omat vaatehankinnat?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja lucky87
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

lucky87

Päivystävä dosentti
Huhtikuiset 2026
Minua alkoi huolestuttaa että miten tarkenen talvella kun yksikään takki ei mahdu enää kiinni... Nyt oltas lähdössä reissuun enkä kehtais miehen vaatteissa kulkea kun haluaisin vähän siistimpää päälle. :) Kaupungissa kävin takkeja katselemassa mutta en kehtaa kalliilla ostaa nätimpää ja isompaa joka mahtuis loppu raskaskauden ajan, koska se on sitten turha kunhan lapsi syntyy ja masu häviää.. :) toppaliivitkin olivat niin kalliita... se on vissiin sitten takki auki viipotettava menemään ja villapaita toisen päälle niin jospa tarkenis :) housuja kyllä on ja paitoja mutta takki on ongelmallinen... Otteko itse tulleet ajatelleeksi asiaa... laitatteko rahaa äitiys vaatteisiin vai mitenkä teette?

Viimeksi kun esikoista odotin en hankkinut takkia, vaan viiletin talven takki auki... Vaikka kovat pakkaset olikin. Kovasti kyllä etsiskelin halpoja takkeja, mut ei sitten osunut silmään ja annoin olla. Ja voi sitä riemua kun synnytyksen jälkeen sairaalasta kotiin lähtiessä takki mahtuikin kiinni [:)] Suosittelisin kyllä jostain vaikka lainaamaan isomman takin, tai etsiä jostain kirpparilta sopiva.

Mulla on nuo vaatehankinnat pyörineet jo pitkään mielessä. Mä oon ostanut 4 äitiysfarkut, kun pitkiin aikoihin ei oo mitkään muut mahtuneet jalkaan [:D] Yhden äitiysmekon ostin kesällä Tallinnasta, se sopii hyvin vaikkei olisikaan raskaana, Tallinnasta ostin myös kahdet äitiyscaprit, sekä yhden ohuen pitkähihaisen äitiyspaidan ostin samalla reissulla kun halvalla sai, huomattavasti halvempia kuin Suomessa! Tosin sitä paitaa en ole vielä kehdannut käyttää kun on selkeesti äitiyspaita (edestä paljon pidempi kuin takaa).

Syystakeista vain tuulipuvuntakki ja villakangastakit mahtuvat tällä hetkellä kiinni. Mulla on koira, jonka vuoksi on kyllä pakko ostaa riittävän iso talvitakki itselleni, jotta tarkenen lenkeillä käydä. Äitiystakkeja kävin pe katselemassa Kampista, mutta hinnat liikkuivat 100-200 eurossa, joten sellaista summaa en ole valmis maksamaan muutaman kuukauden käytön vuoksi. Ehkäpä pitäisi tehdä uusi reissu Tallinnaan äitiysvaate liikkeisiin tai sitten ostaa vaan joku valtava takki [;)]

Kaikki paidat, jopa hupparitkin mulla on xs- tai s-kokoa, monet ovat jo nyt liian lyhyitä tai puristavat. Muutaman sellaisen paidan olen ostanut minkä pitäisi mahtua päälle raskauden loppuun saakka. Joudun kyllä jatkossa ostelemaan paitoja lisää. Tuntuu vaan tyhmältä ostaa, jos ei niitä voi sitten raskauden jälkeen enää käyttää. No ehkäpä sitä ei ihan heti palaudu takaisin omiin mittoihin [:D]

Minä olen ratkaissut ongelman näin. Syystakki/nahkatakki ei mene kiinni, kuljen auki tai ponchossa. Lenkkeilyssä käytettävä kuoritakki menee kiinni (toivottavasti loppuun asti) ja sinne alle fleecetakki, kun tulee pakkasta. Fleecetakin ja toppaliivi auki -yhdistelmällä sitte muuten. Tuulihousut meinasivat tuottaa ongelmaa, mutta äiti ompeli jatkopala eteen ja taas mehtuu [:)]

Ainut ongelma vaatteiden kanssa minulla on juhlat. Ensikuun aikana on firman iltajuhlat ja ystävän häät. En viitsisi kauheasti panostaa äitiysvaatteisin, joita tod.näk. pidän vain nuo kaksi kertaa. Vinkkejä?

