Osittaisimetys

Hennannaa

Näppärä viestien naputtelija
Toukokuunmammat 2015
Tässä voisi keskustella imetyksen ja pulloruokinnan (tai joku muu väline:) yhdistämisestä.

Meillä ollaan alusta saakka tarjottu lisämaitoja, kun ensin laski verensokerit ja painokin käväisi aika lähellä sitä 10% rajaa.
Toistaiseksi on sujunut tosi kivasti ja syö yhtä mielellään sekä rinnasta että pullosta. Mulla oli esikoisen aikaan kauheasti ongelmia imetyksessä ja podin silloin hirveän huonoa omatuntoa ja otin kovan stressin. Imetys oli silloin kamalaa, vastenmielistä ja lopetin sen tosi aikaisin.. Se oli tosi raskasta henkisesti ja koin saavani syyllistystä monelta eri taholta ja se ei ainakaan mua auttanut jatkamaan.. sellaiset fiilikset läpikäyneenä olin päättänyt tällä kertaa etten siihen enää suostu ja nyt olenkin oikein tyytyväinen tämänhetkiseen tilanteeseen! :)

Onko muita osittaisimettäjiä ja mitkä fiilikset on?

Itse sain kovasti tukea pullonpyörittäjien oppaasta esikoisen aikaan, sekä olen palannut kyseisen oppaan pariin nyt uudemman kerran, sieltä tuli ainakin itselle hyödyllisiä vinkkejä sekä imetykseen että pulloruokintaan:)
 
Itse nostan käden ylös tässä kohtaa. Itse kun jouduin "lypsylehmäksi" heti kättelyssä pojun jouduttua teholle ja sylikieltoon. Itse en koe mitenkään ongelmaksi imetyksen ja pullon sekamelskaa. Poju on niin hätäinen ruokailija ettei maltti tahdo riittää rinnalle ja alkuun ei voimatkaan, kun oli toipilas. Yritän päiväaikaan käyttää pojua rinnalla mahdollisimman useassa syötössä, mutta yöt oon rauhoittanut pullolle. Pumppaan myös vähintään joka 3-4 x päivässä, joten saa omaa maitoa pullostakin. Lypsymäärät vaihtelevat 50 ml-150 ml välillä. Toisaalta itse koen, että pullon kanssa on helpompi olla liikenteessä. Ei tarvitse miettiä mihin menis imettämään ja mieskin pääsee syöttöihin mukaan. Hyvillä mielin mennään ja oon tyytyväinen, että maitoa tulee edes jonkin verran, ettei ihan pelkillä korvikkeilla olla liikkeellä. :)
 
Aattelinkin että antaakohan täällä kukaan korviketta kun ei ole ollut keskustelua..

Meillä vauva (nyt 7 vk) on edelleen koko päivän ja yön tissillä, ei voi laskea yksin nukkumaan kun heti havahtuu ja parkuu. Päivisin ei halua olla lattialla tai sitterissä, itku alkaa. Kun ollaan testattu niin juo korviketta kuin viimeistä päivää ja sen jälkeen on monta tuntia tyytyväinen. Eli nälkä hällä on.

Iltaisin olen antanut desin lisämaitoa etä ei parkuisi ihan tuntitolkulla. Jotenkin koen tästä huonoa omaatuntoa. Toisaalta pelottaa tuleeko maitoallergia joka isosiskolla jo on, silloin olisi niin paljon helpompaa jos oma maito riittäisi eikä tarvitsisi erikoiskorvikkeita metsästää.

Esikoista imetin 13kk niin ettei hän ennen sitä juonut mitään muuta. En tiedä miksi tällä kerralla ei tunnu onnistuvan. Syön paljon, lepään kun voin, juon paljon, olen juonut olutta ja mammateetä.

Täähän on imetystä vähentävä noidankehä, tänään meni korviketta jo päivälläkin.. tilanne vähän harmittaa ja stressaa. Ehkä kun vauva oli viikon teholla/osastolla ja siellä vauva sai 4h välein tuttipulloa, vaikutti tähän tilanteeseen.
 
