Onko vauva kiltti?

Onko sinulla joskus kysytty, onko vauvasi kiltti?

• Kyllä

Äänet: 8 61.5%
  • Ei

Äänet: 5 38.5%

• Kaikki äänestäjät
    13

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Usein kysytään, onko vauva kiltti. En ole koskaan ymmärtänyt, miten vauva voisi olla ei-kiltti. Onko itkuinen ja vaativa vauva sitten sitä? Mietteitä? Onko teidän vauvasta kysytty tätä?

On kysytty ja en usko, että on olemassa ilkeää vauvaa. Hassu kysymys munkin mielestä. Mä koen ehkä enemmän, että vauvoilla on erillaiset tempperamentit. Esimerkiksi mahakivut, jotka aiheutti meidän vauvalle hankaluuksia ja itkuisuutta ei mitenkään liittyneet siihen että vauva olis ei-kiltti. Meidän poika on tempperamentiltaan rauhallinen ja keskittyy kuuntelemaan kun luetaan pitkääkin kirjaa tai lauletaan sille. Toisaalta taas on niitä rauhattomiakin hetkiä ja varsinkin ihan pienenä mahakivut aiheutti alussa yötä ja päivää huutoa. Ei ollut mitään tekemistä tempperamentin tai hankaluuden/ilkeyden kanssa. :)

Mua on aina ärsyttänyt tää aivan järjettömästi! Varsinkin vanhempi väki käyttää tota. ”Kylläpäs onkin kiltti vauva”. Herranjumala ei vauva oli kiltti tai tuhma. Ite käytän tosi usein, että poika oli tosi reipas, jos on ollut esim. onnistunut automatka tai lääkärikäynti tms.

Minua taas ärsyttää aivan suunnattomasti, kun lasten pitää olla reippaita. Itselläni on pitkäaikaissairas lapsi, jonka sairauden hoitoon liittyy paljon kipua tuottavia toimenpiteitä. Lääkärit ja hoitajat usein muistavat kertoa, miten reipas lapsi on, kun hän aikuista miellyttääkseen yrittää olla itkemättä. Minusta hänen ei tarvitse olla yhtään reipas, vaan saa näyttää kaikki tunteensa. Itkee, jos joku asia itkettää. Niin me ihmiset ajatellaan ja ymmärretään asiat aivan eri tavalla. Ja ihan hyvä niin. :)

Minua taas ärsyttää aivan suunnattomasti, kun lasten pitää olla reippaita. Itselläni on pitkäaikaissairas lapsi, jonka sairauden hoitoon liittyy paljon kipua tuottavia toimenpiteitä. Lääkärit ja hoitajat usein muistavat kertoa, miten reipas lapsi on, kun hän aikuista miellyttääkseen yrittää olla itkemättä. Minusta hänen ei tarvitse olla yhtään reipas, vaan saa näyttää kaikki tunteensa. Itkee, jos joku asia itkettää. Niin me ihmiset ajatellaan ja ymmärretään asiat aivan eri tavalla. Ja ihan hyvä niin. :)
Minä aina jopa kannustan, että itke vain jos sattuu. Kehun kyllä siitä, että pysyy paikallaan, kun pistetään tai tehdään muita toimenpiteitä.

Minusta vauva on varsin normaali, jos itkee, kun joku asia on huonosti.

Ilkeitä ja tuhmia vauvoja en ole nähnyt.

En muista onko tätä meiltä kysytty, mutta en ymmärrä kysymystä. Tai noin periaatteessa ymmärrän mitä sillä ajetaan takaa, mutta ei vauva osaa olla kiltti tai tuhma. Ihan pieni ei pysty tekemään mitään mitä ei saisi ja isompikaan ei vielä ymmärrä ettei niin saisi tehdä toisin kuin isompi lapsi voi tietää mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Itkeminen taas ei ole missään mielessä tuhmaa, vaikka sitä kysymyksellä ajetaan takaa. Se on vauvan tapa kertoa että jokin asia on huonosti. Temperamentit vaihtelee ja toisilla vauvoilla on vatsakipuja, toisilla taas ei. Ei vauva ilman syytä itke.

Ei munkaan mielestä tarvi olla reipas. Ei mun mielestä uhmaikäisenkään tarvi olla kiukuttelematta. Tai yhtään minkään ikäisen. Kaikki tunteet on sallittuja. Ja äiti jos joku on se, jolle ne tunteet pitää saada näytettyä ja purettua. Mutta kyllä mun mielestä silti on kiva, jos joku asia onnistuu ilman kiukkua ja silloin on reipas poika. Tai jos puurolautanen syödään tyhjäksi tuijottelematta pää alaspäin koiraa ja omia jalkoja. Vaikka jokainen tietää ettei se vauva väärin tee silloin kun tuijottaa. Sen takia mä käytän reipas-sanaa, koska mun mielestä sille ei ole negatiivista vastakohtaa samassa merkityksessä :D

On kysytty ja varsinkin ensimmäisen lapsen kohdalla. Vauva ei kuitenkaan ole ei-kiltti, vaikka ei aina viihdy muualla kuin sylissä tai ei osaa iltaisin oikein nukahtaa.

Ehkä kysyjät eivät osaa muotoilla kysymysten muuten, vaikka tarkoitus onkin ollut kysyä juuri tuosta itkuisuudesta tai vastaavasta.

Ei ole kukaan kysynyt mutta en oikein tykkää kysymyksestäään. Ei mikään vauva ole ilkeä tai paha. Kysyisin itse mieluummin ovatko vauvat olleet helppohoitoisia, tyytyväisiä tai vaikkapa reippaita. Ja mitään näistä ei vauvan todellakaan tarvitse olla. :grin

Takaisin