Vilukissa, kun tuppaan olemaan, niin mä ostin itselleni viimetalveksi mammatakin VeroModasta...oli Mamalicious-merkkinen villakangastakki ja hintaa oli joku 50-60€. (Esim. Bebesin nettikaupasta samaa versiota oli tilattavissa ympäri valtakunnan, mutta vielä ei ole uutta syysmallistoa näkynyt...) Ei mun mielestä mikään ihan hirmuinen sijoitus, kun sen voi sitten myöhemmin vielä myydä eteenpäin. Tuolta nettikaupoista kannattaa tarkistella valikoimaa (esim. nelly.com) jne. Huuto.netissä on varmasti myös joitain edullisia mammatakkeja tarjolla...Ja sitten ihan joku perus A-linjainen takki voi sopia päälle raskauden aikana ja sen jälkeen, eikä koon välttämättä tarvitse olla "jumbojettikokoa". [:)]
(Kaikille ei todellakaan tule sitä ylimääräistä 30 kg painoa raskausaikana, kuten mulle, vaan oisko se keskiarvo paisumisen suhteen siinä 12kg, josta suunnilleen ainakin puolet jää synnärille.)

Mulla oli tosiaan tuo villakangastakki "siistimpää" menoa varten ja koiran kanssa lenkkeillessä mä pistin miehen ison skimbarotsin päälle. Mulla oli vielä jalat viime raskaudessa niin turvoksissa, että en viitsinyt ostella kokoajan uusia talvikenkiä, kun jalka paisui kuin pullataikina. Oma kengän koko oli 38, mutta raskauden lopussa käytin mieheni kenkiä kokoa 42, jotka puristivat ja tuntuivat liian ahtailta. Siinä vaiheessa mua ei enää todellakaan kiinnostanut edes liikkua ulkona kuin pakollisten menojen verran. En todellakaan ollut mikään kaunistus ulkona liikkuessani, mutta mahan koko kyllä kertoi vastaantulijoille kaiken tarpeellisen.

Muutoin olen kyllä ostanut itselleni mammavaatteita, mutta viimeraskaudessa pärjäsin todella hyvin ihan jo normaaleilla tunikamallisilla paidoilla sekä neuletakeilla, joissa nappeja voi jättää tarvittaessa auki. Myös kaikki venyvää materiaalia olevat ohuet neulepaidat olivat ihan loistavia, kun ne joustivat masun kasvaessa.

Vielä tuosta takkiasiasta sen verran, että hormonitoiminta pitää aikahyvin kropan lämpimänä. Nytkin koiraa ulkoilutettaessa katselen, kuinka vastaantulijoilla ja puistossa olevilla äideillä sekä isillä on takit visusti päällä ja vetoketjut kiinni, kun minä painan menemään pelkässä t-paidassa. On yhtä kuuma kuin saunassa, vaikken juoksemalla etenekään...

Mä kyllä palelen todella helposti edelleenkin. Tosin välillä kun liikkuu reippaasti tulee melkein hiki [:D] Katoin veromodasta uusia äitiysvillakangastakkeja, mutta ajattelen niiden olevan liian vilpoisia. Omat villakangastakitkin vielä jonkun aikaa mahtuu päälle, koska ovat A-mallisia. Myöhemmälle talvelle pitäisi löytää jotain muuta.

Netistä en halua ulkomailta tilata mitään. Onko jotain kotimaisia verkkokauppoja äitiysvaatteille? Mieluiten kylläkin sovittaisin ennen ostoa, kun en mitä tahansa päälleni kelpuuta. Tuntuu että monet tutut ovat käyttäneet miehensä vaatteita raskaana ollessaan. Itsellä kun ei ole miestä, ei voi sen vaatekaappiinkaan turvautua. Hömmm. viime talvisista talvikengistä vain yhdet ovat hyväkuntoiset. Joten kannattaisikohan suosiolla ostaa pari numeroa liian isot sitten kun niitä joskus talvea varten ostelee? Villasukan avulla kengäthän olisi heti sopivat.

Mulla on ollut periaatteena tuhlata äitiysvaatteisiin mahdollisimman vähän.
Tähän mennessä (rv 24) oon ostanut muutamat housut ja paidat, kaikki alennuksesta / kirpparilta /huuto.netistä, joten rahaa ei ole mennyt paljon. Pari paitaa ja takin loppusyksyksi olen saanut siskolta, joka oli vähän aikaa sitten raskaana.

Mutta halvalla on vielä päästy, ja tarkoitus on päästäkin. Toivon mahtuvani loppuun asti tavallisiin ulkoiluvaatteisiini, saa nähdä kuinka käy. [:D]

Mutta kyllä tässä koko ajan on vähän semmonen vaatepula, mutta pihiys voittaa silti. [:D]

Joo, takkiongelma saattaa jossain vaiheessa tulla. Tällä hetkellä menee vielä yksi syystakki (siisti ulkoilutakki) ja paremmissa menoissa käytän toista takkia avonaisena. Ja luulisin a-mallisen villakangastakinkin menevän päälle, mutta en ole kokeillut vielä. Sitten joskus vuosia sitten olen mielenhäiriössä ostanut todella isokokoisen untuvatakin, toivon että se menee pakkasilla päälle, jos on edes tarvetta laittaa vetskaria kiinni.

