Osallistuisitko vesirokkokutsuille?

En missään tapauksessa osalistuisi!! Lapsistani vanhempi sairastui vesirokkoon vähän päälle vuoden ikäisenä, tartunta tuli päiväkodista. Sinänsä hyvä, että sairasti pienenä, selvisi nimittäin aika vähällä. Pienempi ei ole vielä sairastanut, mutta on varmaan ajan kysymys, milloin tulee. Itse olin 11-vuotias sairastaessani vesirokon. Pahinta silloin oli jatkuva näppyjen kutina, mutta se helpotti, kun isäni määräsi minulle antihistamiinia, joka kylläkin väsytti, mutta ei ainakaan kutissut.

En kyllä osallistuisi. Itse kun olin lapsi, kävimme kylläkin kylässä ihan suorastaan hakemassa vesirokon ja hyvähän se olikin lapsena sairastaa.

Riippuu varmaan lapsen iästä.. Mut eiks se yleensä kannata pienenä sairastaa ni ei oo niin paha?

Ehkä en, vaikka kai se olisi turvallisempaa sairastaa lapsena.
Veljeni sairasti vesirokon vasta 16-vuotiaana ja jälkitautina sai sydänlihastulehduksen.

Mun mielestä vesirokko olisi paras jättää sairastamatta. Ikinä en lastani veisi lähelle sairastunutta. Sairastin parikymppisenä sen ja oli elämäni hirvein viikko, kesti viikkoja ennen kuin jäljet paranivat iholta. Olin siis päänahkaa ja korvanlehtiä myöten aivan täynnä kutisevia rakkuloita... Vakavin seuraus kuitenkin kyseisestä taudista on se selkäytimeen piileksimään jäävä virus joka voi koska tahansa aktivoitua loppuelämän aikana ja aiheuttaa todella vaikeita infektioita.

Mä sairastin vesirokon pienenä, olinkohan 4v. Mun mielestä on hyvä, että sairastin sen sillon, enkä vasta teininä. Jos mun lapselle ei johonki tiettyyn ikään mennessä ole vesirokkoa tullut, niin voisin sen viedä jonnekkin missä hän sen saisi. Ja mielellään alle kouluikäisenä. Mutta en mä ehkä tuollaisille kutsuille veis :D

Ja perustelen sen niin, että todennäköisesti jokainen tulee jossain vaiheessa elämää sairastamaan vesirokon ja mitä vanhempi niin sitä vaikeampi ja vakavampi se on. Niin parempi sairastaa se pienenä, niin ei jää arvetkaan häiritsemään.

En veisi. Sen sijaan ajattelin ottaa lapselle sen vesirokkorokotteen. :)

Muoks. Mä en ottais riskiä, että lapsi saa mun toiminnan takia vesirokon jälkitautina esim. keuhkokuumeen.

Muokattu viimeksi:
Vaikea sanoa nyt veisinkö, vaikka itellä nyt onkin huomattavasti viemistä puoltavia ajatuksia omaa kroppaani ajatellen (ettei lapsi joutuisi kärsimään yhtään enempää kuin on pakko).
Miun kroppa taistelee siis todella pahasti rokotteita vastaan, ja joudun olemaan sairaslomalla (lähes aina) rokotteen otettuani muutaman päivän. Lapsena sairastettu vesirokko taas ei ollut kuulemma vaikuttanut minuun mitenkään, edes rakkulat eivät kutisseet eikä menoa olisi kuulemma haitannut tauti. Yksi arpi jäi vesirokosta muistoksi, muttei sen pahempaa ja enää ei onneksi tarvitse pelätä sen suhteen. Eräs sukulaiseni sairasti aikuisiällä vesirokon ja oli lähellä kuolla siihen. Eli toivon todella hartaasti että lapsi saisi sen oikeasti ollessaan lapsi, eikä ainakaan missään tapauksessa enää yli kymmenen vuotiaana. Toivoisin myös että jos lapseni keho reagoi yhtä ikävästi rokotuksiin ku miun, ei hälle yhtään ylimääräistä joutuisi antamaan..
Mutta tuskin silti veisin tuollaisille kutsuille varta vasten :)

