Osittaisimetys

Mulla on taas eniten maitoa aamusin, vaikka viimekin yön vauva oli mun mielestä kiinni tississä koko yön. Siis koko yön, kun en antanut iltapulloa (sillä se meni jo päivällä kun ehdin vähän huonosti imettämään, piti siivota ristiäisiin..) Mulla on aventin käsikäyttönen pumppu, sellanen paineltava. Vauva toisella tissillä, pumppu toisella, saan pumpattua ehkä 70ml puolen tunnin tai vartin aikana. Tää maito käytetään jo päivällä, illalla en saa pumpattua enää mitään ellen sitten oo ollut jossain ja vauva juonut korviketta.

Missä vaiheessa maitoallergiat alkaa? Jos vauva on nyt junut joka päivä desin korviketta, ikää kohta 2kk, voiko olla ettei se jossain vaiheessa enää vain sovikaan? Mua ei muuten niin harmita korvikkeen anto mutta jos tuleekin allergia niin se korvikkeen etsintä, testaus, ihottumat, itkut ja oksennukset pelottaa. Toisaalta, imetysdieettikin on ihan hanurista, kokemusta on.
 
Kuinka paljon vauva suunnilleen syö kerrallaan? Ensi viikolla toivoisin testattavan ekan kerran pulloa (mies voisi syöttää yöllä töistä tullessaan että saisin nukkua), mutta eipä minulla ole mitään käsitystä kuinka paljon pitäisi saada pumppailtua, että se riittäisi tuollaiseen isompaan yönälkään!
 
Meillä 3vkoa ja 4,2kg poika syö jotain 120-160ml kerralla, tai joskus vähemmän... Riippuu miten nälkä on.
 
Meillä syö 100ml korviketta kerralla, tai vähemmän jos on malttanut kunnolla syödä ensin rinnalla. Tyttö on nyt 4 viikkoinen.
Tietysti noissa on eroja.. Ei varmaan auta kuin kokeilla, mikä määrä uppoaa teidän vauvalle :)

kuinka usein teillä syödään yöllä?
Mua harmittaa, kun en pumppaamalla saa vieläkään kun vajaa 10ml! Olis niin kiva antaa sitä, mutta korvikkeella mennään kun ei vaan tule. Voihan se tosin olla, että jossain vaiheessa sekin onnistuisi.
 
Mitä pumppua käytät, kait niissäkin on eroja miten sitä maitoa saa tulemaan?

Hommasin itse Aventin manuaalisen ja toimii ihanasti, tuntuukin ihan miellyttävältä pumpatessa. Teen niin että huuhtasen ja samalla hieron pikkasen rintaa lämpimällä vedellä ennen pumppausta ja alussa painelen eestaas tasaiseen tahtiin pumppua kunnes maitoa alkaa herumaan ja siitä eteenpäin painan suunnilleen sen 3s ja päästän irti jne. kuten ohjeessakin neuvotaan. Mulla ainakin toimii.
 
Meillä menee 80-160 ml kerralla. Yleensä iltaa kohti määrä nousee. Toukka syö keskimäärin 3 h:n välein. Jos on illalla tankannut enemmän saattaa yöllä mennä 5 tuntia syömättä. Illalla taas saattaa syödä tunninkin välein. Nyt oon tehnyt niin, että Toukka on aamulla rinnalla enkä oo pumpannut sen jälkeen ennen kuin vasta iltapäivällä ja toisen kerran illalla ennen nukkumaan menoa. Kerta pumppaukset on 50-120 ml. Itse käytän Medelan sähköpumppua ja oon ollut tosi tyytyväinen siihen. Itsellä meni hermot käsipumpun kanssa.
 
Mulla on ollut kaks eri mallista pumppua käytössä sekä esikoisen aikaan että nyt. Manuaalista ja sähköistä. Ei tule niistä mihinkään vaikka on ihan kaikki niksit jo esikoisenkin aikaan koitettu ja nyt vielä uudestaan..
 
Mun mielestä on tärkeintä että yrittää. Jos maitoa ei tuu tarpeeksi eihän sille voi mitään, eikä imetys yksinään oo kaikki kaikessa. Tiiän monia ihmisiä jotka on sanoneet että ovat imettäneet alkuun jonkun aikaa mutta eivät jatkaneet koska oli niin vaivalloista/vastaavaa eli maitoa on tullut mutta äidillä ei oo ollut kiinnostusta asiaan ja mun mielestä se on vähän kummallista, kuvittelis tarttuvan tilaisuuteen jos mahdollisuus sellaiseen on.

