Teillä on täällä kyllä hyvää inffoa!!! Kiitos näistä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Paitsi että tuloton saa vuokran sossusta, vaikka maksusitoumuksella, jos luottotiedot ovat menneet. Vuokrqsta ei siis tarvitse huolehtia. Lastenvaatteet saa ilmaiseksi -- meidän lapset ovat käyttäneet pääasiassa vaatteita, jotka eivät kelpaa hopelle lahjoitettavaksi, koska kuulemma köyhät eivät halua niin huonoja vaatteita. No me ainakin halusimme. Näitä käyttökelpoisia, mutta ei niin priimakuntoisia lastenvaatteita ja tarvikkeita saa vaikka kuinka paljon ilmaiseksi. Vaipat saa sossun tuilla -- jos vanhemmat ovat tulottomia, saavat lapsetkin toimeentulotukea. Kaikkeen tarpeelliseen riittää rahat, koska tosiaan asuminen on jo suoraan maksettu ja vaatteer ja tarvikkeet saa ilmaiseksi.Mä heittelen vaan nopeasti juttuja joita tulee mieleen, Aaltokukalla olikin tuossa jo yksi pointti, joka itselläni oli mielessä. Asuminen on toinen hyvä esimerkki, omistusasujalla on mahdollisuus lyhennysvapaisiin esim. hoitovapaan ajaksi, vuokrasta ei saa koskaan mitään alennusta ja se ainoastaan nousee. Toki just tällä hetkellä lyhennysvapaa on korkeiden korkojen vuoksi aika laiha lohtu, jonkinlainen kuitenkin. On mahdollisuus ostaa varastoon jotakin käyttötavaraa, kun tulee käytettynä tai alennusmyynnissä hyvä vastaan, eikä se ole pois kuluvan kuukauden ruokarahoista. Ihan jo vaikka jotain pyykinpesuainetta voi tilata kertaostoksena kalliin, mutta pidemmän päälle halvan satsin seuraavaksi vuodeksi. Jos perheessä on auto, voi torikaupoilla käydä miettimättä bussiaikatauluja ja -reittejä. Monissa asioissa itse tekemällä voi säästää, mutta alkuun pääseminen vaatii jonkinlaista investointia, jota ei voi kovin pienistä rahoista tehdä. Esimerkiksi kestovaipat menevät vähän tuollaiseen kategoriaan - ne ilmaiseksi tai parilla pennillä jaettavat vaipat ovat tyypillisesti niin huonoja, että ne joko vaativat paljon laittoa tai aiheuttavat sen, että vaatteet ovat jatkuvasti märät ja sekä vauva että vanhemmat tyytymättömiä. Sen sijaan säästämisen makuun pääsee, jos on mahdollisuus ostaa uutena tai vähän käytettynä laadukkaat kestovaipat, jotka eivät ole jo valmiiksi rikki.
"Sossusta" ei saa vuokraa, asumismenot kuuluvat perustoimeentulotukeen ja sen maksaa Kela. Vuokrana huomioidaan tietty summa X, joka vaihtelee perhekoon ja asuinkunnan mukaan, ei siis mitä tahansa. Ja ihan itse se vuokra pitää maksaa, ellei edunvalvonnassa ole, eikä tilille mitään vuokrarahoja tule vaan ne ihan yleiset tuet (asumistuki, lastenhoidon tuet, työttömän tuet, eläkkeet, toimeentulotuki, mitä kenelläkin), joista jokainen itse allokoi, mitä menee mihinkin. Lapsille tosiaan lasketaan toimeentulotuessa oma perusosa, mutta ei erikseen mitään vaipparahoja tms. Paljonhan lasten käyttötavaraa saa tosiaan ilmaiseksi, mutta jossain vaiheessa lapsilla alkaa olla omakin tahto, eikä ne ilmaisvaatteet enää välttämättä miellytä. Vaatteet eivät myöskään ole ainoa lasten menoerä ruuan ja asumisen lisäksi, vaan isommilla lapsilla harrastaminen ja muu ajanvietto lohkaisee jo ihan huomattavia summia. Plus sitten se, että mahtaako esimerkiksi edelleen lämpimiä ja ominaisuutensa säilyttäneitä toppahaalareita tai suositusten mukaisia kenkiä saada ilmaiseksi tai edes ihan parilla pennillä just silloin kun tulee tarve, veikkaan että ei.Paitsi että tuloton saa vuokran sossusta, vaikka maksusitoumuksella, jos luottotiedot ovat menneet. Vuokrqsta ei siis tarvitse huolehtia. Lastenvaatteet saa ilmaiseksi -- meidän lapset ovat käyttäneet pääasiassa vaatteita, jotka eivät kelpaa hopelle lahjoitettavaksi, koska kuulemma köyhät eivät halua niin huonoja vaatteita. No me ainakin halusimme. Näitä käyttökelpoisia, mutta ei niin priimakuntoisia lastenvaatteita ja tarvikkeita saa vaikka kuinka paljon ilmaiseksi. Vaipat saa sossun tuilla -- jos vanhemmat ovat tulottomia, saavat lapsetkin toimeentulotukea. Kaikkeen tarpeelliseen riittää rahat, koska tosiaan asuminen on jo suoraan maksettu ja vaatteer ja tarvikkeet saa ilmaiseksi.
