Omituisia ruokahimoja?

söpsötin

Satasella mukana keskusteluissa
En muista olikos täällä jo tällaista aiheena... Eli mitä kaikkea on tehny miel suuhun pistää?

Mä löysin tänään uuden herkkuyhdistelmän: kermajuustoa ja suklaata! Hyvää on. Ja toinen mikä on jo vanhempi, niin sipsejä lihapullien kanssa.

No eipä tää oo omituinen himo mut kun on puoli vuotta syömättä ennen himoitsemaansa niin kyllä maistuu hyvältä...kermaista vadelmajäätelöö...

Mä oon ihan kateellinen teille, joilla on kaikkia hauskoja himoja ja mielitekoja, mulle ei ole ilmaantunut koko raskausaikana ensimmäistäkään! Ihan pettynyt oon ollut kyllä, kun oon jääny tuosta ihan "paitsi" :P Ihan normisyömisillä olen ollut niinkuin ennen raskauttakin.

Jäänpalat [8|] Johtuu vissiin jostain puutoksesta (luultavammin minulla raudanpuutteesta, jota korjaan paraikaa ottamalla lisärautaa) jos tulee tuollaisia himoja, jotka eivät periaatteessa ole edes ruokaa.. Kuten minulla on tullut myös "himot" tuoksutella autotalleja ja multaa.... Ei voi olla kamalempaa, kun himot tuollaisiin asioihin mille ei voi mitään! Kun ei voi yksinkertaisesti syödä mielin määrin sitä mitä haluaa.. [>:] Jäänpaloja toki rouskuttelen päivittäin eli se onnistuu sinänsä, mutta tuo multa ja autotalli.. Toivottavasti menee ohi, kun hb nousee!!

Myös kurkkua ja jotain perussalaattia menisi tosi paljon [:)] 

undulaatti:
ookei.. oonki ihmetellyt pari päivää kun kaipaan hirveesti meidän prätkien tuoksua.. ne on kesäisin tuolla meidän alakerrassa "tallissa" mutta talvet säilytyksessä eri paikassa. oon käynyt parina päivänä tuolla"tallissa" nuuhkuttelemassa ja ihmettelemässä ja penkomassa kaikkee rassausvehkeitä ja öljyrättii yms.. [:D][:D] ja ne tuoksuu kyllä niin hyvälle.. multaan mulla ei oo vielä kiksejä.. [;)] eli siis tää kumma mieliteko siis voi johtua kun mullakin noi hemot sata. ja rautakuuri menossa. [:)]
jäävettä voisin juoda vaikka kuika paljon ja appelsiinimehua. nyt on tullut myös ne mehujäätelöt mutta vielä oon malttanut olla ostamatta niitä varastoon.... saa nähä milloin ukkeli saa lähtee keskellä yötä niitä ostamaan.. [:)]

ALKUPERÄINEN: hani

undulaatti:
ookei.. oonki ihmetellyt pari päivää kun kaipaan hirveesti meidän prätkien tuoksua.. ne on kesäisin tuolla meidän alakerrassa "tallissa" mutta talvet säilytyksessä eri paikassa. oon käynyt parina päivänä tuolla"tallissa" nuuhkuttelemassa ja ihmettelemässä ja penkomassa kaikkee rassausvehkeitä ja öljyrättii yms.. [:D][:D] ja ne tuoksuu kyllä niin hyvälle.. multaan mulla ei oo vielä kiksejä.. [;)] eli siis tää kumma mieliteko siis voi johtua kun mullakin noi hemot sata. ja rautakuuri menossa. [:)]
jäävettä voisin juoda vaikka kuika paljon ja appelsiinimehua. nyt on tullut myös ne mehujäätelöt mutta vielä oon malttanut olla ostamatta niitä varastoon.... saa nähä milloin ukkeli saa lähtee keskellä yötä niitä ostamaan.. [:)]

Joo, voi hyvinkin johtua siitä sullakin! Mä olen (tai no olin, tänään eka mammalomapäivä :D) autoliikkeessä varaosamyynnissä töissä ja sielläkin pääsi välillä nuuhkuttelemaan autojen tuoksua, kun siellä oli myös korjaamot samassa [:D] Toki oon muutenkin sellainen, että pidän autojen tuoksusta, juurikin noista rassausvehkeistä, öljystä, bensasta, kuten ilmeisesti säkin?! [;)] Mutta ikinä ei ole ollut näin vahvaa tunnetta ja halua päästä haistelemaan niitä... [:D]

Viirukhan: tee taikataikinasta ittelles tikkareita ja imeskele niitä. Maistuu suolalle, mutta et saa kumminkaan niin paljon suolaa kuin suoraan purkista. 

