oletteko ostanu jo tarvikkeita?

Mulla on ollut rintapumppu ja olen sitä tarvinnutkin. Viimeistään sitten kun haluaa johonkin lähteä eikä halua korvikkeita syöttää. Ihan heti sitä ei tartte välttämättä, ja kannattaa muistaa että kaikilta ei irtoa maitoa pumpulla... Jos näin on niin kannattaa pumpata toisesta rinnasta samalla kun imettää toisesta, useimmilla se toimii. Mulla on ollut semmoinen perus venttiilipumppu, tällä kertaa oon ostamassa Aventin pumpun kaverilta (se on kuulemma paras useankin kaverin mielestä).
 
Mä olen miettinyt kestovaippoja, siinä kun säästäisi niin paljon rahaa. Minähän saan opiskelijana ihan minimiäitiysrahan, joka ei ole paljoa. Toki sitä ei pidä niin ihmeellisenä asiana ainakaan vielä, kun on tähänkin asti pärjännyt tosi vähällä.. (vauvan tultua voi toki muuttua, kun tulee ostettavaksi juuri ne vaipat sun muut.) Joka tapauksessa; olen pohtinut asiaa, mutta tullut siihen tulokseen, että tyydyn ihan normivaippoihin. Tuntuu, että se kestoilu vaatii aika paljon viitseliäisyyttä ja asiaan paneutumista. Ja juuri tämä viitseliäisyys luonteestani puuttuukin ja se korvaantuu sitten ärsyttävällä saamattomuudella... [:D]
En ole mikään ekologinen ihminen, enkä osaa ajatella saastutusjuttuja tai mitään, joten sekään ei auta kestojen suuntaan. Lisäksi olen monissa kotihommissa vähän sellainen "ali siitä mistä aita on matalin"- tyyppi, joten en usko, että jaksaisin tuota kestoilua.. Käsityötaitoja/-innostustakaan ei löydy tippaakaan joten sekään ei sitten yhtään auta asiaa. Helppoahan se olisi, kun voisi itse tehdäkin vaippoja jne. Ja usein käsityötaitoiset ihmiset ovat muutenkin vähän sellaisia "näpertely"ihmisiä, jotka jaksavat nähdä vaivaa tuon kaltaisissa asioissa. Korjatkaa toki, jos joku teistä on käsityöihminen, mutta samalla tosi saamaton ja viitsimätön tyyppi [;)]
 
Ajattelin, että ainakin kokeilisin. Mutta mitään voimaksta mielipidettä tästä asiasta mulla ei ole suuntaan eikä toiseen.
 
Hih, mä en oo yhtään käsityöihminen (no nutun sentään vauvalle neuloin) enkä kyllä viitseliäskään. Aion kummiskin aloittaa kestoilun. Noi on tosi hyviä noi kestovaipat nykyään, mä ostin kaverilta sen hyväksi kokemia vaippoja jotka olleet niillä käytössä. Kaverin vauva on sen ikäinen et siltä saan sitten ihan kaikki ostaa. Se on kaikenlisäksi saanut ostettua ne halvalla joten ei tuu mullekaan kalliiksi.

Mä en jaksais enää mitään harsovaippoja, esikoisen kanssa mentiin niillä aluksi ja ne on ihan suolesta. Siis harsot sinänsä käy mut ei niitten muoviliinojen kanssa jota silloin oli käytössä. Ne falskasi joka suuntaan. Nää uudet kestot ei falskaa kun osaa laittaa oikean kokoisen vaipan/riittävän lisäimun. Ja niitä saa valmiina ni ei tartte välttämättä itte väkertää mitään (mä ajattelin jotain lisäimuja tehdä kun siihen paljoa tartte käsityötaitoja). Tolla mun kaverilla on kestot käytössä siis myös öisin, eikä oo tarttenut vaihtaa kesken yötä kun on oikeanlainen vaippa...

Olivat laskeneet -kaveri ja sen mies, paljonko säästää kun menee kestoilla. Siis se on ei satoja vaan tuhansia euroja... Mulle kelpaa sellainen säästö kun meillä noi menot on muutenkin isoja.
 
En lähe tohon kestovaippa juttuun ollenkaan, käytän mieluummin meijän esikolla sit noita normi vaippoja.