Jos rahaa käytössä on niin vakuutusmaksut, vuoden maksut kerralla maksettuina tulevat edullisemmaksi. Aikakauslehdissä kampanjahintaiset mööräaikaisetilauspätkät ja niiden välillä pelkkiä tarjoushintaisia irtonumeroita, mikäli kirjaston lehtilukusali ei toimi.Mä heittelen vaan nopeasti juttuja joita tulee mieleen, Aaltokukalla olikin tuossa jo yksi pointti, joka itselläni oli mielessä. Asuminen on toinen hyvä esimerkki, omistusasujalla on mahdollisuus lyhennysvapaisiin esim. hoitovapaan ajaksi, vuokrasta ei saa koskaan mitään alennusta ja se ainoastaan nousee. Toki just tällä hetkellä lyhennysvapaa on korkeiden korkojen vuoksi aika laiha lohtu, jonkinlainen kuitenkin. On mahdollisuus ostaa varastoon jotakin käyttötavaraa, kun tulee käytettynä tai alennusmyynnissä hyvä vastaan, eikä se ole pois kuluvan kuukauden ruokarahoista. Ihan jo vaikka jotain pyykinpesuainetta voi tilata kertaostoksena kalliin, mutta pidemmän päälle halvan satsin seuraavaksi vuodeksi. Jos perheessä on auto, voi torikaupoilla käydä miettimättä bussiaikatauluja ja -reittejä. Monissa asioissa itse tekemällä voi säästää, mutta alkuun pääseminen vaatii jonkinlaista investointia, jota ei voi kovin pienistä rahoista tehdä. Esimerkiksi kestovaipat menevät vähän tuollaiseen kategoriaan - ne ilmaiseksi tai parilla pennillä jaettavat vaipat ovat tyypillisesti niin huonoja, että ne joko vaativat paljon laittoa tai aiheuttavat sen, että vaatteet ovat jatkuvasti märät ja sekä vauva että vanhemmat tyytymättömiä. Sen sijaan säästämisen makuun pääsee, jos on mahdollisuus ostaa uutena tai vähän käytettynä laadukkaat kestovaipat, jotka eivät ole jo valmiiksi rikki.
Mitä nyt omaa lapsuuttani muistelen, niin tuli kyllä aivan huomattavasti paljon aiemmin se ikä, ettei äidin valitsemat vaatteet kelvanneet, kuin tuolla yläkoulun puolivälissä. Vanhemmilla on myös lasta kohtaan elatusvelvollisuus, ja edelleen oma periaatteeni on, ettei mun alaikäisen lapsen tarvitse mennä töihin ostaakseen itselleen perusvaatteita, vaan minun tehtäväni vanhempana on tarjota jotakuinkin lapselle mieluisat ja tarpeen mukaiset vaatteet. Oma ajatukseni on, että lapsia tehdään sen verran ja sellaiseen taloustilanteeseen, että jos ei mitään isompaa kriisiä (vakava sairastuminen, kuolema, työtilanteen pitkäaikainen muutos) tule, voidaan lapselle ostaa lapsen toivomat vaatteet, eikä mennä vielä kasiluokalle vaan sillä, mitä roskalavaryhmästä sattuu löytymään. Tämä ei edelleenkään tarkoita, että lapselle pitäisi ostaa kaikki vaatteet, mitä lapsi sattuu pyytämään, sehän olisi ihan hölmöä kasvattajuutta, mutta sellaiset, ettei lapsen tarvitse olla harmissaan tai häpeissään. Käytettynä, Henkkamaukalta, ilmaiseksi serkun vanhoja, ei sillä ole väliä, kunhan ovat mieluisia. Lapsilla vaan sattuu olemaan erilaisia laumailmiöitä, jotka meidän aikuisten silmiin saattavat olla vähän hassujakin, mutta jos omani sattuu nyt haluamaan vaikka jonkun tietyn hupparin, joka on "kaikilla", niin lähtökohtaisesti haluan sen hänelle tarjota.Tulihan se sieltä -- ilmaistavarat eivät kelpaa, pakko saada kalliita harrastuksia ja aikakauslehtiä pitää tilata vuosi kerrallaan jotta tilaus on halvempi. Ei meille tule yhtään aikaikauslehteä. Tai mitään muutakaan lehteä. Kaikki oleellinen löytyy ilmaiseksi, ja jos työn takia jotain lehtiä väkisin tarvitsee, työnantajalla on niihin nettilukuoikeus. Kaikki nämä "tarpeet" omat itse valittuja, eivätkä aidosti tarpeellisia.
