ja vaikka kysykin vähän tyhmiä vauvan hoidosta tai imetyksestä niin ei siellä mollattu eikä moralisoitu. Mutta en ole saanut synnytyskertomusta vieläkään, pitääpä soittaa sinne huomenna.
Minusta Oysissa oli aika turvallinen olo synnyttää, kun että jos jotain sattuu, niin ison sairaalan edut ovat kiistattomat: teho heti toisella puolen tietä ja erikoistuneita lastenlääkäreitä pörrää joka puolella. Että ei muuta ko tsemppiä vaan! Ja kuitenki se että vauva lopultakin tulee, pyyhkii aika paljo ikäviä kokemuksia mielestä. Tai luulisin, ku ei mulla mitään pahaa sanottavaa oo. :)