ALKUPERÄINEN: undulaatti

ALKUPERÄINEN: hani

undulaatti:

Joo, voi hyvinkin johtua siitä sullakin! Mä olen (tai no olin, tänään eka mammalomapäivä :D) autoliikkeessä varaosamyynnissä töissä ja sielläkin pääsi välillä nuuhkuttelemaan autojen tuoksua, kun siellä oli myös korjaamot samassa [:D] Toki oon muutenkin sellainen, että pidän autojen tuoksusta, juurikin noista rassausvehkeistä, öljystä, bensasta, kuten ilmeisesti säkin?! [;)] Mutta ikinä ei ole ollut näin vahvaa tunnetta ja halua päästä haistelemaan niitä... [:D]

hehhee.. raahasin ukon yks päivä autoliikkeeseenkin haistelemaan autojen tuoksuja.. [:)][8D] se oli vähän ihmeissään ku piti hyvinkäälle asti ajaa vaan haistelemaan uusia autoja.. on tääkin....[8|]

"Pica merkitsee lääketieteessä ruoaksi tarkoittamattomien asioiden syömistä. Aikuisen pica-oireyhtymä luokitellaan syömishäiriöihin kuuluvaksi mielenterveysongelmaksi.
Pica on harvinaisempi kuin anoreksia ja bulimia ja sitä esiintyy etupäässä lapsilla.
Tietyillä pica-oireyhtymän ilmenemismuodoilla on huomattavia terveydellisiä haittavaikutuksia. Näitä saattaa kuulua mm. hiusten ja heinänkorsien syömiseen. Komplikaatioita saattavat olla myrkytystilat ja hammasvaivat. Raskaana olevilla naisilla pican kaltaiset syömishäiriöt ovat varsin tavallisia."

"Joskus odottavalla äidillä kehittyy harvinainen pica-oireyhtymä, joka on
pakonomainen tarve syödä esimerkiksi jäätä, savea, liitua, hiiltä,
hammastahnaa tai poltettuja tulitikkuja. Tätä kummallista ilmiötä on
yritetty selittää erilaisilla teorioilla, mutta yhtäkään niistä ei ole laajasti
hyväksytty. Yhden teorian mukaan raskaana olevat naiset syövät ruuaksi
kelpaamattomia aineita yrittäessään alitajuisesti korvata jonkun
ravintoaineen puutosta, ja jotkut tutkimukset ovat yhdistäneet picaoireyhtymän
raudan puutokseen, vaikka yleensä himoitut aineet eivät
sisälläkään merkittäviä määriä rautaa. Selvää on kuitenkin, että picaoireyhtymä
voi heikentää tärkeiden mineraalien imeytymistä, ja jos äiti
täyttää vatsansa ruuaksi kelpaamattomilla aineilla, hän ei saa riittävästi
ravitsevaa ruokaa. Poikkeuksellisten aineiden himoitsemisesta kannattaa
keskustella neuvolassa."

Eka lähde on wikipediasta ja toinen jostain raskausajan ruokavaliojutusta.

Mä en ole tuosta sen takia huolissani, koska jälkimmäisessäkin mainitaan; "äiti täyttää vatsansa ruuaksi kelpaamattomilla aineilla ......" Ja jos mä nyt syön 1-2 jäänpalaa päivässä (joskus en päivän aikana yhtäkään) ja muuten normaalisti, niin en usko, että tuosta voi silloin haittaa olla? En voisi kuvitellakkaan TÄYTTÄVÄNI mahaani noilla jäänpaloilla [8|][:D]
Ja wikipedian jutussa mainittiin, että on raskaana oleville tavallinen. Enkä koe, että minulla olisi joku syömishäiriö sen takia, että tekee mieli jäänpaloja... [8|]
Ja sitten taas esim. autotallien hajuhimon selitän sillä, että rakastan muutenkin autojen hajua (bensaa, öljyä ja yleisesti sellaista autotallin hajua...) sen takia, että autot on muutenkin itselle tärkeitä ja kiinnostavia. Enkä mä nyt menisi silti kaluamaan mitään auton rengasta [:D][:D] Enkä ole edes pahemmin päässyt haistelemaan mitään hajuja, enkä tietenkään menisi edes ilman raskautta hengittämään mitään pahempia käryjä...

Totesin vasta kaupassa käydessäni, että...oikeat luonnonmarjat ei maistu (360 l pakastin täynnä)...mutta sen sijaan kaikki mahdollisimman keinotekoinen marjamaku on hyvää niin jäätelössä, mehuissa kuin hilloissakin.

Mulle on tullu aivan kamala himo appelssiinimehuihin. Ei pitäs sinänsä mitää puutosta olla mistää jutuista. Ja toinen ni maapähkinälevitteet. Mut ne nyt melkee korvaaki lihan suurelt osin. Kyl mä sitäki syön mut en kyl laita enää leivän päälle enkä ite osta kaupasta, kun ei vaan tee mieli.

