Jep niin on, mutta kyseiseen ketjuun oli tullut myös kt kokemuksia ja nyt haluaisin vertailla omakotitalo ja rivitalo kokemuksia.
Ja parhainta olisi jos tänne vastaisi sellaiset kenellä on molemmista asumismuodoista kokemuksia.:)
Minä pidän rivitalosta enemmän, koska piha on pienempi, joten sen hoitamiseen menee vähemmän aikaa. Talvella huoltoyhtiö tekee lumityöt ja hiekottaa, minä voin lähteä rauhassa töihin tai mihin vaan ilman, että on ensin tehtävä lumityöt.
Pihan lisäksi pidän siitä, että taloyhtiössä remontit yleensä teetetään ja kiinteistön kuntoa seuraavat ammattilaiset, joilla on selkeä näkemys, mikä on seuraava remonttikohde. Remontin kustannukset jakautuvat muillekin ja joku muu hoitaa kilpailutuksen ja mahdolliset lainaneuvottelut.
Molemmissa asumismuodoissa on myös naapureita, jos asutaan kaupungissa, toki maallakin vaikka silloin naapurit ovat kaukana. Meillä on sattunut mukavat naapurit, mutta jos olisi häiriköitä, olisi taloyhtiöllä mahdollisuus antaa varoituksia ja jopa ottaa asunto hallintaansa mahdollisten vakavien rikkomusten vuoksi. Omakotitalossa jokainen saa meluta ja käryttää niin paljon kuin sielu sietää eikä siihen naapurilla ole mitään sanomista.
Minua miellyttää myös kiinteät asumiskulut eli vastike mieluummin kuin omakotitalossa tulevat asumismenot, jotka eivät yleensä jakaudu kovin tasaisesti jokaiselle kuukaudelle.
Jos löytyy aikaa, innostusta, jaksamista ja taitoa omakotiasumiseen, niin toki sekin voi olla ihan mukavaa. Itse asuin omakotitalossa kymmenen vuotta ja koin sen raskaana vaikka ex-mies teki itsekin korjaus- ja remonttihommia. Jotenkin se kuitenkin kiristi kodin ilmapiiriä, kun keskellä yötä huomattiin lämmityksen menneen päältä tai leppoisa kesäloma keskeytyi kun kakkakaivo valskasi. Niinpä sitä oltiin molemmat yltä päältä sonnassa, kun vikaa korjattiin ja samalla paimennettiin lapset. Miten sekin sattui kesän ainoaan hellejaksoon, jolloin hajukin oli mitä hirvein.