Omakotitalo vs rivitalo

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Kumpi vaihtoehto parempi omakotitalo vai rivitalo? Kuulisin mielelläni perusteluja. Meillä on nyt nykyisen kodin myynti käynnissä ja omakotitaloa ollaan mietitty seuraavaksi kodiksi. Nyt kun olemme katsoneet asuntoja, niin pari isoa rivitaloakin on löytynyt, niin ollaan alettu myös rivitalo kotia miettimään. :)
 
Me haaveilemme tulevaisuudessa omakotitalosta. Ei olisi seinänaapureita! Muista vaihtoehdoista ei olla edes keskusteltu. Toki ei ihan ajankohtainen vielä meille ole.
 
Meille omakotitalo on ehdoton. On jotenkin vapaampaa, kun ei ole seinänaapureita. :D Ja meillä on iso piha ja metsikköä ym tässä ihan vieressä, joten tämän jälkeen pienehkö rivaripiha tuntuisi varmasti riittämättömältä.
 
http://forum.vau.fi/threads/omakotitalo.1595325/

Aiheesta on keskusteltu myös aiemmin.
:anyone
Minulla on kokemusta molemmista. Meidän perheelle rivitalo sopii paremmin.


Jep niin on, mutta kyseiseen ketjuun oli tullut myös kt kokemuksia ja nyt haluaisin vertailla omakotitalo ja rivitalo kokemuksia. :winkJa parhainta olisi jos tänne vastaisi sellaiset kenellä on molemmista asumismuodoista kokemuksia.:)
 
Omakotitalo. Oma piha ja oma talo, saa päättää kaikki itse ja tehdä kun itselle sopii eikä esim muiden päättämänä talkoopäivänä pakolla. Ei ole kenenkään kanssa mitään yhteistä pihalla eikä taloyhtiön tiloja/omaisuutta käytössä eli niistäkään ei tarvitse tapella. Rivitaloasuminen on ihan ok, jos on asialliset naapurit ketkä hoitaa oman vastuualueensa kuten kuuluu. Eivätkä tykkää esim. grillailla musiikin kera joka viikonloppu yöhön, kun te haluatte nukkua klo 21.
 
Jep niin on, mutta kyseiseen ketjuun oli tullut myös kt kokemuksia ja nyt haluaisin vertailla omakotitalo ja rivitalo kokemuksia. :winkJa parhainta olisi jos tänne vastaisi sellaiset kenellä on molemmista asumismuodoista kokemuksia.:)
Minä pidän rivitalosta enemmän, koska piha on pienempi, joten sen hoitamiseen menee vähemmän aikaa. Talvella huoltoyhtiö tekee lumityöt ja hiekottaa, minä voin lähteä rauhassa töihin tai mihin vaan ilman, että on ensin tehtävä lumityöt.

Pihan lisäksi pidän siitä, että taloyhtiössä remontit yleensä teetetään ja kiinteistön kuntoa seuraavat ammattilaiset, joilla on selkeä näkemys, mikä on seuraava remonttikohde. Remontin kustannukset jakautuvat muillekin ja joku muu hoitaa kilpailutuksen ja mahdolliset lainaneuvottelut.

Molemmissa asumismuodoissa on myös naapureita, jos asutaan kaupungissa, toki maallakin vaikka silloin naapurit ovat kaukana. Meillä on sattunut mukavat naapurit, mutta jos olisi häiriköitä, olisi taloyhtiöllä mahdollisuus antaa varoituksia ja jopa ottaa asunto hallintaansa mahdollisten vakavien rikkomusten vuoksi. Omakotitalossa jokainen saa meluta ja käryttää niin paljon kuin sielu sietää eikä siihen naapurilla ole mitään sanomista.

Minua miellyttää myös kiinteät asumiskulut eli vastike mieluummin kuin omakotitalossa tulevat asumismenot, jotka eivät yleensä jakaudu kovin tasaisesti jokaiselle kuukaudelle.

Jos löytyy aikaa, innostusta, jaksamista ja taitoa omakotiasumiseen, niin toki sekin voi olla ihan mukavaa. Itse asuin omakotitalossa kymmenen vuotta ja koin sen raskaana vaikka ex-mies teki itsekin korjaus- ja remonttihommia. Jotenkin se kuitenkin kiristi kodin ilmapiiriä, kun keskellä yötä huomattiin lämmityksen menneen päältä tai leppoisa kesäloma keskeytyi kun kakkakaivo valskasi. Niinpä sitä oltiin molemmat yltä päältä sonnassa, kun vikaa korjattiin ja samalla paimennettiin lapset. Miten sekin sattui kesän ainoaan hellejaksoon, jolloin hajukin oli mitä hirvein.
 
Riippuu ihan siitä mitkä asiat itselle on tärkeitä. Minä en siedä seinänaapureita, ja samasta syystä en haluaisi asua omakotilähiössäkään jossa naapuriin on vain pari metriä. Oma rauha olla pitää :)

Huoltojutut on ihan oikein, huoltiyhtiö vs oma työ, mutta sekin riippuu omasta osaamisesta ja intresseistä. On sitä muutamia huonoja kokemuksia huoltoyhtiöistäkin ja taloyhtiöiden remonttisuunnitelmista. Kaikella on siis puolensa. Pitää vain miettiä mikä on itselle tärkeää.
 
