Katumusta ei kyllä missään vaiheessa ollut, pientä epävarmuutta suuren elämänmuutoksen edessä kylläkin. Mutta lapsi oli niin haluttu ja pitkän ajan haave, ettei tosiaan missään nimessä kaduttanut. Olen aina tiennyt haluavani äidiksi ja pitänyt lapsista, joten raskaus oli iloinen asia.
Varmaan kuitenkin kaikki tunteet on mahdollisia raskauden aikana, etenkin raskaalla taustalla. Mutta luulisi niiden kuitenkin väistyvän raskauden edetessä, kun mieli tottuu.
Sinnikkäästi jatkuvan katumuksen kohdalla tulisi ehkä mieleen se, että onko lapsihaave itsestä lähtöisin vai yhteiskunnan normien mukainen"koska näin elämän pitää mennä". Koska kyllähän valitettavasti näitäkin tarinoita on lukenut, että tälläisen yhteiskunnallisen tavan ja tottumuksen vuoksi on se perhe perustettu ja vasta sitten tajuttu, ettei se ollut sitä mitä halusi.
Kannattaa varmasti neuvolassa sen oman terkkarin kanssa jutella mahdollisimman nopeasti, hän varmasti osaa järjestää sitä keskusteluapua, kun puhelimessa on ollut noinkin nihkeä vastaanotto. Osaatko listata mitkä ovat ne konkreettiset syyt joiden vuoksi raskaus ja lapsen saanti kaduttaisi? Ei tietenkään tähän tarvitse niitä listata. Mutta ehkä niiden kautta pystyisi miettiä ja käsitellä asiaa, esim. "Joutuisi luopumaan asiasta x" mutta joutuuko siitä ihan oikeasti luopumaan tai voisiko sen tilalle tulla jotain uutta jne.
Varmaan kuitenkin kaikki tunteet on mahdollisia raskauden aikana, etenkin raskaalla taustalla. Mutta luulisi niiden kuitenkin väistyvän raskauden edetessä, kun mieli tottuu.
Sinnikkäästi jatkuvan katumuksen kohdalla tulisi ehkä mieleen se, että onko lapsihaave itsestä lähtöisin vai yhteiskunnan normien mukainen"koska näin elämän pitää mennä". Koska kyllähän valitettavasti näitäkin tarinoita on lukenut, että tälläisen yhteiskunnallisen tavan ja tottumuksen vuoksi on se perhe perustettu ja vasta sitten tajuttu, ettei se ollut sitä mitä halusi.
Kannattaa varmasti neuvolassa sen oman terkkarin kanssa jutella mahdollisimman nopeasti, hän varmasti osaa järjestää sitä keskusteluapua, kun puhelimessa on ollut noinkin nihkeä vastaanotto. Osaatko listata mitkä ovat ne konkreettiset syyt joiden vuoksi raskaus ja lapsen saanti kaduttaisi? Ei tietenkään tähän tarvitse niitä listata. Mutta ehkä niiden kautta pystyisi miettiä ja käsitellä asiaa, esim. "Joutuisi luopumaan asiasta x" mutta joutuuko siitä ihan oikeasti luopumaan tai voisiko sen tilalle tulla jotain uutta jne.