Undulaatti: Oon käsityö ihminen ja opiskelen viä pukuompelijaks, mutta oon tässä asiassa jotenkin saamaton eikä houkuta yhtään se että alkaisin täällä ompelee noita vaippoja ite [:D]. Saan myös sit sen minimi äitiyspäivärahan, et saa nähä miten ton vaippa jutun kanssa käy, tämmönen mieli nyt mut mikähän on sit synnytyksen jälkeen kun ollaan vauvelin kans kotona [:)]
 
Ma tyydyn normi vaippoihin mutta todnak eko sellaisiin, niihin ruottalaisiin, merkkia en muista. Ei niita kai biojatteeseen voi laittaa mutta niissa on vahemman luontoa hajottavia/tuhoavia juttuja... en nyt sen kummemmin ole eko ihminen, mutta tuleehan sita vaipoista ihan alyttomasti jatetta [&:].
Kestovaipoista oon jutellut eko immeisten kanssa, kysellyt lahinna mielipiteita... niita pitaa pesta ihan hirmuisesti ja usein eli onko se sittenkaan kovin ekologista kun pesukone huriseen aina!

No eniveis... kestot olis hyva juttu taloudellisesti mutta ma en varmaan jaksa sita pyykkaysmaaraa eli siksi normi (eko!) vaipat on meidan valinta [:D]

Tanaan tuli ostettua nippu pinkkeja harsoliinoja pukluihin ja muuhun sottailuun [:)] suloisia ovat. Amme pitaisi tilata huutonetista, sattui loytymaan taitettava malli edullisesti... alkaa tassa pikku hiljaa tulemaan valmista!

Alennusmyynnit on aika paha mulle...vaatetta loytyy jo kaapista myyntiinkin asti mutta kun menin taas tanaan kauppaan niin kateen osui mita ihanimmat pillifarkut pikku neitosellemme, enhan ma sitten voinut olla niita ostamatta. Ja huomenna saa mies hakea samat erivarisena ja isommassa koossa kun en heti tajunnut ostaa! Pitais rajottaa kun saan kaverini tyton (nyt 3,5kk) vanhoja vaatteita pikku hiljaa kuitenkin mutta minkas teet!!!!
 
Heippa,
 
me ollaan ajateltu kokeilla kestovaippailua ja ekokertakäyttösiä sekasin. Kertakäyttönen kun lähdetään kotoa jonnekin. Saa nähdä jos se harsojen pyykin pesu ottaa koville niin ekovaipat sitten käyttöön. Niitä tosiaan ei voi bioon laittaa mutta eipähän kuormita niin paljoo kaatopaikalla. Ja säästää rahaa.
 
Olen kutonut 3 villahousut ja huovuttanut ne harsojen päällä pidettäviksi, nyt kudon vielä yhdet ainakin.
Säästäähän se rahaa käyttää kestoja, ja yksikin kestovaippa päivässä vähentää joka päivältä yhden kertakäyttöisen taas kaatopaikalta... miettimisen arvoista vaikka en mikään hippi olekaan.
 
 
 
Meillä pyörii toi pesukone päivittäin joka tapauksessa et en usko et se peseminen mikään kynnyskysymys voi olla. Kuivuriinkin pystyy nakkaamaan kaikki muut paitsi ne AIO-vaipat, niitä en ees oo ihan pienelle ostanut just sen takia kun reisistä saattaisivat falskata.

On se ihan laskettu se ympäristökuormitus pesuineen päivineen ja kestot siis siinä huomattavasti parempia ympäristön kannalta. Kertisvaipoista yksikään ikinä valmistettu ei ole vielä maatunut...

Mä kyllä lähden kestoihin lähinnä rahan takia, oon jo ihan riittävästi pistänyt kertisvaippoihin rahaa muitten muksujen kanssa. Toi ympäristöjuttu nyt on tietty ihan mukava lisä.
 
Makin olin ajatellut ensin kestoilla, mutta tuntuu etta ei tieda mista aloittaisi ja mita vaippoja kokeilisi... Enka tieda luotanko itseeni niiden kanssa, mutta hattua nostan niille joka kestoja kayttaa[;)] Vahan on kestotki parantunu siita muovilapyska/sideharso systeemista mita edellisten kanssa oli [:D]

Miehen kaveri tuo  maahan pamperseja joten elattelen toiveita ,etta sita kautta saisi edullisen diilin jos ostais vahan isomman satsin kerrallaan...
 Niin joo, eli luultavasti taalla valitaan helpoin tie ja kaytetaan kertoja [;)]
 
Mäkin vähän luulen, että käytetään kertakäyttövaippoja. Ainakin varmaan aluksi. Kattoo sit jos oppii noita kestoja käyttämään ja rahan säästäminen olis plussaa tietysti.
 