Täällä myös osittaisimettäjä ilmoittautuu. Vauvan paino laski yli 10 % synnärillä, joten aloitettiin lisämaidot. Siispä meikäläisen maito ei päässyt kunnolla nousemaan ja vauva tottui pulloon. Tällä hetkellä olen saanut vauvan vihdoin syömään rinnalta, mutta pääosa ravinnosta tulee edelleen pullosta. Imetystukiäideiltä olen saanut nyt läjän ohjeita, jotta saan vauvan vähitellen syömään vähintään leijonanosan ravinnostaan rinnalta, jos ei täysimetys onnistu. Imetyksen lisäystä ja tehostusta, pulloruokinnan tahdistusta ja korvikkeen määrän maltillista vähentämistä. Kaipa tämä tästä!
 
Mä olen antanut korviketta kun ollaan jossain kylässä tai kauppakeskuksessa tms. (kotona täysimetän). Ensin oli pumppu rikki ja tuo lapsi söi (ja syö välillä edelleen) jopa 15 minsan välein, joten piti jotain keksiä jotta edes kauppaan pääsisi yksin enkä käsin jaksanut pumpata. Sen jälkeen sain varaosan pumppuun, mutta kun tuo nyt roikkuu kiinni muutenkin, niin pumppaaminen tuntuu todella turhauduttavalta. Sen lisäksi koen hyvänä että pullo kelpaa.

Kyläilessä ei aina viitsi ruveta imetysrumbailemaan, joten silloinkin korvike/pullo on kätevä. Julkisimetystä en harrasta, ja lastenhoitohuoneissa ei jaksaisi aina istua joten silloinkin annan korviketta, menee kätsysti samalla kun on liikkeellä. Tämä(kin) lapsi kärsii koliikista/muista vatsavaivoista, ja inisee tällä hetkellä suurimman osan valveillaolostaan. Silloin imetys/pulloruokinta yleensä helpottaa oloa, joten se nyt on varmaan osasyy tiheään ruokailuun. Paska juttu, mutta onneksi ei huuda ihan yhtä pahasti kuin siskonsa. Tytön kanssa kävin vyöhyketerapiassa, ja se sitten auttoi. Saa nähdä jos tämä yltyy niin pahaksi että mennään tälläkin kertaa.

Eli mikä tahansa mikä helpottaa arkea, kolmen lapsen kanssa on muutenkin ihan tarpeeksi vipinää. Tänään oli pullo mukana kun oli tytön kehityskeskustelu päiväkodissa, ja jotenkin olisi tuntunut todella oudolta ruveta imettämään siellä kesken keskustelun kun toi yksi tietenkin heräsi ja rupesi huutamaan:wink
 
Meillä annetaan lisämaitoa pullosta iltaisin varsinkin, koska vauva olisi vain tissillä ja tuntuu ettei tissit kestä. Minulla onkin käytössä rintakumit, koska nännit ovat matalat ja rintakumien kanssa ei satu niin paljoa. Olen lukenut että kumia käyttäessä maidon tulo saattaa hidastua ja loppua aikanaan, mutta en ole tressannut asiasta koska kumista on minulle todellakin hyötyä. Vain sen avulla imetys ees onnistuu. Kahden muun lapsen kohdalla ei onnistunut edes näinkään. Lisämaitoa on annettu kun olen pumpannut sitä jääkaappiin. Vauva on kohta 2 viikkoa ja kitisee iltaisin hieman ja koettaa haeskella unta, kitisee rinnalla ja pullolla mutta lopulta nukahtaa ja nukkuukin 5-6 tuntia. päivällä ja yöllä tissi on toistaiseksi kelvannut. Hyvin syökin pullosta ja olen siitä tyytyväinen, koska jos maidon tulo lakkais niin pullo olisi tuttu juttu sitten :)
 
Miellän sen täysimetykseksi, mutta jahka (sormet ristissä!) imetys alkaa sujumaan paremmin, toivoisin että voitaisiin päätyä tilanteeseen, jossa esim kerran päivässä söisi pumpattua maitoa pullosta. Pääsisi isäkin mukaan ruokajuttuihin ja minulle toisi tervetullutta vapautta. Poika on vasta reilun viikon ikäinen, ja perjantaina on neuvolassa punnitus, että nähdään onko paino lähtenyt nousuun. Jos ei, joudutaan lisämaidot aloittamaan jo (onneksi pumppaus on alkanut sujumaan jo paremmin, joten ehkä pärjättäisiin silti omalla maidolla), mutta jos ei, mennään puhtaalla tissipolitiikalla vielä hetki, että saadaan homma sujumaan. Toistaiseksi olen oman toipumisen takia kuitenkin ollut jumissa kotona, niin sen puolesta ei ole ollut tarvetta pullolle.
 