Tilasin netistä Missy momista (kotimainen verkkokauppa) yhdet ulkoiluhousut, ja oli ihan hyvä hankinta, tuli täysin istuvat ja oikean pituiset housut (mulle lahkeet yleensä aina liika pitkiä) joilla on nyt hyvä käydä lenkillä , ja talvella vaan sukkahousua ja legginsiä alle. Eihän ne ilmaiset olleet...mutta en nyt muista tarkkaan mitä maksoi. Mutta ei mulla muuten oiskaan ollu mitään päällepantavaa ulos syksyn viiletessä.

Äitiysfarkut on olleet isompi hankinta, ja joitakin äippäpaitoja ostin jo kesällä lähinnä HM:ltä. Sitten HM:n pitkät normaalit neule- ja trikoopaidat on ihan loistavia, venyvät sopivasti ja maha istuu niihin nätisti [:)] Ainakin toistaiseksi niillä pärjää, ja nehän käy sitten raskauden jälkeenkin normipaitoina. Äitiysvaatemallistoista ei täällä päin mitenkään hirveesti ole edes valikoimaa.

Mulla onneks on vielä mennyt päälle vanha villakangastakki, mut kävin miehelle ostamassa sellaisen "hupparitakin" jossa mullekkin riittää tilaa sit pakkasilla [:D]

Mulla on käytössä lantiomallin farkkuja jotka menee vielä vallan mainiosti päälle, mut joihinkin toisiin farkkuihin oon joutunut laittamaan napin pompulalla kiinni.
Käytiin pari viikkoa sitten ostamassa mulle yhet äitiysfarkut henkkamaukalta kun oli tarjouksessa ja samalla ostin noita mahatuubeja kun maha pilkottaa joidenkin paitojen alta ikävästi...
En meinannut ainakaan vielä ostella mitään äitiyspaitoja kun vanhatkin joustaa vielä, ainut ongelma joissain paidoissa on tuo rintavarustuksen kohta [:@]
Kuppikoko kasvoi heti alussa kahdella ja kävin sillon päivittämässä alusvaatteet ja nyt nekin on taas pieniä! Minkäköhänlaisiks palloiks nuo tissit vielä kasvaa, nytkin rintsikat on jo 70F ja ne puristaa!!! Pitää mennä varman jonnekkin erikoisliikkeesseen taas ettimään rintsikoita, ne kyl vaan maksaa niin pirusti

Mä lainasin äitiltä pari isoa takkia. Siis mitenkään tyylikkäät ne ei oo et näytän siltä että kuljen tuolla 3 numeroa liian isossa takissa kun mahakaan erotu niissä säkeissä. Onneks ei oo mitään juhlia tiedossa että työmatkat polkee nyt mikä kurapuku päällä tahansa.

Housuissa sitten on käyttäny vanhoja tuulihousuja ja ostin yhet äitiyfarkut vähän tälläseen "siistiinpään" tarkoitukseen. Onneks kuitenkin luultavasti (tai mistä sitä tietää mutta jos vanhat merkit paikkansa pitää) nuo kovimmat pakkaset tulee vasta helmi-maaliskuussa että sinäänsä joulu-tammikuu ei välttämättä ole vielä kauhean kylmä. Mullakin niin tammikuun alussa tuo la (siis jos se sillon tulee..) että tuskin tarvii hirveesti miettiä. Sit kuulin tuolta toisesta keskustelussa että monella viimenen/viimeset kuukaudet oli koko ajan niin hirvee hiki päällä ettei kaivannut edes mitään takkeja. Itsekkin enenmmän taipuvainen jatkuvaan kuumuuteen kuin paleluun.

Kantotakkia kyllä haluaisin vähän testata ku mullakin kaksi koiraa niin niitten kanssa on lähdettävä ulos vaikka millasessa tuiskussa eikä vauvaa voi yksinkään jättää. Ajattelin sitten että pirpana olis varmaan paremmassa suojassa siellä takissa kun vaunujen ja kahden fleksin kanssa rämmin umpihangessa. Pitäs vaan tutustua siihenkin ihmetykseen vähän paremmin..