Tsemppiä kaikille jatkoon. ♡
 
Täällä on nyt 2kk yritetty. Oon imettänyt päivät ja yöt läpeensä, eri asennoissa, vahtinut imuotetta, levännyt, syönyt ja juonut. 1kk kohalla paino oli -7% ja nyt -14%, kahen viikon päästä joudutaan painokontrolliin. Lapsi kitisee nälkää koko ajan. Pakko antaa nyt ihan sen verran korviketta kun hän haluaa. Mun pitäis nyt vaan hyväksyä että tää meni tällä kertaa näin. Jos vauva olisi tyytyväinen niin ehtisin myös kotitöitä tehdä ja esikoista leikittää, raukka kasvaa kohta piirrettyjen voimalla. Ja tosiaan, vauvalla on nälkä.
 
Anime, todella harmi että tilanne on tuo, mutta olet kyllä oikeassa, että nyt se on vain hyväksyttävä. Ei se imetys niin pyhä asia ole, että sen edestä kannattaisi kaikki muu uhrata, mukaanlukien mielenterveys! Jokainen tippa äidinmaitoa tähän asti ja tästä eteenpäin on plussaa, mutta kyllä korvikkeillakin mainioita naperoita kasvaa ja elämänne helpottuu ja pääsee muuten palautumaan uomiinsa :) Nyt vain positiivista ajattelua ja hyvää mieltä, ainakin todella yritit, eikä kaikki asiat aina vain millään mene niin kuin haaveilee. Tämä menköön siihen kategoriaan tällä kertaa, ja ajatukset muihin asioihin!
 
Neuvolasta vielä soitti perään (oli nimittäin kesätuuraaja, eikä vakkari, tää tuuraajakin kyllä vaikuttaa pätevämmältä kuin se vakkari..) että huomenna tulee imetystukihenkilö kotiin jos haluan. Tulkoot vaan. Jos osais vielä jotain uutta kertoa ja auttaa.
 
Hennannaa, tuli mieleen, ett pumppaatko imetyksen jälkeen? Silloin vauva on todennäköisesti saanut rinnat hyvin tyhjättyä, jos ei kerran enempää tule maitoa.
 
Tiukuliisa, oon pumpannut sekä ennen että jälkeen, myös yöllä, suihkussa, suihkun jälkeen ja ties missä! Mulla ei vaan heru pumpulle, koska kun vauva imee niin se saa ihan selkeästi maitoa. Koitan silti lähes päivittäin josko irtoisi jotain, mutta saldo on sen (alle)10ml. Jostain luin että joillain saattaa mennä jopa 3kk ennen kuin on alkanut tulemaan pumppaamalla. Vauva on ollut nyt tosi itkuinen ja esikoinenkin tässä hoidettavana niin ei samanlailla edes kerkeä keskittyä pumppaamaan kun imetys ja pullonpyöritus ottaa jo oman aikansa.
 
Sen verran taustoja, että meillä vauva joutui tulehduksen vuoksi 6h ikäisenä lastenosastolle. Siellä sitten neiti sai aika isoja määriä maitoa jo ekoina päivinä, eikö mulla maito noussut kunnolla ilman vauvaa. Yksin pumpun kanssa yritin sitä saada nousemaan osastolla. Sitten kun se nousi niin siitä lähtien toisesta tissistä on tullut pumppaamalla 40 ml ja toisesta 20 ml. Edelleen neiti imee rinnat tyhjiksi ja saa pullosta korviketta (tällä hetkellä 120ml). Aluksi oli hankalaa myöntää että joutuu antamaan korviketta. Asia myös hävetti sillä mummot ym olivat aika jyrkkiä sanojensa kanssa. Onneksi mies on tukena ja sanoi että niin kauan kuin minulta tulee maitoa niin kaikki vaan vauvalle, vaikka sitä ei tulisikaan paljoa. Haaveilen edelleen että voisin täysimettää, mutta olen asian kanssa sinut ettei minun maito riitä. Olen kokeillut kaikkia kikka kolmosia mm. ykkös olutta, pumppaamista 24/7, vierihoitoa ym. Mikään vaan ei tepsi.