Mä tykkään myös antaa pullosta jos ollaan liikenteessä, mutta tämän kakkosen kanssa olen muutamissa "julkisissa" paikoissa uskaltautunut imettämään vaikka se alkuun tuntui kovin vieraalta ajatukselta :) mulla on tosiaan esikoinen 1v9kk joka osaltaan vaikuttaa siihen ettei ihan koko aika ja joka paikassa voi istua imettämässä.

Olen kyllä silti saanut imetettyä nyt paljon enemmän, kun tämä vauva on yhteistyöhaluisempi ja kova tyttö imemään :D esikoinen oli sellanen lutsuttelija kireän kielijänteen takia, ettei oikeen senkään takia saanut imettyä. Hän myös tottui kovin nopeasti pulloon. Nyt sitten osasi jo joitain sudenkuoppia välttää tällä kierroksella.. Meidänkään vauva ei muuten viihdy missään muualla kuin sylissä, onpahan vähän kädet täynnä :)
 
Vielä täysimetetään mut oon kans alkanut harkitsemaan korviketta sillon kun ollaan liikenteessä. Mulla esikoinen kyseessä niin tuntuu kovin oudolta ja vaikealta ajoittaa ja säätää ruokahetkiä fiksusti sitten kun on aika lähteä kunnolla ulkoilemaan. En osaa edes hahmottaa miten asian hoitaisi jos ei satuta olemaan paikassa missä hoitohuone. Poika on vasta viikon ja neljä päivää joten vielä ehtii miettimään. Onko teillä pullosta annettu korvike liikenteessä haitannut imettämistä muuten, harmittaa jos tuo sitten sotkisi tissiruokintaa kun haluaisin muuten täysimettää?
 
Meillä syödään pääosin rinnasta ja silloin tällöin pullosta, pari viikkoa annettiin korviketta iltaisin kun olin itse niin puhki etten jaksanut edes miettiä ylimääräistä lypsämistä, sitten en vain enää jaksanut korviketta joten tissiteltiin reilusti, nyt lypsän toista ja tissitän aina samalla toisella, tulee pakkaseen n.desi päivässä ja monesti jätän jääkaappiinkin illaksi hyvänmielen helppoa maitoa! :love7 Minun mielestä ei ole väärää tapaa kunhan vauva saa syödäkseen. Toivoisin että mies syöttäisi päivässä edes sen kerran joten hyvänmielenmaito on miehen tehtävä, sen ajan äiti saa vaikka olla suihkussa, heh. Kesällä on myös juhlia tulossa enkä kaikista halua jättäytyä kuiville kuitenkaan :shy: joten senkin takia vauva saa oppia pullon kanssa eloa myös...
 
kiitos tästä ketjusta :)! mä en oo jaksanu käydä täällä forumilla kun ahistaa tää imetys ja tuntu että kaikki muut imettää ja pumppaa like there's no tomorrow, ja et kaikilla ois mahdollisuus täysimetykseen, mutta kun ei oo.

kuten aina ennenkin, sairaalassa pakotettiin antaan lisämaitoo 3h välein muutama vuorokausi, ja mulla ei maito oo muutenkaan aiemmin mitenkään ollu runsasta, niin tähän se taas meni, ettei saanu ite päättää. yritin kyllä imettää joka nälkään alusta asti, mutta ku ei riitä ja vauva alkaa itkee syötön jälkeen sydäntä särkevästi eiikä kumpikaan tissi kelpaa missään asennossa, ja sitte ku on pakko välillä nukkua, niin korvikkeen anto vaan oli pakko. eikä tuu pumppaamalla kun se 30 ml, niin ei siitä anneta ku pieni maistiainen.

hirvee itteni syyllistäminen, vaikka yritän järjellä ajatella tätä asiaa ja sen positiivisia puolia. että en mä jaksais henkisesti herätä niin usein ku täysimetys vaatis, ja että helpompaa käydä asioilla ym. kun voi antaa pullosta, jne. kiva kun mies voi osallistua alusta asti. ja mulla on dystonia hartioissa niin imetys ottaa fyysisestikin tosi koville. ja onneks nyt jonkin verran vielä imee tissiäkin, että saa ees vasta-aineita. ja onneks on probiootit, niitä lisään aina korvikkeeseen kerran päivässä että ei ois ihan "elotonta" safkaa.