Minusta ei ole väärin viedä lasta tuollaisille kutsuille, koska hyvä kyseinen tauti olisi lapsena sairastaa enkä itse haluaisi yhtään ylimääräistä rokotetta lapseen pistää. Itse en kuitenkaan ainakaan 2,5 vuotiasta vielä tietentahtoen sairastuttaisi, mutta koska hänen päiväkodissa on 230 muksua, niin eiköhän se vesirokko sieltä jossain vaiheessa tule. En jättäisi viemättä päiväkotiin, vaikka kuulisin, että siellä kyseistä tautia olisi liikkeellä.

Meillä 7,5kk ikäinen vauva, en ehkä noin pienenä veisi. Mutta sanotaanko reilu vuoden ikäisenä veisin onnesta soikeana!

Vesirokkohan on hyvä sairastaa lapsena. En ikinä antaisi itselleni anteeksi että lapsi saisi sen vaikka raskaana ollessaan tai muuten aikuisena jolloin se on vaarallisempi, koska olen halunnut suojella häntä siltä.

Tuo rokote sitä vastaan on mun mielestä ihan turhake. Toivottavasti porukka ei sitä kauheasti ota että olis sitten vesirokkoa liikkeellä.

Itse sairastin 12-vuotiaana ja sisko 5-vuotiaana. Sisko pääsi huomattavasti pienemmällä harmailla.

En osallistuisi. En vaan saa järkeistettyä itelleni, että siitä olisi mitään hyötyä. Ehdoin tahdoin en aio aiheuttaa pojalle ylimääräistä kärsimystä eikä rehellisesti sanottuna innosta ajatus rupisen ihon rasvaamisestakaan. :wtf:

Jos teini-ikään saakka selvitään ilman vesirokkoa, viimeistään silloin rokotetaan. Ellei nyt sitten ilmene jotain, miksi niin ei kannata tehdä, kun vielä se reilu kymmenen vuotta siihen on aikaakin. :grin

Tuskin veisin sellaisille kutsuille. Uskon että vesirokko tulee kyllä jotain muuta kautta vaikkei sitä hakemalla hakisi. Kaksi vanhempaa lastani ovat sen sairastaneet alle 2-vuotiaina.

En kyllä veisi, varmasti tarttuu muutenki tarhasta/kerhosta jossain vaiheessa.

En osallistuisi. En lähtisi tahallaan hankkimaan mitään tautia. Kumpikaan lapsi ei ole vielä vesirokkoa sairastanut mutta eiköhän se viimeistään päiväkodista tule ja jos ei tule niin rokotutan molemmat jos eivät kouluikään mennessä ole sairastaneet.

En veisi. Itse sairastin parikymppisenä vesirokon, ja sain kuulla miten hyvä tuuri mulla oli, koska sairastin sen lievänä. Näppylät oli ärsyttäviä, mutta niitä oli todella vähän. Niska oli jäykkä ja päätä ja lihaksia särki ja kuumetta oli jonkin verran.

Sen sijaan olen kuullut, ettei se aina lapsillekaan niin helppo ole, riippuu tapauksesta. Joku ei ole voinut syödä kun niitä rakkuloita on ollut nielu ja ruokatorvi täynnä. Joku lapsi on huutanut ja itkenyt yötä päivää. Joku toinen taas ei ole juuri sairautta huomannut.

Kouluun mennessä rokotutan lapset, jos siihen mennessä eivät ole vesirokkoa sairastaneet.

En todellakaan. Sen saa jos on saadakseen, ei tarvi ehdoin tahdoin sairastuttaa.
Eihän lapsia mihinkään muuhunkaan tautiim tartuteta immuniteetin saamiseksi?? Esim influenssaan.
Tulee jos tulee. Jos on mahdollista vaikuttaa niin varon tartuttamasta etenkin vauvaa.
Aikuisiällä itekin sairastin eikä ollut paha. Toki voi olla, mutta kun tietää mitä voi olla jälkipyykkinä niin osaa heti hakeutua hoitoon jos tarvii.

Takaisin