Te ketkä olette vanhempia tai sellaiseksi haluavia, tuntuuko tai näyttääkö lasten kasvatus helpolta vai vaikealta? Mikä kaikki voisi olla huonon kasvatuksen syy tai hyvän ansiota?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Allekirjoitan tämän niiin täysin! Olikohan lahjasoluneuvonnan psykologille kenelle sanoin suoraan, että jos tarpeeksi lähtee kaivelemaan niin ihan varmasti me kaikki voitaisiin syyttää omia vanhempiamme vaikka mistä. Mutta mitä tai ketä se oikein palvelisi, jos lapsuus on kuitenkin ollut perusturvallinen ja jotain ongelmia realisoitunut siitä huolimatta?Yksi mitä olen miettinyt tällaisena mielenterveyden eri ammattilaisten pakeilla juosseena on se, kun todella paljon korostetaan sitä lapsuuden merkitystä. Mutta suurin osa meistä yrittää parhaansa ja omatkin vanhempani ovat varmasti yrittäneet, vaikka lopputulos on saattanut olla huonokin. Vaikka tiedostetaan juurisyyt niin ei pitäisi jäädä niihin kiinni.
Juuri tämä! Kyllähän mie tiedän, että omassa lapsuudessa on asioita mitkä on hoidettu huonosti, mutta miulla oli kuitenkin välittävät vanhemmat ja perusasiat kunnossa. Asiat vaan hoidettiin silloin eri tavalla ja tietyistä asioista ei ollut vielä tietoa. On minusta turhaa velloa miun vanhempien virheissä, kun kyse ei ole ollut välinpitämättömyydestä tms.Allekirjoitan tämän niiin täysin! Olikohan lahjasoluneuvonnan psykologille kenelle sanoin suoraan, että jos tarpeeksi lähtee kaivelemaan niin ihan varmasti me kaikki voitaisiin syyttää omia vanhempiamme vaikka mistä. Mutta mitä tai ketä se oikein palvelisi, jos lapsuus on kuitenkin ollut perusturvallinen ja jotain ongelmia realisoitunut siitä huolimatta?
Samaiselle psykologille kerroin, kun hän kysyi omasta lapsuudestani, ettei mulla oikein ole siitä mitään erityistä sanottavaa, hyvä suomalaisen millenniaalin lapsuus oli ja suhde vanhempiin oli ja on hyvä. Psykologi vastasi että olen aika harvinainen tapaus kun ”ei mitään löydy”. Aika surullinen kommentti mun mielestä. En missään tapauksessa kiistä etteikö aitoja traumoja olisi olemassa, mutta kertoo mielestäni enemmän tuosta asioiden turhasta kaivelusta.
Lapsi on kyllä huikea peili.En tiedä onko vaikea se sana millä kuvaisin, mutta kyllä kasvatus ihan työstä käy. Ja työnhän voi tehdä tosi tunnollisesti tai mennä sieltä mistä aita on matalin, ja lopputulos voi näyttää aika samaltaSitä mieltä kyllä olen että toisia lapsia on helpompi kasvattaa kun toisia. Toisaalta ajattelen että ne tempperamenttiset ihmiset on monesti niitä jotka vie tätä maailmaa eteenpäin. Se ajatus antaa jaksua kasvattaa vahvatahtoista lasta, jospa hänestä isona tulisi jotain suurta
Uskon että oma esimerkki on kaikkein tärkein ja yritän miettiä kaikkia tilanteita kasvatuksen näkökulmasta, kunhan se ei mene aivan liian raskaaksi itselle. Esimerkiksi en tunne epäonnistuneeni omasta hermostumisestani vaan yritän muistaa että tässä on tilanne missä voin aidosti näyttää miten toimia kun alkaa kiehumaan. Sanon vaikka "Nyt äitiä ärsyttää ihan kauheasti. Nyt pitää vähän puhaltaa, ettei tunnu niin pahalta." Siis en todellakaan ole ennen osannut käsitellä ärsytystäni näin hallitusti. Lapsen avulla muistaa milloin kuuluu kiittää, moikata, kehua jne. Kasvatuksen kautta muistaa nipistää omasta mukavuudesta (esim vieroitus yöimetyksestä tai ottaa lapsi mukaan siivoamaan) siinä toivossa että tulevaisuudessa häämöttää helpompi ja parempi elämä. Tässä mä kasvan yhdessä lapsen kanssa![]()