Ei nyt vastaa suoraan kysymykseen, mut ite oon ihan tavallisella mittarilla kainalosta mitannut ja minusta se on kätevää. Jo synnärillä mittailivat vauvan lämpöä kainalosta. Toinen, mitä sairaalassa on meillä käytetty, on korvakuumemittari. Se on aika näppärä ainakin. Varmaan myös ihan luotettava, kun sairaalassakin käyttävät.
Mä oon mitannut ihan tavallisella mittarilla kainalosta, niin kun sairaalassakin mittasivat. Saatiin lahjaksi tuttimittarikin, mut en oo sitä kunnolla vielä testannut..eikä pojalla oo kyl vielä kertaakaan ollut kuumetta.
meil o korva- ja otsamittari. Hyvin pelaavat molemmat, joskin käytän sitä korvamittaria enemmän varmaan tottumuksesta. Kainalomittaria en oo ees kokeillu ku se korvamittari on niin nopea ja kätevä. :)
Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
Hm... Meillä on se, millä saa joko korvasta tai otsalta, ja pitäisi onnistua sekunnissa. Ja silti meidän vauva huutaa ja rimpuilee siinä määrin, ettei mitään kovin varmaa tulosta saa mitattua.
Minäkin kuullut, että puoli astetta näyttäisi liikaa korvakuumemittari ja sitä sääntöä on myös työpaikoilla noudatettu (hoitokodeissa, kotihoidossa jne). Meidän korvakuumemittari mittaa niin nopeasti, että aika helppo mitata vaikka yksinkin, vaikka vähän rimpuilisi. Mikähän Omron tuo on... :)
Puhuinkin palturia, kun aiemmin sanoin, että meidän mittarilla saisi otsastakin mitattua... Pahoittelen. Tässä nyt kuitenkin se, mikä meillä on käytössä ja ihan voin kyllä sanoa, että tuo nopeus pitää kyllä paikkansa!
Niin ja kainalosta mitattu tulos on 0,5°C liian vähän. Mut vauvalla kuume on vasta kun lämpö on yli 38°C eli jos kainalosta mitattuna rupee olee yli 37,5°C. Meillä varmistettiin tulehduksen yhteydessä ihan pepusta yhden kerran vauvan kuume, kun mentiin sairaalaan. Halusivat saada tarkan lukeman.
Meillä käytettiin aluksi ihan tavallista kuumemittaria ja pepusta mitattiin. Se ei enää onnistunut pojan kasvettua joten hankittiin korvamittari. Ihan tyytyväinen en kyllä ole tohon korvamittariin.
Mulla on sellanen otsamittari. On kallis hankkia mutta kätevä, mittaa kuumeen nopeeta koskematta lapseen ja sillä voi mitata myös esineiden lämpöä, vaikka kuinka kuumaa ruoka on tai huoneen senästä sisälämpötilan jne.