Pilkki24
Foorumin legenda
Eihän nämä ole verrannollisia. En minä työnnä esimerkiksi miestäni rattaissa.No mutta ihan vilpittömästi, jos näet, että päiväkodin parkkipaikalla laitetaan nelivuotiasta turvaistuimeen, niin tuleeko sulle ajatus, että voi kun siinä tehdään karhunpalvelusta lapselle kun estetään liikkuminen, ennen olisi kävelty tuokin matka? Koska TÄMÄ on se mun pointtini, ei mikään muu.
Minun pointti puolestaan oli nimenomaan se, ettei tulisi jonkun muun ongelman olemassaolon takia vähätellä toista ongelmaa. Ja kyllä — minä isossa kuvassa edelleen näen terveen ison lapsen kuljettamisen rattaissa ongelmana. Ymmärrän, että sille VOI olla hyvä syy, joten en arvostele yksilöä sen vuoksi, mutta se, että isojen lapsien kuljettaminen rattaissa on lisääntynyt, ei ole minusta hyvästä lapsille.
Se, että ihmiset liikkuvat liian vähän, johtuu monista tekijöistä. Osalla varmasti myös siitä autoilusta. Kuitenkin perheessä, jossa aikuinen liikkuu, se lapsi ei välttämättä siltikään liiku tarpeeksi, kun istuu niissä rattaissa. Se aikuisen liikkuminen ei siis poista sitä ongelmaa, että se lapsi ei liiku. Toki se liikkuvan aikuisen malli on parempi kuin ei-liikkuvan.
Mutta se lapsen kuljettaminen autolla ja rattaissa eivät mielestäni ole verrannollisia, kun sitä autoa käytetään lähtökohtaisesti pidemmillä matkoilla.
Meillä esimerkiksi se päiväkoti ei ole kävelymatkan päässä, koska vuoropäivähoitoa ei ole tarjolla joka nurkalla. Silti meillä kävellään esimerkiksi lähikauppaan parin kilsan päähän ja tehdään lapsen kanssa pitkiäkin lenkkejä.
Se on ongelmallista, jos terveet ihmiset kulkevat lyhyetkin matkat autolla. Jos nyt vaikka tiedän, että joku näin tekee, niin en minä pidä sitäkään isossa mittakaavassa hyvänä asia. En kuitenkaan mene arvostelemaan tästä ihmistä henkilökohtaisesti, koska enhän minä tiedä, jos henkilöllä on vaikka joku päälle päin näkymätön sairaus.
Avasiko tämä yhtään mitä ajan takaa?