Siinä vaiheessa kun lapselle ei kelpaa äidin hankkimat vaatteet, hän on jo sen verran iso (14-15-v), että hän voi alkaa tekemään töitä. Minä jaoin mainoksia ja tein lastenhoitokeikkaa tuon ikäisenä, kaikki muutkin kaverit tekivät tuossa iässä jotain töitä, jotta saivat ylellisyyksiin rahaa. Yksi kaveri lähti joka vuosi ulkomaille itse lastenhoitokeikoilla tienaamillaan rahoilla.
Meidän perheellä ei ollut rahasta pulaa, mutta vanhempani pitivät erittäin tärkeänä sitä, että mitään ei hankittu tai tehty siksi, että kun kaikki muutkin. Samaa toteutetaan meilläkin, eli on aivan turha vaatia mitään sellaista, mitä kaverilla tms. on, ei varmasti tipu. Vaikka se olisi se kaikken halvin vaate, niin ainakaan sitä ei saa. On erittäin tärkeää oppi vastustamaan laumailmiöitä lapsesta asti, koska ne ovat aikuisille vahingollisia. Aikuiset menevät tutkimuksissakin selkeästi hengenvaarallisiin tilanteisiin seuratessaan laumaa.Mitä nyt omaa lapsuuttani muistelen, niin tuli kyllä aivan huomattavasti paljon aiemmin se ikä, ettei äidin valitsemat vaatteet kelvanneet, kuin tuolla yläkoulun puolivälissä. Vanhemmilla on myös lasta kohtaan elatusvelvollisuus, ja edelleen oma periaatteeni on, ettei mun alaikäisen lapsen tarvitse mennä töihin ostaakseen itselleen perusvaatteita, vaan minun tehtäväni vanhempana on tarjota jotakuinkin lapselle mieluisat ja tarpeen mukaiset vaatteet. Oma ajatukseni on, että lapsia tehdään sen verran ja sellaiseen taloustilanteeseen, että jos ei mitään isompaa kriisiä (vakava sairastuminen, kuolema, työtilanteen pitkäaikainen muutos) tule, voidaan lapselle ostaa lapsen toivomat vaatteet, eikä mennä vielä kasiluokalle vaan sillä, mitä roskalavaryhmästä sattuu löytymään. Tämä ei edelleenkään tarkoita, että lapselle pitäisi ostaa kaikki vaatteet, mitä lapsi sattuu pyytämään, sehän olisi ihan hölmöä kasvattajuutta, mutta sellaiset, ettei lapsen tarvitse olla harmissaan tai häpeissään. Käytettynä, Henkkamaukalta, ilmaiseksi serkun vanhoja, ei sillä ole väliä, kunhan ovat mieluisia. Lapsilla vaan sattuu olemaan erilaisia laumailmiöitä, jotka meidän aikuisten silmiin saattavat olla vähän hassujakin, mutta jos omani sattuu nyt haluamaan vaikka jonkun tietyn hupparin, joka on "kaikilla", niin lähtökohtaisesti haluan sen hänelle tarjota.