vauvan hoito on musta tosi helppoo, mut tää imetystuska..!!!! edelleen joka kerta tarjoon tissiä ku herää, kun vaippa on vaihdettu, kun itkee ja kun näyttää nälän merkkejä, siis todella usein. vauva imee vaan jos on nälkä, ja tasan niin kauan kun tulee helposti. ja sitte ku ei enää tuu tarpeeks niin vauvalla menee hermo, ja sitä ei lopeta muu kun lisämaito, oon kokeillu kaikkee. jos edellisestä syötöstä on liian vähän aikaa, niin vauva kokeilee pari minuuttia ja saa kilarit taas, kunnes saa pulloa.

onkohan joku oikeesti onnistunu pääsemään täysimetykseen viikon-parin osittaisimetyksestä? ja miten, noin konkreettisesti?
 
Muokattu viimeksi:
hei ja kertokaapa miten te pumppaatte, kauanko siinä kestää?

mulla on avent isis, ja esikoisella heru paljonkin maitoa, nyt ei. mä alotan pumppaamisen sellasella nopeella tehopumppauksella ja sitte alan tasaseen tahtiin pumppaamaan. mutta silleen ei tuu mitään, vaan mun pitää samalla lypsää eli painella rintaa nännin suuntaan, teen sen edeten pikkuhiljaa koko rinnan ympäri, niin kauan kunnes ei tuu silleenkään enää mitään. sitte vaihan. missään vaiheessa ei ala herumaan paljon, vaikka on lämpöä, vauva vieressä jne. voin vaihdella rintaa useemman kerran, yhteensä tulee silti vaan pikkasen pullon pohjalle. jaksan tätä ehkä noin 20 min, nännit kipeytyy liikaa siihen mennessä verrattuna imetykseen, jota pystyy jatkaan tuntikausia.
 
Satuvee, mulla tuntuu olevan tuo pumppauksen onnistuminen vähän säkästä kiinni vielä, eli omia vinkkejä en osaa antaa, mut kaveri vinkkas et kannattaa panostaa etukäteisherutteluun, eli käsin venytellä nännejä jne vaikka kymmenen minuuttiakin ennen pumppausta. Oletko koittanut käsin lypsyä? Monella se ilmeisesti toimii paremmin kuin pumppu. Ja oletko kokeillut tuleeko maidonkerääjiin mitään toisesta rinnasta imettäessä?

Yritä kuitenkin keskittyä olemaan stressaamatta asiasta, maailma ei kaadu osittaisimetykseen (vaikka ymmärrän hyvin kuinka herkkä aihe on, mutta jos osaa edes hetkittäin järjellä ajatella :) ), ja niin kuin sanoit, saa kuitenkin rinnasta edes osan, mikä on hieno juttu!
 
Mä vielä täysimetän, mutta yöt on sen verran kaaoottisia, että alkaa olla omat voimat vähissä muutaman tunnin yöunilla, kun pitäisi aamulla kuitenkin nousta päivän hommiin esikoisen kanssa. Mietin, josko iltaisin antaisi lisämaitoa ja sillä saisi pidemmän yöpätkän. Toisaalta en haluaisi vielä kokeilla, kun pelkään että siinä käy noin kuin satuvee sanoit, että maidontulo (ainakin yömaito) vähenee ja pullokierre on valmis. Koen imettämisen kuitenkin helpompana kuin niiden pullojen kanssa säätämisen.

Olen muutaman kerran kokeillut pumpata maitoa, mutta saalis on jotain 30ml jossain ikuisuuden kestävässä pumppaamisessa, joten ei ole tullut tavaksi. Sama juttu oli esikoisen kanssa, rinnat suihkuaa maitoa, mutta pumpatessa ei vaan tule juuri mitään.
 
Satuvee, kaikki sympatiani! Mulla on välillä ihan kamalan paha mieli siitä, että maito ei riitä. Yritän vaan ottaa rauhallisesti ja yrittää lisätä maidontuotantoani miten ikinä vain pystyn. Stressaaminen ei sitä kuitenkaan lisää, joten annan keholleni anteeksi joka päivä.

Ensin oma keho ei osaa synnyttää, sitten se ei osaa edes ruokkia lasta. Ei ole helppoa tässä hormonimyrskyssä..!
 