Me myös mietitään kovasti, kumpi noista olisi seuraava. Ennen oltiin varmoja rivitalosta, mutta kyllä se oma rauha omakotitalossa on alkanut kutkuttaa. Molemmissa on paljon hyviä ja huonoja puolia. Rivitalossa ei joudu huolehtimaan ihan kaikesta yksin, mutta toisaalta omakotitalossa on parasta, että kaikesta saa päättää itse. Mutta huonompi homma isojen remppojen ym. kanssa. Omakotitalossa olisi omaa rauhaa ja tilaa olla miten lystää, mutta rivitalon pihassa olisi huomattavasti vähemmän hoidettavaa. Lisäksi omakotitalon ostaminen tulee kalliimmaksi kuin rivitalon.

Tuntuu kyllä ihan mahdottomalta päätökseltä. Me ei toisaalta olla mitään puuhailijoita, joten siksi omakotitalon ylläpito hieman mietityttää. Mutta oon ite asunut koko pienen ikäni omakotitalossa, joten kyllä siihen kaipuu on. Mutta ois ikävää huomata, ettei sitten jaksakaan sitä kaikkea työmäärää, mikä siitä tulee.
 
Kotia valitessa voi vaikuttaa sekä omakotitalon työmäärään että rivitalon "naapurihaittoihin".

Meillä naapurin kanssa yhteinen seinä on saunan ja kylpyhuoneen puolella. Jos esimerkiksi olohuoneet olisivat vastakkain, saattaisi mahdolliset elämisen äänet kuulua tarkemmin. Meillä seinänaapuri ja mieheni soittavat puhallinsoittimia, mutta en ole koskaan kuullut harjoittelun ääniä ja tuskin miehenkään soitot naapuriin kantautuvat.

Omakotitalon ja rivitalon lisäksi on olemassa paritalot ja kytketyt omakotitalot, joissa osassa on muotona asunto-osakeyhtiö. Toisaalta joissakin rivitaloissa pihatyöt tehdään talkoilla, jolloin se rivitalon etu jää saavuttamatta.

Omakotitaloissa taitaa olla nykyisin myös pidemmät myyntiajat. Jos siis aikoo joskus muuttaa, omakotitalo on vaikeampi myydä. Toki sijainti aina vaikuttaa. Joillakin alueilla kohteet viedään käsistä. Meidän yhtiöstä edellinen asunto myytiin alle viikossa.
 
Itse asun nyt rivitalossa ja ainakin meille tämä on täydellinen. Seinänaapureina on lapsiperhe ja huonokuuloinen täti, joten ollaan saatu elää ihan miten itse huvittaa. Täti ei vain kuule ja lapsiperheen lapset remuavat kuitenkin meitä enemmän. Ainoa normaalin elämän homma mitä on tullut rajoitettua 21 jälkeen on pyykinpesu. Kumpaakaan meistä ei houkuta laittaa pihaa tms. ennen eläkeikää, ne pienet ideat ja projektit mitä tulee on tähän mennessä saanut toteutettua sukumökillä. Muutenkin huoltoyhteiön hoitama lumenluonti ja muu kunnossapito on ihanaa. Miehen vanhemmilla on iso omakotitalo maalla ja siellä on muutaman kerran talvessa joutunut lumihommiin. Ei todellakaan houkuta sama ruljanssi säännöllisesti omalla pihalla.

Itse näen tämän kämpän suurena etuna myös sijainnin ja pihayhteisön. Tässä taloyhtiössä on 4 rivitaloa neliössä jolloin keskelle jää suojaisa piha lapsille leikkiä. Yksi vanhempi voi vahtia koko pihan lapsia kerralla ja vähän vanhempina lapset voi rauhassa jättää ihan keskenäänkin leikkimään. Leikkiseuraa löytyy aina läheltä. Paikka on myös 15 minuutin kävelymatkan päässä keskustasta, mistä ainakin itse pidän paljon. Ei tarvitse aina ajaa autolla tai istua bussissa jos haluaa jonnekin mennä tai jotain tehdä. Vastaavan sijainnin omakotitalot on aika harvassa.
 
Toi sijaintiasia on toki olennainen. Me asutaan ns skutsissa eli autolla on mentävä kauppaan, päiväkotiin jne. Bussikin kulkee mutta harvemmin. Sen sijaan täällä on turvallista, jo 3-vuotiaan voi päästää pihalle yksin leikkimään kun ei ole pelkoa että eksyy liikenteen sekaan tai että joku nappaa kainaloon. Pikkulapsielämä asutaan varmasti täällä, teinien kanssa voidaan ehkä harkita ihmisten ilmoille muuttamista. Tosin naapurin varhaisteinit vetelee jo nyt kevarilla kylätietä edestakas, eipä sekään onnistuisi kaupungissa. Kuten sanottu, puolensa ja puolensa. On hyviä ok-taloja ja hyviä rivareita, hyviä paritaloja ja hyviä erillistaloja. Etsimään vaan!

Itse tarkkailen tiettyjen alueiden myynti-ilmoituksia ihan huvikseni, jos tulisi kiva koti vastaan. Toistaiseksi ei mitään hyvää löytynyt. Se on totta, että meidän nurkilla taloja myydään keskimäärin ainakin vuosi :)
 
Meillä sijainti oli tärkein valintaperuste asunnolle. Etsittiin kaksi vuotta, että löytyi oikea. Tässä on päiväkoti ja koulu vieressä ilman kadun ylityksiä ja harrastukset kävelymatkan päässä. Kaupunkiin pääsee bussilla kymmenen minuutin välein. Kauppaan on kävellen nopeampi mennä kuin autolla.
 
Takaisin
Top