Mä oon tuota kestovaippa-asiaa miettiny ja olen kyllä ajatellut niintä ainakin kokeilla. Ihan alkuun varmaan käytän kertakäyttövaippoja, kun luulen että siinä alussa on niin monta muutakin asiaa opeteltavana. Muutama kaveri on kovasti kehunut kestovaippojen käytännöllisyyttä ja ajattelin heiltä sitten vinkkejä kysellä malleista yms.

Tällä viikolla ollaan käyty ostamassa paljon tarvikkeita. Ostettiin turvakaukalo, syöttötuoli, itkuhälytin, sitteri, petivaatteita, patja, leikkikaari, muovinen ruokailusetti... Olikohan muuta? Eihän tuota syöttötuolia ja ruokailusettiä vielä hetkeen edes tarvi, mutta ajateltiin nyt samalla hommata nekin. Pinnasänky ollaan hankittu jo aikaisemmin ja nyt se jo kasattiin [:D] Hyvissä ajoin sekin tehty, mutta ei malttanut enään sitä palasina pitää.

Yhdistelmävaunut ollaan saatu kaverilta. Tosin nyt mietitään ostetaanko silti uudet, kun nuo kaverilta saadut ei kyllä kovin hyvät ole. Tai sitten kokeilemme alkuun pärjätä niillä ja ostamme myöhemmin omat jos siltä tuntuu.

Vaatteita on saatu kavereilta paaaaljon. Niitä ei tarvi ostaa yhtään ainakaan näin alkuun. Sitten käytössähän sen huomaa mitä vielä tarvitsee. Nyt onkin urakkana pestä kaikki vaatteet ja laittaa ne nätisti kaappiin odottelemaan.

Varmaan sitä on vielä paljon kaikkea pientä mitä ei ole tajunnut hankkia, mutta ehtiihän niitä vielä. Millä mallilla muilla on hankinnat?
 
Meillä edelleenkään ei ole muuta kuin äitiyspakkaus ja turvakaukalo/sitteri, jonka saimme tutulta. Taidamme hankkia vain ihan kaikkein tarpeellisemmat asiat, kuten muutama lisävaate, vaippoja ja jotain, täytyy miettiä, mitkä on ehdottomia juttuja ensimmäisiksi kotipäiviksi. Rintapumppu pitää ostaa, en ole niihinkään vielä tutustunut, mutta kuulin, että joku sähköllä toimiva olisi kätevä. Mä en lääkäreiden mukaan voi imettää, koska vauva on todennäköisesti liian heikko syömään, mutta voin pumpata ja maito annetaan vauvalle nenämahaletkulla tai jos oikein onnekkaasti käy, saattaa vauva jaksaa vähän juoda tuttipullostakin. Vaunuihin pitäisi tutustua, että tietää sitten, millaiset haluaa, kun/jos saadaan vauva kotiin. Äitiyspakkauksen laatikko saa toimia ensisänkynä. Ostamme enemmän kaikkea sitten, kun vauva on oikeasti saatu turvallisesti kotiin.

32+2
 
Voih, hetken jo luulin, että nyt meillä alkaa olla kaikki kasassa... Väärin. Rupesin tekemään listaa vielä muutamista tarvittavista välineistä ja aika paljon onnistuin vielä listaan laittamaan. Onneks kaikki ovat ihan perus marketti kamaa paitsi rintapumppu. Ja pussilakanoita pitää vähän isommasta kaupasta hakemassa. Ja rintakumit. Ja maidonkerääjät... Okei, ei ne taidakkaan olla suurin osa ihan perusjuttuja... Tänään käytiin ostamassa pinnasänkyyn patja, vaikkei sitä ihan heti tarvita kun pieni nukkuu aluksi äitiyspakkauksessa, ja hyllykkö vessaan johon saa laitettua sitten vaippoja ja rasvoja ja sellasia. Viime viikolla käytiin itkuhälyttimetkin ostamassa kun varmaan joudutaan ainakin osittain pitämään makuuhuoneen ovea kiinni pienen nukkuessa ettei kisu mene sinne ja mulla vaan on niin huono kuulo etten varmasti keittiöön ainakaan kuulisi itkua... Onneksi on vielä aika reilusti aikaa ostella kaikkea. Tai no, 8 viikkoa jos ei aikasemmin päätä kaveri tulla...
Keittiöstä leijailee nyt sen verran herkulliset tuoksut että pitää mennä kattomaan mitä se ukkeli siellä mulle kokkaa :)
 
Takaisin
Top