Minä ostin syystakin (tai no, äiti osti kun valitin ettei takit mahdu kiinni [8D]) ihan sittarin alesta, A-mallinen jossa kuitenkin saa kivasti muotoa muutettua eri kiristysvermeillä. Talveksi pitää joku vielä kehitellä, tosin mun talviratsastustakki mahtuu ainakin vielä päälle, saa nähdä menenkö sillä jos vaan mahtuu kun on kuitenkin ihan siisti. [:)]

Mammafarkkuja on kahdet nyt ja yhdet workerit, kaverilla on sama koko mutta raskaus 10 viikkoa edellä niin sopivasti jäi hälle pieneksi ja sain edullisesti. Omat paidat menee vielä hyvin, pituus on lyhyt mutta pidän pitkiä toppeja alla niin ajaa masutuubin aseman ainakin toistaiseksi. Eurokankaasta ajattelin tuubeja sitten käydä ostamassa, jospa ne myyjät osaa neuvoa mistä kannattaa ja minkä pituista. [:)]

Yhdet imetysliivit ostin jo kun tarvitsen öisin tukevat ja mukavat liivit, on ne kyllä ihanat mutta ei tue ihan tarpeeksi. Enkkulasta pitää tilata lisää tässä kunhan saa aikaiseksi.

ei taida kuopiossa olla tuota vero modan mamma osastoa.. oulussa taitaa olla lähin... olisikohan jyväskylässä.. tallinnan reissu olis perjantaina tiedossa niin löytäisinköhän sieltä mamma vaateliikkeitä? :) 

Oulussa ei ole Vero Modalla äitiysvaatteita. Eli älä tee lucky87 turhaa reissua tänne.

eikä mielestäni ole tuota mammaosastoa jyväskylässäkään jos muisti pitää paikkaansa...Kuopiosta en oo muualta ku henkkamaukalta löytänyt noita mammavaatteita...

Eikä oo jyväskylän veromodassakaan. Harmi [>:]
Ite en oo mamma vaatteita ostanut ku masutuubit ja semmosen syksy takin hennesiltä mikä on tosi a-linjanen rintojen alta että varmasti sillä meen loppuvuoden ku laitan neuletakkii ja villapaitaa alle. Ja luulen että mun ulkoilutakki menee toivottavasti loppuvuoden. Muuten oon parjännyt normi leggaleirra ja farkkuleggareilla ja ku itse en lyhysiä toppeja tykkää käyttää ku selkä on pitkä niin normi pituset topit on mulle napapaitoja. Nykymuoti on onneksi topeissakin pitkä linjasta, mii like [:)]

Wii: mun siskon mies kuitenkin osti mulle oulusta mama-licious merkkiset housut alennusmyynistä ja ilmeisesti vero moda myös myy tämän merkkisiä vaatteita... mikähän liike mahtaa olla kyseessä... :)

tarkoitin siis veljen vaimoa joka siellä oulussa on shoppaillut :) he... samapa tuo kuka, mut kuitenkin

lucky87 Jopas nauratti tuo sun siskon mies = veljen vaimo [:D] Harvemmin miehet taitaa käydä ostelemassa äitiysvaatteita sukulaisille [:D]

Kyselit Tallinnan äitiysvaateliikkeitä. Mä kävin siellä shoppailemassa äitiysvaatteita edullisesti Rocca al Mare kauppakeskusesta. Satamasta lähtee ilmais bussit sinne, tosin me oltiin niin laiskoja jonottamaan bussiin pääsyä että mentiin taxilla sinne ja takaisin. Menomatka maksoi jonkun 25e ja paluu 15e. Tosin paluukyyti taisi olla joku pimeä taxi, kun katolla luki jonkun hotellin nimi valokyltissä, eikä taxi [:D]

Tässä linkki Rocca al Maren lastenliikkeisiin: http://www.roccaalmare.ee/?op=body&id=108

Vauvan vaatteitakin tuolta löytyy paljon edullisemmin kuin Suomesta. Itse tykkäsin kovasti Mothercare liikkeestä, josta sitten tarttuikin mukaan farkut ja paita. Jostain muusta saman kerroksen liikkestä ostin äitiysmekon hintaan 20e. Siinä vierekkäin samassa kerroksessa on molemilla puolilla käytävää useita lastenvaate/tarvikeliikkeitä. Edullisesti sais isompiakin hankintoja tehtyä kuten pinnasängyn, vaunut, sitteri yms. Itse kylläkin haluaisin takuun olevan Suomessa, joten vaunut nyt ainakin olen jo Suomesta ostanut.
Voi olla että sitterin tai leikkimaton voisin tuolta Tallinnasta käydä ostamssa, ne kun voi raahata tänne ilman autoakin.

Toivottavasti vinkeistä oli hyötyä ja löydät jotain kivaa Tallinnasta! [:)]

lucky87 oliskohan ollut kyseeessä Doris-niminen liike, joka on samoissa tiloissa kuin lastentarvikeliike Anton & Nina? siel on ainaki Mamalicious merkkiä, tosin mun mielestä hyvin pienet valikoimat. 

Oulussa on Stockan yläkerrassa ainakin noita MamaLicious vaatteita siinä Vintin vieressä olevassa liikkeessä. ;) En ole alkuasukas, mutta pari kertaa vieraillut tähti kuitenkin...

Takaisin