Jokainen pisara minkä vauvat saavat oman äidinmaitoa on hyväksi. Silti ei pidä hävetä korvikkeen antamista, sillä tärkeintä on että vauva saa masun täyteen ja kasvaa. Ja mieluummin korviketta kuin se että vauva huutaa nälkään, siis jos omaa maitoa ei tule tarpeeksi. Tsemppiä teille ja nauttikaa vauvasta, älkääkä murehtiko mistä vauva sen ravintonsa saa.

Ainiin olen tuolta huhtikuista ja neiti on 2 kk ikäinen.
 
Mulla on ihan sama tilanne kuin sulla Yllätys15. Oon nyt hyväksynyt että ekan viikon osastolla tuttipullon kanssa vietettyään vauva ja tissit ei toimi niin kuin jos asiat ois mennyt toisin ja kunhan vauva saa ruokaa ja kasvaa, niin asiat on ok. Meilläkin vauva syntyi huhtikuussa.
 
Imetystukihenkilön käynnistä ei sinänsä ollut ikävä kyllä hyötyä. Imuote vauvalla on hyvä, ja vauva jaksaa imeä pitkäänkin, kunnes lopulta nukahtaa. Kertoi, että åainokäyrät voivat tippua, mutta osittaisimetyksestä on silti mahdollista päästä täysimetykseen ja käyrät normalisoituvat ilman lisämaitoja. Neuvoi imettämään minkä ehdin ja käy ensi viikolla painokontrollin jälkeen.

Olen kyllä tähänkin asti imettänyt minkä ehdin, mutta odotan nyt vielä ensi viikkoon. Sitten jos paino ei ole normaalimpi, annan sitä lisämaitoa vaikka aamusta aamuun, kunhan lapsi parka kasvaa. Esikoinenkin tarvitsee seuraa ja pyykit pesijäänsä. Tukihenkilön jättämässä oppaassakin sanottiin että maidontuotanto ei ehkä nouse riittävälle tasolle mikäli vauva on heti alussa ollut pulloruokinnalla, tai jos täysimetykseen pyritään yli 2kk jälkeen. Osu ja upposi molempien kohdalta.

Tänään valitettavasti tuntui siltä, että vauva on hoksannut että tuttipullo on helpompi. Veti raivareita rinnalla, vaikka maitoa olisi ollut, jouduin tarjoamaan sen lypsettynä.
 
Ootteko huomanneet vaikuttaako kuukautiset jotenkin maidon tuloon? Mulla alkoi jokunen päivä ekat kuukautiset synnytyksen jälkeen ja maitoa tuli tosi nihkeesti. Nyt kuukautisten ollessa loppusuoralla on maitomääräkin noussut. Aloin jo murehtimaan, että tyrehdynkö jo nyt kokonaan.
 
Mä muuten epäilen kanssa et oli yhdet menkat jo.. Mulle tehtiin synnytyksen jälkeen istukan käsinirrotus+kaavinta niin jälkivuoto suht vähäistä ja sekin oli kerinnyt jo oikeastaan loppua, kun alko ihan niinkun kuukautisvuoto joka kesti 4-5 päivää. Kerkesin jo pelästyä, et olis kohtutulehdus mutta tuskin kuitenkaan.
En tosin huomannut mitään vaikutusta maidontuloon.. Täytyykin olla tarkkana ens menkoissa, jos kierto on jo palautunut. Esikoisesta palautui myös tosi nopeasti, olisko ollut jotain 6-7viikkoa synnytyksestä.
 
Ja ainiin, anime sä oot kyllä jaksanut taistella tosi kauan jo tuon imetyksen kanssa. Koita olla armollinen itsellesi, koska niinkuin jo sanoit niin perhe ja koti tarvitsee sua myös :)

Meillä menee aika reilusti korviketta, mutta imetän silti kaiken mitä tulee vaan. Meillä on yllättävän hyvin sujunut tää yhdistelmä, että huolii molemmista helposti. :) Paitsi tosi nälkäisenä annan eka pullosta puolet ja sit vasta imetän. Toivon koko ajan et tää pysyykin näin, ettei käy niinkuin esikoisen kanssa ettei enää vaan huolinut rintaa ollenkaan.
 
Takaisin
Top