Kaikki mikä on mahdollisimman kylmää... jäätelöä ja kylmää mehua menee valtavasti... Ja kun pitäis porukalle tehdä "oikeaa ruokaa" niin hellan ääresä ihan tukehtuu, kun näkee jotain lämmintä... No muutaman kerran olen syönyt kipollisen jätskiä ja juonut kylmät mehut päälle, ja loppuilta ollaankin sitten tutistu peiton alla hampaat kalisten... Jääpalat kuulostaa myös todella gourmet- aterialta, ei vaan satu pakastimessa olemaan yhtään. Saas nähdä mitä isäntä tuumailee mun himoihin kun palaileen reissusta kotiin :)

Sama homma mulla kuin sulla Ensikko87. Jotenkin tuntuu että kaikki kylmä vetää puoleensa, jääpalat, mehujäät, PEHMIS ja kylmää vettä menisi litroittain läpi. Ja ruoan tekeminen, juurikin tämä hellan ääressä seisominen yhtä pakkopullaa, vaikka aina oon tykännyt tehdä itse ruokaa. En sitte tiiä liekö se siitä hellan kuumuudesta vaiko pelkästään laiskuudesta [:D] En oikeastaan ole missään vaiheessa kunnolla tuntenut olevani raskaana, alkupahoinvoinnit ja muut olen onnekseni välttänyt, siis juurikaan minkäänlaisia "raskausoireita" en ole kokenut. Vasta oikeastaan nyt kun vatsa on alkanut pyöristyä ja vauva jo muutaman viikon on potkimalla muistutellut itsestään, tajuan sen että onhan siellä oikeasti joku. Siksi en vielä juurikaan ole tunnistanut mitään halujani raskaushimoiksi. Mutta kaipa nämä niitä sit on? [:-] Vielä yksi minkä haluan mainita, koskaan en ole ollut niinkään sipsien suurkuluttaja, mutta nyt nämä ihanan kamalan hajuiset juustonaksut; kun pussista voisikin suoraan kaataa suuhun, voi sitä ihanuutta[:D]

Hillitön himotus on kaikkeen, nykyään pitää laittaa ukko kauppaan listan kanssa kun itseltä lähtee aivan käsistä tuo ostelu. Mitään kummalisia ei ole varsinaisesti tullut, paitsi viikonloppuna oli pakko saada munakokkelia ja lasagnea samalta lautaselta :) Muuten siis päivittäin joku uusi halutus.

Pitipä oikein miettiä. Alkuraskaudesta oli viikko, kun piti saada hapankorppuja, sitten tuli viikko, kun hapankorput oli ihan out ja piti saada noitapillejä ja nallekarkkeja. Nyt ei mene sitten alas noitapillit, ei edes villeimmissä unelmissa. Hyöääääks. [:'(] Sitten taisi olla viikko, kun päivän paras ja ainoa oikea vaihtoehto ateriana oli aamupala, aamupala, aamupala ja aamupala. Mmm... Paahtoleipää, jugurttia ja hedelmiä. Nyt ei moista villitystä ole onneksi enää - paitsi välillä on ihan pakko syödä pakkasesta kotimaisia itse poimittuja vadelmia. [:)] Nuo villitykset jäi kait siihen, kun aloin syömään raskaana oleville ja imettäville tarkoitettuja monivitamiineja.

Ehkäpä ainoa asia, mitä salaa himoitsen on maksamakkara, salmiakki ja laku. Kahta jälkimmäistä ostelen satunnaisesti pieniä määriä. Luulen johtuvan siitä, että alas ei mene mikään muu normaalisti suolainen ruoka. Maksamakkarasta olen esittänyt kainon toiveen äidilleni, että tuo sitten mulle synnytyksen jälkeen pari isoa palaa itse tehtyä kauraleipää, jonka päällä on HK:n maksamakkaraa ja juustoa. Tämän kanssa kun saan kupillisen kaakaota, niin on taas elämä voitolla. [:D]

Jääpaloista semmosta kommenttia, että parempi kai tuo jääpaloja rouskutella, kun juoda aivan tolkuttomia määriä vettä niin, että menee kropan suolatasapaino ketuilleen tai että joutuisi juoksemaan vessassa ihan koko ajan. Kokeilkaapa tehdä esim. paljon laimennetusta mustaherukkamehusta jääpaloja. Nami. [;)]

Undulaatti: siinä tosiaan sanotaan, että ruuaksi kelpaamattomilla aineilla.. ei jääpalat oo ruuaksi kelpaamattomia! Nehän on vettä. Siinä tarkotettiin just noita liituja ja multaa ja muuta. Hyvä vaan, jos saat vettä juotua totakin kautta.

Mulla tekee koko ajan mieli appelsiinimehua ja todella usein HK:n sinistä... Siivusin leivän päälle puolipötköä, ah ihanaa [:)] Mut ihan normaaleissa haluissa mennään täällä. Ja kaikista haluista huolimatta yritän syödä joka aterialla salaattia/ hedelmiä/ marjoja ja skipata suolan. Eli vähemmän sitä makkaraa kuitenkin..

Takaisin