Harrastuksista taas on lapselle ihan valtavan paljon hyötyä, ja valitettavasti useimmat ohjatut harrastukset maksavat nykyään aika paljon. Ei harrastuksen tarvitse olla edes perinteisesti kalliiksi mielletty (jääkiekko, taitoluistelu, ratsastus...), jotta siihen saa menemään satoja ja satoja euroja vuodessa. Esimerkiksi joukkueurheilu tuppaa ymmärtääkseni missä tahansa isommassa kaupungissa maksamaan nykyään vähintään tonnin vuodessa, ja varusteet siihen päälle. Ei se minustakaan ole hyvä kehityskulku, mutta jos toinen vaihtoehto on jättää oma lapsi kokonaan noiden harrastamisen hyötyjen ulkopuolelle, niin en sitäkään pidä toivottavana. Sitähän vanhemmuus jatkuvasti tuntuu olevan, tasapainottelua toisaalta omien yhteiskunnallisten ideaalien ja toisaalta oman lapsen parhaan mahdollisen edun välillä.
Mä oon tässä asiassa täysin samaa mieltä ja itse toteuttanut samanlaista kasvatustapaa. Nyt saan ylpeänä katsella sen työn tuloksia, kun isommat lapset osaavat itse seisoa omilla jaloillaan omien mielipiteidensä takana. Heillä on omat aivot ja osaavat kriittisesti katsoa maailmaa eivätkä mene vain päättömästi virran mukana. Molemmilla on oma tyyli ja omat mielenkiinnon kohteet, jotka on uskallettu valita niin, että ei ole väliä vaikka kukaan muu ei pukeutuisi samallalailla tai olisi kiinnostunut samoista asioista.Meidän perheellä ei ollut rahasta pulaa, mutta vanhempani pitivät erittäin tärkeänä sitä, että mitään ei hankittu tai tehty siksi, että kun kaikki muutkin. Samaa toteutetaan meilläkin, eli on aivan turha vaatia mitään sellaista, mitä kaverilla tms. on, ei varmasti tipu. Vaikka se olisi se kaikken halvin vaate, niin ainakaan sitä ei saa. On erittäin tärkeää oppi vastustamaan laumailmiöitä lapsesta asti, koska ne ovat aikuisille vahingollisia. Aikuiset menevät tutkimuksissakin selkeästi hengenvaarallisiin tilanteisiin seuratessaan laumaa.
Okei, teidän perheellä on oikeus tehdä tuollainen valinta ja se kuulostaa ihan perustellulta. Toki kiinnostaisi tutkimustieto siitä, että jos lapsella ei ole lapsena mahdollisuutta osallistua vaikka Pokemon-korteilla pelaamiseen, koska ne ovat laumailmiö ja siksi tuomittava, tämä osaisi aikuisena vastustaa hengenvaarallisia laumailmiöitä paremmin. En missään vaiheessa ole tarkoittanut, että lapselle pitäisi ostaa kaikki mitä lapsi ikinä haluaa, mutta pitäisin sitä vähän kurjana, jos ei myöskään ihan periaatteesta koskaan osteta mitään lapselle mieluista, koska kyseessä on laumailmiö.Meidän perheellä ei ollut rahasta pulaa, mutta vanhempani pitivät erittäin tärkeänä sitä, että mitään ei hankittu tai tehty siksi, että kun kaikki muutkin. Samaa toteutetaan meilläkin, eli on aivan turha vaatia mitään sellaista, mitä kaverilla tms. on, ei varmasti tipu. Vaikka se olisi se kaikken halvin vaate, niin ainakaan sitä ei saa. On erittäin tärkeää oppi vastustamaan laumailmiöitä lapsesta asti, koska ne ovat aikuisille vahingollisia. Aikuiset menevät tutkimuksissakin selkeästi hengenvaarallisiin tilanteisiin seuratessaan laumaa.
Kaikkea voi harrastaa lähes ilmaiseksi. Ei ole pakko valita sitä kaikkein kalleinta versiota. Lisäksi kannattaa harrastaa kaudenmukaisesti, eli sellaista, jota voi harrastaa ulkona. Ei ole mitään järkeä harrastaa luistelua kesällä tai jalkapalloa talvella. Eikä ole mikään pakko harrastaa samaa asiaa ympäri vuoden.
Komppaan tuota ” ne on ne menot, ei tulot” Toki miehellä on paljon isommat tulot kuin minulla, joten perheenä olemme ihan hyvin toimeentulevia, eli rahoja ei tarvitse laskeskella.Ei ole vaikuttanut raha meillä lapsihaaveisiin millään lailla. Meille tulossa keväällä viides. Asiansa kun puljaa niin, että voi tarvittaessa olla useamman vuoden kotiäitinä, on mahdollista hankkia isompi perhe ja kasvattaa lapsia kotona Meillä ei ole esim isoja lainoja harteilla ja tehdään asioita paljon itse. Ne on ne menot, ei tulot