Heruisko satuvee paremmin jos vauva on samaanaikaan toisella rinnalla kun sanoit että on vierellä? Kannattaa kans kokeilla sitä etukäteiskäsittelyä ja hieroskellakin ihan vain rintoja ennen pumppausta. Älä huoli :shy:
 
Mamma cantante, tuttu tunne! Mulla vielä keskenmeno taustalla, joten huonoina hetkinä lisään "ei osannut pitää sikiötä hengissä" listaan. Todella hyödyllinen ajattelutapa!
 
Ei ei eeeei, tulee ihan paha mieli kun ruoskitte itseänne tuolla tavalla:sad001 Sovitaanko näin, että tärkein on että vauva saa ruokaa, olkoon sitten äidinmaito taikka korvike tai vaikka banaanilettu. Kukaan ei enää syyllistä itseään jos haluaa/joutuu antamaan korviketta silloin tällöin tai joka kerta, okei? Juuri sinä olet paras äiti lapsellesi, ja uskoisin että kumpikin hyötyy siitä että heittää stressiä aiheuttavat ajattelutavat roskiin.

Ja (manuaali)pumput on hanurista, tällä kertaa ei oikein jaksa kun saa hikiset 50 ml jäätävän pumppaussession jälkeen. Muutenkin tämä vauva on "hankalin" imetettävä meidän kolmesta, enkä yhtään ole epäröinyt antaa korviketta tarvittaessa. Eilenkin oltiin sukujuhlissa, ja ekan kahden tunnin aikana sain juosta imettämään 4 kertaa kun penska ei jaksa/viitsi/osaa syödä kerralla tarpeeksi. Siinä vaiheessa kyllästyin ja Tuutikorkki aukesi ja itse pääsin vähän seurustelemaankin. Esikoinen oli unelma, söi about kolmen tunnin välein, 10 minsaa kerralla ja oli sitten tyytyväinen ilman kitinää seuraavat kolme tuntia. Ei ihan mene sillä tavalla nyt:wink
 
Ajattelutapa kääntöön nyt! Jo ihan vähäinenkin määrä omaa maitoa on vauvalle hyväksi on se sitten 20 ml tai 120 ml kerralla. Itse oon huomannut, että yöllä ei tahdo maitoa nousta ja aamusatsit pumppauksen jälkeen on 50 ml yhteensä. Iltapäivästä tulee yleensä iso satsi 100-150 ml ja iltaa kohti taas vähenee n. 80 ml satsiin. Itsellä on Medelan sähköpumppu joka aloittaa aina ohjelman nopealla herutusohjelmalla ja jatkaa automaattisesti sitten hitaalla pumppauksella. Itse hieron samalla rinnat läpi, jotta saa kaikki paikat tyhjäksi ja kovat paikat pehmeiksi. Aikaa täys tyhjennykseen menee 15-20 min/rinta. Maidon nousuun auttaa itsellä ainakin se ettei stressaa maidosta ja imetyksestä, sylittelee vauvaa (nytkin tuon lepuuttelee tässä rinnalla/mahalla) ja käyttää vauvaa tissillä edes hetken vaikkei maitoa silloin tulisikaan, herättelee rintoja. Ottakaa ihan rauhassa ja ilman stressiä, vähäinenkin oma maito on vauvalle aina hyväksi.
 
  • Tykkään
Reaktiot: NM
Täällä saatiin muuten lisäaikaa täysimetykseen, kun poika oli tarkistuspunnituksessa kasvanut hyvin. Pojan paino pysyi siis samassa (285g miinuksella syntymäpainosta) viime viikon torstaista tähän maanantaihin, ja neuvolassa kehoitettiin jo lisämaidolle. En ollut edes ymmärtänyt että syömisessä olisi mitään ongelmia! Tahdoin kuitenkin vielä yrittää, ja tällä viikolla ollaan satsattu rauhassa rinnalla oloon, ja lopputuloksena tänään +200g maanantaihin verrattuna! Eli kyllä se myös vaihtelee lähes itsestään miten maitoa tulee.. Toivoa siis on muillakin, jos täysimetystä haluaa tavoitella, mutta jos se aiheuttaa stressiä, ei se ehkä ole sen arvoista. Rento äiti ja korvikkeet on paljon parempi yhdistelmä lapselle kuin väsymyksestä ja pelkkänä rintana olosta hajoileva äiti!
 
Takaisin
Top